Jump to content

Raufoss ammunisjon, hvilke perioder ble de produsert?


høggern

Recommended Posts

Jeg sitter å lurer litt på følgende patrontyper, når ble de produsert ?

 

Raufoss med kronehylse kaliber 7,62mm (3006)

Raufoss med kronehylse kaliber 6,5X55

Raufoss militærpatroner (og eventuelt sivile patroner) kaliber 7,62mm (3006) (både RA og AYR merket)

Raufoss militærpatroner (og eventuelt sivile patroner) kaliber 6,5X55

Raufoss militærpatroner (og eventuelt sivile patroner) kaliber 7,92X57 (8mm mauser)

Raufoss militærpatroner (og eventuelt sivile patroner) kaliber 9mm (9X19)

Raufoss militærpatroner (og eventuelt sivile patroner) kaliber 45 ACP

Raufoss militærpatroner (og eventuelt sivile patroner) kaliber 30 us karabin

Link to comment
Share on other sites

Du kan nå spørre mer enn ti vise kan svare :smile:

Skal prøve å gi pekepinner, mulig jeg bommer med et år eller så på enkelte:

 

Kronehylser .30-06, jeg mener de med krone må ha kommet sent 50- tidlig 60tallet. Produsert til ??

Kronehylser 6,5 Krag sammenfaller trolig med de over

Andre .30-06, start ca 1950 og trolig opp på 1980tallet mulig enda lengre. AYR noen år midt på 50tallet

6,5 patroner fra 1896/97 til idag

7,92x57 fra 1925 til tidlig 1950tallet

9mm PARA, første år er 1948 siste en gang sent 60tallet??

11,25 1916 til slutten av 1950tallet

.30US 1957 til ca 1975?

 

Som man ser så er der mye usikkerthet, patroner kan jo være ladet med hylser som har ligget på lager i mange år. Håper det hjalp litt.

Link to comment
Share on other sites

Har selv sett:

RP merket 6,5 fra ca 1900 til 1923, RA merket 6,5 fra 1925 til 1950.

Kronehylsepakker merket med år (lot xx ra 68 feks) som var fra mellom 1968 og 1971 .

RANO 6,5 super fra 1979 til 1988. Fra 1989 stod det RA super på pakkene. Hverken krone eller super var merka med årstall på hylsene men noen loter var merka med lot og år.

RA merket 7,62 (3006) fra 1951 til 1964.

80 talls 3006, pakket i RANO esker med lotnr med årstall, men hylsene var ikke merket med årstall.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en ekserser med to ringer rundt halsen og umerket i bunnen så er den meget tidlig. Der finnes to varianter av tidlig umerket, en med ganske skarp kant ytterst og en med avrundet kant. Mulig den med skarp kant er Hovedarsenalet og den avrundede RP?.

Den første tiden importerte man mye hylser bl.a. fra Polte merket P + år og lot, bl.a. finnes der 95 =1895 i en pakke jeg har sett fra Hovedarsenalet 1896

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er to ringer rundt halsen, og fire langsgånde render i øvre del av hylseskroget.

Den har et rødt "treprosjektil" som virker som går helt til bunns i hylsa.

Ingen merkinger under, det eneste en såvidt kan se er to streker ut fra tennhetta, ut til kanten, med det er så svakt at det ser ut som det heller er noe med hylse-støpen.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo følge opp med noen flere spørsmål:

 

Rano Super, Rano Hispeed, og Rano rekrutt, når kom disse på markedet?

 

Som sagt tidligere så har jeg sett kroneammo produsert i 71, og jeg har sett Rano 6,5 super fra 1979 til 1988. Fra 1989 stod det RA super på pakkene.

 

Og i tillegg ble det jo produsert 7,62X51 på raufoss (Bla NM60 militærpatroner og skytterlagsammo, her har jeg kun sett 70-80talls rano skytterlagsammo, ikke noe merket raufoss fra før 1990) Når begynte raufoss å produsere 7,62X51?

NM60 har jeg sett med lotnr fra 1968 og fram til 2001, men jeg har en pakke DM41 fra 1966 liggende. (den er ellers helt lik NM60 pakker fra 1968, bortsett fra at det står DM41 på den)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 months later...

Hva med ryktene om at Raufoss produserte store kvanta , politisk meget ukorrekt, 5,56NATO for USA under Vietnam-krigen. En skytterkompis, som en skjelden gang er på dette forum og som jobbet med ammoproduksjon et annet sted, sitter på noen Raufoss-hylser I 223/5,56NATO.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...