Jump to content

Samiske brukskniver


chhaug

Recommended Posts

Hei alle som er interesserte i kniver!

(og det burde vel enhver jakt- og fiskeinteressert være...)

 

Legger ut noen bilder av samisk-inspirert kniver som jeg har laget.

Noen til meg selv, og venner, og noen som jeg har solgt.

Kun for inspirasjon til andre knivinteresserte!

 

DSC_0096.jpg

DSC_0097.

DSC_0098

DSC_0104

bilde-1.jpg

bilde-5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Absolutt flotte kniver og slirer :) Skulle gjerne hatt en av dem. Den siste, er det en slik tradisjonell avlivingskniv som Strømeng har i sitt sortiment : http://www.samekniv.no/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=31&Itemid=49

Jeg har for øvrig lurt på hvor den kniven som Strømeng har stikkes inn for å treffe de vitale deler i reinsdyrets hjerne....

Link to comment
Share on other sites

@ Trond C Jeg kan med sikkerhetsi at kniven du refererer til på det siste bildet ikke har noen sammenheng med "Krumkniven" til Isak Strømeng.

Kniven på bildet er en spesialisert bukåpner, og en meget pent utført sådan.

 

Krumkniven du nevner er lenger og har samme tverssnitt som en gammel trekantfil, den stikkes inn mellom den øverste nakkevirvelen og skallebeinet på reinen, og når den brukes av en kyndig person er den en veritabel lyseslukker som får avlivingen på samtlige norske slakterier til å fortone seg som et blodbad i sammenligning.

 

Bruken av "krumkniven" er en kunst som krever mye av brukeren.

 

Forøvrig vil jeg si at blant alle skjønnhetene i denne tråden er den nest bakerste min favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Og takk for fine tilbakemeldinger.

Det er stort sett Lauri Carbon og Kankaanpaa som jeg bruker i mine kniver. Disse er sylskarpe. Men av og til bruker jeg et rustfritt blad, men da for at "kunden" ønsker det.

Dessverre har jeg ikke tatt noe særlig til bilder av mine arbeider. Har bare sett knivlagingen som en hobby, og har ikke giddet å dokumentere den. Men kanskje jeg skal begynne å gjøre det. Holder på med en kniv nå.

Legger ut noen flere bilder:

 

DSC_0054.jpg

DSC_00971.jpg

DSC_00981.jpg

DSC_0099.jpg

DSC_0108.jpg

DSC_0109.jpg

DSC_0209.jpg

DSC_0243.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette er brukskniver, og skal brukes. Som jeg sier til de som får en kniv av meg : Denne trives best på tur i skog og mark!

Så er det jo slik at alt som brukes, det slites. Jeg har selv en 2-3 slike kniver som jeg bruker, alt etter som, stort sett hele året, på jakt, fiske og annet. De er 10-15 år gamle og har vært gjennom det meste av slakting, sløying, spikking m.m. Så lenge jeg vasker kniven etter bruk, setter skjefte og slire inn med olje etter slitasje, så fremstår de som nesten ny. De er ikke noe mindre slitesterk enn vanlige "fabrikk-kniver". Nå vet jeg ikke hva som menes med hardt bruk, men hvis kniven brukes til det den er ment for og ikke som hammer, og ved vanlig vedlikehold, så vil jeg påstå at du har en av disse gjennom mange år. Det er en kniv jeg har brukt mye i forbindelse med elgslakting, og på den kan jeg merke at "beinbiten" på skaftet har tatt litt farge av alt blodsølet fra elgen. Og om det er noe som knekkes eller ødelegges, så kan det jo alltids repareres.

Og så tenker jeg at hvis kniven varer i 25 år, så kan jeg lage meg en ny! Da trenger jeg bare 3 i løpet av et langt liv....

Jeg mener at uansett kniv, så tar den seg bedre ut i beltet, enn på peishylla.

Link to comment
Share on other sites

Nå tenkte jeg mest på de flotte slirene som er (slik jeg forstår det) en blanding av lær og bein, og holdbarheten på de?

Det er ikke få ganger at jeg har slengt meg ned og fått knivsliren i beknip mellom kroppen og underlaget (liker å bruke litt lang hempe på knivene mine).

Har stort sett fulltangekniver som står for en støyt, men også et par fra Martiinii med stikktange har fått røff behandling uten å ta skade

Tviler ikke et øyeblikk at knivene dine er like solide som en hvilken som helst annen kjøpekniv :wink:

Link to comment
Share on other sites

De samiske knivene har en bøy i enden av slira, slik at den skal kunne bøye seg bort fra underlaget når du setter deg ned. Enden av skaftet skal være så solid at du skal kunne bruke den til å "kakke" hull i vannhullet når det er frossent. Det er i allefall slik det er tenkt....

Fordelen med slirer i bein eller tre, er at riper, flekker m.m. kan pusses bort, så er det bare å olje på nytt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...