Jump to content

Skyte kråke?


Batman123

Recommended Posts

Kråka har ganske generøs jakttid. Mener det er fra 10 juli til 30 april . Hvis noen vet bedre så korriger meg.

Jaktområder er overalt der en grunneier gir meg lov. Formål er å redusere/holde i sjakk kråkebestanden. Og så er det morro. Hva jeg gjør med kråka ? Ingenting. Den blir liggende igjen som mat for andre. Krav ? Jegerprøven og tillatelse av grunneier.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingenting som hindrer deg i å spise kråkene, de skal vistnok smake godt.

De fleste velger å ikke spise, da bør du gjemme dem litt eller grave dem ned. Det er ikke alle som setter pris på å finne skutte fugler liggende å rotne. Det gir et dårlig inntrykk av jegeren.

Link to comment
Share on other sites

Skutte kråker bør ikke bli liggende da det kan gi et veldig dårlig inntrykk ovenfor turgåere/grunneier osv. En annen ting er at vi bør unngå å "fore" annet rovvilt (rev, grevling osv), de bestandene er allerede for store pga søppel og matavfall fra mennesker. Dette går ut over annet vilt. Kråker fungerer veldig bra som reveåte, både fordi reven liker dette og fordi en unngår at kråkefugl spiser opp reveåte (øker overlevelsen/bestanden av kråker). Kråkevinger fungerer også bra som innflagging av mår ved at det gir god kontrast mot snøen. Har du ingen bruksområder eller kjenner noen som har bør kråkene graves/steines ned.

Haglejakt med hubro og lokkefløyte er det som normalt gir best uttelling. Stålammunisjon fungerer bra, men kråka er relativt hardskutt så pass skuddhold/vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...