Jump to content

Jakt for ungdom


Hafr

Recommended Posts

Guttungen er flink til å skyte og levende interessert i jakt, så jeg kunne godt tenkt meg å ta han med på en utenlandstur for å jakte litt større vilt enn småvilt her til lands. Er det noen som vet aldersgrenser for storviltjakt i Europa og Afrika?

Link to comment
Share on other sites

Har sett både i Namibia og Sør-Afrika at de lar barn helt ned i 7-årsalderen jakte med PH. Da blir det en spesialoppgave fra hans side. Har sett fler som skriver om det på websidene sine også faktisk at dette oppmuntres. KOmmer dessverre ikke på hvilke sider. Tipper det lar seg ordnes veldig greit så fremt du spør i forkant :) Skulle ønske jeg blke tatt med på jakt i afrika når jeg var barn ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fall ikke noe problem for en 15 åring å få jakte i Sør Afrika. Hvis det er snakk om et dyr kan han de fleste steder skyte det uten å betale mer enn ledsagerpris for oppholdet. Skal han skyte flere må du antagelig betale jegerpris på oppholdet for han.

 

Noen har t.o.m. foreldre+sønn/datter tilbud hvor sønnen/datteren under 18 år får gratis opphold.

Noen kaster også på ett eller to gratis cull dyr som poden kan skyte.

 

Jeg vet bl.a om en plass i Botswana som har noen bra tilbud på et veldig stort jaktområde(400 000 mål+).

Har planer om å ta med meg mine to barn dit om noen år når de er litt større. De er 5 og 8 år nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan evt prøve bjørnejakt i USA, har lovet jentungen å jakte bjørn i Idaho når hun fyller 12. 12 er nedre aldersgrense der. I Idaho har det virkelig tatt grep for å få ungdommen på jakt. Lisen/tags for ungdommer er nesten gratis og outfitter henstilles om å kjøre skikkelig discount for ungdom på opplæringsjakt. Har kontakt med en outfitter som tar full pris av meg og jentungen skal betale 25%. Jakta er spot & stalk på dagen (Ikke fra bil, men hesteryggen og til fots) og åtejakt på kvelden. Blir spennende, Trodde egentlig jeg var ferdig med svartbjørnjakt, men da jentungen sa det var det hun hadde lyst til å begynne med så var jeg ikke SÅÅ Veldig Vond Å BE :D:D Blir nok rifle på dagen og armbrøst på åtet. Med mindre hun blir i stand til å spenne og holde en skikkelig bue.

Kommer nok til å holde igjen på annet en off colour (brun/blond) Men her er det jentungens opplevelse som skal stå i høysetet så om jeg reiser tohendt hjem betyr det ingen verdens ting !

Nå begynner minsten og å komme med samme ønske, jeg prøver å pense over på annet vilt, afrika og usa har et nærmest uendelig tilbud. Det er riktig som det er skrevet av Wolverine at de fleste steder i afrika slenger de gjerne et cull dyr som man får for en rimelig penge. eneste åpenbare ulempen med afrika er at poden kan bli bortskjemt, dyr "overalt" og det KAN bli en nedtur å begynne å jakte her hj :forvirra: emme

Uansett er det viktig å få ungene hekta på jakt og at første jaktopplevelsen blir god !!

Få ungdommen på jakt, det er nok av oss gretne gamle gubber som "vet alt og kan alt"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...