Jump to content

.222 REM kulebane?


Kriss94

Recommended Posts

Hei, har akkurat kjøpt meg en ubrukt Brno FOX i .222, som det forøvrig sto på en trist gammel bushnell på som jeg bytta ut med Khales Helia C 2,5-10*50. Det jeg lurer på er hvor mye drop kan jeg forvente ca. fra 100-200 meter når børsa er innskutt på 100? :) har en Mauser M12 med Trijicon på i 6,5*55 og med lapua scenar 7grams så detter den 6 eller 7 cm :) ammoen jeg foreløpig skal bruke er Fiocchi 50 grs V-max.

 

-takk på forhånd for svar :D

Link to comment
Share on other sites

Kulefallet er fra 11 - 16 cm, ca, i følge ballistikkalkulatoren til Norma.cc. Dette med Norma fabrikkpatroner.

 

Fox'en min har kappet løp og sender nok kula litt saktere ut, så den ligger på ca 20 cm med 50 grs fmj i 800 m/s.

 

Ellers, gratulerer med ei trivelig, lita børse! :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! :D har kommet til at jeg skyter den inn midt i på hundre, så får jeg heller holde litt over på lange hold :)

Det er bedre å skyte inn med litt overslag på hundre meter. Hvis ikke, er kula stort sett alltid under siktelinja. Med litt overslag, er kula i kulebanen litt over, i en del av banen, og mye mindre under i videre i kulebanen.

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten din har "impact corr. per click 10 mm/100m".

Dropper kula 10cm ved prøveskyting (100->200m) så skal det vel klikkes 5 opp.

Tror det er lurt å venne seg til å bruke klikkjusteringen + avstandsmåler.

Ballistik tabellen for Fiocchi .222 har jeg ikke sett, men for sammenlignbare fabrikk ladninger (Norma Sako) med V-max/speedhead tyder det på et drop fra 7cm.

Rapporter foran her antyder i praksis 10-15cm, så det må testes i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sender avgåre 40 grn nosler balistic tip Varmint i 1060 ms fra min 222. Skutt inn med 1.5cm overslag på 100 meter ligger jeg 3 under på 200 meter. Med mitt sikte et jeg da innen for dotten hele veien ut til 200 meter å trenger ikke tenke på kulefall og overhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...