Jump to content

trenger litt hjelp fra drilling eiere...


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg har nå bestemt meg for at jeg skal ha drilling og det blir en Antonio Zoli MG 92 med 12/70 i hagleløpene og 7x57R i rifle løpet. og en aimpoint i første omgang...

 

men, så er det dette med skyting med drilling, rifleløpet er jo ikke noe en driver stor trening meg for det har den vist ikke godt av, eller hvordan et dette?

men det jeg lurer mest på, kan jeg skyte mye med halge løpene uten at den tar noe skade av det? tenker på å bruke den på leirdue banen og nærmest glemme det løpet som er under, og bare tenke på de som en S/S hagle, hvor lurt er dette?

har aldri skutt med en drilling før.....

 

fikk låne den med hjem i går for å sikle enda mer på den, og kanskje prøveskyte den litt og, så den står i skapet mitt nå (prøve å få tatt ett bilde i dag)

 

dersom noen av dere drilling/kombi folk ikke lader selv og har noe 7x57R hylser til overs kunne jeg trenge noen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Ole! Gratulerer med drilling! Det er stas! Det er noe helt eget å jakte med fine våpen.

Du har flere spørsmål, jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.

1. rifleløpet er jo ikke noe en driver stor trening meg for det har den vist ikke godt av, eller hvordan et dette?

Nei, du trener ikke mye med rifleløpet. For det første har du dette med varmespredning, du får rett og slett ikke presisjon i serier. Men når det er sagt, jeg skyter noen tre-skudds serier hvert år, lar børsa bli kald mellom hver gang uten å lappe. Da ser du hvor mye den sprer fra skudd til skudd. Uansett, med drillingen er det "cold barrel" som gjelder! Første skudd må være rett i. Du trenger noe tid til å finne kule du vil bruke som går bra med de åpne siktene, og skyte deg inn nøyaktig med aimpointen. For det andre vil man ikke risikere å brenen løpet ut. Det koster LITT mer å skifte løpet på en drilling enn på Mauseren... Det blir neppe noe problem med 7x57R hvor kula er relativt sedat ladet i fart. Men uansett så da går det meste av trening med boltrifla.

2. kan jeg skyte mye med halge løpene uten at den tar noe skade av det? tenker på å bruke den på leirdue banen og nærmest glemme det løpet som er under, og bare tenke på de som en S/S hagle, hvor lurt er dette?

Kjempelurt! Det er dette mange glemmer ved bruk av kombi og drilling, den må passe, og den må trenes med. For meg er drillingen ei dobbeltløpet hagle med mulighet for rifleskudd. Jeg bruker bare drillingen på duejakt for eksempel. Ved bruk av leirdueladninger kan du ikke overbelaste låskassa, og løpene klarer du ikke å skyte i stykker med hagl.

 

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hyls, jeg skyter 6.5x57r i min Merkel K96

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, mann!

Har selv ikke drilling, men tenkte slenge inn en liten tanke hva rifleløpet angår. Jeg tror ikke du skal bekymre deg for å ødelegge løpet. Som vaffelhjerteknekten nevner, så vil det nok være relativt kostbart å bytte løp i drilling. Pga varmespredning vil det være snakk om å skyte 2-eller 3 skuddserier fra kaldt løp, det vil si at det ikke blir så mange serier i løpet av en kveld. Av varmespredning, kommer man heller aldri til å skyte pipa skikkelig varm. Jeg vil anta at løpet på drillingen vil holde akseptabel presisjon i 10 000 skudd, minst, antakeligvis mer med godt vedlikehold, og man steller jo en drilling ;) Så om du du klemmer 200 kuler ut av løpet pr år, kan du regne med å skyte i minst 50år før du trenger bekymre deg for noe som helst, om du ikke sliter ut låsen. Og om du fortsatt er i live, har du råd til å kjøpe deg en ny, og gi den gamle i arv til barn, barnebarn, oldebarn, tipp-oldebarn eller hvor langt man nå måtte komme i arverekka.

Hagleløpene må du trene flittig med, så du er inne på noe der, vil tro at man kan tjene mye på å tørrtrene mye med en drilling, da den har en litt annerlede balanse og tyngde enn man kansje er vant med.

 

Bottom line herfra er at om jeg var deg ville jeg ikke bekymre meg for å slite i stykker våpenet, og jeg regner med at du har tenkt å bruke det ;) Man blir rett og slett ikke god til å skyte uten våpentilvenning, tørrtrening og skytetrening. Kos deg, nyt hvert smell, børsa komme uansett til å henge med lenge med riktig stell :):):)

Link to comment
Share on other sites

dette var svar ca som jeg hadde håpet på da :D

 

tanken er å bruke drillingen som ei hagle når det passer seg slikt, den er kortere og hendiger (og godt mulig lettere) enn min tunge halv auto hagle (er jo ikke lov med flere skudd i den uansett, faktisk fler skudd i drillingen siden jeg da har ett rifle skudd i reserve). så planen var å la der gå noen kasser leirdue ammo gjennom de hagle løpa, viste bare ikke om det påvirket og "sleit ut" rifle delen om der ble skutt mye med hagla...

 

dette som vaffelbjørnen sier om å teste skudd for å finne noe som passer med åpne sikter tror jeg det blir lite av, meg og åpne sikter går dårlig sammen så odsen for at det blir å gå uten rødpunkt eller kikkert er liten.. prøvde litt i går å tok av rødpunkten, men ser jo jaggu nesten ikke baksiktet over kikkert skinna, så uten rødpunkt/kikkert blir bare som rein halge, skal rifle skuddet dras av med åpne sikter så må det være på ca haglehold som ett "slug-skudd"...

 

tanken var å trene "mest mulig" med rifledelen når vi er å skyter på jorder og sånt, sette opp en ekstra blink som bare er til drillingen, og ha med en stoppe klokke eller noe og la der gå 5 min mellom hvert enkelt skudd, og så kan vi skyte og ha det morro med bolt rifler mens drillingen får sine 5 min..

 

gleder meg masse til å ta i bruk mitt nye "multivåpen" det skal nok brukes til det meste bortsett fra elgjakta og på bukkeposten...

 

men sånn i samme sleng, dere har ikke noe tips til en mulit kule i 7mm da? skal brukes på rev, tiur, bever, rådyr, gås pluss at den må være tung nok til å kunne ta en elg eller hjort dersom det plutselig skulle bli behov for det, det skulle heller ikke vært en kule som er så dyr at jeg ikke gidder å trene med den.. tenkte først på tonheim kuler men konkluderte da med at det ikke ville bli noe trening og testing mer enn akkuratt det som må til for å få skutt inn tålig... kuler i 150grs klassen trenger jo ikke være sånn mega kvalitet for å holde til småvilt, bare pressisjonen er bra..

Link to comment
Share on other sites

Du blir sikkert fornøyd Ole!

Jeg liker VELDIG godt å ha kikkertsikte på min drilling, har en gammel SuB 1.5-6x42 svingmontasje. Da kan jeg kneppe på kikkerten om det tusler et rådyr på litt hold, sitter ei orre i bjørka. Har også god nytte av kikkerten på vinterjakt etter rype, det er bare deeeilig å kneppe lirype som beiter i bjørka, eller fjellrype som trykker inntil en sten. På med kikkerten og BANG! :D Det er oftest svært god presisjon i kombier og drilinger, den lodda løpsbunten gjør hele pakka svært stabil.

Jeg bruker 120 grain A-frame i min 6.5x57R, men du vil kunne skyte elg også. Hva med 140 grains Accubond? http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=212322 Har skutt et par rådyr og et dådyr med 130 grains versjonen i 6.5 i høst, og det ser bra ut synes jeg. Et rimelig og sikkert alternativ er Lapua Mega. Den kula har jeg skutt mye vilt med i 30-06, og den ville jeg stolt blindt på i 7 mm i de hastighetene du kommer til å oppnå.

Synes forøvrig du skal sjekke hva slags ammo drillingen din er regulert for. Så kan du jo lade tilsvarende kule, eller noe med omtrent lik vekt og form. Min drilling er ikke kresen, og samler bra med det jeg har puttet i den. Den liker ekstremt godt 140 Norsler Partition, men jeg synes det blir for mye søl på rådyra så jeg bruker A-frame i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Drillingen er ett våpen du ikke bør varmskyte, rolige treskudd serier med en god pause mellom hvert skudd er vel løsningen her, da blir samlingen meget god.

Jeg har en Sauer Suhl mod 32 i kaliber 12/70 x 6,5 X55 dette skulle egentlig vært en 7X57 eller 6,5X57 men slik er det nå engang det er og forblir en 6,5X55 godkjent til elg.

 

Min samler meget godt på de tre første skuddene etterpå vandrer dem opp og til venstre ca 5 cm. det er så lite at det ikke har noen praktisk betydning. Når skyter du 5 skudd i serie på jakt med en drilling, jeg har alldri gjort det.

Jeg kjøpte min i 1990 og har brukt denne til alt siden da. Drillingen min er produsert i August 1987, borring er 1/4 og 3/4

 

De drillingene som har friliggende riflepipe (Blaser) er jo greie men fy og stygg den er :?

Link to comment
Share on other sites

jeg vil vel tro at selv om rødpunkten står i hurtigmontasjer så blir ikke disse så veldig flittig brukt, det blir nok optisk sikte hele tiden... har ett annet sikte liggende som jeg vurderer å sette på etter hvert dersom ikke rødpunkten gir meg så god presisjon som jeg ønsker..

 

så ikke dum ut den kula du foreslår der nei... må fundere litt på dette med kule valg, ønsker en allsidig kule som ikke sprenger fuglen men som funker på rådyr og.. men den tid den sorg... først få hanket inn hyls og diesett.

 

kanskje ett dumt spørsmål, men jeg har aldri satt mine bein i en drilling før, dersom en skyter raske og lange serier med halge (leirdue) vil der da bli noe varme som kan påvirke rifleløpet negativt på noe vis for ettertiden?

Link to comment
Share on other sites

Ja Ole, drilling er for spesielt interesserte :D Om du skyter venstre hagleløp vil du oftest få rifletreffpunkt til høyre, et minutts tid eller så etter skuddet. Varmen gjør at stålet utvider seg. Du får sjekke hvor mye utslag det gir i din drilling, i min er det forsvinnende lite. Når du skriver "påvirker i ettertid" så er det vel dette du mener. Det blir ingen langtidsvirkning.

Du vil ha en kule til rådyr, rev, bever, rype, tur og gås? :shock: Jeg foreslår at du sjekker samskyting, I min driling går Lapua Trainer helmantel med butt spiss likt med min ladning med A-frame. Det er mange som bruker Rhino til alt i 223, men i 7mm? Hmmm. De fuglene jeg har skutt med 6.5 har jeg brukt helmantel på, og det funker det. Hmm igjen... Andre som bruker blyspiss i 7mm på fugl?

Ett hmm til. Dui vil ha optikk på, for presisjon, og tenker at den blir stående der? Da foreslår jeg at du enten:

* Beholder rødpunkten til smygjakt på dagen og fugl, og bærer med deg et kikkertsikte i sekken til langhold og posteringsjakt i skumringen. Eller

* Investerer i et kikkertsikte med rødpunkt. Siden du vil jakte fugl med det, bør siktefeltet være stort og forstørrelsen lav, og lav lysåpning så du får det nært kolben (så du slipper å strekke hals). Dette er ikke noe for skumringsjakta, men siden du ikke liker åpne sikter er det kanskje noe for deg? Denne Meopta Meostar med rødpunkt selger Alex på http://www.eurooptic.com for 730 USD, blir 800 USD med frakt /4400 NOK omtrent. Så blir det vel omtrent 22% til staten, så den kommer på 5500.- vil jeg tippe http://www.eurooptic.com/admin/img/Meos ... inated.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kan tenke meg at dette Rødpunktsiktet til Docter må være fortreffelig på en drilling.

Lavt montert er jo også en fordel på en drilling som egentlig har mye fall på kolben.

på min egen driling har en Zeiss 1,25-4X24 på hakemontasje.

Hakemontasjen har jeg drevet og modifisert selv. Dvs. jeg har frest av disse sporene som var til den gamle zeiss Jena kikkerten til jeg kommhalvveis ned på sidejusteringsskruen på den bakre festet. satte på 30 mm stålringen og skrudde disse fast. Bjørn Erik hos Børselars hjalp meg med denne saken. det som nå står igjen er å få sveiset dette sammen og blånert sveisen.

Jeg kjøpte også en kolbeforhøyer som var laget i skinn/lær hos Børselars med strikk som går under kolben, festet med en trykknapp på yttersiden av kolben. dette gjør at kolben passer suverent med kikkert. Våpenet er også innskutt med åpne sikter, selv om de åpne siketene på drillingen min ikke er av de beste, men de går...

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte drillingen som hagle i 10 år. Rifleløpet var alltid klar til bruk. I en bok jeg las dengang(jan Åkerman) var rådet å TRENE mye med våpenet og fikle å skifte med oppspennere og sikringer. Kort sagt så må dette sitte i fingrene som å spille gitar. I en stresset jaktsituasjon VIL du oppleve at du fyrer rifleløpet på en tiur på 15 meter og hagleløpet på et rådyr på 130...HVIS ikke dette sitter i fingrene, TRO MEG :wink:

 

Når dette er som å spille gitar..., smeller det løpet som skal, og uansett system så hopper riflepatroner og haglepatroner ut og inn fortere enn fy. det er utrolig hvor kjappt en kan spenne opp og skyte rifleløpet, spenne ned, brekke, ut med hylsa og i med ny patron, lukke, spenne og skyte...osv. Det høres tregt ut, men når det sitter i fingrene og etpar riflepatroner sitter i en strikk på egnet sted... :)

 

Jo mer du fikler og trener i begynnelsen, jo fortere er du venn med drillingen. Det er da den virkelig kommer til sin rett. Og hvis du LUKKER låsen istedet for å smekke den, kan du vel skyte 200 000 lerdueskudd før noe skjer.

Link to comment
Share on other sites

Denne Meopta Meostar med rødpunkt selger Alex på http://www.eurooptic.com for 730 USD, blir 800 USD med frakt /4400 NOK omtrent. Så blir det vel omtrent 22% til staten, så den kommer på 5500.- vil jeg tippe http://www.eurooptic.com/admin/img/Meos ... inated.JPG

 

Da får du den til omtrent samme pris i Norge 5389 kr hos Wingevåpen http://www.wingevapen.no/index.php?id=1973

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!

 

Siden det er smått med helmantler i 7mm, og den eneste fabrikkladde er Norma (og kanskje Partisan?), så ville jeg først og fremst ha funnet en helmantelpatron/ladning med tilfredstillende presisjon for så å prøve/laborere meg frem til en god blyspiss med samme treffpunkt.

 

Er du heldig har Normas fabrikkladde Oryx og Fmj likt treffpunkt og god presisjon. Da har du i allefall patroner, selv om de er dyre. Så kan du lade deg frem til andre kombinasjoner. Ellers holder ofte match hulspisskuler sammen hvis hastigheten ikke er for stor.

 

Og tren på lerduebanen med god samvittighet. Drillingen din tåler det svært godt. Men ikke skyt den varmere enn at du kan holde rundt pipebunten uten å brenne deg.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med drilling. Jeg kjøpte min Merkel ny fordi jeg hadde lyst til å skyte så mye lerduer jeg ville uten å tenke på våpenet og det har jeg gjort. Jeg har også 7x57R og benytter Sellier & Bellot både i helmantel og jakt ammo. De går rimelig likt og har brukbar presisjon. Beveren Kongsberg. Regner med at du kommer til å skyte mye mindre med rifla enn med hagla. Heller trene rifle med et annet våpen. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

utrolig mye gode råd her, gleder meg stort til å ta drillingen i bruk. får få ett disesett og en neve hylser i hus så er det bare å teste, må få tak i noen kuler av diverse fabrikater og prøve noen ladninger og se hva det blir, men ser for meg at det kanskje kan bli en relativt sakte ekspanderende kule dersom jeg finner det. og så var det dette med slugs da, når jeg finner en riflekule som går greit så må der vel testet litt slugs og.. har tørtrent en del med drillingen nå de siste dagene, og en ting er klart, det hvite kornet må byttes ut med noe som er lettere å se, feks ett rødt korn, og dette vipp opp baksiktet må jeg nesten lete etter for å skyte med, så det blir neppe å skyte rifle skudd med de åpne siktene. vurderer å koste på den en avrekksjobb, synes den er litt hard på avtrekkerene og at den er vel lett på snellerten...

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke en liten skrue under ved avtrekkerne hvor du kan justere snellerten selv?

 

jo, jeg går ut fra jeg kan det, fant en liten skrue der men ikke fått testet den enda, om den er lett så greit nok, men når enn må nappe i avtrekkerene ellers synes jeg de er litt harde, men det går jeg ut fra at børsemakeren kan fikse....

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke helt konstruksjonen på din drilling, men det er ganske vanlig at litt billigere Blits-våpen har litt harde avtrekk. Nå er gjerne geometrien mellom avtrekksstenger og haner slik at det er vanskelig å få til lette fine avtrekk som samtidig er sikre. Det er derfor disse våpnene alltid har snellert...

MEN snellerten vil avhjelpe deg slik at du i allefall får et fint rifleavtrekk. På en Sauer-drilling jeg hadde stilte jeg den på sånn ca 1 kilo, og hadde dermed et fint rifleavtrekk uten at det var fjærlett.

 

Det er forsåvidt godt mulig at en kompetent børsemaker kan fikse avtrekkene for deg. En Krieghoff Trumpf har flotte avtrekk, hvor snellerten er helt unødvendig, den har også underliggende avtrekkerstenger slik som andre Blits-drillinger har. MEN kost på deg en børsemaker som er GOD på Blits/Anson-avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke helt konstruksjonen på din drilling, men det er ganske vanlig at litt billigere Blits-våpen har litt harde avtrekk. Nå er gjerne geometrien mellom avtrekksstenger og haner slik at det er vanskelig å få til lette fine avtrekk som samtidig er sikre. Det er derfor disse våpnene alltid har snellert...

MEN snellerten vil avhjelpe deg slik at du i allefall får et fint rifleavtrekk. På en Sauer-drilling jeg hadde stilte jeg den på sånn ca 1 kilo, og hadde dermed et fint rifleavtrekk uten at det var fjærlett.

 

Det er forsåvidt godt mulig at en kompetent børsemaker kan fikse avtrekkene for deg. En Krieghoff Trumpf har flotte avtrekk, hvor snellerten er helt unødvendig, den har også underliggende avtrekkerstenger slik som andre Blits-drillinger har. MEN kost på deg en børsemaker som er GOD på Blits/Anson-avtrekk.

 

tror nok jeg skal prøve å gjøre som du sier med å justere litt mer vekt på snellerten, det vil nok hjelpe mye. det er kanskje en fordel å ikke ha for lette avtrekk på hagle løpene..

Link to comment
Share on other sites

På min sauer Suhl mod 32 er det en bitte liten skrue bak den fremre avtrekkeren her justerer jeg snellert trykket, dette er i utgangspunktet justert fra fabrikk og skruen er "forseglet" etter at jeg justerte litt selv ble denne skruen veldig løs, slik at den skrudde seg selv, med det resultat at snellerten ble livsfarlig. Rådet mitt må bli: IKKE rør denne skruen, la en børsemaker se på dette og justere til riktig trykk, da kan han forsegle denne skruen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Enig med forrige svarer at du burde prøve selv. På min Merkel går de to første skuddene likt, mens det tredje klatrer noe. Min erfaring er at det tar en stund før løpet er kjølt ned. Mye stål som skal kjøles. Hvis du skal ha det tilbake til kaldt løp så tror jeg du må vente mer enn 5 minutter, men det er sannsynligvis nok til at treffpunktet blir OK.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hei!

Jeg har også en mg 92. Min erfaring er at det er fordel å justere snellerten litt hardt, har opplevd at det har klikket (spent ned snellereten uten at hanen har slått) når den har vært justert for løst. Ellers er jeg meget godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv hadde aldri kjøpt drilling uten frittliggende løp. samma hvor stygt noen syns det er!! Mye mer praktisk med frittliggende

Og hva er det som er så mye mere praktisk med det frittliggende løpet?

Du har kanskje kjøpt den som et rent banevåpen 8)

 

er da vel ingen som kjøper en drilling til banebruk???????????? :lol: dummeste jeg har hørt :lol:

et frittliggende blir jo ikke så fort varmt som sammenlodda!!! kan skyte fler skudd etter hverandre, min erfaring ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

Jeg selv hadde aldri kjøpt drilling uten frittliggende løp. samma hvor stygt noen syns det er!! Mye mer praktisk med frittliggende

Og hva er det som er så mye mere praktisk med det frittliggende løpet?

Du har kanskje kjøpt den som et rent banevåpen 8)

 

er da vel ingen som kjøper en drilling til banebruk???????????? :lol: dummeste jeg har hørt :lol:

et frittliggende blir jo ikke så fort varmt som sammenlodda!!! kan skyte fler skudd etter hverandre, min erfaring ihvertfall

 

Men hvor ofte trenger du mange skudd til jakt?

Jeg vil anta at det ikke er mange dyr som står og venter på at du lader noe særlig mer enn 2 skudd, det er da de sammenlodda begynner å krype.

Og det med baneskytinga var ironisk ment, for til jaktsammenheng er frittliggende rifleløp helt unødvendig 8) men som sagt skal du bruk den kun på banen ser jeg behovet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Men hvor ofte trenger du mange skudd til jakt?

Jeg vil anta at det ikke er mange dyr som står og venter på at du lader noe særlig mer enn 2 skudd, det er da de sammenlodda begynner å krype.

Og det med baneskytinga var ironisk ment, for til jaktsammenheng er frittliggende rifleløp helt unødvendig 8) men som sagt skal du bruk den kun på banen ser jeg behovet :oops:

 

neida skulle bare trekke litt i deg!! :D på toppjakt etter tiur går det som regel alltid mer enn 2 skudd med ganske små tidsrom, og da har jeg fått problemer med dette. men som sagt det er min erfaring. :D

Link to comment
Share on other sites

neida skulle bare trekke litt i deg!! :D på toppjakt etter tiur går det som regel alltid mer enn 2 skudd med ganske små tidsrom, og da har jeg fått problemer med dette. men som sagt det er min erfaring. :D

 

Ja det blir slik, når man bommer på førsteskuddet..... :lol:

 

Å lete etter en fugl i hele terrenget for så å bomme på den, er vel noe som du kjenner til. :lol::lol:

Antar at du selv ikke har eller har råd til dette våpenet :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

på toppjakt etter tiur går det som regel alltid mer enn 2 skudd
Å lete etter en fugl i hele terrenget for så å bomme på den, er vel noe som du kjenner til.

Hvordan får du til det da, en fugl og mer enn to skudd, uten å bomme?

Antar at du selv ikke har eller har råd til dette våpenet

Jeg er ikke typen til å skryte.

Link to comment
Share on other sites

på toppjakt etter tiur går det som regel alltid mer enn 2 skudd
Å lete etter en fugl i hele terrenget for så å bomme på den, er vel noe som du kjenner til.

Hvordan får du til det da, en fugl og mer enn to skudd, uten å bomme?

 

jeg har aldri sagt at jeg bruker to skudd på en skudd på en fugl, lurer på åssen du klarer det?? Bommer du på førsteskuddet med rifla får du ikke ny sjans.

Da jeg snakket om at det faktisk går mer enn 2 skudd på toppjakt, betyr det kanskje at en skyter flere fugler etterhverandre?????

Der jeg jakter hender det ofte at toppene er fulle av tiur, og at hvis dagen er med deg får du kanskje skyte 3-4 av disse med kort mellomrom. Før de eventuelt flytter seg noen kilometer!!

Å da har jeg opplevd at varmgangen blir så stor med sammenlodda løp, at det ikke er mulig å skyte før løpet er nedkjølt!!

Ta å forstå hva som skrives før du kommenterer!: Mr amatør!!

 

Nei hvorfor skal du skryte når du ikke har noe å skryte av????

Faktisk normalt at en jeger er stolt over sine våpen!

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Optima om du er stolt av eget våpen så er det fint, men du er ikke nødt til å prate drit om andres våpen av den grunn.

Og en annen ting er, visst du har skutt 3-4 tiur 8) på 5min. så bør du kanskje være litt forsiktig med å fortsette da vi jo som kjent kun skal høste av overskuddet og ikke knekke en bestand.

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff Optima om du er stolt av eget våpen så er det fint, men du er ikke nødt til å prate drit om andres våpen av den grunn.

Og en annen ting er, visst du har skutt 3-4 tiur 8) på 5min. så bør du kanskje være litt forsiktig med å fortsette da vi jo som kjent kun skal høste av overskuddet og ikke knekke en bestand.

 

For det første var det ikke jeg som startet dette. det kan du takke amatør for 8)

For det andre skal du ikke lære meg om å høste overskudd, du vet absolutt ingenting om hvordan fuglebestanden er hos meg. :roll:

Og hvor fikk du de 5min fra?? :shock:

Link to comment
Share on other sites

For det første var det ikke jeg som startet dette. det kan du takke amatør for

Vel, det er jeg ikke enig i.... Det startet med denne setningen:

neida skulle bare trekke litt i deg!!

 

 

 

Antar at du selv ikke har eller har råd til dette våpenet
Nei hvorfor skal du skryte når du ikke har noe å skryte av????

Det å antyde at man har noe andre ikke har råd til, er akkurat det jeg kaller å skryte. Det er ikke det samme som å være stolt av det man eier.

 

Men jeg tilgir deg, det er lov å skryte litt når man har fått noe nytt.

Krieghoff Optima[/url]"]Jeg har selv nettopp handla en ny Optima. Tror at drilling blir bra på neste rådyrjakt :D

Gratulerer med nytt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...