Jump to content

9,3x57 vs. 9,3x62


rygh88

Recommended Posts

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Og man trenger da ikke lade til max - dvs., -62-en kan lades ned mot -57-nivå, så får man mindre rekyl, og den gjør fortsatt god jobb.

 

x62 kan ikke lades bare ned mot x57-nivå, den kan lades langt under! Helt til kula sitter fast i løpet, om du ønsker. Ok, det var kanskje å strekke det langt. Det er sikkert ei grense der det begynner å bli upraktisk å gå lenger ned i ladning og hastighet. Men flere maksladninger i x57 overlapper minimumsladningene i x62. Se f.eks ladedata for 232 gr Oryx. Jeg har skutt noen jaktfeltstevner med x62 og 250 gr Ballistic Tip / Accubond og N-140. Tror jeg brukte 50 gr krutt. Det var en veldig mild og fin ladning. JEG sliter litt med å se gode grunner for x57 framfor x62.

 

9,3x62 er flattskytende nok i massevis til formålet. Med fornuftig innskyting trenger jeg ikke tenke på å holde over eller skru. I motsetning til disse .338 LM-skytterene som ikke engang har knepp nok i kikkerten, og må bruke spesiallagede vinkla montasjer for å komme i mål.. :P

Link to comment
Share on other sites

Kjempe mye interesang lesning. Takker for svar :winke1: . Har desverre ikke så mye relevant og komme med selv omm disse to patronene, mn det er vel derfor jeg ordnet denne tråden :winke1: . Og ja! 6,5 løpet har lyst på selskap av et 9,3 løp. Omm det blir 57 eller 62 gjennstår og se :mrgreen: . Men bare fortsjett og del! Mye spennende lesning :D .

Link to comment
Share on other sites

For å dra diskusjonen litt videre med 57 VS. 62 så er det kanskje greit å få frem at der ER en forskjell på disse to patronene.

Denne forskjellen er styrt at trykkstandarden patronen er godkjent for. Trykkstandarden er igjen styrt av

at enkelte patroner har vært kamret i gamle, og/eller svake låskasser som ikke tåler trykket fra en moderne patron.

 

6.5 KRAG og 6.5x55 Mauser er jo nettopp to slik patroner.

 

Poenget mitt er at trykkstandarden på en 57 er lavere og da spiller 5mm hylselengde ingen trille. Det er trykket som

bestemmer hvilken fart kula får.

 

Maks ladedata er utarbeidet for å være trygge i ALLE våpen, og man kan jo si at det blir noe utdatert når en har

ei moderne rifle. Men hylsene i en 57 kan godt ha samme design og tykkelse over hylsehodet som det hadde for 100 år siden.

Da kan man ikke øke trykket selv om låskassa er sterk, fordi hylsa ikke tåler mer trykk enn trykkstandarden tilsier.

 

Såvidt jeg kan se er makstrykk på en 9,3x57 44 000 Psi etter CIP, mens en 9,3x62 har 57 000. Dette har en ganske markant effekt på

hvilken hastighet du får på kula. Hvis en gidder å åpne ei bok med ladedata så vil man se at dette henger på greip.

 

En 9,3x62 med normal pipelengde på 60cm oppnår somregel 780-800m/s med ei 232grs kule.

En 9,3x57 klarer kanskje 700-720m/s

 

At du får noe mer vilt med en 62 er vel heller tvilsomt, men at det er forskjell på disse to patronene er hevet over enhver tvil.

Link to comment
Share on other sites

Javisst er det forskjell på dem, både hylselengde, kruttmengde, hastighet og kammertrykk er forskjellig. :)

Noe i samme gaten som .308 og .30-06 eller .44 Special og .44 Magnum.

 

Nå er det vel tvilsomt at noen produsenter gidder å lage en egen serie med svakere hylser spesiellt til 9,3x57 når de skal begynne å strekke hylser, det er stort sett samme utgangspunktet som blir brukt enten hylselengden blir 51 eller 63 mm til slutt.

Altså finnes det sikkert rom for å presse 57'n opp i høyere hastigheter, men hva er poenget med det?

 

De færreste av oss har seriøse planer om å bosette oss i Namibia og drive kjøttjakt der, noe som var årsaken til at 9,3x62 ble til.

For skandinavisk skogsjakt er 9,3x57 mer å annse som et spesialverktøy for å levere presise skudd med god virkning på korte til moderate hold, og uten å ødelegge mer kjøtt enn nødvendig, for jakt på lengre avstander har de fleste av oss våpen i kaliber som er bedre egnet.

 

Hvis jeg bare fikk lov til å ha 1 rifle og skulle jakte alt vilt med den så hadde valget blitt 9,3x62.

Siden vi har valgmuligheter og kan holde oss med flere rifler er 9,3x57 et alternativ for skogsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Javisst er det forskjell på dem, både hylselengde, kruttmengde, hastighet og kammertrykk er forskjellig. :)

Noe i samme gaten som .308 og .30-06

 

Jeg vil påstå at forskjellen er større enn som så. .308W tåler såvidt høyere trykk enn .30-06, 60KPSI vs 58 KPSI. Og i praksis er den største hylsa ladd slappere enn den lille. Over kronografen skiller det lite eller ingenting mellom dem, ihvertfall med fabrikkpatroner. Svjv ble -08 laget for å duplisere ballistikken til -06 med 150 gr kule.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet ble -08 laget for å duplisere ballistikken til -06 med 150 gr kule.

Det stemmer nok det, hvis vi bruker betegnelsen 7,62 NATO. Vår 7,62 x 63 mm, også benevnt "Caliber .30, Ball, M2" (med 152 gns flatbase kule) skulle ersettes av 7,62 NATO, med 147 gns boattail kule. Skulle gi tilnærmet samme Vo, men med kortere patron med kortere bevegelseslengde for låsestykket i helautovåpen, derved muliggjøre høyere skuddtakt, og gi litt lavere vekt på patronbeltene, slik at en stridende kunne frakte flere patroner innen samme vektbegrensning.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at noen har fått for seg at 9,3x62 er en böffelpatron......en viss kjendis fra Zim har mast om dette i årevis..

 

9,3 kan sikkert gjöre en grei jobb på böffel, men hva er poenget når det finnes så mange BEDRE og kraftigere patroner som .375H&H og oppover..??

 

9,3x64 derimot ble lansert av tyskerne for å konkurrere med .375H&H, denne patronen er like god som sistnevnte...det er en patron som fortjener mer bruk i Afrika...!

Link to comment
Share on other sites

... fikk man en speilvendt H stemplet...
Okey! (bare litt mer fornøyelighet, sorry kunne ikke dy meg..)
Jeg så den "speilvendte" H-en jeg også - men så er det dette med å holde seg til trådens emne, da! :lol:

 

Eller som det het i slutten på referatet fra en fotballkamp: "Sluttresultatet ble 0-0 - men resultatet kunne like gjerne vært omvendt".

 

For å komme tilbake til topic: Jeg har 9,3x62 - men "resultatet kunne like gjerne vært omvendt" - jeg kunne hatt både x57, x64, x66, eller (kanskje - den sparker nok fælt - og er gresselig dyr) x70. Og, hvis ikke denne hersens "garderoben" eksisterte - kanskje ei dobbel i x74R.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi være pirkete her så het børsemakermesteren som konstruerte 9,3x62 altså Otto Bock, ikke Otto Brock.

Det stemmer at han ble inspirert/oppfordret til dette av en Beamter (tjenestemann) fra en av de tyske kolonier, men hvor denne hadde fått ideen fra sier historien fint lite om.

 

Altså, konstruert av Otto Bock på oppfordring av en tjenestemann fra en av koloniene i Afrika for bruk i Afrika.

Adoptert av svenskene og er fortsatt i produksjon, ergo ingen villkatt på noen måte.

 

At Chuck Hawk ikke har fått med seg disse smådetaljene er egentlig helt naturlig siden mennesket bor i USA og knapt vet at det finnes noe som heter Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hvem som sto for kreasjoner som 9x57 og 9,3x57 er nesten håpløst å finne ut av siden det var en mengde tyske børsemakere som komponerte patroner på egen hånd, eller bare ved å endre minimalt på en av konkurrentenes patroner, for på den måten å sikre seg at kundene kom tilbake for å kjøpe ammunisjon.

 

Ingen vet hvem som først dyttet en 9,3 kule ned i en 57 hylse, men om det hadde vært Otto Bock så ville denne garantert nevnt det i sin reklame.

Link to comment
Share on other sites

Fra http://forum.wildundhund.de/showthread. ... ung/page10

 

 

Zitat von Helfred

Bitte kläre mich mal jemand geschichtlich auf:

 

Wie ist das zu sehen mit der 9x57 Mauser und 9,3x57 ?

Sind das parallele Entwicklungen ? Kann man das zeitlich eingrenzen ?

 

Alle beruhen doch aber auf der 8x57, oder ?

 

 

Hallo,

 

also geschichtlich läßt sich das nicht mehr eindeutig klären (ältere Unterlagen der Firma Mauser sind zum größten Teil, wie man mir dort mitteilte, wärend eines Bombenangriffs im 2.WK, vernichtet worden).

Die 9x57 kam wahrscheinl. kurz nach der Einführung der "Mutterhülse" M88-8mm (heute als 8x57 bekannt) auf den Markt, also in der ersten Hälfte der 1890er Jahre, neben solchen Patronen wie 10,75x57, 6x57 und 6,5x57.

Ob sie eine Mauserentwicklung ist, ist auch fraglich, denn das erst 1895 entworfene System, das dann später als M98 bekannt wurde, lag zeitl. etwas hinter den Patronenentwicklungen. In der Zeit von 1889 bis 1898 entwicklete Mauser Waffen und dazugehörige Munition für´s Militär. Die milit. Mauserentwicklungen auf dem Patronensektor aus dieser Zeit wie 7,65x53, 7x57 und 6,5x55 hatten allesamt deutlich von der 8x57 abweichende Randdurchmesser (8x57, 6,5x57, 10,75x57 und 9x57: 11,95mm; dagegen die Mauserpatronen: 12,10-12,20mm).

Die ersten zivilen Jagdwaffen für die neue Militärpatrone 8x57 waren wohl umgebaute M88er und Waffen die auf diesem System (die bei den kleineren Herstellern aus der Produktion genommen wurden) aufbauten und mit "zivilen Jagdläufen und Schäft" versehen wurden. Solche Waffen wurden von den beiden Suhlern Betrieben Haenel und Schilling gebaut. Wahrscheinlich liegt also der Geburtsort der 6,5x57 und 9x57 im Thüringer Wald und nicht wie viel vermutet wird, im Neckartal.

Natürlich nahm dann auch Mauser, nach anrollen der zivilen Waffenfertigung des 98er, kurz vor der Jahrhundertwende, die auf der 8x57 basierenden Jagdpatronen an.

Ebenfalls dürfte zu der Annahme, 6,5x57 und 9x57 wären Mauserentwicklungen, beigetragen haben, daß im anglo-amerik. Raum alles was im Repetierersektor aus Deutschland kam der Einfachheit halber den Suffix "Mauser" angehängt bekam. Sogar die 8x57 wird dort als 8mm Mauser bezeichnet, obwohl bei ihr nachgewiesen werden kann, daß sie bei der Königlich Preussischen Gewehrfabrik in Spandau entwickelt wurde.

 

Die 9,3x57 dürfte etwas nach den anderen Patronen entwickelt worden sein. Das metrisch eher unübliche Nennkaliber 9,3 ist nämlich englischen Ursprungs. Die älteren 9,3-Patronen aus den 1870er und 1880er Jahren wie die "Ur-Patrone" 9,3x57R (= die engl. .360Express 2 1/4") und die noch heute gefertigte 9,3x72R hatten ein Kaliber von .360"-.364".

Die wahrscheinl. direkt aus der engl. .400/.360 N.E. 2 3/4", von der es vier verschiedene Versionen gab (Purdey, Evans, Frasier und Westley Richards), hatten bis auf die Westley Richards einen Kaliberdurchmesser von .367", entstandene deutsche Patrone 9,3x74R war wohl die erste deutsche Patrone mit dem neueren 9,3mm Kaliber und dürfte so um 1900 auf den Markt gekommen sein. Mit dem damals, v.a. in Afrika bewährten 9,3er Kaliber, wollte man dann durch einfaches Aufweiten der 8x57-Hülse auch für den Repetierer eine Patrone in dem Kaliber anbieten. Da die Hülse aber recht klein war und für stärkeres, afrik. Wild nicht die gewünschte Leistung brachte, machte sich der Büma Otto Bock aus Berlin daran, die Hülse auf 62mm zu verlängern und brachte die neue 9,3x62 im Jahre 1905 heraus. Diese Patrone, von deutschen Farmern und Kolonialbeammten noch vor dem 1.WK in den Schwarzen Kontinet gebracht, sollte sich dann bis in die 40er/50er als die beliebteste und am meisten geführte Afrikapatrone entwickeln.

Die kürzere 57er Hülse wurde bis in die 60er Jahre in Skandinavien sehr beliebt und dort gerne zur Stöberjagd hinter dem Elchhund geführt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for en kjempe interessant innlegg, Okhotnik! For å ta det kort, Otto Bock står ikke ansvarlig for den eldre 9,3x57, men har forlengret dens hylse for å skaffe et kraftfullt kaliber som også kunne prestere i Afrika. Dette gjorde denne nyskapningen, med navnet 9,3x62.

Det sier også noe om 9,3x57. Nemlig at denne var allerede foreldet i 1905...

Link to comment
Share on other sites

[

Die kürzere 57er Hülse wurde bis in die 60er Jahre in Skandinavien sehr beliebt und dort gerne zur Stöberjagd hinter dem Elchhund geführt.

Bra, det "xx", läst mir nur die Frage stellen: begreiffen Sie deutsch ? Ikke det, nei....

 

Interessant dette. Med min begrensede erfaring med afrikanske jaktforhold til tross: er mest villig til å tro at 9x57 og 9,3 x 57 kanskje ikke er utviklet med afrikanske forhold for øye? For nordeuropeisk/nordisk jakt, derimot...

Link to comment
Share on other sites

Interessant dette. Med min begrensede erfaring med afrikanske jaktforhold til tross: er mest villig til å tro at 9x57 og 9,3 x 57 kanskje ikke er utviklet med afrikanske forhold for øye? For nordeuropeisk/nordisk jakt, derimot...

 

Klart det, alt etter smak og behag! :D "Potatiskasteren" får garantert gjort sitt på moderate avstander i nordiske skoger. Personlig ser jeg lite sans i å anvende et kaliber som har et såpass innskrenket bruksområde.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjorde denne nyskapningen, med navnet 9,3x62.

Det sier også noe om 9,3x57. Nemlig at denne var allerede foreldet i 1905...

 

Med kuler og krutt fra 1905 på bøffel og i værstefall elefant så ja. Men fører alle "forbedringer" til at tidligere modeller ikke er gode nokk?

Erfaring fra de som jakter er vell at 57 er fult brukende i skandinavia til allt storvilt.

 

Fabrikk ammo i 62 oryx 15g 2731 J på 100m http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/93x62/Oryx/

Fabrikk ammo i 57 oryx 15g 2875 J på 100m http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/93x57/Oryx/

 

Det er vell ingen som tviler på 9,3x62 ladet med en 15g oryx kule klarerå velte en hjort eller elg? Vist du tviler så får du ta hakket sintere 9,3x57 ladet med samme kula og bruke den vist du er litt i tvil :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det sier også noe om 9,3x57. Nemlig at denne var allerede foreldet i 1905...

 

Enig! :) Derfor jeg eier en 9,3x62

det er markant forskjell i hylselengde og trykk

og det er ikke så rart i grunn i følge ladebok nr 6

sitat:Side 298

Det var nettopp de tyske Afrika-koloniene som var årsak

til 9,3x62's opprinnelse. Man ønsket en kraftigere ladning

enn 9,3x57 kunne by på,

 

på side 296 i ladebok nr 6 under 9,3x57 står det:

 

Kun i skandinavia den har overlevd

 

og som sitert tideligere fra ladebok nr 6 angående 9,3x62

 

Ytelsen ligger ikke så forferdelig langt unna 375 H&H,

 

mulig jeg tar feil men jeg har heller ikke sett noen andre en Norma og Blaser som tilbyr 9,3x57

Link to comment
Share on other sites

Fabrikk ammo i 57 oryx 15g 2875 J på 100m http://norma.cc/sv/Produkter/Jakt/93x57/Oryx/
"Selvskryt skal man høre på - for det kommer fra hjertet".

 

Fabrikkenes tall for hvor fortreffelige deres ammo-kreasjoner er, skal man kanskje være litt skeptisk til - nettopp fordi det er sjølskryt.

 

Men HVIS vi tror på Normas tall (opptil flere tror hvertfall på "Super-United LTD", når de serverer optimistiske data for sitt fantastiskie kaliber "292 ExpressUltraAI-Magnum"), kan man altså skyte inn denne patronen på 150 meter, og ha en maks flyvehøyde på (ca - tabellen angir ikke maks) 5 cm på kortere avstander, og et treffpunkt 12,4 cm under siktepunktet på 200 meter.

 

"Potatiskastar"? Hvis de av dere som mener x57'en er "utdatert/umoderne/ubrukbar", kaster like flatt med en potet, bør dere sporenstreks utfordre Andreas Torkildsen i spydkast.

 

Energien på 100 meter er forresten over kravet for kuler under 10 gram, patronen holder nesten 100-m-kravet for kuler over 10 gram på 200 meters avstand. Det er kanskje en grunn til at de fleste elger ikke ber om kraftigere ammo, men legger seg rolig ned og dør?

Link to comment
Share on other sites

Hva trykk angår så er det ikke noe i veien for å lade 57en til 3900bar dersom det er ønskelig !

Forutsetter selvfølgelig at den avfyres i ett moderne våpen som tåler trykket !

Da skal du se at forskjellen krymper en del.....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke ladet x57 til høyere trykk sånn helt uten videre. Kanskje funker det helt fint, men det er det ingen garanti for. Det spekuleres her i tråden om ikke hylsene trekkes fra samme emne, og at de således egentlig tåler samme trykk. Men hva om blårussen involveres og finner ut at her kan det spares på materialet. La oss bruke mindre materiale av lavere kvalitet, patronen har allikevel så lavt trykk. Better safe than sorry. Børser og krutt er billig. Reserveøyer og fingre er ikke engang i salg..

Link to comment
Share on other sites

15 g Oryx eller Vulkan for 9,3x57 gir kanskje en relativ fornuftig kulebane til x57ern, men 15g kuler er ikke standardkost for 9,3x62! Så blir det da en veldig forenklet og kunstig forkortet diskusjon hvor man nesten samlikner epler og pærer. Jeg skal ikke se på 9,3x57 og dens prestasjon når det gjelder kuler i vekten fra 18,5 - 21 gram... ,noe som er helt normalt å anvende i x62ern for dens bruksområdet! :idea: 9,3x57 er noe for entusiaster og greit nok skal disse har all mulighet å nytte sin "elskling" og holder livet i den! :D

Link to comment
Share on other sites

Hva trykk angår så er det ikke noe i veien for å lade 57en til 3900bar dersom det er ønskelig !

Forutsetter selvfølgelig at den avfyres i ett moderne våpen som tåler trykket !

Da skal du se at forskjellen krymper en del.....

 

Det er mye som går an, og jeg er i prinsippet helt enig med deg, men...

Hvordan skal den gjengse hjemmelader kontrollere at trykket er under 3900bar?

Link to comment
Share on other sites

@ flatin

 

Er du redd for hylsekvaliteten så kan man bruke 8x57 hylser.

 

@ gunwerks

 

Jeg bruker 286 gr i 57en, kort løp og demper og det er ingen problemer knyttet til det !

Man velger ikke en 9.3 dersom man er opptatt av kulebane og skal jakte på lange hold.....

 

@ sakotrg

 

Der har du ett poeng, det er ikke alle som har tilgang til trykkmåleutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare leke litt med QL her...

 

I QL kan en sette trykkstandarden høyere, som default var den forresten satt til 2600bar.. 200 bar under Kragtrykk :roll:

 

Jeg satte den altså til 3900bar.. samme som 8x57 og 9,3x62.

 

Tok så en 15g Norma Vulcan og fylte på med krutt til jeg nådde rødstreken.. henholdsvis N201 for x57 og N202 for x62.

 

Med 60cm. pipe fikk jeg 830 m/s i x62 mens jeg fikk 802 m/s i x57, differansen blir 28m/s eller 3,37% lavere hastighet i x57'en

 

Med 50cm. pipe fikk jeg 798 m/s i x62 og 771 m/s i x57, differansen blir 27m/s eller 3,38% lavere hastighet..

 

Ved høyere kulevekter vil nok x62'en begynne å vise mer muskler men med denne kula og likt trykk er det heller lite som skiller.

 

Advarsel: Dette er et teoretisk balistikkeksperiment, så skal du forsøke deg på slikt IRL bør du være erfaren og vite hva du driver med...

Link to comment
Share on other sites

Kun i skandinavia den har overlevd

Uavhengig av hva Ladeboken mener;

 

Nå er vel begge disse patronene relativt lokal i sin utbredelse. Produserer noen av "de store amerikanske" 9,3 i volum? Overhodet?

Utenfor Skandinavia er dette nok en raritet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kun i skandinavia den har overlevd
Uavhengig av hva Ladeboken mener;

Nå er vel begge disse patronene relativt lokal i sin utbredelse. Produserer noen av "de store amerikanske" 9,3 i volum? Overhodet?

Utenfor Skandinavia er dette nok en raritet uansett.

 

Nosler:

http://www.nosler.com/93x62-mauser/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Barnes:

http://www.barnesbullets.com/products/a ... x/6607-2/#" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hornady:

http://www.hornady.com/store/9.3X62-ammo" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

http://www.hornady.com/store/9.3X62-286-gr-SP-RP/" target="_blank

 

Ruger: http://www.ruger.com/products/no1Medium ... odels.html" target="_blank" target="_blank

 

heller ikke den første riflen Ruger lager i 9,3x62

 

Ruger Gunblast.com Limited Edition 9.3x62

" target="_blank" target="_blank Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kun i skandinavia den har overlevd

Uavhengig av hva Ladeboken mener;

Nå er vel begge disse patronene relativt lokal i sin utbredelse. Produserer noen av "de store amerikanske" 9,3 i volum? Overhodet?

Utenfor Skandinavia er dette nok en raritet uansett.

 

Hornady, Remington, Federal og Winchester produserer 9,3x62, og noen også 9,3x74 R. Tror også at Barnes Vortex har 9,3x62. Holder dette for deg? De mener Sentraleuropa i hovedsak

Link to comment
Share on other sites

Btw: så langt har jeg ikke funnet noen andre enn Norma som produserer 9,3x57

noen som vet om andre?

 

Nei, det er kun Norma som produserer denne... virker ikke slikt at denne har noe livskraft utenfor SE eller Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ammo ja,- men noe som er kamret for det?

De Rugerkreasjonene går det ikke akkurat 13 på dusinet av..

Nei,- skal det selges i USA burde de kalt det "flat-shooting-ultra-mag" :mrgreen:

På det amerikanske forumet LRH finnes relativ ofte personer som anvender seg av 9,3x62 (i europeiske våpen). Dette spesielt i Alaska som har jo en natur som tilsvarer det som finnes her i landet.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det som Gunwerks her sier og Cz har en model kalt 550 som selges en del over there i 9,3x62

tror jaggu de hadde en 550 model som heter 550 American i 9,3x62 :)

mulig den gikk ut av produksjon i 2013 men de lager værtfall en FS version enda

 

Btw: så langt har jeg ikke funnet noen andre enn Norma som produserer 9,3x57

noen som vet om andre?

Nei, det er kun Norma som produserer denne... virker ikke slikt at denne har noe livskraft utenfor SE eller Norge.

 

var det jeg tenkte :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

http://www.czub.cz/cz/Default.aspx

 

Noen flere amerikanske produsenter som skal med på listen?

American betyr ikke " Made in USA".

 

Liten by som heter Brno? I det som var Tsjekkoslovakia?

 

Uansett; Gratulerer til alle 9,3x62 eiere. Beklager hvis jeg har sagt noe som støter dere. Det var virkelig ikke meningen.

 

Og jeg som trodde vi 6,5x55 fantaster var hårsåre! Nei, mot en god fabrikkladet 9,3' så har tydeligvis en 375H&H ingenting å komme med. "Queen of the medium?" 9,3x62 er "king of bigbore"!

 

Hemmeligheten ligger i de ekstra 5mm med hylse den har kontra 57'en. Og trykket!

De fem millimetrene;"that's where the magic happens" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...