Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei alle sammen, vil først benytte muligheten til å gratulere alle som har vært heldig og fått kort, dernest sende mine kondolanser til de som var uheldige og endte opp uten jakt i år.

 

Jeg søkte selv for første gang i år, på kalvekort i et par områder på Dovre og endte utrolig nok opp med å få tildelt en kalv i Snøhetta. Er det noen som vil ta en ung og uerfaren reinsjeger under sine vinger og gi meg noen tips og triks til hvor, hva og når? Bare å sende meg en pm her inne.

 

Håper på svar.

 

Med vennlig hilsen

 

Erebor/Stian

Link to comment
Share on other sites

Nei

Har på Oppdal Bygdealmenning i år, men det er jo ganske gode overgangsregler på Snøhetta. Starter med en base på Grønnbakken.

Tenkte å prøve på et kjøp et dyr til på inatur i dag, men Brønnøysund har registrert min innbetalte jegeravgift på en annen.(hvem i helvete bruker KID med bindestrek til slutt??)

Link to comment
Share on other sites

villreinskorta for Hjerkin utmålinga øst ble røska bort iløpet av millisekunder.... men fikk sikra meg ett kort på simle og kalv! godt fornøyd med det, så nå må bare august komme fort! har vært med på villreinjakt før, men blir første år jeg skal jakte villrein alene, så dette blir spennende.

 

om noen har tips til området jeg skal jakte i, så taes det imot med ett stort takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg fikk ikke tak i noe kort iår:( men blir så jeg skal være med min far som kjøttbærer, han er nestemann på reservelista sånn at vi håper at det går i orden! Ifjor så hadde jeg kort på drivstua vest! Da jaktet vi mye i Stroplsjø dalen. Mye moskus og turister der, så vi opplevde at reinsdyra ikke ville passere stroplsjø dalen pga, turister, aktivitet på skytefeltet og buss transport inn til snøheim. De hold seg på Nordsiden.. Vanskelig og spå hva som vil skje der iår, ingen år er like... :)

 

 

Robert

Link to comment
Share on other sites

@holmvaag - Jeg er ikke veldig kjent i området, men jaktet der i 2011. Jeg hadde stor glede av spesielt Ladden og Villreinjegeren sine innlegg om området i tillegg til flere andres. Dersom du sjekker reinsdyrjakt 2011 tråden så finnes det mange gode tips der. Fantastisk flott område å jakte i. Det beste tipset jeg kan gi er vel å stå tidlig opp og gå et stykke bort fra veien(e). Det er mange folk som jakter i området, men dersom man går litt så kan man sitte lenge uten å se folk :-)

 

Så, i år ble det jakt i Snøhetta (Kongsvold og Drivstua vest), et område jeg ikke har jaktet i før. Er noen som vet hvordan man kan få tak i kart som viser de forskjellige feltene? Blir også glad for tips om fine steder å jakte. Tenker å ta telt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner at jaktfeberen begynner å herje kroppen nå.

Har skutt opp med to våpen, ei systemrifle, (to kalibre), og en god gammel mauserkopi med sjel og mange dyr på samvittigheten :wink:

Fritt dyr under 50 kg + kalv på Ringebufjellet og jaktlag på tre med min sønn som nybakt storviltjeger. Jeg gjør om ferien slik at det blir ekstra dager til begivenheten.

Har lagt opp et mildt treningsprogram frem til august med lange gåturer og lett jogging, samt powerwalk i skogen.

Jeg tenker at denne sjansen har jeg nå, men kan bli vanskelig å få igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke trene for å jakte på ringebufjellet, bare å åpne bildøra på friisveien og rulle 200 m ned i lia,,, :mrgreen:

 

Får håpe at de lager noen regler rundt dette med "veijakta" på Ringebufjellet. Hadde jakt i ringebufjellet i fjor og var så heldig å få skutt en kalv helt sør i Ringebu fjellstyre. Reiste så opp langs Friisveien for å vise hode og levere kort og kjeve hos Oppsynet. På veien opp vil jeg anta at det var minimum 25 biler med jegere som voktet på en flokk på ca 150 dyr som stod og trykket rett nord for veien. Forstod på oppsynet at det var en del jegere som ikke orket å gå mer enn noen hundre meter fra bilen og at disse patruljerte fjellveiene i påvente at dyr skulle komme trekkende.

Link to comment
Share on other sites

 

Får håpe at de lager noen regler rundt dette med "veijakta" på Ringebufjellet. Hadde jakt i ringebufjellet i fjor og var så heldig å få skutt en kalv helt sør i Ringebu fjellstyre. Reiste så opp langs Friisveien for å vise hode og levere kort og kjeve hos Oppsynet. På veien opp vil jeg anta at det var minimum 25 biler med jegere som voktet på en flokk på ca 150 dyr som stod og trykket rett nord for veien. Forstod på oppsynet at det var en del jegere som ikke orket å gå mer enn noen hundre meter fra bilen og at disse patruljerte fjellveiene i påvente at dyr skulle komme trekkende.

 

Jeg er fersk reinjeger, men hva er problemet?

...og hvilke regler skulle det vært?

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening skulle det vært krav om at reinsjegere skulle være minst 300 meter fra bilveien(i dette tilfelle Friisvegen) før de får lov til å løsne skudd.

Det er en uting som har foregått i mange år.

Spesielt den første uka og de to første helgene av jakta.

 

Det er en del som kjører frem og tilbake på veien for så å kaste seg ut fra bilen og nærmest skyter fra grøftekanten i det dyrene prøver å trekke over veien.

Det har absolutt ikke noe med jakt å gjøre.

 

Jeg må si jeg er veldig oppgitt og skuffet over at de ikke har gjort noe med det.

Hadde jeg fått bestemt, hadde jeg sørget for at de som gjør det, ble nektet reinsjakt for resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Var en av de som fikk kjøpt ett simle + kalv kort når inatur åpnet for salg her på mandag. !!

Etter å ha bekreftet inne på statskog sine sider idag, ser jeg at det er mulighet for å legge til flere jegere.

 

Ettersom det er første gang jeg jakter rein, skulle man gjerne hatt meg seg noen jaktvenner som er kjente med reinsjakt. Er det da slik å forstå at man kan legge til jeger venner der, og at de kan bære børse, eller må det være jegere med kort i samme området?

 

Er det noen som har jaktet på området snøhetta kongsvold drivstua vest, hvis noen har gode tips for området, taes de imot med stor takk. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det valget skyldes statskos sin noe dårlige utformede nettsider og er tiltenkt annen type jakt (elg mm). Du kan (bør) sikkert dobbeltsjekke med statskog at det jeg sier stemmer, men jeg mener jeg fikk det svaret for noen år siden da jeg spurte om det samme. Jeg tror du kan danne jaktlag om de har kort, men ellers er det håpløst.

Link to comment
Share on other sites

Oppdal Bygdealmenning tillater jaktlag.¨

Gjelder kun jegere med kort fra Oppdal Bygdealmenning

 

JAKTLAG

OBA har åpnet for dannelse av jaktlag under villreinjakt for å øke fellingsprosenten. Hvert lag kan bestå av tre personer. Personer som ønsker å danne jaktlag må kontakte allmenningskontoret etter at trekning er foretatt. Det er en forutsetning at alle er tildelt jakt. Jaktlagskontrakter skal være inngått før jaktstart. Ingen kan være medlem av mer enn ett jaktlag. Det vil bli innkrevd et gebyr på kr. 100,00 per jaktlag.

 

Regler for lagsjakt på rein, gitt av DN:

 

Begge jegerne på jaktlaget kan felle dyr på de fellingstillatelser laget disponerer, men det kan ikke felles dyr på kort som ikke medbringes i fjellet. Dersom begge lagsmedlemmer jakter samtidig, forutsettes det at jegerne har kontakt med hverandre, direkte eller via samband. Den som medbringer det kort det felles dyr på, må innen kort tid og uten opphold innfinne seg på fellingsstedet. Kontrollkort skal skjæres så raskt som mulig. Dersom jegerne ikke har kontakt med hverandre, kan de ikke felle dyr på kort de ikke selv medbringer.

 

Det må undertegnes separat kontrakt for lagsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Litt egeninnsats er å annbefale til de som ikke har en "fast" avtale.

I fjor vår skrev jeg et pent og ordentlig brev der jeg la frem saken min til grunneierne i de 5 jaktfeltene jeg helst ønsket å jakte på. Utrolig nok fikk jeg positivt svar og tilbud om kort fra alle fem! Bare å velge det jeg ønsket mest, ta kontakt med de andre, forklare situasjonen og pent avslå tilbudet!

Hadde et "prøvår" i fjor, både utleier og jeg var fornøyde.

I år bærer det til fjells igjen med "fast avtale", tre bukkekort, smile og kalv + ordentlig hytte med dusj, wc, TV, ordentlig kjøkken, ved og you name it for 200kr natta. Alt i et meget godt område!

 

Jeg er veldig glad jeg tok den ekstra jobben istedenfor å fortsette å bli skuffet på inatur.no :D

Link to comment
Share on other sites

Nei

Har på Oppdal Bygdealmenning i år, men det er jo ganske gode overgangsregler på Snøhetta. Starter med en base på Grønnbakken.

Tenkte å prøve på et kjøp et dyr til på inatur i dag, men Brønnøysund har registrert min innbetalte jegeravgift på en annen.(hvem i helvete bruker KID med bindestrek til slutt??)

 

Dette med bindestrek til slutt har jeg bommet på selv også. Jeg droppet bindestreken i nettbanken og gudene vet hvor de pengene havnet.

Link to comment
Share on other sites

Helt OT, men bare for å kort forklare siste tegn i KID:

KID nummer (og en del andre nummer også...) kontrolleres med en algoritme, oftest en av de såkalte M10 eller M11 - algoritmene. Selve algoritmen er for kompleks å gå inn på, men kort fortalt henter de ut tall fra tallrekken (ikke det bakerste), gjør beregninger og kommer opp med ett enkelt tall. Dette tallet skrives til slutt, og kalles kontrolltall. Det siste tallet i KID nummer skal altså stemme med det algoritmen kommer fram til fra beregninger av tallrekken foran. Stemmer det ikke, så får man feil. Det ser man dersom man taster ett nummer feil i nettbanken, da sier feilmeldingen at det ikke stemmer og man må taste KID nummer igjen. Når algoritmen kommer fram til tallet 0-null, så settes bindestrek bakerst. Altså er bindestreken viktig for kontroll av KID nummeret.

Altgoritmen for å kontrollere dette er ikke ufeilbar. Det er mulig å taste en kombinasjon som er "feil", men allikevel kommer igjennom. Det er imidlertid uhyre sjelden på såpass lange tallrekker som ett KID nummer.

 

Sløyfer man bindestreken, anser kontroll-algoritmen det siste tallet som kontrolltall. Men det skulle vært med i beregningen, og denne blir feil, og den sjekker mot feil kotnrolltall... Om man sløyfer bindestreken vil det også si at selve KID nummeret "forskyver" seg med ett tegn. KID nummer er ofte bygget opp av kundenummer og fakturanummer (eller lignende, noen ganger flere nummer). Blir det en forskyvning, så finner mottaker-systemet ikke igjen rett kundenummer og fakturanummer. Og betalingen din kan i mottaker-systemet ha blitt ført mot en annen kunde for eksempel.

 

Moralen er; tast alltid inn hele KID nummer rekken, inklusive bindestrek (den skal være der, reglene er slik), og vær nøye med å taste riktige tall (korrekt antall nuller....).

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Når algoritmen kommer fram til tallet 0-null, så settes bindestrek bakerst.

Vi skjønner nok alle behovet for kontrollsiffer. Vedkommende som fant på å sette - for 0 burde det opprettes skuddpremie på, eventuelt tvangsinnlegge vedkommende på et brukervennlighets kurs.

Link to comment
Share on other sites

Noen lurte på hvorfor bindestreken var der, og noen har sløyfet den - derav min forklaring ;-)

 

Og jeg ser forøvrig at jeg skrev feil :oops:

Algoritmen beregner seg fram til ett tall mellom 0 og 10. Dersom tallet er 10, så er det to-sifret og det går ikke for kontrollsiffer skal kun oppta en plass. I slike tilfeller erstattes det med bindestrek, eller minustegn. Og vi ser at behovet for skuddpremie ikke er tilstede ;-) .

Dette er imidlertid ikke mulig på enkelte nummer, som f.eks. banknummer og personnummer, og slike nummer som resulterer i "-" forkastes. De dannes aldri. Det vil derfor aldri være ett bankkontonummer eller personnummer som ender på "-". Men på KID derimot, er dette ikke uvanlig.

Men dette har svært lite med reinsjakt å gjøre, så jeg beklager avsporingen og henviser til Wikipedia for de som er mer interessert:

http://no.wikipedia.org/wiki/MOD11

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fikk dette svaret fra jegerregistret 20.juni. De har tydeligvis en annen oppfatning av i morgen eller senest på mandag enn vi andre, ettersom innbetalingen min fremdeles ikke er registret.

 

Har purret, men nå svarer de ikke en gang.

 

 

 

Hei!

 

Da du ikke har benyttet KID (grunnen til feilmelding er at du ikke har brukt bindestreken (-) til slutt i KID’en) er din betaling registrert på feil jeger.

 

Dette er rettet opp i dag. Du kan sannsynligvis ikke se det før i morgen eller i senest på mandag.

 

 

Ha en fin helg!

 

Med vennlig hilsen

 

XXXXXXXXXXX

 

Førstekonsulent, Jegerregisteret

Link to comment
Share on other sites

Fikk den hellige konvolutt fra Statskogi går. Full samjakt med Folldal er jo gull. Det samme kan ikke sies om den oransje capsen som fulgte med. Skjønner jo hensikten men passformen er så dårlig at den kommer til å blåse av hodet med en gang. Det rare er at de skryter av passformen. Problemet er så den er altfor grunn. Da er den tilbakemeldingen gitt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...