Jump to content

Remington 700 KS Custom Mtn, KS Seven, AWR - bruksbørser!


sakotrg

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte en tråd for disse eminente jaktriflene og hvor folk kan diskutere erfaringer, meninger om disse.

 

Remington Custom Shop har i de senere år dessverre priset seg totalt ut av markedet, men for bare noen år tilbake

var det overkommelig priser og jeg vet det finnes endel av disse ute blandt "Remofile" jegere.

 

Selv har jeg hatt en AWR som ble solgt for noen år tilbake, men nå er lysten der igjen på et lett, enkelt og veldig bra jaktvåpen.

KS Custom Mountain, KS Seven og AWR er knallgode jaktvåpen som i mine øyne fortjener mye mer oppmerksomhet enn de

egentlig får.

 

I tidligere tider fikk Remington litt kjeft for at låskassene ikke var rettet opp og at fabrikk customrifla ikke var så custom

som de skulle ha det til likevel. Greit nok. Prisen var stort sett overkommelig for de fleste.

 

I dag er visstnok saken annerledes og alle låskassene "blueprintes" med det ekstra arbeidet(les:kostnadene) det medfører

for produsenten.

 

KS Custom Mountain har gått ut av produksjon, eller rettere sagt blitt erstattet med en annen modell som heter North American Custom.

Erstattet er vel heller ikke riktig å si ettersom både AWR II og N.A.C. er to mye tyngre våpen enn de gamle Mountain riflene.

Vi kommer nok ikke til å se mange av disse nye her på berget. Utsalgspris er ca 30 000,- og de fleste med respekt for seg

selv og lommebok betaler rett og slett ikke så mye for en Remington.

 

Kom med bilder av gamle, slitte, eller pene Custom Shop Remingtoner som finnes og fortell og forklar om våpenet.

Alder, kjønn, sivilstatus er en fordel å få med så kan vi andre "remofile" meske oss over de du har i skapet som

vi ikke har..

 

Om noen har rifler som er bygd over samme lest som de gamle KS/AWR riflene så kom med bilder og fortell litt om prosjektet.

Edit: Endret tittel på tråden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

7 KS var ei knallrifle. Gikk med ei slik i 2 uker som oppsyn i reinsfjellet for et utall av år siden. Angrer på at jeg ikke kjøpte den.

McMillan skriver at en Edge Hunter skal veie snaut 650g inkl kolbekappe, og det er vel noe av det laveste man finner i dag om man vil forsøke å bygge seg ei lettvektsrifle.

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen fra en KS Seven, til en Seven med High Tech stokk og lappa låseklakker..? Spør av ren nysgjerrighet, da jeg ikke har kunnskap om KS Seven :)

 

Egentlig ingenting så sant du får tak i en tilsvarende stokk, men en KS, eller Kevlar Synthetic Seven, kommer fra Remingtons Custom Shop,

som i teorien skal levere et mye bedre produkt enn en standard Seven. Dvs rettet kasse, knappdratte piper istedenfor kaldhamrede på noen modeller.

Hele børsa er skrudd sammen av en børsemaker på fabrikken.. Ikke noe mer eller mindre enn det.

 

Sålenge prisen er grei på brukte våpen så er dette i utgangspunktet "good shit" til en billig penge.

 

Har holdt av og skal kjøpe den KS Mountain 280en som ligger på finn, og tenkte derfor å dra i gang en tråd om disse lette og tilsynelatende velbygde

jaktriflene.. 2.9 Kg med lang kasse er som en Tikka T3 light, men jeg orker ikke tanken på å ha en T3 i skapet ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan se ut som jeg har gått på en smell.. Har lagt av en AWR II på J&F. Kaliberet ble ikke 280, men når det var 50% avslag får det heller være.

 

Her må det tenkes knallhardt i løpet av kort tid.

Joda, det er uansett mye penger på en Remington, men likevel mindre enn det koster å kjøpe en SPS og koste på med stokk og børsemakerarbeid.

 

Ønsker meg ei reinspikka jaktrifle som gjør nytten i et relativt kurant kaliber. 30-06 er jo verdensomspennende så greit å

ha et sikkert kort om en skulle ut å reise litt igjen.

 

Noen som har meninger for eller i mot?

Link to comment
Share on other sites

Tenker i samme baner for reinsjakt. AWR'en du har kjøpt er sikkert kjempefin.

 

Jeg fiklet med den nye Mauser M12 hos den lokale pusheren. Den var veldig fin med syntetskjefte, M70 sikring og utrolig fint avtrekk.

 

En bekjent har etter min mening en av de beste reinsjaktriflene, en ULA i 284win.

Link to comment
Share on other sites

Ser de har byttet navn til NULA. Er disse låskassene 700 kloner slik som Stiller/Hansen etc?

 

Må ikke bli helt hysterisk i forhold til vekt. Med patroner som 280/30-06 bør rifla etter mitt skjønn

veie litt for å være håndterbar. Ei rifle på 2,8-2,9Kg med en lett kikkert er jo et behagelig våpen å bære

hele dagen, men med friske ladninger så merker man rekylen godt.

 

Om det nå blir en KS Custom Mountain eller en AWR II er ikke helt avgjort. Prisen på KSen bestemmer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en lykkelig eier av ei AWR i den nette kaliberen 375 H&H. Fantastisk rifle som har vært med på mye igjennom sine ca 15 år. Mang en elg og mye annet har falt for denne rifla. I jaktlaget går rifla under klengenavnet "Lange døden", ikke helt uten grunn 8)

AWR'en er ei av topp 3 rifler jeg har, og jeg har noen 8)

Link to comment
Share on other sites

Prisen var fryktelig inkluderende torf! 7500$ :lol:

At alle delene er i titan er jo forsåvidt kurant nok, men synes ikke akkurat de har spart på materiale.

Disse riflene burde kunne lages enda lettere om det nå var målet.

 

5 lbs 12 oz blir vel noe sånt som 2,6 Kg.. Da hadde jeg nok vurdert å bære 200 gram ekstra og heller spart noen titalls tusen.

 

Remington har jo en 700 Titanium som heller ikke veier allverden. Den er med fluta pipe og Bell & Carlson stokk og ser forsåvidt ut som en standard SPS SS.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da endte det opp på den gamle KS Mountain rifla i 280 Rem. Både pris og kaliber var avgjørende for at den ble valgt over AWR-II i 30-06.

 

Har montert på en Swarovski AV 3-9-36. Denne kikkerten sto på drillingen i fjor høst i mangel av noe annet.

Nå har drillingen fått en Zeiss Varipoint 1,1-4x24 Ret. 0, så da faller puslespillet på plass.

 

Slenger ut noen bilder av rifla.

 

DSC_0105.jpg

 

Rifla kom i originaleske med datostempel for når den var ferdig 18 Juli 1990.. Da hadde jeg akkurat fylt 10 år :lol:

 

DSC_0104-1.jpg

 

Original salgsetikett fra Jaktpartner i Oslo.. Folk synes disse riflene er dyre i dag, men 15000,- i 1990 var ganske mye penger.

 

DSC_0106.jpg

 

I sin helhet...

 

DSC_0108.jpg

 

Andre siden..

 

DSC_0109.jpg

 

Klart det finnes lettere rifler, men pipeprofilen er ikke like slank som på en vanlig Mountain eller Seven. Låskassa er helt standard lang 700.

Lett nok for meg, og siden alle de andre riflene min enten har store tunge kikkerter, tunge løp, Match trestokker, dempere ol. og veier i snitt 5 Kg så

kommer det til å bli en fryd å bære denne rifla.

 

Har fått prøvd noen testladninger med 160grs Speer Deep Curl og 140 grs Woodleigh PP

De første tre skuddene med svak ladning, 53grs MRP og 160 Speer, var ikke noe å skrive hjem om, men rifla har ikke vært skutt med på over 20 år. (midten til venstre på bildet under)

 

Etter dette begynte ting virkelig å ligne på noe, men hastighetsvariasjonene med denne kule og MRP var helt hinsides alt jeg har vært borti tidligere.

Nesten så jeg mistenker kronografen for å spille meg et puss..

54 grs MRP og 160 Speer er ett grain under maks ladning ihht. Ladeboken 7. ES på 70!! Laveste Vo var 827 og høyeste 902m/s hvilket skulle gitt trykktegn om dette var reelt. Men alt så likt ut, ingen merker på hylsebunn eller treg ekstraksjon. Målte trykkringen og alle hylsene varierte 2/100mm over hylsehodet, så skriver denne på kontoen for uforklarlige hendelser og satt nesa i retning ladebenken for å lade opp 10 nye patroner med et annet krutt.

 

Ladeboka oppgav data for Norma 217 som er relativt likt N-570. 570 har jeg nok av, så prøvde minimumsladningen på 56grs og rifla viste meget gode takter presisjonsmessig.

Hastighet som for oppgitte data på 217 rundt 820m/s. Snittsamling på 2x3 skudd var 16mm.

ES var nå nede i 5m/s, noe som er typisk 570 og akkurat slik en langholdsentusiast liker det. :)

 

Måtte prøve et grain opp til 57, og disse ble skutt noen dager seinere. Det rare var at hastigheten på denne ladningen faktisk var lavere enn med 56grs.

Om det var fordi pipa var nypussa, hylsehalsene nysmurte innvendig før oppretting av halser eller mer kronograftrøbbel vites ikke.

Det som er sikkert er at denne kombinasjonen var helt knall. Skjøt fra ventre mot høyre. Samlingene er på hhv. 11mm, 12mm og 25mm.

Det siste skuddet som sitter litt ut høyre var min feil så det tar jeg ikke med. Dårlig avtrekk og skuddet satt litt ut høyre.

 

Gruppene med Woodleigh ble skutt med rein pipe, ovenfra og ned. Hvis en trekker fra pusseskuddet så er snittet med disse på 21mm.

Hastigheten ble ikke målt siden det begynte å bli litt for mørkt.

 

Ellers så registrer jeg at rifla er følsom for rekylopptak og litt variasjoner i middeltreffpunkt kan nok tilskrives at jeg ikke holder dønn likt mellom seriene.

 

DSC_0119.jpg

 

Nå kommer det snart flere hylser og kuler min vei som skal testes, men sålangt er jeg meget godt fornøyd og begynner smått å glede meg til reinsdyrjakta!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde også full garderobe en customisert kort 700 med muffeløsning og pipe i bla. 260 Rem.

Med 260 pipa skulle liksom den bli lett og fin, men endte opp litt for tung til at det er ei børse jeg gidder å drasse på fjelltur.

Gjorde det i fjor, men var litt lei på slutten. Når da havesyken begynte å rive i kroppen var lysten på denne 280en for stor

til at jeg klarte å la være. Ikke alltid at fornuften seirer. :)

 

Fikk ikke mindre enn to pakker i posten i dag. En fra Alvestad og en fra Mildot her på forumet. Hylser og kuler i begge to så nå regner jeg

med at kjerringa blir overgitt. ;)

 

DSC_0120.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Remington AWR (mod midten av -90.)

Stokk: McMillan kevlar.

Kaliber 375H&H, løpslengde 61cm

Vekt: 3,8kg med kikkert

Rustfritt løp og låsekasse, overflatebehandlet fra remington for ytliger rustbeskyttelse.

Pris: Den gang 24000kr

Litt modifisert høyde på kolben (balsa og et lag glassfibermatte)

Herlig rifle med meget god presisjon. Har hatt mange fine minner med felt elg med denne. Gulle god som hundeførerrifle til lange dager i skog og fjell.

12031613276_ee07a40952_z.jpgCamera Roll-687 by -killertriz-

12030754165_596e21e785_z.jpgCamera Roll-686 by -killertriz-

264795513_fb46e6982c_z.jpgDSC00115 by -killertriz-

Link to comment
Share on other sites

Fin børse Sendero! Funker til alt den 375en. Lader du selv?

 

Ser det ble snakket om stokker lenger opp her.

Vet at Remington har brukt mange forskjellige stokker opp igjennom.

Uten at jeg uttale meg for skråsikkert om stokkfabrikanter mener jeg at min KS Mtn har en Brown Precision stokk.

Hadde rifla fra hverandre for å justere avtrekket, men glemte å legge det på vekta. Tipper det veier mellom 7-800 gram.

 

Har siden sist prøvd KSen med MRP og 160grs Nosler Accubond. Ser ut til at rifla er relativt altetende.

54grs MRP gav i snitt 798m/s og samling på 16mm for 3x3 skudd

56grs MRP gav i snitt 840m/s og samling på 18mm på 3x3 skudd.

Kan fint gå opp til 57grs og komme over 850m/s, men ser igrunn ikke poenget.

Har 20 kuler igjen og de kommer til å bli jaktpatroner for neste høst.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter å ha lest både her på forumet og i gamle utgaver av Jakt hvor lette Barnes TSX/TTSX nærmest saliggjøres greide jeg ikke motså fristelsen i å bestille ei eske 120grs TTSX for å prøve i KSen. 120grs som alle vet for lette for dagens storviltkrav, og jeg har ingen stygge planer om å bryte loven bare for å bevise det andre allerede har bevist på afrikansk storvilt.

Dette var mest for moro skyld, men og fordi J.Liens artikler har overbevist meg om at kulevekt mest er et tall når det gjelder homogene kulers effekt og inntrengning i storvilt.

 

Første prøvelse var å finne egnede ladedata for MRP og denne kula.

Siden tidligere erfaringer med KSen har vist at maks ladevekt oppgitt i Ladeboken 7 har gitt hastighetene til minimumsladningene valgte jeg å bruke Normas ladedata for hakket tyngre kule.

Disse har stemt bra i forhold til 160 grs Speer og Accubond når ladedata for 160grs A-frame har vært utgangspunkt, og er bedre referanse for rifla mi enn ladeboken 7.

Norma oppgir 57grs MRP som startladning for 140grs Nosler Partition, og siden lengde og bæreflate for 140grs blyfylte kuler tilsvarer omtrent 120grs Barnes TTSX virket det som en fornuftig start.

 

Tre skudd ble ladd opp med 57grs MRP og COL:82,7 fordi det var det seater dien sto på etter lading av 160grs Accubond. Neseprofilen er omtrent lik, Accubonden hadde noen mm friflukt og Ladeboken oppgir ca tilsvarende COL. Tut og kjør.

 

Hastigheten på disse skuddene burde gi en pekepinn på neste trinn oppover på ladestigen. Presisjon tar jeg med ei klype salt siden tre skudd er for lite å konkludere med. Skudda endte på 850m/s snitt og 10mm samling. God start, men patrona humper på tomgang trykkmessig så her må det trykkes i mer krutt.

 

59grs MRP gir snittfart på 905m/s, men dessverre har skytteren fått prestasjonsangst etter de tre første skuddene. Første skuddet er et skikkelig napp som sender kula 5cm ut høyre. Skudd 2 og 3 var også bortimot ræva skyting og serien kan igrunn bare forkastes mtp presisjon. Farta derimot har klatra opp til 905m/s og de tre skudda hadde meget lav ES -+1m/s. Den usminkede sannheten sees på bildet under... :oops:

 

60grs MRP gir trykk og fart som stemmer bedre med normalt arbeidstrykk. 935m/s og ES på +-4m/s bør definitivt gjøre vei i vellinga. Serien sitter på 19mm.

 

DSC_0128-1.jpg

 

Rent bortsett fra at jeg selv var skyld i at 59grs ladningen traff i hytt og gevær viser det seg nok en gang at rifla går bra med det den får servert.

 

Pipa er pussa og 9 nye 120grs TTSX med 60grs MRP står i ladebrettet. Så er det bare å legge inn en General og skru på konsentrasjonen for å se

om det lar seg gjøre å sette tre nye samlinger omtrent som den første.

Siden 160grs Accubond blir reinsdyrladningen i år må den jo prøves med anlegg på sekk på hhv 100, 200 og 250m for å sjekke at treffpunkt stemmer med klikktabellen.

At treffpunktet kommer til å flytte seg litt sammlignet med innskyting i benk regner jeg med. Lett rifle med middels rekyl er mer var for rekylopptak en tunge stødige matchrifler.

Liggende over sekk bør ikke være mye forskjellig, men det er bedre å finne det ut nå enn 20 august.

 

To be continued...

 

Jeg skyter konsekvent alle serier med kald/lunken pipe. Siden dette er ei relativt tynnløpet jaktrifle med støttepunkt foran i stokken er det lite poeng i å banke ut seriene i løpet av kort tid. Det vil garantert åpne opp samlingene og er etter min mening totalt irrelevant for å teste jaktpresisjon. Viktigere er det å kunne si at treffpunktet er stabilt fra serie til serie, og at innskytinga stemmer med kaldskudd fra nypussa pipe.

Link to comment
Share on other sites

På 80 og muligens helt i begynnelsen av 90 tallet så mener jeg det var Brown Precision som leverte synthstokker til Remingtons custom shop.

Når de gikk over til HS Precision er jeg usikker på. Ble såpass i tvil nå at jeg sendte en mail til Remingtons agent i vår del av verden.

Skal poste svaret når jeg får det. Han kan helt sikkert svare på hvilke stokker som ble brukt på hvilke modeller og når de evt. gikk over fra en

fabrikant til en annen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
På 7.4.2014 den 9.16, sakotrg skrev:

På 80 og muligens helt i begynnelsen av 90 tallet så mener jeg det var Brown Precision som leverte synthstokker til Remingtons custom shop.

Når de gikk over til HS Precision er jeg usikker på. Ble såpass i tvil nå at jeg sendte en mail til Remingtons agent i vår del av verden.

Skal poste svaret når jeg får det. Han kan helt sikkert svare på hvilke stokker som ble brukt på hvilke modeller og når de evt. gikk over fra en

fabrikant til en annen.

Tror de gikk over til McMillan, ikke HS.

Fremdeles angrer at jeg ikke kjøpte 280'en. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...