Jump to content

Ladedata til Barnes TSSX 120gr i 6,5x55


ronla

Recommended Posts

Jeg har fått i hus en pakke Barnes TSSX 120gr til 6,5x55 (Sauer 202 Outback). Tenkte å bruke krutt jeg har i skapet, og det er i hovedsak VV-160, N19 og MPR2. Basert på det jeg lest meg til her på forumet antar jeg at N19 kruttet er det som kanskje passer best (det tilsvarer vel URP?).

Jeg kikket i ladeboken, men min utgave har ikke TSSX 120gr med. Der oppgis andre 120gr kuler med 43-54gr URP.

Tror dere det kan være et fornuftig intervall også for denne homogene kula??

Dersom andre har gode erfaringer med andre kruttyper hører jeg gjerne fra dere.

 

Og et spørsmål til: Det er få som skriver om at de bruker MPR2 og i de fleste tabellene jeg har kommet over er det bare MPR som er oppgitt.

Har MPR2 gått ut av produksjon? Hva er forskjellen i effekt på MPR og MPR2

Link to comment
Share on other sites

Sjekk robsoft.nu for ladedata. Mye der, mn ta hensyn til at det er ikke nødvendigvis annbefalt kruttmengde da det er privatpersoner som legger ut egne data :winke1: . Homogene kuler er somregel lit lettere ladet enn en blykule i samme vekt, da denne blir noe lengre.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for respons!

Sjekket databasen men fant ikke data på 6,5x55 med 120 grs Barnes tssx ladet med N19, VV 160 eller MPR2. Tenker derfor å lytte til rådet om å begynne forsiktig med 44 grs N19 og ta det derfra. Høres det fornuftig ut?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg har brukt denne kula en del i 6,5x55. Målet var å få så høy utgangshastighet som mulig for å sikre ekspansjon på lengre avstander. Første sesongen brukte jeg N160. Fikk aldri den helt store presisjonen før jeg fylte opp med 48gr N160. Jeg fikk ikke synlige trykktegn, men dette er en meget drøy ladning. Ikke bruk den! Utgangshastigheten var på 890m/s. (61cm løp). I år gjekk jeg over til N15 for å få ned trykket. Ladningen var på 49gr (husk: skytterlagskrutt og forskjellige lotter) og utgangshastigheten var fortsatt på 890m/s. Presisjonen var betraktelig bedre, på grensen til særdeles bra. Om du er ute etter maks hastighet uten å krangle med trykket ville jeg ha forsøkt MRP2. MRP2 er enda "tregere" en MRP, som igjen er ganske lik N15.

Kommer også litt an på hvor lang pipe du har. MRP2 i en stutt 6,5 vil nok gi en ganske bra stikkflamme og derav stor belastning på en evt. demper.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om du klarer å få nok MRP2 i ei 6,5 hylsa til å oppnå skikkelig arbeidstrykk med 120TTSX.

 

Normale maks ladninger med MRP2 bak 156grs kuler er 50,5-51grs. Med 51 grs begynner det å bli slitsomt trangt i hylsa. 140 North Fork har vi ladd med ca 51 grs MRP2 i Sauer løp uten at trykket er veldig høyt. Den er også ganske stiv og gir vesentlig mer trykk enn andre 9g kuler.

 

Avhengig av pipe tror jeg ikke du gjør mye feil om du lader med ca ca 50 grs MRP bak TTSX kula.

Link to comment
Share on other sites

Takk for nyttig input!!!!

Pipa er 52 cm + en Hausken Standard demper. Den samler godt med 45 grs N-19 og 130 grs Norma Diamond Line men jeg vet ikke hvilken hastighet jeg oppnår med den (max = 46,1grs med NDL er oppgitt til 889m/s på boksen, men med 74cm pipe). Tenkte at dette var en ladning som også kunne passe til å starte med 120 grs TSSX. Jeg er usikker på hva det innbærer lademessig å gå til en stivere homogen kule, men om jeg forstår meldingen fra førstemann så bør jeg gå litt ned (ca 2grs = 5%) i forhold til data oppgitt for tradisjonelle kuler.

Dersom N19 er tilnærmet Norma URP burde jeg være innenfor akseptable sikkerhetsrammer med 44 grs URP antar jeg?

Når det gjelder bruk av N160 så finner jeg bare data på Lapua Scenar, og på hjemmesiden er max mengde N160 oppgitt til 45,7grs. Hvis jeg må opp mot 48grs for å få god fart tror jeg at jeg slår fra meg å bruke N160. Kjøper heller N15 dersom URP ikke leverer tilstrekkelig presisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til både Super XX og Sauer 150!

 

Med de innspillene jeg har fått så langt velger jeg å legge bort både N160 og MPR2. TSSX 120grs ser ikke ut til å være en optimal match til disse. Høres ut som om N15 evt MPR er et bedre valg. Jeg er fremdeles usikker på om Norma N19 = URP er et like godt alternativ til TSSX 120grs som det er til Norma DL 130grs kula for den samler virkelig godt.

Skulle gjerne hørt noe mer om hvor mye jeg bør redusere ladningene til homogene kuler i forhold til oppgitte data for tradisjonelle kuler for å være på den sikre siden. Kan selvfølgelig starte veldig lavt men det hadde vært greit med en indikasjon på om ned 5% er omtrent der en bør være.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Jeg skal også teste ut N19 i 6,5x55, ikke med 120 gr TTSX men en annen kule som ikke finnes beskrevet på boksen.

Kanskje man kan finne ut hvilke ladning som er maks med kuler som ikke er oppgitt på boksen ved å:

-lade en kule som er oppgitt på boksen med maks ladning i den hylsen man vil bruke.

-da har man en refereanse ladning og kan bruke denne ladningens trykkringdia for å utvikle data for N19 og f.eks. en 120 gr TTSX (eller andre kuler).

Det tryggeste er vel å bruke Norma skytterlagshylser for å unngå variasjoner i vekt på hylsene som jeg antar er brukt ved utvikling av data på boksen.

Mht til tennhetter så er vel det tryggeste å bruke std hetter, ikke magnumhetter. Men siden man ved å følge prosedyren over har referanse trykkring dia så kan man vel kanskje utvikle trygge ladninger med magnumhetter også.

En advarsel; hylsene må nok være ladd like mange ganger, ellers er min erfaring at trykkringdia endrer seg fra forrige turnover av hylsebatchen. Størst endring av trykkringdia har jeg fått når jeg lader igjen engangskutte hylser, altså dia ved første avfyring sammenlignet med dia fra andre avfyring.

Hylser plukket fra dunken på banen er ikke egnet til denne testen da de vil variere i trykkringdia fra våpen til våpen.

Man kan ha en liten mengde testhylser som man dedikerer til denne type ladedata utvikling hvis man skyter de like mange ganger hele tiden. Data kan da overføres til tilsvarende hylser uten hensyn til hvor mange ganger de forskjellige batchene er skutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

skal lada noken 120 gr tsx ser i ladeboka at ttsx står oppgitt til 47-49 gr mrp. Tenkte derfor å prøva på 47 gr til å begynna med. Dersom eg ikkje får god nok presisjon med den ladinga bør eg da forandre COL litt eller gå opp ett grain. Eller har det lite å sei, kula vil mest sannsynlig ikkje gje skikkelig god presisjon i rifla mi uansett kva eg gjere? løpet mitt er kort berre 47 cm men kula treng vel ikkje sån alvorlig fart for å ekspandere, meiner eg såg ein repotasje om det i ett eller anna jaktblad for noken år sia.

Link to comment
Share on other sites

Dersom eg ikkje får god nok presisjon med den ladinga bør eg da forandre COL litt eller gå opp ett grain. Eller har det lite å sei, kula vil mest sannsynlig ikkje gje skikkelig god presisjon i rifla mi uansett kva eg gjere? løpet mitt er kort berre 47 cm men kula treng vel ikkje sån alvorlig fart for å ekspandere, meiner eg såg ein repotasje om det i ett eller anna jaktblad for noken år sia.

Ha lik COL og gå opp et grain eller to er mitt tips. Vet at enketen hevder at de får superpresisjon med en gitt COL og at 0,5 til 1mm + - gir merkbart dårligere presisjon. Mulig BR-gutta ser forskjell, men for oss vanlige dødelige er det nok ett fett. Min erfaring med 120gr TTSX er at den måtte ha bra fart før presisjonen kom, men det trenger ikke å være slik i ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...