Jump to content

Stille?


dyno

Recommended Posts

Stille her i Lofoten også........ siste som var på åta her var fredag før nyttår, å han fikk spise seg god å mett :D

Tror det kommer av snømangelen her oppe.

Mikkel finner nok smågnagere rundt på den bare bakken til å ikke trenge å spise gammel åte...

Men rev er det nok av, håper bare at han kommer i brunst snart slik at man kan høre han.

Link to comment
Share on other sites

Tips: Kjør på med strøåte, f.eks hundefor, laksefor, pølsebiter osv. Skyt noen kråker på åte eller legg på noen kråker slik at en unngår at kråkefugl spiser om snacksen første dagen. Etter min erfaring trekker dette inn mye mer rev en store åter (som også gjerne har ligget en stund. Henger også opp tamponger dynket i reveurin rundt åte.

Link to comment
Share on other sites

Tips: Kjør på med strøåte, f.eks hundefor, laksefor, pølsebiter osv. Skyt noen kråker på åte eller legg på noen kråker slik at en unngår at kråkefugl spiser om snacksen første dagen. Etter min erfaring trekker dette inn mye mer rev en store åter (som også gjerne har ligget en stund. Henger også opp tamponger dynket i reveurin rundt åte.

 

Henger meg helt klar på her Johs! Mye bedre erfaring med småbiter enn "store" åter som rådyr og gris ol.

Sånn jeg ser det så kalkulerer reven risikoen og energiforbruk ved valg av føde. Mest mulig mat ved minst mulig energiforbruk og risiko. Hvis den alltid finner mat den enkelt kan spise så ser vi helt klart større aktivitet på åtene. En del rev tør ikke å måtte jobbe for maten på et opplyst åte slik den må på større åter.

 

Her på østlandet har det også vært lavere aktivitet på åtene i år enn tidligere. Det kommer nok av mildvær og snømangel. Blir nok fart på sakene fremover nå :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, har hatt veldig bra trafikk på årene mine.. Men to siste nettene og i kveld har jeg ikke sett antydning til rev hverken på åtene eller på jorder/skogflekkene. Har blåst lungene til dobbel størrelse og blitt svimmel av oksygenmangel.. Men nei, 60cm med snø i pudderformat har fått Mikkel til å holde seg veldig rolig.. Irriterende nok...

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe galt med åta mi, grunnlaget er 200 vommer og noen kadaver, får i tillegg hundfor pølse og opphogd slakteavfall fra storvilt stort sett hver kveld men hjelper ikke det så lenge den får seg varm mus ....... hver natt, skjøt 11rever på 4 netter sist på november så det startet litt over normalen men etter det har det vært uvanlig stille.

Nei jeg tror det må værforandring til, må bli mere snø og slutt på den sterke kulda og den strie sønnavinden som har stått på i snart 2 mnd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...