Jump to content

Minkfangst 2014


robert

Recommended Posts

Da er vi i gang igjen. Jaktfall sponser premie til den som tar flest mink i løpet året. Bilde av fangst = 1 lodd. Skitt fangst :D

 

 

Fangstmann Ant. mink Ant. lodd

Robert 5 5

SBergum 1 1

Xesray 2 2

V-Max 1 1

Villdyret 1 1

cpmauser 4 0

Daniel-N 1 1

Engerdalsrysss 1 1

Total: 16

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser frem til det nye året, har bare 1 felle ute fortiden, har vert lite aktivitet en lang periode no, vi har bare dårlig vær, så så har mistet gnisten litt, man blir lei av regn og atter regn i ukesvis. Satser på bedre vær fremover. Har tatt inn en del feller som må behandles på nytt også.Så i løpet av januar så håper eg på å få satt ut vertfall 6 feller rundt om.

Link to comment
Share on other sites

Da sponser Jaktfall oss videre med premie, det blir fortsatt 1000kr som må brukes på fangstutstyr. Dere må huske bilde, den som tar flest mink ut 2014 blir vinner. Vist dere er i tvil på kordan bilde legges ut så er det bare å gi en lyd så hjelper vi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det vil jeg tro. Med dagens krav til inngangstunnel blir det litt hipp som happ hvilken slagfelle man bruker da alle må ha liten inngangsåpning. Før kravene brute jeg aasbø og haugen feller satt åpent, men plasser det det ikke var fare for katter og hunder. De fanget bedre mener jeg. Når det er sagt er jeg glad for de nye kravene, var mye uvettig utsetting av feller....

 

Har aldri brukt vippefelle men kan se for meg at de kan fange bra, for min del er det ikke aktuelt da jeg ikke har mulighet for å sjekke daglig.

Link to comment
Share on other sites

Har ett par conibear men bare avtrekkerbøyle på dem og lurer på om det er løse tramputløser plater å få kjøpt eller om det er noe som er fabrikk montert?

Eventuelt hvor selges det plater eller går det å lage selv?

Noen som kan legge ut bilder av tramp mekanismen slik at det går å forstå hvordan det fungerer og monteres?

Link to comment
Share on other sites

Halloen.. Tenkte starte opp igjen med feller for fullt fra 1.juli og utover.. Har jaktet med hund det siste året og har opparbeidet meg ganske stor erfaring om leveområdene til minken, har også store områder etterkvart og jakte på..

Feller er ein flott metode og ta ut masse ungmink i perioden Juli-august..

 

Tankene mine var at eg sku jakte med hund, men ser fordelene og jakte med feller også i samme område.. Bestanden av mink er ganske stor rundt om i hordaland.. Mange kan fortelle at bestanden har sunke betraktelig dei siste årene.. Men sjelden eg er ute og jakter og opplever at vi ikkje finner mink..

 

Rett før sommeren i fjor kontaktet etter kvart min gode venn Xesray meg og spurte om eg hadde noen gode råd til minkfangst.. Han hadde fangset i 9 måneder uten og fange noen ting. Etter litt spørring og forklaring og mange timer ute har han gjort ein formidabel innsats i sine områder.. Har vert og jaktet i dei områdene med hund 3 ganger og funnet 1 stor hann mink i dei områdene.. Dette forteller litt kor effektivt det kan være og ta ut mink med feller i månendene juli-august.. Dette er snakk om ei kystlinje på ca 5 km.. Det som er spesielt er at dette ikkje er typisk gode minkområder..

 

Tilbake til minkfangsten. Er det noen som har erfaring med slike conibear 60 ?? Og noen som har mål på disse fellene? (høyde-bredde) Ser på det som ein enorm fordel viss disse fellene er halvparten av størrelsen til conibear 120..

Mykje lettere og plassere kassene i terrenget

mykje fleir kasser ut av ei kryssfiner plate

Minken liker det trangt

Link to comment
Share on other sites

Har tatt to mink i conibear 60. Begge har tatt kvelden med enkelt slag mot nakke / bakhode. Fjærene er de samme som på 120, men åpningen er såpass liten at mindre mink som greit smyger seg forbi utløser på 120 ikke klarer dette på en 60. Jeg kommer nok til å fortsette med 60. Den på bildet ble tatt i høst, hannmink med normal størrelse.

 

002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Voksen mink genereelt er skeptisk til og gå i åtefeller og da spesielt ho mink av den eldre garde.. Disse er nesten umulig og få i fella.

 

Trafikkfeller som settes opp i gangsystemene til mink er veldig effektive på ho mink.. Må ha ein del feller då minken har mange mange ganger i eit og samme område og bruker bare ein del av disse...

 

I perioden mars april er hann minken lett og fange i feller.. Den er sliten og sulten etter parringstida. Ho minken virker lettere og få i feller i perioden juli-august.. Har tatt mange tisper i den tidsperioden.. Genereelt virker det som det er meir hann mink ute og går enn tisper..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Får ta en liten oppdatering på oljefatet som eg behandler fellene i.

 

No har eg behandlet 2 x 7 feller, og begge gangene synst eg felle ble ganske sottete når de var ferdig, har latt vannen kokke opp og heve fellene i, tømt utav vannet, og fylt på nytt latt det koke å så tatt felle oppe med kaustisk soda. Det blir litt rust i fatet så å tømme utav vannet må til.

 

De første fellene tørket eg av med aceton, tok en del tid, men det ble rimmelig bra.

De andre 7 fellene var helt nye så de fikk ligge ute en god stund før eg begynte på de, har ikkje helt bestem meg for om eg skal hive de i oppvaskemaskinen eller høytrykkspyle de. Det er så pass med sott at du blir rimmelig svart på nevene vist man ikkje bruker hansker. Eg forstår ikkje helt ka denne sotene kommer fra.

 

Dying har eg ikkje fått tid til enda, det har gått rimmelig treigt dette her men så har det regnet i en halv evighet no, og når det er fint vær så er det å komme seg ut på jakt.

Så vist eg får ræva i gir så får eg vel ut feller no i mars.

 

Ka bruker dere til å fjerne soten på fellene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Pleier og få alt fra 0 til 3-4 iløpet av året. Men no har eg fått meg nåken nye plasser og styre på som det er sett mink!

Bruker som oftest heimelaget "vippefelle" som fanger den levende og conibear 160. Har noen kanifeller og, men har bare prøvd på mår så vett ikkje korleis dei funker på mink.

Åte i vippefellene og med conibear fellene pleier eg og ha et stykke av halen på ein vanlig fisk. Det beste eg har prøvd som Åte er torskehode!

Men lurte bare på om det var noen av dåke her inne kunne dele nåken tips og erfaringer med meg som er 16år og kan begynne med feller ogleine i år :)

Link to comment
Share on other sites

Vinter tid kan være en vanskelig tid å fange mink med åte, det er en fordel å bruke litt tid med sjøen å finne ut om det er mink der du har feller. Sporsnø er en fin ting å bruke, eller så må du leite litt innimellom busker og gress om den har vert der å spist, ungene er veldig lett å få i felle. Eg setter fellene mine som regel 1 meter fra flosjø de går som regel ganske nermt sjøen når de er å vandrer. Husk å fest kassen godt, springflo kan skje å det er ikkje noe kjekt vist den tar med seg kassen med fellen din.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...