Jump to content

kjøp av drilling på Egun.de


skyttern 6,5

Recommended Posts

Hei, er det noen her på kammeret som har handlet drilling fra e gun, og som har noen erfaringer å dele? har tittet litt på e gun å ser at prisene er veldig lave i forhold til de norske, er jo også et større utvalg av tyske drillinger der også(naturligvis).

 

Men hvordan fungerer betalingen der? Er ingen kløpper på tysk så forstår ikke alt som står.... er det kun det høyeste budet som gjelder eller er det mulig å kjøpe våpen der til "fast pris"

 

Er de fleste villige til å sende våpen til Norge? Er grønn på dette området så håper på hjelp her.... :mrgreen: Jeg ser vertfall muligheten til å skaffe seg en fin drilling til en billig penge på e gun så jeg ville tro det er noen som har prøvd dette før :)

 

prøvde å søke etter emnet men fant ikke noe lesenyttig for min del........

Link to comment
Share on other sites

Erfaring med dette har Raudnakke og noen andre .

Min anbfaling er å skaffe seg først tillatelse fra Onkel blå og opprette en medlemskonto hos egun .

Alle selger som har skrevet "Kein Versand ins Ausland" eller " No international shipping " kan du som regel utelukker som kjøper .

Du kan legge inn en bud på forhand . D.v.s. prisen står f.e. på 1500€ men du er villig å betale maks . 2000€, så vil der ikke står 2000€ som bud men bare den neste skritt i budtabellen ( her 1505€ ) . Det er den såkallte " Bietautomat" eller automatisk budgiver på godt norsk .

Du kan hente våpen selv , men transport til Norge med fly vil deg koste omtrent 250-350€ .

Lete etter forhandlere som selger våpen . Da er det mye lettere å få våpen til sin nye hjem .

Husk også at en stor del av tyske drillinger har kaliber 16 og er ikke godkjent for stålhagel . Derfor anbefale jeg Kaliber 12 for tilgjenglighet eller 20 på grunn av vekt og balanse .

Og tenk også på omregningskurs , for tiden er det 8,44 NOK for en Euro .

 

Heldigvis er jeg tysk , så vis du trenger mer hjelp , bare si fra .

Link to comment
Share on other sites

Å handle på Egun er i store trekk som Higraver beskriver. Det finnes noen små finurligheter til, men i grove trekk har han beskrevet det riktig. En liten sak soom kan være interessant å merke seg er Eguns "Treuhandservice" der Egun sitter på kjøpesummen til alle parter er fornøyd.

 

Når selger skriver "Kein Versand ins Ausland" eller " No international shipping " er ikke dette nødvendigvis noe problem, da jeg har samarbeid med flere tyske våpenhandlere som gjør at privatselgere ganske enkelt sender våpenet til en av dem.. Disse tar seg da av den fornødne papirmølla der nede og sender våpenet oppover. Dette er selvsagt ikke uten kostnader, og en må derfor ta våpenets verdi inn i regnestykket her. Fordelen er dog at en får kontrollert at våpenet er i beskrevet stand før det sendes ut av Tyskland...

 

Kaliber 16 er og blir det optimale drillingkaliber som på vekt og balanse ikke lar seg slå av de andre.., og vi som har brukt dette en del år vet at en stort sett får tak i den ammoen en vil såfremt ikke kriteriet er at en skal kunne plukke det opp på Felleskjøpet eller Samvirkelaget i heimbygda på vei hjem fra jobben.. Der får en vel neppe R-kalibre til rifleløpet heller..

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke er eksperten, hør på ham. Jeg har handlet fire drire drillinger på egun.de, og her er noen ekstra tips.

som en tommelfingerregel kan du regne med at hver euro koster deg 10 kroner med alt. Det har stemt sånn røfflig for meg i alle fall. Det går fint å spørre om selger vil sende ut av Tyskland selv om det står kein international versand. Det betyr noen ganger at de ikke vil sende til Albania... men at de sender til Norge. Det kan også bety at du ikke kan by. Send en mail og spør før du byr i alle fall!

du må ha Norsk kjøpetillatelse. I merknadsfeltet skriver du FOR EXPORT, så går det greit.

 

Ad kaliber... kaliber 16 er velballansert, ingen tvil om det. Det er ikke helt enkelt (mulig?) å finne god rådyrmedisin i godkjent miljøvennlig ammo i kaliber 16. Noen som har en link til ok og lovlig ammo? Jeg synes kaliber 20 er helt fortreffelig. Kaliber 12 er sikkert fint for rene rådyrjegere. Jeg synes drillinger i kaliber 12 blir fortunge og klumpete på støkkjakt etter rype for eksempel. 16 og 20 er bedre ballansert, i alle fall de jeg har hatt og har tafset på.

 

Riflekaliber: kjøp randpatron. Mye lettere å selge igjen om du er som meg og bytter utstyr dann og vann.

 

Det tar litt tid å få registrert seg på egun.de, ikke vent med det til du har ei børse i kikkerten...

 

Lykke til!

 

Bent

Link to comment
Share on other sites

Egentlig synd at kal.16 ikke får mer fokus. Et bedre drillingkaliber,( vel og merke hvis våpenet er bygget for patronen. Ikke en kal.12 baskyle) finnes ikke. Velbalanserte våpen. Magnum unødvendig på fornuftige haglhold. Har ikke hatt problemer med å skaffe ammo. Må bare lete, og hamstre når man finner :wink:

For s/s hagler gjelder det samme.

Til skarv, og gås i skjærgården med sjøsprøyt har man som regel annet verktøy

Link to comment
Share on other sites

Både lerdueammo og tungsten matrix får du kjøpt på jakt&friluft.

 

Har tidligere vært i kontakt med J&F ang ammo til kal. 16, hadde i alle fall ikke noe tilpasset rådyr i høst. Vet du noe om hva de har/har hatt av lerdu og jakt ammo til kal. 16?

 

Min erfaring er at det er greit å finne patroner til rype, men alt større enn #5 er vanskeligere å få tak i. Har funnet bismuth i BB men føler ikke det er helt ideelt.

Link to comment
Share on other sites

Tanken har slått meg at det er det som må til for å få godt utbytte av kal. 16, men pt har jeg hverken plass, tid eller kunnskap til å sette i gang med et slikt prosjekt.

 

Egentlig synd, for det blir fort til at gamlebørsa blir stående hjemme :roll:

Link to comment
Share on other sites

 

...klippe...

Min erfaring er at det er greit å finne patroner til rype, men alt større enn #5 er vanskeligere å få tak i. Har funnet bismuth i BB men føler ikke det er helt ideelt.

Hvorfor er ikke bismut BB god rådyrmat? Vet om flere som brukte BB i bly på rådyr den gang det var lov.

 

For øvrig hører jeg om mange som hamstrer det de kommer over og bruker bly på rådyr i alle haglekalibrene, og som kommer til å fortsette å gjøre det.

Link to comment
Share on other sites

Både lerdueammo og tungsten matrix får du kjøpt på jakt&friluft.

Vet du noe om hva de har/har hatt av lerdu og jakt ammo til kal. 16?

 

Har handlet både leirdueammo (gyttorp steel) og jaktammo (remington nitro steel) i kal 16 hos Jakt&Friluft tidligere. I tillegg har de bismuth i ulike haglstr.

Er ikke noe problem med ammo til kaliber 16. De fleste jaktbutikker av noenlunde størrelse har div kaliber 16 inne, resterende kan enkelt bestille. Når en da finner noe som går bra i børsa er det bare å kjøpe/bestille opp noen tusen skudd el.l etter behov. Eventuelt starte hjemmelading som heller ikke er noe hokus pokus.

 

Det er så enkel som tilbud og etterspørsel - dess mer etterspørsel det er etter kaliber 16 dess bedre utvalg får vi. Med alle drillingene som kommer til landet i kaliber 16, vil det ikke forundre meg om utvalget i Norge vil øke fremover. Etter å ha ladet og skutt 12,16,20,28 er jeg ikke i tvil om at kal 16 er det mest balanserte haglekaliberet av alle. Grunnen til at kaliber 12 og delvis 20 har så store markedsandeler er nok i hovedsak pga at de er "amerikanske", som vil si stor etterspørsel.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Det går fint å spørre om selger vil sende ut av Tyskland selv om det står kein international versand. Det betyr noen ganger at de ikke vil sende til Albania... men at de sender til Norge. Det kan også bety at du ik

Kossen unngår man krico forsendelse?

Har kjøpt en drilling i tyskland, selger sa det var no probs å sende til norwegen

Men han fikk "nicht" av dhl.

Er det noen som noken tips for å unngå å bli flådd av en utrolig overpriced og fjollete forsendelsemåte.

 

Forsatt God jul forresten!

:D

Link to comment
Share on other sites

Til info angående kjøp av diverse på Egun:

 

Fant et magasin til Marlin Camp carbine på Egun for lenge siden, der eg spurte selger om sending til Norge gikk greitt.

Han ga klarsignal, og kjøpet ble gjort. Men han fikk problem når han skulle sende, når han da fant ut at Norge ikke var medlem av EU likevel :roll:

 

Så handelen måtte kanselleres pga dette.

Link to comment
Share on other sites

Desverre tillate tysk våpenlov ikke en enklere fremgangsmåte . Ihvertfall er det mye enklere og trygg å bruke registrert våpenforhandler istedenfor privatkjøp . Unntak bekrefter regelen gjelder også her .

Nesten alle våpenforhandler som bruke egun eksportere til Norge .

Våpen som ble tilbudt av vdb.de ligger delvis langt over marketspris .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...