Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Første gang jeg søkte i år. Jeg fikk Fritt dyr i Ringebu :overrasket:

akkurat hatt en lengre samtale med Norwegianwoods, takker Bjørn egil:)

Da er det bare å prøve å finne en bukk til høsten, magisk først villreinjakt!!!

aldri jaktet rein og aldri vært i Ringebu, alle tips mottas med takk:)

Link to comment
Share on other sites

Første gang jeg søkte i år. Jeg fikk Fritt dyr i Ringebu :overrasket:

akkurat hatt en lengre samtale med Norwegianwoods, takker Bjørn egil:)

Da er det bare å prøve å finne en bukk til høsten, magisk først villreinjakt!!!

aldri jaktet rein og aldri vært i Ringebu, alle tips mottas med takk:)

 

Neste jeg hører, er vel at du har vunnet førstepremien i Lotto førstkommende lørdag :)

 

Alltid artig å prate med en annen ivrig jeger.

 

Vi skal vel alltids få til at du får bære en kjøttbør eller flere ned fra fjellet i høst.

Så fremt du ikke blir så triggerhappy at du smeller ned den første kalven du ser :winke1:

Link to comment
Share on other sites

til dere på reservelista så tror jeg det er grunn for å være optimistisk.

Ifjor sto jeg ikke engang på reservelista, men ble likevel oppringt om at jeg kunne få et kort.

Er vel mange som søker i hytt og gevær for så å ha "flaks" å få kort på et område hvor de egntlig ikke gidder å dra og avslår. Eller avslår av andre grunner.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det en fordel å ikke ta del av kaoset første uka av reinsjakta om man kun har et kalvekort.

Det er som oftest mye mer rolig i fjellet etter første uka, og det er fort noen enslige kalver som slenger rundt etter at andre jegere har skutt simla.

Jeg har rett som det er sett enslige kalver litt ut i jakta sør og sørøst for Steinbua ved Friisvegen.

Link to comment
Share on other sites

@Norwegianwoods : Jeg har fritt Dyr og vill naturlig hvis prøve å få en Buk . Likevel grue det meg a sitte i som en Wild West Skyting i die første uke . Jeg har hvert med på Villreinjakt 3 ganger som "transportmann" og har sett det flere ganger . Jeg valgte Sel fordi jeg håpe til å omgå dette . Har du jaktet der selv ? Er det lurt å vente til andre uke eller kanskje sener ?

Link to comment
Share on other sites

Stgw44, jeg har ikke selv jaktet i Sel, og jeg er litt usikker på hvor stor total tildeling det er på området i år.

Jeg har mest erfaring fra Dovrefjell, Grimsdalen og Ringebu.

På Ringebufjellet er det ganske stor total tildeling og det er veldig mange jegere på fjellet den første uka.

 

Generelt sett er jeg tilhenger av å vente til andre uka i jakta når det som oftest har skjedd en stor reduksjon av jegere i fjellet.

Men jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å vente til da om man har kort på fritt dyr.

I tillegg må man ha riskoen for at bukkene går i brunst og blir uspiselige etterhvert i tankene.

Så jeg hadde nok senest startet jakta den andre uka om jeg hadde hatt fritt dyr.

Tirsdag 26 eller onsdag 27 ser jeg som gode dager å starte på.

 

Man må også på mange områder ta vinden i betraktning i forhold til om det er dyr på området, og det kan være en stor fordel å kunne ta seg fri og hive seg i bilen på kort varsel når vinden er riktig for at reinen skal være i området man har jakt.

Om man ikke må sette av fridager lang tid før jakta begynner, er det en stor fordel å følge med på langtidsvarsler på YR for hvordan vinden og været vil være.

Link to comment
Share on other sites

@ Norwegianwoods : tusen takk for hjelp ! Jeg skal på en tur ut der noen uke før for å blir litt kjent med område og jeg skal snake med fjellstyret der . Der etter vurdere jeg hva jeg gjør . Jeg er ute alene med min Hund og søke ro og glede i Jakt . Overleve Vinter sikker uten Reinsdyrkjøtt i Fryser :) .

Link to comment
Share on other sites

Hvor er du reserve Charles?, er du nr tre så har du bra mulighet

Takk!

Jeg fikk på Lesja Dalside vest, det er for innenbygdsboende. Og de på reservelisten er de utenbygdsboende.

Er det gode området å jakte på? Det er aller første gang jeg i det hele tatt er på jakt! Første vilt-dyr!

Begynner å bli nervøs her, får finne noe rev å skyte på, så nervene ikke kommer i ulage.....

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er reglene for jaktlag på Dalsida Øst? Noen som har link? Vi er to som begge har fått løyve på s/u og kalv. Tror jeg kommer til å få bedre tid enn min kompanjong i høst..

 

Hvis 2 stk utenbygdsboende med løyve danner jaktlag, må begge jakte samtidig? Eller kan en jeger jakte alene på løyvene til begge to?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fritt dyr under 50kg + kalv på Ringebufjellet etter 6 år med søknader. Gjør om på ferien nå slik at jeg får tid til reinjakt og elgjakt :smile: Vi har hytte i Sollia og alt er perfekt i så måte. Trenger likevel noen råd fra de som har jaktet i området.

Jeg er takknemlig om noen kan komme med noen tips.

Link to comment
Share on other sites

6 år med søking??? :lol: har søkt på alt som finnes i 13 år jeg,,,,,,, og i år kom jeg endelig på lista,,,, reserve nr 1546789 så det er det bare å drite i...,. Blir ikke sur engang når jeg hører at flere her inne har fått både 2 og 3 dyr..... Inatur er og blir korupt..

Link to comment
Share on other sites

Må ha hatt gullbukser på i år! Fikk elgjakt i tre år på Statskog i tillegg til reinsjakt. Nå blir utfordringa å få nok tid.

Statistisk sett sies det at du skal kunne få jakt innenfor ei ramme på 5-6 år med antall utenbygds søkere som søker i dag på statsalmenninger, (mellom 2 og 3 tusen søkere på 3-400 hundre dyr.)

Statistikken ser ut til å stemme for meg i siste liten.

Link to comment
Share on other sites

6 år med søking??? :lol: har søkt på alt som finnes i 13 år jeg,,,,,,, og i år kom jeg endelig på lista,,,, reserve nr 1546789 så det er det bare å drite i...,. Blir ikke sur engang når jeg hører at flere her inne har fått både 2 og 3 dyr..... Inatur er og blir korupt..

 

Sist jeg fikk kort ved å søke på statsgrunn var i 1996. Det var et kalvekort.

I år fikk jeg igjen kort ved å søke på statsgrunn. 18 år senere. Igjen et kalvekort.

 

Føler ikke akkurat at oddsene har vært på min side, men det skal være sagt at jeg ikke har søkt på absolutt alt som er av kort :)

 

Jeg satser på et fritt dyr kort neste år :mrgreen:

 

Ellers får jeg nok satse på private kort igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Ja man undres om dem er korrupt..Er mange som har søkt i 10-15 år,uten engang å bli reserve..Så ser jeg nesten hvert år noen utenbygds som får kort hvert år i samme område,de har enten hytte der og mye penger,eller så er dem ansatt i noe som har med natur og forvaltning å gjøre uten å nevne navn på arbeidsgiver..Kjenner de med hytte og mye penger,skal bli moro å se om de får kort neste år og,i såfall 4 år på rad,og fått innimellom tidligere og..Litt rart om en maskin trekker tilfeldig?..Mange unge som aldrig får sjans til å prøve Reinsjakt,burde vært en form for rullering,sikkert mange som kunne stått over ett år..Håper de som endelig har fått sitt første kort får en fantastisk opplevelse,som den jaktformen gjerne kan være!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at en del grunneiere i bygdene selger sine retter/kort til slekninger/ venner. Dette blir utenom den offentlige trekninga. . Dessuten tror jeg det er viktig å søke på alle typer dyr. Søker en på bare kalv, konkurerer man om kvota på kalver osv.

Link to comment
Share on other sites

Er fortsatt ung og student, så har ikke mye penger. Men har fått kort gjennom trekninger på Inatur 5-6 ganger. Inatur er uavhengig fjellstyrene, og har således ingen interesser av at hytteeiere etc. skal få jakt hvert år, heller omvendt. Trekningen gjennomføres via et datasystem, og sendes så videre til Fjellstyrene. Å rope korrupsjon og komme med konspirasjonsteorier blir for dumt!

 

Om man har søkt i så mange år uten å få en klauv, da må man enten være helt utrolig uheldig, eller så søker man kun på en bestemt type dyr i noen få terrenger, og da får man heller takke seg selv. Å få jakte villrein er ikke et problem, om man er villig til å reise litt, og/eller betale litt. Hardangervidda har mange muligheter, det samme må sies om områder som Skjåk, Hogna, visse deler av Knutshø og Rendalen.

 

Men, det er som hakofred sier, en fordel å kjenne private som selger kort... Slik blir jakta sikret hvert år!

Link to comment
Share on other sites

Ja det heter seg det,at en maskin trekker,men er vel lov å undres?Har følgt med på trekningene noen år,og synes det er litt rart man kan ha slik flaks..!Er ikke snakk om at de søker på alle almenninger,eller kjøper privat,da hadde dem vel ikke stått på trekningslista fra inatur heller,om de kjøpte privat mener jeg?Det ekstra pussige er at samme folka får Rypejakt med hund og i samme område som de har Reinsjakt,en og samme statsallmenning :forvirra: Vel,mulig noen er født med gullhår der sola ikke slipper til..Når man tenker på hvor mange søkere det er der,på fuglejakt og Rein,så er det ekstremt flaks!Er gudskjelov ikke avhengig av det for å komme meg på jakt!Altså hverken flaks eller feit konto..God jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er første gangs jeger på rein men har jakta endel rådyr og elg tidligere, har søkt kort i 5 år nå. Og endelig har jeg fått kort :) Fritt dyr :) :) :)

I Lesja område, Ottadalen.

 

Men mitt spørsmål er da jeg har søkt på alle terrengene til Lesja men kan ikke huske at noen av dem het Ottadalen. Er det noen som har/vet om hvor jeg finner et kart utsnitt av terrenget?

 

Og selvfølgelig hvor man gjerne finner dyr (gjerne storbukk :) )

Link to comment
Share on other sites

6 år med søking??? :lol: har søkt på alt som finnes i 13 år jeg,,,,,,, og i år kom jeg endelig på lista,,,, reserve nr 1546789 så det er det bare å drite i...,. Blir ikke sur engang når jeg hører at flere her inne har fått både 2 og 3 dyr..... Inatur er og blir korupt..

 

Reserve nr 1546789, ??? :o Er det virkelig så mange som jakter villrein i Norge, eller skulle ønske de kunne? Da har jeg undervurdert dette ktaftig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...