Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lader opp til siste helga nå, mangler simle/ungdyr.

jakter på knutshø terrenget, så alle tips om hvor det kan befinne seg dyr, eller mulige trekkruter taes imot med stor takk til en førstegangsjeger på reinsdyr!:)

I hvert fall fra fredag til mandag hade de fast opphold i fjellene rett øst for Fundin. Uansett hvor mye de ble jaktet på tok de bare en runde før de var tilbake igjen.

 

Edit: Her er 8-900 dyr på Ivakammen. Det er første gang jeg har sett at de har gått rundt og rundt i sirkel etter skudd. De holdt nok på i 5-10 minutter før en kalv gikk så pass langt ut at jeg kunne skyte. Deretter forsvant de.

Link to comment
Share on other sites

Ja det spørs da om dem holder seg rundt der til helga å, er jo spådd noe jævlig med vind, som da selvsagt blåser feil vei...

Man skulle vært kjent i terrenget å visst om trekkplasser

Er det noen plasser det lønner seg å kjøre inn hvis dem står rundt om på samma plassen til helga Haavard?

Link to comment
Share on other sites

Yr melder maks 5 m/s, skiftende retning, i løpet av helgen?

 

Jeg hadde stoppet sydvest for Fundin og brukt kikkerten. Om jeg ikke hadde sett noe hadde jeg gått in fra Småbakkan (på veien som går inn mellom Fundin og Marsjøen).

Alternativt går du inn fra Døllisætran, men der synes jeg det lett kan bli folksomt.

Link to comment
Share on other sites

Folksomt kan det nok bli på Småbakkan ihelga også, Haavard :-) Selv om mange er ferdige. Rart om de ikke dukker opp store mengder dyr ved Funberget tenker nå jeg! Evt. er det mye småflokker i Kakelldalen men det er det veldig få som vil høre på. Dem går rett innpå toppene der, men man ser dem ikke fra veien :!: Det som er reinsjakt :oops:

 

Edit: Alltid dyr i Storhøa-Lonadalen... Grei flokk på 100 dyr der nå.

Link to comment
Share on other sites

16.09.14

Med kalvekort og fridyrkort i sekken og første dag i Snøhetta med åpne grenser så står jeg opp og begynner jakta i ukristelig tid. Holder bra tempo igjennom joramo som ikke er jaktbart.

Kommer meg i rett tereng og bestiger noen høyder for og få oversikt og har gått fra de fleste jegerne, været står på sør og alt skal være klart for en fin dag i fjellet.

Er lite storflokker i område å høyt jegerpress gjør at de vanlige trekkrutene ikke er så sikre lenger.

Bestemmer meg for og være mer mobil i dag for og kunne oppdage myrdyra som lesjingene kaller dem (små flokker på 15-20dyr)

Forflytter meg mye og bruker kikkerten aktivt.

Etter og ha gått i rundt i ca 10timer så oppdager jeg en klomp ca 3km unna som ikke stemmer helt med terenget, uten tvil det er dyr der.

Har vinden i ryggen, men det skal være mulig å gå skrått innpå og ikke værstøkke dem.

Bestemme meg for og sette inn et helvetes til tempo. Strategien er og gå raskt når flokken ikke er synlig og stoppe opp hver 500m for og ha oversikt. Etter ca 40 min så er jeg på hold.

Men hvor i helvete er reinen?

Ligger og venter, jeg vet at dem ikke har dratt der fra, og plutselig så dukker ei simle med kalv frem, har godt tak på dem. Men det er storbukken jeg vil ha. Etter 10min med nervepirrende spenning så ser jeg en skare med horn kommer frem. Men alle går og vaser i rundt hverandre. Ikke noen mulighet for et rent skudd.

Så drar simla flokken oppover en bakke. No er det over tenkte jeg, ser på at flokken tusler oppover lia.

Men så bestemmer største bukken seg for at ville spise litt til, stiller seg opp med breisiden langt bak flokken og står helt fritt. Jeg hadde allverdens tid og det vart storbukk på

Meg :)

Så til kalven jeg har kort på, vi ses neste år og takk for ei fantastisk jakt :) ps det ble 14 timer i fjellet og 4mil den dagen, men det var verd det

Link to comment
Share on other sites

Jaktet lørdag-søndag før jeg startet rypejakta (13-14 sept), onsdag midt i uka (hviledag for hunda), og lørdag etter rypejakta (20 sept). Så rein hver dag, men ble lurt til stadighet. Lørdagene var det en del jegere i området, både rein- og rypejegere. Utpå dagen kom også en del turister. Ellers var det relativt fredelig som reinsjeger.

Noen bilder:

WDxzZ1.jpg nJSSDj.jpg

 

Lørdag 20 september kom jeg på flokken på vei opp, og hadde heldig vind. Men flatt område gjorde det vanskelig.... Jeg gjorde en liten omgående bevegelse i skjul, og vant 50 meter terreng med det. Men så var det stopp. Flatt terreng. Jeg var nå på rundt 200 meter, men det var også en slak krumming av terrenget som gjorde at jeg kun så ryggen og gevirene. Det ble åling på magen i 50 meter. Holdt øye med simlene, på ett tidspunkt hadde nok en sett en bevegelse, for de stod lenge og så i min retning. Men tilslutt, etter mye "lure-beiting - kikking" og flere simler som skiftet på å stirre, så ga de seg med at det nok ikke var noe allikevel. Jeg kom omsider fram til en liten stein jeg hadde sett meg ut, og fikk den sammenrullede fjellduken oppå som anlegg. NÅ lå jeg på 150 meter ( min innskytings avstand..), dyra var rolige og jeg hadde godt tak. Men ingen dyr fri... Noen steiner i veien, samt vier kjerr gjorde at det var to steder jeg kunne skyte. Her var det enten fritt for dyr, eller for tett med dyr.... Blinket meg ut ei simle som stod rett ved, hadde hun bare tatt to steg fram! Men så la hun seg ned!

Til å lete videre. Så simler og mindre bukker (har fritt kort u/50 kilo + kalv), men ingen fri. Tilslutt fant jeg at det hadde kommet opp ett dyr i bakkant av flokken, som stod fint til. Svært skrøpelig gevir, og siden jeg ikke så magen, så antok jeg at det var ei simle. Dyret beitet rolig, tilnærmet bredside til, og det så bra ut. Sikring av, finsikting og avtrekk! I knallen fra lyddemperen så jeg at hodet på dyret ble kastet opp, og så ble dyret borte. Floken dro ut, men stoppet og så seg tilbake, så jeg tenkte at de ser på dyret som ligger igjen..... Jeg avventet litt liggende i tilfelle noen kalv skulle komme (dersom det var simle), og i tilfelle andre jegere var på flokken. Men de dro sakte avsted, så jeg gikk fram 20 meter og der fikk jeg se en hvit flekk ligge... I kikkerten konstaterte jeg at dyret lå dødt. Flokken var på vei tilbake igjen, og jeg huket meg ned å avventet. Men igjen snudde de, og mens jeg reiste meg og så på dem i kikkerten, trakk de sakte bort og ned i skogen. En jeger kom ovenfra og hang seg på flokken, to til stod oppe på toppen ovenfor meg.. Men idag var det min tur til å ha flaks!

Endelig, etter totalt 5 dager og mange kilometer, mye kontakt med rein og stang-ut, så lå dyret der. Vel framme kunne jeg konstatere at det var en liten bukk. Veldig liten....

UY3HaF.jpg

 

Jeg hadde dagen for meg, så jeg tok meg god tid til vomming, flåing og partering.

rgZZUd.jpg

 

Sekken ble nå tung ned lell, men etter en times bæring var jeg ved bilen. Bukken ble veid til 27 kilo, og etter litt tvil ble den bedømt til å være en halvannet åring. Både jeg og oppsynsmannen var svært usikker da det så ut som den hadde mørke og mange tenner... Men etter fingransking kom vi fram til at det var en halvannetåring lell. Uansett ett lite dyr med skrøpelig gevir og liten i kroppen. Veldig bra å få tatt ut.!

 

Har igjen kalvekort, og kanskje blir det en tur til helga for å se etter den....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Tenkte ikke jeg skulle jakte på det siste kalvekortet... men det ble nå jakttur i helga lell.

 

Tidlig opp på lørdag. Ingen rein å se umiddelbart. Det var sterk vind (10-13 m/s), så jeg satte meg i le og krøp inn i fjellduken. Brukte kikkerten innover flatene, men så ikke noe. Plutselig ble jeg oppmerksom på en bevegelse i ytterkant av øyet, utafor kikkerten. Der kom det jaggu en enslig kalv dinglende i raskt trav. Måtte strekke meg etter rifla, av med kikkertlinser, og så var det å kamre patron. Liker ikke av sikkerhetsmessige hensyn å gå med patron i kammeret, og forsøkte å gjøre det lydløst. Noe som ikke gikk, og en liten forkiling fikk jeg også. Dermed rakk jeg ikke å skyte når kalven passerte foran meg, sikkert på bare 30 meter. Den stoppet litt i skjul, men løp så opp på en brink nedafor og stoppet vridd mot meg. Nå hadde jeg fått patron i så vidt, og fikk opp rifla. Men bare tidsnok til å se klauver i kikkertsiktet…. Jeg løp ned på brinken, så utover ura under meg, men så den f…n meg ikke! Gikk rundt hele toppen, speidet i en time i alle retninger, men kalven var og ble borte.! Pokker ta, den hadde vært så perfekt å få tatt, den var sikkert på leting etter mor si. Klokka var bare ni, og jeg hadde hatt dagen på meg. Men når en roter slik, og ikke får utnyttet slike kjempesjanser, kan man like godt gå hjem. Vurderte faktisk det….. Jakte rype med hunda i stedet…. Men jeg jaktet helga ut. Utpå dagen på lørdag så jeg en storbukk som noen andre jaktet på, og søndag så jeg ingenting. Kalvekortet mitt ble returnert til fjellstyret i går ettermiddag.

Men jeg har hatt en god reinsjakt i år, selv om jeg ikke fikk kalven. Jeg har sett mye rein iår, vært på nesten-hold mange ganger og hatt mange fine opplevelser i fint vær på høstfjellet. Simla som jeg skjøt på Hardangervidda var jo å regne som «bonusdyr», og selv om det ble delt i to så ble det bra med kjøtt. Sikkert mer enn det ville blitt på kalven. Så jeg er godt fornøyd alt i alt.

 

Håper på jakt neste år også, takk for meg iår!

 

Soloppgang, Bukken uti ura og mitt "hjem" siste helgen

4be75b354373727.jpg 66f76e354373736.jpg e37cd2354373765.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...