Jump to content

Våpenloven og viltloven med forskrifter


Sako 30-06

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

§ 2-5.Krav til løyve for erverv av våpenmagasin med stor patronkapasitet

Den som vil erverve eller ha lause våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn, fem for haglevåpen, 10 for rifler eller 20 for pistolar, må ha løyve etter § 4-4 andre og tredje ledd, § 4-12 andre ledd, § 5-6, § 5-8 eller § 5-9 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

Kravet til løyve etter første ledd gjeld ikkje for personar som driv næringsverksemd etter våpenlova § 23.

 

Jeg synes det er litt uklart her. 

 

Edited by ErlingElev
Link to comment
Share on other sites

Det er kun  §4-4 som er relevant her, og denne begrensar tilgangen på slike magasin til dei som har halvautomatiske rifler til sportsskyting (det blir vel i praksis Dynamisk skyting). Så viss du har ein 10-22 eller noko slikt til jakt får du ikkje kjøpt nye magasin med kapasitet > 10 lenger.

 

Overgangsreglane gir deg derimot muligheit til å behalde magasin du har kjøpt tidlegare: "Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve."

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei-En slektning av meg har øverført/gitt særeie til kona på en større våpensamlig av  eldre og nyere våpen -mange av dem Kongsberg våpen fult skytbare og  andre er rifler og hagler  av nyere art. Hans kone er eldre dame uten noe som helst jakterfaring eller jegerprøve.

Er dette lovlig? Spør for en slektning

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det er hans navn som står på våpenkortene, og våpnene oppbevares på hans adresse, vil jeg tro det er greit. Da er det han som er ansvarlig for dem. 

Dør han, gjelder vel de vanlige reglene om at arvingene enten må søke om våpenkort, eller selge/levere inn våpenene. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå spør jeg sikkert jævlig dumt, men det er ikke noe nytt.

Sitat

 

§ 5-5.Erverv av replika-, luft- og fjørvåpen

Politiet kan utan behovsprøving gje løyve til å erverve og ha reproduksjonar av rifler, haglevåpen, pistolar og muskett, som berre kan ladast frå munningen. Det same gjeld for reproduksjonar av perkusjonsrevolverar eller perkusjonsrifler som ladast i tønne, samt kammerladarar. Politiet kan berre gje løyve etter første og andre punktum til personar som har gjennomført tryggingsopplæring hos skyttarorganisasjon med godkjent skyteprogram for den aktuelle våpentypen. Fritaket frå behovsprøving gjeld likevel ikkje for erverv og innehav av tønne til revolver eller rifle, eller andre våpendelar som kan gjere eit perkusjonsvåpen om til eit patronvåpen

 

 

Havner våpen som Sharps 1859/1863 under kammerlader? Den bruker jo ikke en fullstendig patron (perkusjonsrifle), men den lades heller ikke fra munningen (den kan, men er ment for en egen liten sak med kule og krutt i papir). Eller skal loven tolkes slik at kammerlader utelukkende er familien kammerlader som brukt i Norge i 18 pil og bue?

Edited by Huscarl
Link to comment
Share on other sites

kinkig den der. mulig de mener baklader med kammerlader. dvs ikke messingpatronerte våpen.
Sånn "intensjonsmessig" burde en reproduksjon av papirpatron perkusjonsharps være like innafor som en kammerlader repro (som ikke finnes?).
kan jo bare søke egentlig, med modell i beskrivelsen så legg ved et skriv at det er en perkusjonsrifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Magelius skrev (4 timer siden):

Hallois!

Har en Winchester mod 190 som jeg arva av bestemor for litt siden, og har fått våpenkort på denne. 

Den er halvautomatisk og har 15skudds rørmagasin. Er denne/blir denne ulovlig å eie eller bruke til jakt?

 

Magelius

Jeg tror at den nye grensen for magasinkapasitet for rifle er 10 skudd uten spesialtillatelse. Men mye er uklart fremdeles, så vi får vente og se...

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Zardoch skrev (6 timer siden):

Jeg tror at den nye grensen for magasinkapasitet for rifle er 10 skudd uten spesialtillatelse. Men mye er uklart fremdeles, så vi får vente og se...

Okei. Noen som jeg om jeg kan evt plombere magasinet da? Få en børsemakker til å fikse papirer på det? 

I og med at loven har trådt i kraft (delvis) burde jo dette være svart på hvitt nå.

 

Magelius

Link to comment
Share on other sites

Magelius skrev (19 timer siden):

Hallois!

Har en Winchester mod 190 som jeg arva av bestemor for litt siden, og har fått våpenkort på denne. 

Den er halvautomatisk og har 15skudds rørmagasin. Er denne/blir denne ulovlig å eie eller bruke til jakt?

 

Magelius

Den nye våpenloven gis, med unntak for halvautomatiske rifler, ikke tilbakevirkende kraft, dvs at våpen som var lovlige registrert med våpenkort også er lovlige å eie og bruke fremover, se våpenforskriften § 14-1 nr 2. Halvautomatiske rifler blir ulovlige etter tre år dersom eieren ikke får ny tillatelse i mellomtiden, se våpenforskriften § 14-1 nr 3. 

Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2022 at 5:31 PM, Sorvoll said:

Halvautomatiske rifler blir ulovlige etter tre år dersom eieren ikke får ny tillatelse i mellomtiden, se våpenforskriften § 14-1 nr 3. 

 

Du må skrive visse halvautomatiske rifler. En person som eier en Mini-14 til jakt må kvitte seg med den eller få den registrert til sportsskyting, en som eier en Browning bar eller en gammel Winchester halvauto salongrifler kan fortsatt beholde den som en del av jaktgarderoben.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...