Jump to content

Haretex-kniver 2014


haretex

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Aiai

 

Fungerer det like bra å farge stabilisert materiale, som vanlig trevirke altså ? Finner ikke så mange CCL typer, er det Satin som gjelder?

Har et par valbjørk emner jeg ønsker å ha litt mørkere, for å få frem den fine strukturen, men ønsker fortsatt at de skal være relativt lyse(som kniven nevnt i forrige tråd)... noen gode råd om hva jeg bør behandle de med? Har null erfaring å bygge på her...CCL Satin?

 

-Bård

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fantastiske materialer. Blir sikkert flotte kniver!

Ser ut som om du også har blitt bitt av mammutbasillen? Har en haug selv liggende, men hatt så mye utgifter at jeg har ikke fått kjøpt inn noen flotte blader på en stund.

Er klart enklest å selge bruksknivene, men de henter ikke akkurat inn så mange kronene desverre.

Går du mer over til staskniver for tiden du ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det vel med å samle på meg en del materiell. :shock:

 

Har nettopp fått gjort ferdig slirer på 10 brukskniver.

Blir nok mest av de, men synes det er artig å lage et par litt kostbare innimellom.

Skal lage slire på 4 slireløse som ligger her, deretter blir det å lage kniv igjen.

Staskniver kommer jeg aldri til å lage, men noen påkosta vil det bli av og til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vinterens/vårens sliresying er i boks.

 

199A_zpsfedbee78.jpg

Desert Ironwood og mamutt

Blad: Thomas Løfgren

 

206A_zps43c53b38.jpg

Banksianøtt og Desert Ironwood

Blad: Asbjørn Solheim

 

209A_zpsb7c5b3d9.jpg

Stabilisert valbjørk og mamutt

Blad: Kent Andersson

 

208A_zpsffcfb176.jpg

Stabilisert valbjørk og mamutt

Blad: Kent Andersson

 

210C_zpse2c8e2df.jpg

Fulltangekniv med farget valbjørk

Blad: Svein Rudnå

 

212A_zpsdc3f896b.jpg

Stabilisert bjørkerot

Blad: Per Glerup

 

215A_zps711b1428.jpg

Stabilisert Amboine og metapol

Blad: Arne Skogli

Link to comment
Share on other sites

219A_zpsc07af2c2.jpg

Stabilisert bjørk og moskusoksehorn

Blad: Br. Nylund

 

220A_zps350591dc.jpg

Stabilisert bjørk og hvaltann

Blad: Asbjørn Solheim

 

221A_zps717adfed.jpg

Stabilisert bjørk og hvaltann

Blad: Kent Andersson

 

222A_zps17ed9f9c.jpg

Stabilisert bjørk og hvaltann

Blad: Tony Karlsson

 

224A_zps36c11e40.jpg

Stabilisert lind

Blad: Per Glerup

 

225C_zps2f026984.jpg

Fulltangekniv med skaft av Redwood

Blad: Svein Rudnå

 

226A_zps5924808a.jpg

Stabilisert grankjuke og metapol

Blad: Kent Andersson

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang blir man stum av beundring. For meg, som fortsatt er "grønn" på dette, er disse knivene utrolig pene å se på. Har som mål å få til like fine kniver som dine :D

Er det lov å spørre hvordan du får til den flettinga du har på flere av slirene? Så lurer jeg på om kniv nr.4, den grønne av stabilisert bjørk og hvaltann er farget, eller om den ble slik naturlig? Utrolig stilig farge. Igjen, takk for det du deler av kunnskap :D

Link to comment
Share on other sites

Nydelig arbeid og resultat som vanlig Åge. :clap::clap:

 

Jeg har 7 kniver selv som jeg skal i gang med slirer på. Må innrømme at det er morsommere å lage knivene enn slirene, men det må jo til. :)

 

Jeg har skjønt at du bruker Saddle lac. Bruker du lærfett også, og i hvilken rekkefølge i så fall?

Jeg kjøpte meg en boks på messa i helga, men tenkte jeg skulle spørre først før jeg gikk i gang med å bruke den.

 

Takker på forhånd for svar!

 

mvh

Lars

Link to comment
Share on other sites

Takk Lars!

 

Jeg bruker ikke fett da. Tar på 2-3 ganger med lakk, det er bedre med flere tynne lag. Får du på for mye har det en tendens til å renne nedover.

Du må i iallefall ikke bruke fett før du sprayer, da trekker ikke lakken inn, men vil legge seg som dråper utenpå.

Link to comment
Share on other sites

Chicagoskruer er vel ikke så veldig kule, men de får du hos de fleste som leverer knivmakerutstyr.

Vet at Morten Håkonsen har en en mer forseggjort type, den er noe større da.

 

Du kan jo lage noen varianter selv. Har av og til "bygd" noen på en sånn Chicagoskrue som jeg har festet i drillen og dreiet til.

Da kan du feks. lage en knapp av samme materiale som du har i skaftet.

Link to comment
Share on other sites

Ett lite spørsmål til, ( du får si i fra hvis jeg maser :winke1: ) har du noen formening om hvor man kan få tak i litt kule opphengsknapper/Chicago skruer?

 

Min vane tro må jeg referere til http://www.skinnlaaven.no/dept/Niter-snreringer-trykknapper-med-mer_75525/NOR/NOK Da dette er eneste butikken jeg har en viss kjennskap til, ellers kan du kanskje finne noe her: http://www.grenstho.no/

Link to comment
Share on other sites

Blir du ikke lei av masseproduksjon av slirer?

 

Jeg lager ikke mer enn i snitt 30-35 kniver i året så noe masseproduksjon blir det ikke.

Det går litt i rykk og napp, så plutselig kan det komme 10-12 kniver med slire. Men store deler av året driver jeg ikke med dette.

Normalt lager jeg kanskje 10-15 kniver før jeg starter med lærarbeid. Tror det kommer av at jeg liker best å lage kniv, men når jeg først er kommet i gang med slirer, så synes jeg det er greit.

Link to comment
Share on other sites

Den var utrolig stilig!!

 

når du lager en slik fulltange så har jeg forstått det slik at du limer, og skrur fast skaftet i bladet(med gjennomgående skruer)?

hvordan får du slik glatt finnish på skruene? slipes de ned eller er det jeg som er helt på jordet?

 

uansett, en fantastisk kniv:) du er en inspirasjon for oss som akkurat har startet med denne flotte hobbyen:)

 

 

mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

Takker Hans

 

Jeg både limer og skrur ja.

Bruker noe som heter Corby skruer. De har skrutrekkerspor, men dette blir slipt bort når jeg starter formingen av skaftet.

Må slipe litt forsiktig så det ikke blir for varmt. Kan få svimerker rundt naglen.

 

-Åge

Link to comment
Share on other sites

Takker Hans

 

Jeg både limer og skrur ja.

Bruker noe som heter Corby skruer. De har skrutrekkerspor, men dette blir slipt bort når jeg starter formingen av skaftet.

Må slipe litt forsiktig så det ikke blir for varmt. Kan få svimerker rundt naglen.

 

-Åge

 

da lærte jeg jaggu no nytt i dag å:)

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra og fin samling!

Tror jeg liker best den du til slutt filte spor bakerst på.

 

På slike kniver burde du gjort gravyr/scrim for det siste lille ekstra.

Eller fått noen til å gjøre det for deg.

 

Men det er nå bare min mening.

 

God påske!

 

mvh Dagl.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...