Jump to content

Mauser 1857 Württembergischen


Kjell Olav

Recommended Posts

Det ser ut til at svartkruttskytingen har "tatt tak" i meg. Det er egentlig ikke så ille for det har så langt ført til mye skyting og moro. Bakdelen når man starter med noe nytt er at det må investeres i litt utstyr og noe å skyte med, men sånn er det med alt man setter i gang med. Noen børser har det allerede blitt siden i sommer, en Sharps 45-90 og en munnlader kal 45 står trygt i skapet, det samme gjør en gammel hagle kal 12 som skytes med messinghylser og sortkrutt. Kona har også hivd seg med og kjøpte seg en munnlader kal 50, hun skulle jo selvfølgelig ha grovere kaliber enn meg....og dette får jeg stadig høre fra både henne og "gode kamerater" :wink:

 

Det siste må jeg bare gjøre noe med og det medfører at jeg kjøper en børse til, noe som ble ennå enklere når Jakt & Friluft i Arendal ga meg et tilbud jeg ikke kunne si nei til. Denne gangen blir det en Mauser 1857 Württembergischen kaliber .54 (.547") Da er jeg igjen utstyrt med det grøvste jernet.

Selvfølgelig kunne man gått rett på en skikkelig grovis i kaliber 75 eller noe sånt, men det blir ikke like morsomt. Dessuten er det da fare for at man går glipp av flere børser for å holde tritt i rustningskappløpet med fruen. En gradvis opptrapping er det man må satse på. :wink:

 

Jeg må også ha en støpetang og tenkte da å kjøpe Pedersoli sin tang som støper minié-kuler på 520 grs. Når det gjelder kuletenger så er det en del å velge i, men de er ikke akkurat gratis så det er ikke aktuelt å kjøpe mer enn en eller to, i hvertfall ikke sånn med en gang. Så om det er noen som støper kuler fra andre tenger og kunne tenke seg å dele noen med en fersk minié-skytter ville det bli satt stor pris på.

Andre nødvendigheter som musketthetter, riktig kulefett osv blir kjøpt med samtidig.

 

Rifla er i mine øyne direkte vakker og så nære det jeg vil kalle et smykke, om man kan si det om våpen. En artikkel i Armi Magazine viser bedre hva dette er for noe, dessverre på italiensk, men bildene er verdt å se.

 

Kjenner jeg meg selv rett så er det store muligheter for at denne tråden vil bli fylt med lading, støping av kuler og skyting, og garantert en stor dose frustrasjoner om rifla ikke "vil" sånn med en gang. Og etter det jeg har hørt og lest om minié-kuler så kan det være noen kilene saker der alt må stemme for å gi presisjon, tipper det kommer til å gå noen kg av både bly og krutt før man finner rett medisin. Satser på å få med en del bilder og kanskje en filmsnutt eller to.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny kølbrenner, og du har valgt en vakker utgave av arten må jeg si! Når det er sagt er jeg spent på å høre hva du får av tilbud om kuler i dette kaliberet. De fleste som skyter Minie kuler benytter som kjent ofte Enfield børser i kaliber .577. Jeg ser derimot ingen ulempe ved ditt kalibervalg, annet enn tilgangen på å låne/bytte kuler om en skulle ha behov eller ønske om det. Når jeg tenker på hva du har vist av støpekvalitet tidligere er jeg ikke redd for at du skal slite med kuletilgang. Lykke til med testing fremover!

Link to comment
Share on other sites

Trivelig å treffe deg i går, Kjell Olav!

Det er et nydelig stykke våpen du har fått deg. Kula er kjent for å kunne gå godt i rifla så du har nok med alle andre variabler å bale med. Ikke forandre på kula før alt annet er godt utprøvd. Når du får boka så finner du en god fremgangsmåte på innskyting av minierifler.

Lykke til med igangkjøring og test, nyt hvert skudd og ikke bli frustrert hvis skuddene av og til får egne veier. Minie er minie, mye, mye mer enn 'cup er cup' og 'stafett er stafett'...

 

Røykfull hilsen TB

Link to comment
Share on other sites

Joda, man er litt gal innimellom og i går medførte det at jeg satte meg i bilen og kjørte de 79,2 milene som det er i mellom Stange og Jakt & Friluft i Arendal. Hva gjør man ikke for å få ei ny børse i hus. Men galskapen medførte også at jeg traff et par tre andre kamerater og ivrige svartkruttskyttere, noe som var særdeles hyggelig. Så takk til dere, Jæger J, Frode og Jørn Olav. Jeg kommer til å benytte meg av tilbudene om å hente info og tips fra dere underveis i denne prosessen :D

 

Takk for det Abarth. Ja, jeg er litt lei meg for at du har 3 cm lengre "kjepp" enn meg :mrgreen:

Edit. Ehhhm... Etter et kaffebesøk hos Abarth nå i dag så viste deg seg at min var lenger enn din likevel. (Håper ikke dette misforståes, hehe)

 

Takk Kammerherren. Børsa er riktig fin, jo mer jeg studerer den jo flere fine detaljer finner jeg. Du har helt sikkert rett i det med kuler og tilgjengelighet, jeg får satse på at tangen til Pedersoli gir ønsket resultat. Og det bør det vel være en mulighet for også siden den leveres til denne børsa. Gruer meg litt til støpingen, men håper jeg finner ut av det. De har noen særegenheter disse kuletengene, og da spesielt de som er for minié-kuler. Mulig jeg finner ut noe om det allerede i kveld.

 

Som sagt, det var hyggelig å treffes i går Jæger J.

Ja, jeg har vel egentlig nok å bale med om jeg ikke skal teste flere kuler også, satser på at den jeg har er den optimale for denne rifla. Og etter deres erfaringer så skjønner jeg at det kan være gode muligheter for akkurat det. Boka blir bestilt i løpet av kvelden. Ellers skal du ha takk for alle tips så langt, de settes pris på.

 

mms_img1996390868.jpg

Et bilde Jæger J tok i går. Hvorfor jeg ser så sur ut må gudene vite, jeg var i hvertfall ikke det der jeg står med ei ny børse i hendene.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med (enda en) ny børse Kjell Olav !

 

Når det kommer til ansiktsuttrykket, så er vel det "spot on" for en fordums infanterist i første geledd :mrgreen: . Sukk... jeg var så giret på denne svartkruttskytingen da vi dannet forening for et år siden, så jeg burde vel få fingeren ut snart, men så var det dette med tiden da...

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Malle. Mangler bare et par sotflekker i fjeset så er jeg der.

Prioriteringer vet du :wink:

 

Da har jeg støpt noen få kuler. Noe som etterhvert medførte vanvittig mye klunder da jeg greide å infisere støpegryta med sink.

Blyet jeg brukte var renset og støpt til barrer, og jeg har støpt mye med samme lot tidligere uten problemer. Pga støpetangens konstruksjon og det store håndtaket på bunnpluggen så fikk ikke tangen plass under den store støpegryta til Lee. Da fikk jeg heller ikke brukt bunntappingen og måtte over på en gammel RCBS lead dipper, eller blyøse på godt norsk. Denne var tydeligvis brukt en gang jeg slet med sink i blandingen under støping av hagel, og den har nok ikke blitt rengjort etter det. Med det samme jeg tredde den ned i gryta så fikk jeg den blågrønne oksideringen på toppen av smelten....ahhh. Det ble bare klunder og heft av alt sammen, og nå må gryte og utstyr rengjøres fullstendig før det kan brukes igjen.

 

normal_20131230_095244.jpg

 

Men som sagt, noen kuler fikk jeg til før det ble havregrøt i støpegryta. De ser ikke så verst ut, men er neppe perfekte. Uansett skal de skytes slik at jeg får prøvd børsa.

normal_20131230_095321.jpg

 

Støpetangen virket veldig fint, den slapp kulene lett og det skulle heller ikke så mange fyllinger til fra kald tang før kulene så bra ut. Har tro på denne bare jeg får støpt med rent bly som ikke er forurenset.

normal_20131230_095402.jpg

 

Hullbasen på kula og bunnplugg.

normal_20131230_095738.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg bruker rent bly til disse, ingen legering av noe slag. Mulig jeg må opp på friskere ladninger for at hullbasen skal ekspandere av gasstrykket? Tenkte å starte på 50 grs Wano PP og øke dette i steg på 2 grs, så får man etter hvert se hva som samler.

 

Har sortert kulene via vekt. Av de 32 jeg støpte som visuelt så fine ut så veide de fleste mellom 526 og 528 grs, disse ble sortert til en egen lot. Resterende 10 kuler var noe lettere og mer ujevne og skal brukes til å komme seg inn på skiva.

 

Neste gang jeg støper skal en kule deles opp med kniv for å se om den inneholder luftbobler.

Link to comment
Share on other sites

Glemte helt en viktig ting angående støping da vi snakket om kuler, Kjell Olav.

Å bruke bunntapping kan fungere greit på mindre kuler og hard legering som flyter bedre ut.

På kuler til røykstertkt krutt, og især de aller største og/eller med hulbase er man nesten nødt til

å bruke en øse. Gjerne med oppborret tut og med "tvangsfylling" av blokka i noen sekunder for å presse ut luft.

Kan anbefale denne artikkelen med en filmsnutt av Øyvind.

Her støpes det riktignok ikke miniekuler men takten og prosessen er tålig lik.

Ønsker deg et røykfylt nyttår!

 

Mvh TB

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med sottut.

Sitter å ser på kulene dine og ser at du fyller litt sakte og har litt kaldt bly, son JJ skriver kan ei øse hjelpe deg på vegen for å få havne kuler vektmessig og uten rynker.

 

Jeg har liten og stor lee gryte, på begge står termostaten helt i topp når jeg støper med reint bly.

I disse grytene har jeg boret opp hullet siden jeg stort sett støper store tunge kuler for svartkruttskyting, har hulbasetang i kal 71 som har veldig korte hulbaser og er et sant helvete å støpe med uansett hva. Men det går bare man finner den rette farta og tar tiden til hjelp.

Hver eneste tang har sin måte å støpes med.

 

Det er skrevet millioner av sider Ang støyping alle litt forskjellig i metoder og måter.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Det er gode tips å ta med seg Jæger J. Og det stemmer nok at tanga ikke vil fylles raskt nok med bunntapping, noe jeg forsåvidt også merket da jeg brukte øsa og tappehullet fylte seg opp med slagg og oksidasjon pga forurensningen jeg fikk i smelten. Takk for link til film, den var opplysende :)

 

Takk for det nevs.

Ja, kulene er litt skrukkete/riller noe som helt sikkert kommer av for langsom fylling og trolig litt kald tang/smelt. Som sagt klunder med smelten så støpingen gikk saktere enn det burde.

 

Det ble tid til en liten tur ut i dag for å prøve rifla. Argo her på forumet ble med da han skulle teste ammo og innskyting i 2 Sauere i 6,5 og 308.

 

Jeg startet med 50 grs Wano PP og kulene som jeg ikke var helt fornøyd med. Regnet med at disse fint kunne brukes for å komme inn på skiva. Alle kulene ble smurt med Wonder Lube. Avstand er 70 lasermålte meter, og det er skutt sittende på en kasse med støtte på begge knær. Det aller første skuddet fra børsa (pusseskudd) traff skiva litt til høyre på ringen mellom 7 og 8. Skudd nr 2 og 3 traff en del høyere, men de satt bra tett sammen. I det minste så er jeg på pappen, og de to tette treffene ga et vist håp.

normal_20131231_111815.jpg

 

Økte ladningen til 52 grs og skjøt denne gruppa. Håpet ble litt lunkent med det samme, hehe.

normal_20131231_113251.jpg

 

Gikk så over til å skyte fra benk med støtte under skjeftet. La hånda i mellom foran.

La på et grains til og fikk denne gruppa. Brått steg også treffpunktet en god del rett opp, muligens pga at disse skuddene ble skutt fra benk.

normal_20131231_115003.jpg

 

Så på 54 grs skjedde det noe. Vesentlig bedre presisjon, og gliset kom fort på plass i fjeset.

normal_20131231_121330.jpg

 

Men var 54 grs med krutt bra så var det jo en mulighet for at 55 grs var enda bedre. Så her var det bare å fylle på.

normal_20131231_121738.jpg

 

3 skudd til fra benk på 70 meter med 55 grs PP ga denne samlingen. Det ser ut som dette kan være noe børsa liker. Her var siktet justert en god del ned fra foregående serie.

normal_20131231_122858.jpg

 

Et bilde til av samme gruppe. Målte den når jeg kom hjem til 39mm senter/senter.

normal_20131231_123014.jpg

 

Det var det vi rakk av skyting i dag, lyset begynte å bli dårlig. Det blir utprøving av flere ladninger på nyåret, og det skal skytes flere skudd i hver serie, 3 er litt lite. At børsa viste slike tendenser var moro, og det gjør kvelden i dag et hakk lystigere for min del... Rett og slett en knall avslutning på et år med mye skyting og moro, og mitt første år med svartkrutt. :D

 

Et riktig godt nyttår til dere alle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte å legge inn et bilde av en serie Argo skjøt i går, den ble skutt etter et jeg hadde skutt min beste serie.

normal_20131231_124854.jpg

Fortsatt er det 55 grs PP. Han hadde omtrent samme treffpunkt, og en av kulene har revet av en av lappene som dekket min serie. Studer bildene og dere ser hans treff.

Link to comment
Share on other sites

Flott felttrapport!

Angeånde film så skulle det vært mulig å velge Black powder super-wide format :mrgreen:

Det er nærmest umulig å få med seg både skytter og heile smørja i linsa.

Resultatene ser meget bra ut, du har langt på vei funnet noe som kan kalles god presisjon!

Det anbefales allikevel å skyte på 100m med minie; det som går godt på 100 går supert på kortere hold men som regel ikke motsatt.

For all skyting kan jeg anbefale å begynne på kort hold og så strekke holdet, minie (og muligens flintlåsrifle med rundkule) er unntaket.

Nå er resultatene lovende så det ser bra ut, men prøv når du får anledning.

Kulene ser da ikke ut til å ha tatt skade av det som eventuelt måtte ha kommet oppi gryta av fremmede legeringer?

 

Vel blåst, takk for gode filmer!

 

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Ja det er vanskelig å få med alt som skjer i skuddet. Legger ved en kort film som er filmet i en annen vinkel, og som kanskje bedre viser hva som skjer. For det er jo riktig fornøyelig med røyk, smell og gnistrer som står ut av lås og pipe. Her synes jeg at jeg ser kula på vei mot skiva, men det er mulig det er noe som lurer meg der. Ses best på full skjerm.

 

 

Ang presisjonen så langt så er den basert på veldig få skudd, så jeg stoler ikke helt på at den er så bra enda. Og som du er inne på skal det skytes på 100 meter, det vil det forhåpentlig vis bli en mulighet til å gjøre til helgen. Det er sikkert lurt å skyte flere skudd i serien, 5 er vel det minste. Hvis det ser ut som man er i nærheten av en god ladning kan man sikkert skyte 10 skudd, for å sjekke jevnhet. Uansett var det moro å se de 3 skuddene parkerte så tett sammen som de gjorde forrige gang på banen :)

 

Nei, kulene tok nok ikke særlig skade da innholdet av sink var minimalt, det som kom i smelten var ikke mer enn det som hang fast på blyøsa etter forrige gang jeg støpte med den. Mulig det var snakk om noen få gram, men det var nok til at det ble utrolig mye slagg som hang fast på utstyret når jeg støpte. Når jeg fluxet tok det bare kort tid før det var like jævlig igjen.

 

Var forøvrig en tur hos Børselars i dag for å kjøpe musketthetter, noe som han var tom for og som han ikke fikk inn igjen før tidligst i mars. Er det noen andre som kan ha sånt på lager tro? Kjøpte en flaske med Karl Nill stokkolje som skal brukes inn/utvendig på skjeftet, det er noe tørt i overflaten og trenger nok en skvett olje.

Link to comment
Share on other sites

Benkeskyting med Abarth i dag....dvs, ikke med han, men i sammen med han. :wink: Forøvrig et godt selskap å reise på banen med.

 

Vi skjøt på Stange og Romedal sin DFS bane der vi har tilgang på skivetrekk og hold ut til 330 meter.

Nå var det ikke langhold vi skulle prøve i dag så vi holdt oss på hundremeteren, Abarth skjøt også noen serier med munnlader på femti meter. Som under forrige tur på banen så fortsatte jeg med å øke ladningen ett grains om gangen, nå fra 55 til 58 grs Wano PP.

Sist viste 55 grs lovende tendenser så den måtte selvfølgelig testes videre. Alle serier er skutt på 100 meter bortsett fra 3 skudd med rundkule og fettlapp, denne ble skutt på 50. Alt er skutt fra benk med støtte under forskjeftet og med sekk bak under kolben. Ingen puss underveis mens jeg skjøt minie-kulene. Før rundkulene ble skutt tredde jeg en fuktig lapp til bunns i pipa, og der var det litt grums, men mindre en fryktet.

 

En serie med 56 grs ble slik. Ikke all verden å skryte av. 100 meter.

normal_20140104_123527.jpg

 

Med 57 grs så skjedde det noe. Kun tre skudd, men gruppa var liten så denne må det forskes videre på. 100 meter.

normal_20140104_125441.jpg

 

55 grs PP ser som sagt ut til å fungere. Både jeg og Abarth målte denne til 47-48 mm. 100 meter.

normal_20140104_114123.jpg

 

3 skudd med .535" rundkule og 0.15" fettlapp. Ladningen var 62 grs PP, 62 grs fordi det var den ladningen som lå oppmålt i 3 rør på benken, og jeg tok det første jeg fant. Traff vesentlig høyere med denne. Ikke noe presisjon å snakke om, men dette var som sagt bare en test og ikke noe er utprøvd her. Dette er skutt på 50 meter. Beklager at bildet er ut av fokus.

normal_20140104_135847.jpg

 

Det bygger seg på med sot og slam rundt lås, nippel og på pipa. Bra det er så lett å bli kvitt i vaskebøtta. :wink:

normal_20140104_125954.jpg

normal_20140104_125932.jpg

 

Jeg har søkt litt rundt på nett for å prøve å finne ut noe hva slags presisjon man kan forvente å få ut av en slik rifle. Det er ikke så lett å finne ser det ut til, eller det er mulig jeg søker på feil steder/ord. Så til dere som vet noe om det, (Jæger J, Kammerherren, Øyvind... m/flere) hva er bra presisjon på 100 meter? Hva kan man forvente når ladning/børse fungerer?

 

Alt i alt en topp dag på banen, 55 og 57 grs PP skal med videre i utprøvingen.

Nå må jeg bare få støpt noen flere kuler.

 

Edit: Glemte å si noe om 58 grs ladningen.

Denne gikk dårlig og spredde mye.

Link to comment
Share on other sites

En bra dag på bana ja :D

 

Finner vel ikke helt ut av hva jeg skal gå for i min. Problemet er at jeg har/har hatt en lekkasje...av noe

på netthinna på høyre øye. Klarer ikke å se sikte og blink tydelig. Fokuserer jeg på blinken, blir siktet bare grå blørr uten kontraster og omvent. Vet ikke om jeg holder på samme sted for hvert skudd. Men morro å skyte i hyggelig selskap alikevel! Har hatt en laser-tette-behandling, og det skal være på retur. Håper det blir helt bra. Er som å se gjennom vann av og til.

Men, dagens lærdom var vel at det går ikke to filler rundt jaggen!

Skulle pusse da jeg kom hjem, og fylte opp bøtta med grønnsåpevann, på med slangen og trøkte stokken nedi der med to filler. Satte seg dønn i bunnen! Halte og dro det jeg var mann for. Måtte til slutt sette forstokken mot en dørstokk mens Lene (kjærringa) hang i kolben. Rev til noen ganger før det løstnet. Glad jeg har en hjemmelaget ladestokk som står imot litt. Fikk testet den og i dag:-)

 

Må også takke Kjell Olav for all god hjelp da jeg er helt grønn på dette. Er det noe jeg mangler, så har han. Da er det bare å bruke/låne. Takk!

Link to comment
Share on other sites

Dette er fantastiske gode tendenser, Kjell Olav!

Moro at du får det så godt til med det samme. Og veldig bra at du drar flere med deg ut i hengemyra, Abarth står vel til knes i myra allerede?

Hva en kan/bør forvente av presisjon?

Her skal jeg uttale meg med stor forsiktighet da jeg ikke er allverdens oppegående på minie og aldri har skutt noe annet enn min originale P-1853 kaliber .577 med sin kranglevorne 1:78-stigning.

Men om du klarer et tålig jevnt nivå liggende 13-skuddsserie(legg sammen de ti beste) uten puss på 100m på 80 poeng eller mer så hadde ihvertfall jeg vært fornøyd. På NM går seieren i Minie Replika som regel høyt på åttitallet, lavt nitti. Norgesrekorden er 96.

Resultatet er ofte påvirket av værfoholdene, så forskjellen mellom første og siste er ofte nogenlunde samme, om vinnersummen er 80 eller 95.

Sats på den beste ladningen som holder tretten skudd, det hjelper lite med en liten samling på de fem første og resten overalt. Bedre å ha alle en jevn sum å jobbe mot. Men ikke mist motet om to plutselig tar ut. Det er heeeelt normalt men like frustrerende hver gang.

Alle tellende i svarten kan være et mål? Føl deg fram, du har ihvertfall fått en god pekepinn på hva rifla er god for. Men skyt trettenskuddserier når du skal teste ordentlig :-)

Du vil da også se om for eksempel første, andre eller tredjeskudde(etc.) går forskjellig fra resten av serien. Har du tid - som en ofte har i Minie - så skyt pusseskudd. Kun ett er tillatt. På min rifle er tendensen at tredjeskuddet (det andre i serien) går høyt så jeg sikter konsekvent lavt på dette skuddet for å oppveie den effekten.

 

Mvh Tor Bjarne

 

Edit: Abarth & Co.; anbefaler å klippe til pusselapper av sånne billige fiberkluter fra butikken, type hvit, blå, gul og rosa i samme pakke. De er litt tykkere enn forsvarets og tar bedre i svartkruttløp som har litt grove rifler og bommer. Og for all del: Ikke spar på pusselapper eller -væske! En godt vedlikeholdt svartkruttvåpen gir glede tilbake :-)

Link to comment
Share on other sites

Får håpe øyet ditt retter seg Abarth og at du snart ser som en hauk igjen.

Bra du fikk ut pussestokken da, ellers måtte vi ha fylt på litt krutt bak og skutt den utover myra i morgen :mrgreen:

Du er vel ikke så mye grønnere enn undertegnede vel, vi begynte om trent likt med dette så vidt jeg husker. Når det gjelder å bruke, bytte og låne så er det en selvfølge.......hører aldri nei fra deg heller når det er noe jeg trenger hjelp til :wink:

 

Takk for det Chiefen.

Ja, jeg har sett på de der, de samler sikkert opp mye av skiten. Men, de bryter litt mot stilen på børsa. Det blir vel helst til at vaskevannet er det som tar kruttrestene tenker jeg :)

 

Takk for det Jæger J. Abarth er med og han slipper ikke unna så lett, ikke er han vond å be heller. Passer stadig på at han får skyte med ting som lager mye røyk. Ja jeg liker utviklingen så langt og det ser da ut som noe kan komme til å fungere i denne muskedunderen også. Men for noen store utslag det kan være med ett grains krutt, samlingene kan jo øke eller minske med flere 100%. Noe jeg også hørte fra både deg og Jørn Olav før jeg begynte på dette prosjektet, uansett er det moro å se og oppleve det selv.

 

Det blir bare til å prøve seg frem skjønner jeg, og flere skudd (13) i serien er det som skal til. Jeg har en vane med å føre notater for alt jeg lader, og da gir jeg hver børse sin egen bok. Boka til Mauseren kommer godt til nytte nå, der skal alt med ladninger, fett, hetter, temperatur, luftfuktighet osv føres....greit å ha oversikt. Jeg skjøt forøvrig et pusseskudd i dag, og på det fikk jeg samtidig forsinket tenning (ivrig med oljekanna) så jeg kjente at børsa flyttet seg litt i skuddet. Kula traff vel 30-40 cm under der jeg siktet, men hvor mye av det som kom fra meg eller børsa vet jeg ikke enda. Må nok tørrpusse ennå litt grundigere neste gang, og kanskje fyre av mer enn en hette på nippelen før lading. Pusser etter avfyring av hette også og da er det ofte litt olje på filla.

 

Takk for all hjelp gutter, det settes pris på.

Link to comment
Share on other sites

Fant igjen en kule i dag som hadde gått i vollen bak skivestativet. Der er skråningen skikkelig oppskutt og med ganske myk jord, ispedd et bildekk eller to. Umulig å si hva denne kula har truffet, men den var ganske fint ekspandert. Restvekt 519 grs, uskutt veier den rundt 528 grs, største diameter på ekspansjonen var 23 mm.

 

normal_20140104_212232.jpg

normal_20140104_212259.jpg

normal_20140104_212330.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tide med noen bilder av børsa også. De er ikke all verden og er tatt med mobil.

Det blir ikke noe særlig med tekst her, bildene får snakke for seg selv :)

 

normal_20140105_111342.jpg

 

normal_20140105_111354.jpg

 

Lås, avtrekker og bakre reimfeste. Fint utformet.

normal_20140105_111407.jpg

 

normal_20140105_111415.jpg

 

Fine tilpasninger mellom tre og stål, og det går igjen over hele børsa.

normal_20140105_111535.jpg

 

normal_20140105_111521.jpg

 

Ute av fokus :oops: Skuret er justerbart både i høyde og side.

normal_20140105_111619.jpg

 

De fine formene går igjen mange steder, også her på kolbekappen.

normal_20140105_111713.jpg

 

normal_20140105_111447.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ble tid til en kort tur på banen i dag.

Jeg har ikke hatt tid til å støpe noen flere kuler, og de 22 jeg hadde igjen varierte mer enn jeg liker både på vekt (3-4 grs) og utseende. Tenkte de uansett ville gi en indikasjon på hvordan ladningene fungerte selv om presisjonen neppe ville bli all verden. Ser forøvrig i boka til Øyvind at han anbefaler at kulene ligger innen 0 .5grs av hverandre, og gjerne mindre til konkurranse.

Det er en grå, litt mørk dag i dag og jeg slet litt med å finne et godt siktepunkt på 100 meter, selv om jeg skjøt "rullende".

 

Sist så fikk jeg en 3 skudds serie med 57 grs PP som satt bra tett. Da var det bare å fortsette med den og her prøvde jeg meg på 10 skudd fortløpende. Alle fra benk på 100 meter. Først ett pusseskudd på naboskiva og det satt ca 10 cm lavere enn serien. Har justert litt på siktet siden sist, både sideveis og opp, det ble litt for mye av det siste.

normal_20140108_114336.jpg

Var ikke helt fornøyd med denne serien så jeg krysset fingrene for at 55 grs ladningen ville fungere bedre.

 

 

Jeg gikk rett på neste 10 skudds serie uten å pusse i mellom. Godt mulig jeg skulle ha tredd en lapp eller en børste ned i pipa for å rufse opp litt. Her er jeg tilbake til "godladningen" med 55 grs PP. Fortsatt på 100 meter.

normal_20140108_121901.jpg

Denne ladningen gir bedre presisjon, Hadde jeg justert siktet 4-5 cm ned så hadde det slett ikke vært ille. Synd at jeg ikke hadde 3 kuler til slik at jeg kunne ha fått skutt en full 13 skudds serie, ved å trekke vekk de 3 dårligste skuddene hadde det blitt (kanskje :wink: ) bra.

Så med tanke på ujevne kuler og dårlig skytelys er jeg egentlig godt fornøyd med 55 grs ladningen så langt. Den skal prøves mer, og jeg kommer også til å dele opp ladningene rundt i 0,5 grs intervaller, 54,0 - 54,5 - 55,0, 55,5 osv for å se om det er noe å hente der. Først må jeg lage flere kuler.

 

 

Skjøt for moro skyld 3 skudd med rundkule og fettlapp på 50 meter. Denne gangen var det 45 grs PP, og det gikk slett ikke ille. Må se litt mer på den. Disse går mye høyere enn med minie.

normal_20140108_123545.jpg

 

Jæger J.

Da jeg kom hjem ble pusselappene jeg fikk av deg tatt i bruk. Disse er helt suverene pga tykkelsen og den litt røffe overflata, så de gjør løpet skikkelig rent.

Beste jeg har brukt til nå. Tusen takk :D

Ps, "svenskefettet" gjenstår å prøve, men det kommer.

Link to comment
Share on other sites

Fine rapporter og filmer, har ikke klart å holde meg helt oppdatert de siste dagene.

Ikke finn på å få "tredd en lapp eller en børste ned i pipa for å rufse opp litt." Det er jevngodt med puss, altså ikke tillatt og du vil dermed bare lure deg selv med å kunne skyte kunstig gode serier. For optimal presisjonsskyting utenfor MLAIC er saken en annen. Men jeg synes det ser bra ut, tatt i betraktning at kulene varierer litt og muligens alle(?) har luftbobler. Fikk du sjekka ved å dele kula i lengderetninga, så halvdelene en gang til? Hvis delene da er uten luft vet du hvor mye kula skal veie.

 

Mvh TB

Link to comment
Share on other sites

Tenkte at det var bedre for presisjonstesten sin del at jeg tok en kjapp puss mellom 10 skudds seriene. :wink: Men, det ble ikke til at jeg gjorde det i dag, så den beste serien er skutt etter 11 skudd gjennom løpet. Har ikke delt noen kuler enda, men alle er veid. Den tyngste til nå veide 531 grs og den ble støpt med øse som ble holdt på plass mot kutterplata på blokka lenge etter at tanga var fylt. De aller fleste kulene som ser bra ut veier ca 528 grs, og de jeg brukte i dag varierte fra 524 til 528 grs. Tipper mange av dem hadde hulrom/luftbobler.

 

Så under MLAIC skytes det flere 13 skudds serier uten puss i mellom?

Link to comment
Share on other sites

Beklager, da var det jeg som leste feil!

Så nei, ikke mer enn en 13-skuddsserie før puss. Det kan være vrient nok når vær og fett er rett -eller skal vi si feil?

Mellom seriene bør du pusse relativt godt, det mest riktige (men også tidkrevende) er full puss, tørrpuss, innoljing, tørrpuss og så på 'an igjen med ny testserie. Men to-tre fuktige lapper, tørrpuss, et par hetter og en tørr lapp for å "nullstille" bruker å holde. Du kan gjerne bruke en stopper på stokken eller en liten stubb av pinne i bunnen av pipa så du slipper å tette tennkanalen med slam, samtidig som du må passe på å pusse lenger ned enn kula når.

 

TB

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du er meget godt i gang her. Du skal ikke se bort fra at eksperimentering med kulefettet kan krympe samlingene ytterligere. Bore Butter fungerer bra i en replika 1861 Springfield jeg har, mens en original britisk P-1856 sprer voldsomt med samme fettet. Den trives mye bedre med et hardere fett som er laget av 50/50 delfiafett/bivoks som er ispedd litt matolje. Svenskefett er også bra, men jeg har aldri fått det helt til med minié. Når det er sagt så er det mange andre som får gode resultater med svenskefett og miniékuler. Fett er også væravhengig: som oftest må du ha en type fett for kaldt vær, en annen for tørt og varmt og kanskje helt noe annet for fuktig vær. Velkommen til galskapen!

 

I stedet for å pusse mellom skuddene kan du dra en kobberbørste mellom seriene og tømme ut kruttrester og -slam. Da vil forholdene bli nokså like for hver serie.

 

Som JJ sier, sjekk kulene for luftbobler. Kula til venstre er støpt med øse, de med bobler med bunntapping.

 

2014010819433352cdaa65e073a.jpg

 

Merk også at en del skyttere har hatt problemer med at framsiktet, som av en eller annen grunn er festet på fremre løpsbånd ikke er helt stabilt.

 

PS. riflemusketten din har ingenting med Mauser å gjøre, og jeg fatter ikke hvorfor Pedersoli har slengt «Mauser» på modellbetegnelsen. Eller, det gjør jeg jo, det er selvsagt for å selge. Jeg liker det uansett like lite. Modell 1857 Vereinsgewehr, bitte!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg med Jæger J. :)

Skal se litt på pussemetoden som du beskriver, og eventuelt kappe meg en passende bit av bøk rundstokk for å ha noe som tetter mot tennkanalen.

 

Takk for det Øyvind.

Det er skikkelig moro det her, og siden jeg liker å teste og klundre for å få til ting så har jeg trua på at det kan bli bra. Men du verden så mange variabler det er å holde styr på, så notatboka blir flittig brukt. Temaet fett er jo en egen vitenskap i seg selv og jeg ser at det skal skytes mye, og i forskjellig vær/temperatur før man kan si noe sikkert om hva som fungerer. Galskap er kanskje rette ordet, men har man det moro underveis så er det greit.

 

Ser ut som jeg må sende en bestilling til Track of the Wolf etter noe småtteri og da skal jeg ta med noen passende børster i samme slengen. Bør man "tette" nederst ved bruk av børste, eller holder det om man setter løpet ned og rister ut slam/kruttrester?

Trenger også noen ekstra nipler så jeg bestiller noen av Ampco bronze eller såkalt "linede". Mener å huske at Tanner i England har det siste. Eller er det andre plasser dere handler slikt?

 

Ja kulene skal sjekkes for luftbobler neste gang jeg støper. Må ha kontroll på dette om det skal bli bra.

 

Det fremre løpsbåndet med sikte sitter meget godt fast og jeg greier ikke rikke det noen vei med håndmakt (uten å være brutal)

Skal holde øye med det i tilfelle noe forandrer seg.

 

Har lest noe lignende ang Modell 1857 og Mauser ja, mulig det var på svartkrutt :wink:

Mauser var vel ikke inn i bildet før etter at denne riflemusketten gikk ut av produksjon.

Da blir det Modell 1857 Vereinsgewehr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...