Jump to content

Enkeltskudd eller magasin?


Batman123

Recommended Posts

Hei alle dere kloke "kammer"-ater.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en brukt miniatyrrifle ( voksen størrelse ) til trening (DFS).

 

Har ikke sett så mange på nettet og de få som eksisterer er som regel grovt overpriset.

 

Da begynner jeg å lure: hva skal/bør jeg se etter? Enkeltskudd eller magasin, og hvor stort i så fall ?

 

M67 i 22lr får en jo fra noen få hundre dersom et skytterlag bytter disse ut, til de som tror dette fortsatt er et mye brukt moderne våpen og forlanger flere tusen. Skyter selv M67 i 6.5x55 og er storfornøyd med det da den fint holder følge med de fleste bak en 200 str, men trenger en salong også.

 

Vil helst ikke bruke store summer på dette, men det må være brukenes og presist.

 

Hva foreslår dere?

Link to comment
Share on other sites

Under del "6. VÅPEN OG AMMUNISJON" http://www.dfs.no/Documents/Skytterkont ... 13_web.pdf" target="_blank så står det en del om hvilke våpen som er godkjent i DFS. For voksne i DFS så er det grovt sett STR 200, rekruttrifla og krag/mauser som er ombygd til .22LR som er godkjente.

 

Se om du finner en Mauser med samme stokk som den du har. Det er veldig greit å ha tilnærmet like våpen inne og ute. Med et enkeltskuddsvåpen, så lærer du fortere viktigheten av å sette våpenet likt hver gang også :) Du skyter ikke mye dårligere med en Mauser i bra stand kontra en STR. Men det er stor forskjell i pris, og hvis du kjøper ammo for forskjellen, så kommer du til å skyte bedre... Jeg fant igjen min gamle Mauser til et stevne for et par år siden, skaut omtrent det samme som jeg gjorde med STR'n senere på vinteren. Var vel 2 poeng lavere enn toppresultatet på stevner den vinteren, men jeg skaut også dårligere med STR'n et par ganger. Så dagsformen har mye å si for en som ikke er toppskytter. Min mening er at du klarer deg lenge med en enkeltskudds Mauser i .22LR. Så kan du evt kjøpe deg STR en gang du synes at du har råd til det. Jeg anbefaler deg ikke å kjøpe Rekruttrifla, de er små, og er ikke akkurat de beste våpenene. Men er fine for en nybegynner.

 

Med et enkeltskudds våpen så har du et minutt ekstra på seriene. Det veier greit opp for den tiden det tar ekstra med enkeltskudd kontra magasinvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Har en Krag-Jørgensen i .22 LR stående, men den mangler sluttstykke, stokk og diopter. Det er mulig det ligger en stokk og slenger hjemme, men jeg husker ikke på stående fot. Det blir jo litt plunder, men om du er interessert kan du få den gratis mot innvilget søknad.

Link to comment
Share on other sites

For en fantastisk mengde svar. Det jeg har sett av slike våpen er dramatisk overpriset, men dukker nok opp noe.

 

Er Krag i 22 LR noe tess?

 

Chiefen.v-2:

Var noe sånt jeg hadde håpet på

 

GLarsen:

Hvis de er så like så har nok ikke jeg mye igjen for en Sauer kontra en Mauser nei :) Blir nok en mauser om jeg finner.

Ett minutt ekstra, det visste jeg ikke. Kjekt å vite :)

 

Nygaard:

Takker så mye for tilbudet, men blir nok som du sier "litt plunder". Får ta sikte på en Mauser , Walther eller Anschutz.

 

petrol:

Det var en side jeg ikke viste om. Takk for tipset. Den ser jo helt strøken ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan Kragen er i .22LR kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke har prøvd en, bare sett de :)

Jeg ble selv overrasket over hvor bra jeg skaut med den, det kan jo ha noe med at det er den jeg er opplært til å skyte med og :)

 

Du kan jo prøve å legge ut en annonse her: https://www.facebook.com/groups/100541070023837/

Det ligger en på finn: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ery=mauser "Problemet" med den, er at diopteret er grovknept. Har likt diopter på 6,5x55 Mauser'n i skapet, og et knepp på 100m med den, er i underkant av 1,5cm. Akkurat mål vet jeg ikke.

 

Ang Walther og Anschutz, jeg er ikke sikker på om de er godkjent brukt av seniorer, for ungdomsskyttere er ihvertfall Anschutz godkjent. Men jeg mener at ungdomsskyttere kan skyte med stort sett alt av .22LR med diopter.

Link to comment
Share on other sites

Som voksen skytter i DFS er det ralativt begrenset hva som er tillatt. Ref skytterboka litt oppi her. Var akkurat i samme situasjon. Tok opp igjen DFS skyting etter 20år uten. Skutt litt med en lånt Sauer. Kjøpte meg en brukt M67, da jeg ikke hadde tenkt å bruke altfor mye penger på en Sauer nå. Skyter 50 med M67'n også, men Saueren er noe helt annet. Avtrekk i en annen klasse, magasin, stokk... Det som er bra treningsmessig med 67'n er at en lærer seg å bygge stilling ganske fort pga enkeltskudd. En lærer også å ta gode avtrekk da lukketiden er alvorlig lang i forhold til en Sauer... Bare massen som flyttes på 67'n når tennstempel slippes er nok til å gjøre ting i forhold til en Sauer.

Link to comment
Share on other sites

Batman123

Jeg har muligens fire fem miniatyr enkeltskuddsvåpen tilsalgs. Bedriftsvåpen :wink:

Anschutz, + en Valmet

Har du tid til å vente til romjul/over jul, skal du få ei matchbørse til en veldig god pris.

Slike våpen er vanskelige å selge, men for gode til å gis bort.

Må bare få avklart noe først :wink:

Mer presise våpen, med bedre avtrekk, må du nok betale titusener for idag.

Hvis andre er interessert, følg med på kjøp og salg :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...