Jump to content

Tele til Pentax


.35Whelen

Recommended Posts

Tidligere i høst så vurderte jeg nytt kamera. Satte værtetting og robusthet høyt, samt at kamera skulle gi gode bilder. Valget ble Pentax K200D med 18-55 II med lader og batterigrep. Så langt strålende fornøyd. Et gedigent og flott kamera.

 

Pentax 50 1,4 er allerede på vei, og jeg gleder meg stort til det objektivet.

 

Men så er det store spørsmålet. Hvilken tele til dugelig grei pris?

 

Hører at faktisk den rimlige Pentax 55-300 får god kritikk.... Noen synspunkter/alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har Pentax K10D (røffly samme kamera som K200D), fantastiske kameraer forresten. Jeg har et Tamron 70-300mm, dette objektivet koster 999kr på japanfoto om dagen.

Det er vanskelig å matche dette objektivet på pris/kvalitet. Det holder f.eks. fint følge med Sigma sitt tilsvarende objektiv, som koster ca. det dobbelte.

Du kan lese test av objektivet her.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill Einar :D

Det var rimelig... Hvordan er den i forhold til Pentax sin egen med ED... ser den er fra 4-5,8 mens Tamron faktisk er hakket vassere med 5,6... Tamron har da også noe større filterstørrelse..

 

Forøvrig: Noen som har linker til div. seriøse firmaer i Hong Kong. Lett å ryke på noe heftiger, hvis pris er riktig..

 

Men må ærlig innrømme at en slik Tamron ikke var noe en blir helt pengelens av...

Link to comment
Share on other sites

Pentaxen er vel bedre både optisk og konstruksjons messig, men ikke med flere mil. Men det er jo en vesentlig prisforskjell mellom de to.

Det som er greit med Tamronen er at hvis du finner ut at telefotografi ikke er din ting, så har du ikke kastet bort mye penger. Og hvis det viser seg anderledes så kommer du nok til å kjøpe noe bedre enn Pentax 55-300mm alikevel.

 

Her har du noen meninger om Pentax 55-300mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Av de tidligere nevnte tele`r, så vurderes også Tamron 70-200 f2,8 , Sigma 135-400 og Sigma 50-500. Har kikka en del på de to siste, som er noget tunge, men ganske fine. Sistnevne 50-500 er muligens litt over budsjett også.. Noen som har erfaring med nevnte? Anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...