Jump to content

Førstegangssøker ble anbefalt dette våpenet, er usikker!


omern

Recommended Posts

Som tråden tilsier så er jeg i skjæringa på å skaffe meg mitt første våpen! Først og fremst fuglejakt som er målet. Men blir med på det som åpner seg av muligheter fremover og med tiden.

Så jeg har kikket på hagler rundt 10.000.- Men i dag var det en bekjent av meg som tipset meg om noe han siklet på, å det var kombi tilbudet til jaktdepotet http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=6828

 

Jeg er ukjent med kombivåpen. Men tanken med 2 våpen til den prisen og ha muligheter frister veldig. Men er det noe å satse på? Er det 2 "fullverdige" våpen? Vil ikke at jeg får en mindre god hagle og en mindre god rifle, i samme våpen. Da venter jeg heller med rifla og skaffer en god hagle i første omgang. Men hvis det absolutt er kurante greier, så slår jeg til er jeg redd (for prisen ;) ) Håper på noen gode råd og erfaringer!

 

MVH nybegynneren

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med denne, men den så jo lekker ut da! :mrgreen:

Men jeg ville vel anbefalt deg å kjøpe ei god hagle i første omgang. Og da vil jeg absolutt anbefale å kjøpe den i en butikk der du kan "klå" litt og helst prøveskyte. Kombivåpen er og blir "spesialvåpen", gjerne for de som har jaktet ei stund... :winke1:

Ps. Ei god hagle har mest med tilpasning til bruker å gjøre og pent lite med prisen. Finner du ei billig ei som passer deg, er det et mye bedre våpen enn ei dyr ei som ikke passer deg....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jo å bruke den som ren hagle i førsteomgang. MEn tanken på å ha rifle klart, når muligheten en gang åpner seg, frister veldig! Å skille avtrekkerne skal vel gå bra vil jeg tro ;) Men hvordan går det utover "kvaliteten" på våpenet at det er kombi, lurer jeg på. Hvorfor er det en dårligere hagle i dette våpenet, enn en ren bettinsoli hagle, som jeg også har sett på?

 

Takker så mye for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Bettinsoli er at de lager solide og gode våpen, til fornuftige priser. Ulempen med en kombi kontra en normal to-løpet hagle er at du ikke har samme mulighet til et oppfølgingsskudd. Fordelen burde være åpenbar; to våpenplattform i en og samme pakke.

 

Jeg har skutt endel med svigers' Brno Kombi; morsomt våpen på banen, og godt å skyte med.

 

Personlig kommer jeg til å ha tre våpen i skapet når jeg til sommeren begynner å gå på jakt; en Bettinsoli O/U til småviltjakt, en Ruger 10/22 Takedown til banemoro og mengdetrening, og en Mauser K98 til storviltjakta.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg spørre om hvorfor? hva er "drawbacket" med kombi?

Ingen kjappe oppfølgingsskudd hverken med rifle eller hagle.

Sammenliknet med o/u eller s/s så har du bare en trangboring.

Som regel dårligere presisjon enn rifle med frittliggende løp.

Som regel dårligere balanse enn ei hagle.

Skal du bruke kikkert til rifleløpet må du til med avtakbar montasje av en eller annen sort.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Anbefaler alle som har svart, om å lese annonsen først.

 

Det gjelder jaktdepotets kombipakke med ekstra løpssett i 12/76 med ekstra forskjefte og løse choker.

 

Altså får du ei kurant hagle pluss en kombi. Du kan med letthet ha kombiløpet i sekken dersom noe skulle by seg på riflehold.

 

Den kan nok ikke erstatte ei boltrifle, men er et godt kjøp om du skal legge 10K i ny hagle.

 

Har selv vurdert denne pakken flere ganger, men det ble drilling istede.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen av dere lest de fire siste lingjene i beskrivelsen av våpenet? Det følger med dobble hagleløp.

 

Jeg kjenner ikke til bettinsoli selv, men dette virker som et veldig godt tilbud. Kjøp den i 7x57R. Da er det veldig enkelt å dra ut tommhylsene. Det kan ofte være vanskelig med en rillepatron (6,5x55). Litt dyrere patroner i 7x57R, men dette er ikke et våpen for mengdetrening alikevel.

 

Når du en dag skal ha på kikkertsikte på kombien så velg et med lav forstørrelse, 1-4x24 for eksempel. Med litt trening går det greit å skyte fugl i lufta med kikkertsikte på. Det er bare å søke så finner du sikkert 1000 meninger om kikkertsikter på kombier.

 

Ser avtreksfeil ble litt raskere enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Hjertelig takk for oppklaring! Var slik jeg forsto anbefalingen og annonsen. Frister fælt å legge et par tusen ekstra på haglebudsjettet. Da har jeg våpen jeg kan klare meg med i lang lang tid fremover og kan slenge meg med de muligheter som åpner seg :)

Link to comment
Share on other sites

Bra tilbud, men kombi er vel fremdeles et spesialvåpen. For 13000 kroner kan man jo eksempelvis kjøpe følgende hagler:

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=45033032" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=45703120" target="_blank

 

... og en hel haug med rifler:

jaktogfriluft har jo bl.a en browning a-bolt i 30.06 til den nette sum av 1750,- på julesalg..

 

Hvis man heller vil ha en tikka så kan man jo gå for denne (med kikkert)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=tikka" target="_blank

(med kikkert)

Jeg ville (i prioritert rekkefølge)

1) Gått for ei brukt hagle som du prøver og evt. tilpasser om nødvendig

2a) Vente og ser om du kjøper deg ei brukt rifle for de resterende pengene

2b) Kjøpe a-bolten til jaktogfriluft med en gang..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Tror du sikkert vil få mange forskjellige innspill. Har hatt kombi, jeg er ikke hjemmelader, som ofte kan være en fordel med brekkvåpen(kombi eller drilling) Da rifleløpet kan være sær på ammunisjon den får! Jeg hadde som sagt en kombi, den gikk helt greit med norma rådyrpatron, den gikk ut av produskjon, og jeg leita etter noe tilsvarende, ble aldri helt fornøyd med de valgene jeg prøvde etter dette! Så er nok greit å starte med en hagle og evt rifle.

 

Det er i allefall min mening om dette!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Bra tilbud, men kombi er vel fremdeles et spesialvåpen.
Ja, men det er ikke kun en kombi TS får med dette tilbudet; han får en kolbe med to løpssett, ett O/U og ett kombi.

 

Jepp, jeg har lest innlegget OG linken og forsøkt etter beste evne å svare.

 

(...)

Jeg er ukjent med kombivåpen. (...)MVH nybegynneren

Link to comment
Share on other sites

Flott, det har jeg og. At han er ukjent med kombivåpen bør ikke være til hinder for å skaffe seg en hagle med et ekstra løpssett som også gir ham kombi, og det til en god pris, og dermed også anledning til å skaffe seg erfaring med kombi.

 

TS: Til syvende og sist er valget ditt. Min erfaring med Bettinsoli er at de lager gode våpen. I din situasjon hadde jeg, som tidligere nevnt, slått til på tilbudet.

Link to comment
Share on other sites

Flott, det har jeg og. At han er ukjent med kombivåpen bør ikke være til hinder for å skaffe seg en hagle med et ekstra løpssett som også gir ham kombi (..).

Det er heller ikke det jeg sier. Beklager om jeg formulerte det slik at du tolket det dithen. Det er ingenting i veien for at han kan skaffe seg en hagle med kombi løpssett, men TS sier han er usikker på kombivåpen og lurer på om dette er noe å satse på. Det fremgår av innlegget (og tilbudet han linker til) at han skal kjøpe et våpen med to løpssett. Men det er ikke hagleløpet han er usikker på, det er kombiløpet. Det er da naturlig å svare på det han spør om (som da altså er kombiløpet), noe jeg oppfatter at jeg gjør, men ikke med den konklusjonen du tillegger meg

 

Siden dette tydeligvis ikke var klart nok formulert så tar jeg det en gang til:

 

Hvis jeg var i TS sin situasjon så ville jeg heller valgt å kjøpe meg en brukt hagle (og evt. en rifle) istedet for å kjøpe meg en ny hagle med ekstra kombi løpssett. Grunnen er at det økonomisk blir det samme at en rifle og en hagle tilbyr en bedre løsning rent funksjonelt

 

Og så respekterer jeg selvsagt at du ville gjort noe annet .-)

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vert slike tilbud når jeg startet å jakte, hadde jeg slått til.

En kombi er ikke ett spesialvåpen, det er ett våpen som skal dekke flere behov i ett våpen.

Har du ikke råd til drilling er kombi ett godt alternativ.

Jeg har hatt begge deler, pluss hagler og rifler.

Jeg vil alltid beholde en drilling, ikke best på noe men bra på det meste.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

.... men kombi er vel fremdeles et spesialvåpen.
Spesialvåpen? en kombi er jo det motsatte. Om jeg bare skulle beholdt ett våpen, hadde det vært kombien.

Ok, sikkert fornuftig og veloverveid for din jakt, men det var ikke det TS spurte om...

 

Og vedr. spesialvåpen eller ikke. Ok.

Link to comment
Share on other sites

For min del, så så jeg etter i annonsen om det var et sett med ekstra hagle løp. men jeg må ha vært for rask.

For en ren kombi vil jeg ikke anbefale som første våpen. Men slik det stiller seg nå, med mulighet for ren hagle, og så kombi så ville jeg løpt og kjøpt. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøp kombipakka! Dobbeltløper hagle + kombiløpsett

 

Du kommer aldri til å angre på at du har muligheten til ett rifleskudd! Seksogenhalv er også er kurant kaliber.

 

Fuglejakt er så mye mer enn å stå bak ræva på en fuglekjøter å skyte rypekyllinger, gås, fjellrype, skarv, ender, sjøfugl, kanskje storfugl osv - alle disse jaktformene dekkes enda bedre med ett rifleskudd tilgjengelig.

 

Personlig så bruker jeg nesten ikke hagle lenger, bare rifle på småviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

No får eg ikkje opp linken, men forstår det sånn at det er ei hagle med kombiløp.

Viss hagla er god og passar, er det vel berre ein fordel å få med eit ekstra kombisett. Då kan dette vere ei god løysing.

 

Du vi då ha ei god hagle og ein kombi, for ein rimeleg penge. Skal du derimot drive ein del med riflejakt og trening til det, so er nok ikkje behovet dekka. For du har ikkje (i mine auge) ei fullverdig rifle.

 

Som sagt, passar hagla bra so er dette ikkje so dumt.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok den kombipakka! Skal innover dit i morgen og ser frem til det. Så sålenge hagla føles riktig blir det nok det :) Takker for hjelp og innspill! Men burde jeg gå for 6.5 eller 7 på drillingen? Ser han ene her oppe ----^ skrev noe om det!

 

MVH nybegynneren

Link to comment
Share on other sites

Er ganske uening i det fletallet anbefaler, spessielt de siste kommentarene. En kombi, har riflestokk og er lite egnet til fluktskyting!

 

Skal du jakte rype/skogsfugl, blir det mest fluktskudd! Da er det viktigste, at kolben passer deg. Hagler har andre stokker, som er beregnet for fluktskyting (selv om noe tilpassning ofte må til). Riflestokker er lite egnet og da hjelper det lite at det følger med et eget hagleløp. Det er fremdeles en riflestokk og mest egnet til å skyte fugle på bakken.

 

Anbefaler deg å kjøpe en hagle som passer deg (av annerkjent merke) og om nødvendig, legge litt penger i tilpassning av kolben.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke her justeringssystemet kommer inn?

Kjenner ikke dette nye "justerings systemet", men er meget tvilsom. På et fluktvåpen sikter du ikke! Du "peker" med våpnet og i praksis er det kolben som gjør om du treffer , eller ikke. Den må tilpasses deg.

 

I beste fall, må du omstille kolben nøyaktig, mellom hver gang du skifter løp. Og den omstillingen må måles inn, for å bli bra. Da trolig hos en børsemaker. Tror dette med justering, er mer en salgsgimmikk, en noe for praktisk bruk.

 

Kontakt en våpensmed som har peiling på fluktskyting, før du bestemmer deg. De kan uttale seg om systemet og kan hagletilpassning, bedre enn meg og de andre som har kommet med råd her.

Link to comment
Share on other sites

Er det 2 "fullverdige" våpen? Vil ikke at jeg får en mindre god hagle og en mindre god rifle, i samme våpen. Da venter jeg heller med rifla og skaffer en god hagle i første omgang.

 

Har TS egentlig fått svar på sitt spørsmål ?? - Er det noen som har litt lengre erfaring med Bettinsoli's hagler,... og er disse erfaringene positive?

 

Jo han har jo fått masse svar om kal på rifleløp, kikkert på denne etc, men slik jeg forstår vil TS primært ha en god hagle.

 

Så, får han det han vil ha?

Svar han dere der ute med erfaringer fra dette merket.

Link to comment
Share on other sites

I beste fall, må du omstille kolben nøyaktig, mellom hver gang du skifter løp.
Nå kan man godt justere kolben for bruk med haglepipene, og bruke den samme justeringen med kombipipesettet.

Så du skal skyte rifle, men en haglestokk? Tror det er bedre for TS, at han kontakter en våpensmed som kan dette, i steden for at vi diskuterer dette videre. :)

 

Editt: Men det kunne vært interessant om det var en rype-/skogsfugljeger, som har erfaring med dette justerings systemet uttalte seg.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Geco5 her. Å lage en hagle ut av en kombistokk blir usexy. Kombistokker er vel nærmest definisjonen av krevende kompromisser. Justerbar stokk har ingenting på et personlig jaktvåpen å gjøre.

 

Personlig liker jeg våpen som er bygd etter faglige råd av en børsemaker, og ikke et påfunn fra julebordet til blårussen.

Link to comment
Share on other sites

Så du skal skyte rifle, men en haglestokk?
Nei, en kombi... Kanskje til og med fyre av hagleløpet til kombien, med haglestokk.

 

Har du kombi eller drilling Geco5?

Jeg har hatt hagler i snart 50 år. Og en kombi i ca 30 år. Jeg har skutt noen hundre fuggl opp i mellom årene, spessielt de siste 35 årene. Hvor mange har du skutt? Virker ikke som om du vet forskjell på fluktskyting, med en hagle og et kombivåpen som har RIFLESTOKK. Det er i alle fall ikke noe, å anbefale en nybegynner!

 

Editt: Kanskje amatør, tror at med dette ukjente justerings systemet, så er det bare å trykke på en knapp, som kommer forhåndinstillte tilpassninger tilbake. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte Harald Jensen om hvor viktig det var med tilpassing av kolba, siden han traff like bra med en halvautomat opp ned. Han bare gliste....

 

Poenget er at det går tilstrekkelig bra å sikte og fyre av rifleløpet på en kombi, selv om stokken er tilpasset haglepipesettet. Og er det tilpasset haglepipesettet, vil det antakeligvis være bra nok tilpasset til å fyre av hagleløpet i kombipipesettet. Med andre ord, man må ikke ha en riflestokk på en kombi, man kan leve med en haglestokk.

Link to comment
Share on other sites

 

I beste fall, må du omstille kolben nøyaktig, mellom hver gang du skifter løp. Og den omstillingen må måles inn, for å bli bra. Da trolig hos en børsemaker. Tror dette med justering, er mer en salgsgimmikk, en noe for praktisk bruk.

 

Dette er ikke magi. Her kan dere se hvordan det ser ut. http://www.effebisrl.eu/paretti.asp

 

Jeg har nesten samme system på min Tikka 512, som jeg har både dobble hagleløp og kombiløp til. Det kan nok være nyttig med litt veiledning første gang det blir tillpasset. Senere er det som du tror: måle nøyaktig når en bytter løp. Husk å notere målene. Tommestokk er nøyaktig nok. I hvertfall for gjennomsnittsjegere. +/- 1 mm er mindre enn forskjellen mellom tykk og tynn genser.

 

Sjøl så justerer jeg ikke sideveis. Det gjorde jeg da jeg byttet fra orginal til justerbar kolbe. Nå justerer jeg bare høyden for å komme opp til siktelinjen, og da måler jeg med tommestokk.

Link to comment
Share on other sites

fin børse på bildene . før jeg personlig hadde kjøpt så ville jeg googlet fabrikatet for å se om dette er ei fillebørse/ problem modell. tenker da på levetid,drifts sikkerhet,om rifle løpet er kjent for akseptabel presisjon uten for mye klatring. har den aut sikring? siden dette er ei jaktbørse mer enn banebørse ville jeg hatt høy pri på dette punkt. er alt dette i orden så er det bare å handle så lenge den føles ok ut i henda.

Link to comment
Share on other sites

Googlet masse! (Har vel runda internettet snart føler jeg) Å finner stort sett positiv omtale om Bettinsoli. Men svært lite å finne om den modellen. Men i dag tok jeg valget å satset på en god hagle i første omgang. Så da ble det en ny Beretta 686 Silver Pigeon istedet. Fikk beskjed om at det var den originale, (før de ble nummerert) og at jeg hadde gjort et godt kjøp. Så nå er det bare å glede seg til søknaden er behandlet! Uansett mange takk for gode råd og tilbakemeldinger fra dere alle! :)

 

MVH nybegynneren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...