Jump to content

Think! - Feinwerkbau AW93 Light


Think!

Recommended Posts

Da har det vært trening, hurtigpistol + litt presisjon på slutten. Jeg skyter generelt til høyre, flere ville at jeg skulle justere siktene, men jeg nekter. Jeg har innskutt våpenet og vet at det går midt i, jeg må heller rette avtrekksfeil mv istede for å justere sikter. I alle tilfeller skjer det ikke noe før nytt skjefte er montert og prøvd, det regner jeg med fyller håndflaten. Konkurranse aspektet skjerpes, jeg trodde jeg hadde dratt til skikkelig da jeg kjøpte patroner til kr 0,90 pr stk, men nå hadde en kjøpt inn Lapua patroner til kr 3,00 pr stk :shock:

 

Men jeg hadde greie samlinger da vi gikk over til presisjonsskyting, jeg har nå justert siktene 25 knepp under (17,5 cm, svarten er 10 cm). Det funker utmerket for meg.

 

Ingen problem med våpen eller ammo idag. Ikke ork til å tørke av og olje våpenet.

 

Han som lånte våpen og ammo har via Facebook informert meg om at han ikke har turt å fremlegge "kone-lån" forslaget. Men nå skal han kjøpe inn en Morini, noe jeg har drømt om å prøve skikkelig, dermed har jeg ikke turt å foreslå erstatning for "kone-lån". Tanken var at han trimmet borrelåsen i nesa. Det ser så ekkelt ut med trynet nedspylt og krusete hår stappet i nesa, lugger gjør det også.

 

Så har klubben fått forespørsel om å delta i filminnspilling. Under en kort brainstorming kom vi frem til at jeg som nyskilt skulle være forelsket i en ung dame, sjalusi med formannen, kaster hansken og deretter duell. Resultatet av duellen skal ikke komme frem i filmen, helt greit for meg siden han er langt bedre skytter enn meg. Vi får se hva NRK sier til handlingen.

Link to comment
Share on other sites

Vært på banen, en skikkelig drittdag. Måtte etterhvert finne fram innskytingsstøtte (=solid 3 beint fotostativ med en treplate med 10 cm skumgummi på toppen = kan kvile håndleddet på denne). Jeg skyter faktisk til høyre og siktebilde er ikke 17,5 cm under center. Høyde har jeg ikke rørt, må bare finne riktig siktebilde. Sideveis justerte jeg først 5 knepp (3,5 cm) mot venstre, det hjalp ikke mye, skrudde ytterligere 5 knepp mot venstre, da var jeg midt i med skytestøtte. Skjøt noen serier med støtte for å verifisere at alt var ok. Slang med ned på sofaen 10 min å hvilte beina litt før jeg begynte å skyte frihånd igjen. Nå lå jeg ca 3,5 cm til venstre for senter, skrudde tilbake 5 knepp. Summa sumarium så har jeg justert treffpunktet 5 knepp mot venstre.

 

Nå skal jeg tørke av og olje våpenet, da skal jeg sjekke skruene også, skjønner ikke at treffpunktet skal flytte seg sideveis, jeg har jo kun justert høyde til/fra senter/rullende. Holder jeg våpenet skjevt når jeg skyter ? tror ikke det i allefall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

2,5 uke siden jeg trente sist, men idag har det vært approbert stevne i VM fin i vår klubb. Ingen andre enn våre skyttere, stevnet står oppført på Skyting.no, men med feil dag men riktig dato, og feil tallkode (er vel oppgitt som hurtigstevne, men det var VM finpistol som ble skutt). Dessuten har det vært skikkelig drittvær den siste uka, mulig ingen turte å kjøre noe sted.

 

Oppladningen til dagens stevne har ikke vært ideell, 1 uke i Oslo med shopping og samvær med ungene = for mye gåing. Og omtrent daglig snøryding siden jeg kom hjem fra Oslo, slitasjegikt og snøskyver som må dyttes i høyden er ingen god kombinasjon.

 

Tysk grundighet, Rink sendte mitt skjefte 5 februar som de lovet dagen etter at jeg bestilte. Brownells har sendt varene 31 januar, men ikke sett noe til dem ennå.

 

Da må en benytte lure triks for å vinne. Bakte boller = de drakk kaffe og kosa seg. Tok til og med kaffepause mellom presisjons delen og duell. Så de ble jo litt skjelven og dermed vant jeg med 232 poeng = jeg er C skytter i 2016. Men målet er å bli B skytter, grensen er 540 poeng, det er oppnåelig. Jeg vant uansett klasse, nestemann var 5 poeng etter. Her er bilder fra dagens stevne.

 

P2100008_zpsed6df54c.jpg

 

P2100009_zps53c74ea7.jpg

 

P2100010_zps7cd4ea66.jpg

 

P2100011_zpse2922864.jpg

 

P2100013_zpsa16b9ae6.jpg

 

P2100014_zps80d56f27.jpg

 

P2100015_zps3f33ab60.jpg

 

P2100016_zps425d15a8.jpg

 

P2100017_zps6cd2ec9d.jpg

 

P2100018_zps44ee4a8b.jpg

 

P2100019_zps20a1b863.jpg

 

P2100021_zpsabd5cdc1.jpg

 

P2100027_zps8649f08e.jpg

 

P2100006_zpsc8138962.jpg

 

P2100022_zps566ba841.jpg

 

P2100024_zpsef135970.jpg

 

P2100025_zps89ad325b.jpg

 

korrigering merket rødt

Link to comment
Share on other sites

Fant noen bilder jeg ikke har publisert. Her av innskytningsstativet, en svært god patent:

 

DSC_0096_zps07f2def1.jpg

 

Så har jeg laget meg blink på kjøkkenet for tørrtrening:

 

DSC_0153_zps16875eb9.jpg

 

Glad jeg har Feinwerkbau, den kan tørrklikkes uten noen forberedelser, klikkpatroner mv. Posten har fått f.nr mitt elektronisk, så da burde de kunne fortolle grepet rimelig raskt.

 

Siste stevne brukte jeg skjorte fra tiden i Moss Pistolklubb, det har nemlig ikke skjedd stort på klubbskjorte fronten her. Tema var oppe i pausen på stevnet og det var like mange meninger som personer. Men flott klubblogo har jo klubben, så den burde være grei. Spørsmålet var om vi skulle ha på en logo for samenes frigjørings front eller hær, hvordan denne logoen skulle se ut, norsk og/eller samisk flagg. Selv synes jeg ikke noe om det samiske flagget, det ligner for mye på flag som det viftes med under skeive dager. En med koffertstropp i samme farver rundt Walther GSP kofferten (for å få kodelås) så ikke det som et problem.

Link to comment
Share on other sites

Følger med på tråden din, den er meget interessang fordi jeg klarer ikke bestemme meg for våpen.

Feinwerkbau er på topp i lista, men jeg trenger en cal 32 og.

Håper du jevnlig oppdaterer statusen din. Underholdende.

Jeg har bare en Steyr LP 10 og akkurat fått tak i brukte skytebriller og en brukt scatt simulator.

Har eid pistoler før men måtte gi meg pga helsa, nu har jeg medisiner som holder ledd og senne betennelser i sjakk, sammen med trening ser det ut som jeg klarer meg fint

Link to comment
Share on other sites

Takk begge to. Vedr helsa så kan enn bare gjøre sitt beste og være fornøyd med det. (småforkjøla, hovne hender som ikke passer i skjefte og skuter- og fiskefeber som raser i kroppen pga strålende påskevær. Men skal straks til Oslo igjen, så må holde meg inne).

 

Skrevet ut blinkene og hengt dem opp på 3 m, da blir det best skytelys.

 

Å siden jeg trener avtrekk var det om å gjøre å justere det slik jeg vil ha det. Det var justert med ørlite kryp, dermed kunne jeg ombestemme meg dersom siktebildet likevel ikke var bra. Nå er dette krypet justert bort, mindre enn 1/4 omdreining. Smurt opp avtrekket og sjekket med avtrekksvekt. Vedr avtrekksvekt har jeg også hatt margin til grensen på 1000 gram, denne sikkerhetsmarginen er redusert, men løfter enn forsiktig så må fortsatt "riste" litt før avtrekket går.

 

Har begynt å tørrklikke med Sig P210'en også, den har jævlig bra avtrekk til å komme rett ut av eska. Pardini GT9 kan stilles bedre, P210 har ingen justeringer utover hovedfjæra.

Link to comment
Share on other sites

Vært på dugnad på pistolbanen, fjernet "faste" vegger med "doskriblerier" på og skrudd opp pleksiglass. Disse mangler bare en 45 graders strek, så skal banen ha OL standard. Det skal legges belegg eller gummi matte på bordene.

 

I morgen er det årsmøte og deretter skyting, jeg har meldt forfall etter dagens jobb. Sagt ja til lite verv.

Link to comment
Share on other sites

Da kom Rink grepet levert på døra, hadde ikke postmannen kjørt 4x4 bil så hadde han ikke kommet inn. Ikke sett spor av pakken på Posten sin sporingsapp siden den forlot Oslo på fredag. Hva kostet det:

 

Grep i nøttetre €149,58 + Treolje € 7,31 + frakt € 24 = €180,89 og posten skulle ha NOK 339 for mva og handling.

 

P2180008_zps3f77c3bc.jpg

 

P2180009_zpsf56866d8.jpg

 

Medium grepet passer meg bedre enn small grepet. Pga hovne hender så blir det fortsatt "brett" på huden i håndflaten under knokene, men hand svell gjør at jeg har grep i hele håndflaten.

 

Det blir ikke testskyting idag, gidder ikke måke meg ut, det skal være ny snøstorm i natt. Men i morgen formiddag må jeg rydde snø.

 

Small grepet skal jeg beholde, det kommer jo smågutter på besøk fra tid til anen. Eldste mannen skjøt jo bedre enn meg i høst :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Pakken fra Brownells.no må ha kommet den 20 februar (bestilt 8 januar), den lå i allefall i postkassen å ventet da jeg kom hjem idag.

 

Jeg kjøpte tidligere kammerflagg fra Huntershouse, det har en o-ring som gjør at det går tregt inn i kammer og tilsvarende ut. Det medfører at en trekker i flagget for å få ut pluggen og dermed revner flagget. Kjøpt nytt kammerflagg, å kvaliteten ser ut til å være "evigvarende"

 

P2250007_zpsjjgwixwh.jpg

 

P2250006_zpswl5fmqgv.jpg

 

Sånn da kan jeg være innenfor regelverket også på trening = trenger ikke å endre "oppsett" før hver konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

Konto er fylt opp med pengepremie kr 44 fra 2014 sesongen og kr 245 fra forrige stevne :D

 

Utover det så har det vært en skikkelig drittdag:

 

Skulle jeg stille opp med sjokoladeboller, det ble en totalfiasko, bollene kastes i morgen.

 

Jeg ble utnevnt til skyteleder, det er en overkommelig oppgave om ikke lystbetont. Men det er jo rettferdig at oppgaven går på omgang.

 

Men det ble en kort vakt fordi det er en alvorlig feil på kulefangeren, den har ikke påvirket vår skyting. Men vi anser at banen ikke oppfyller godkjennelsen og har derfor steng banen. Så vil avklaring med kommunen (eier), skytterlag, oss og evt politi avgjøre hva som skjer videre.

 

Jeg har fått i oppgave å finne kravspec på innendørs .22 bane og evt oppgradering til 38spl/9mm bane. Jeg skal i kveld søke på kammeret på tråder om emnet, men er takknemlig for tips om regelverk og kravspec.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dagen etter at vi frivillig stengte banen var det innspeksjon av TNPK, skytterlag og baneeier Nesseby Kommune. Det ble laget en plan for vedlikeholdet, men pga Finnmarksløpet så har det ikke skjedd noe denne uka. Meningen er at vi starter kommende uke og at dugnad skjer etter innkalling for ikke å ha masse folk tråkkende i hverandre.

 

Det har idag vært stevne i Vadsø, oppladningen har vært alt annet enn ideell. Først noen dager med skuterkjøring, så spanderte Helse Finnmark en heldag i Tromsø, så lørdagen tok jeg det helt med ro i senga for å spare gangapparatet. Men vondt hadde jeg og hendene veldig hoven, nå 2 timer etter har jeg fortsatt avtrykk av skjefte i høyrehanda.

 

Men jeg liker å tro at nytt skjefte og ikke minst avtrekk har hjulpet på dagens resultat. Jeg vant Standard pistol uansett klasse med 500 poeng, mitt beste resultat i grenen er 503 poeng (Vardø 19 okt 2014), mao jeg skjøt normalt. Det var de andre som skjøt dårlig, bl.a en B klasse skytter.

 

Så vant jeg klassen, og 2 plass uansett klasse, i Finpistol med 539 poeng. Bare 1 poeng fra opprykk til klasse B, noe som er mitt mål. Det var bare B skytteren som slo meg, må nevnes at han skyter med en pistol fra 70 tallet uten anatomisk skjefte.

 

Neste søndag er det TNPK som arrangerer approbert stevne i Standardpistol og Finpistol, banen vår er stengt så vi låner banen til Vadsø Pistolklubb. Håper noen skyttere fra Kirkenes kommer å fyller opp premiepotten min :smile:

 

Frykter for at jeg blir satt opp til tungt kroppsarbeid som dugnad på vår bane tett opp til dette stevne.

 

Som dere ser går det dårlig med slanking. Oslo turer og skuterkjøring gjør at det er utrolig godt å sette seg ned men en cola eller 2, da går det slik:

 

P3150034_zpsojlmpxh0.jpg

 

P3150033_zpsgtdusyty.jpg

 

P3150032_zps8m53mqde.jpg

 

Resultatliste kladd:

 

P3150035_zpsfxietfna.jpg

 

Pistolen støvtørket og oljet, skytebagen ferdig pakket = klar for stevne neste søndag.

Link to comment
Share on other sites

Da har Tana og Nesseby Pistolklubb (Deanu ja Unjarga pistolos) arrangert stevne. Vadsø Pistolklubb stilte anlegg til disposisjon ettersom vårt er midlertidig stengt. Jeg ble utpekt som arrangements ansvarlig, dermed ble arrangementet et skoleeksempel på hvordan stevner skal gjennomføres.

 

I Standardpistol kom jeg på 2 plass, 1 poeng etter førsteplass, jeg fikk 495 poeng. Altså litt dårligere enn forrige helg, jeg hadde en 4,2 poeng og en 2,2 poeng på 10 sekunders serier, så der tapte jeg seieren.

 

I VM Finpistol vant jeg med 1 poeng og poengsummen 523 poeng, kan ikke huske at jeg gjorde noe spesielt. Så jeg er stadig like langt fra drømmen om klasse B fra 1.1.2016.

 

Det står litt uklart for meg om jeg ble ønsket dit pepperen gror eller bare ut av klasse D, men jeg fikk utbetalt premiepenger kr 980 fra 2 tidligere stevner.

 

Her er jeg i gammel skyteskjorte fra tiden som medlem i Moss, dette i protest fordi klubben ikke har klart å skaffe egne skjorter

 

P3220027_zpsaajizetm.jpg

 

Rolig stemning i lag 2:

 

P3220029_zpsiuyasmql.jpg

 

Kladd resultatliste, 3 fra Kirkenes, ingen fra Vardø.

 

P3220031_zpseimgg2lc.jpg

 

Ingen problem med våpen eller ammo enda jeg bruker CCI standard fordi jeg ikke har hatt tid til å teste ut Lapua. Støvtørk og oljet pistolen etter dagens stevne. Så våpenet er klart til neste stevne 12 april i Vardø. TNPK er satt opp med NAIS stevne den 14 april, det kan gå om vi får banen klar. Siste oppdatering jeg har er at stålplatene skjæres til etter mål av skytterlaget denne uken.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Litt laber stemning her i huset, TNPK hadde lånt banen i Vadsø for et approbert NAIS stevne. Det var hele 3 deltagere som møtte = tirsdags stevne er dødfødt. Jeg prøvde meg med at årsaken var at ingen ville fylle premiepotten min. Til svar fikk jeg at den ene nylig hadde skutt 6 x 50 poeng. Som sant var har jeg hverken skutt eller tørrklikket siden forrige stevne.

 

Men som vanlig ledet jeg alt fra serie 2 og da ble jeg litt "høy og mørk" og minte dem på hvordan det bruker å gå, de blir skjelvne i knærne og faller helt igjennom. De hadde rimelig god kontroll på erfaringsgrunnlaget, jeg har konkurrert i 10+ år, de i nesten 2 år. Men med godt humør gikk jeg løs på 20 sekunder serien, 39 poeng hos meg, og den som normalt har mest skjelvne knær fikk 50 poeng. På 10 sekunder serien skjøt jeg normalt, han med de dårligste konkurransenervene fikk nok en gang 50 poeng.

 

Dermed kom jeg på siste plass med 268 poeng, 3 poeng forbedring av egen rekord, og 5 poeng fra seier.

 

Å rett etter påske tikket det inn premiepenger på min konto, kr 288 for 1 plass og kr 192 for andre plass.

 

Har ikke turt å sette mine bein på banen vår i frykt for å bli satt i kroppsarbeid. Rett før påske ble det trommet inn til dugnad, bære inn stålplatene til kulefanger, jeg meldte forfall slik at jeg var mest mulig frisk til guttene kom på påskeferie. Skuter og isbor sliter nok på meg.

 

Siste nytt er at det denne uken skal sveises og bores hull i kulefanger. Så de håper å kunne bli ferdig med stålarbeid denne uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

P5100047_zpsctnjcdmj.jpg

 

Tilbake fra 2 dagers stevne i Kirkenes, idag med riktig navn, negelspretten. Igår var det tidvis litt sur vind men ellers fint vær.

 

Lørdag var det VM finpistol og Grovpistol. Jeg fikk 504 poeng i finpistol, kun 1 poeng fra opprykk til klasse C, og denne samlingen i duell:

 

P5090039_zpsjxxdnn23.jpg

 

Men det begynte dårlig, jeg hadde ikke holdt i våpenet siden forrige stevne. Oppladningen 1,5 uke før var å banke ned 2 jordspyd til postkassestativ og natt til lørdag sov jeg 3 t. Så de 2 første seriene og prøveskuddene må sies å være trening.

 

Kladd til resultatliste er:

 

P5090040_zpsutqfftkk.jpg

 

Søndag var det hurtigpistol, i fin fikk jeg 515 poeng og skyter dermed i klasse C fra nyttår. Det holdt til 2 plass i "klubbmesterskapet".

 

Ingen problem med ammo eller pistol.

Link to comment
Share on other sites

Igår ble våpen og ammo bare stuet inn i våpenskapet. Så idag var det tid for 1000 skudds puss, dvs løp, utdrager og kontaktflater i avtrekk. Til nå har jeg ikke fått ut "pin" som holder tennål på plass, ikke med den voldsbruken jeg var villig til på en alu sleide. Men i Kirkenes var det en "tung" Feinwerkbau AW93, han hadde demontert sin i atomer (han fikk masse problemer med ammo/våpen og ga seg). Jeg forhørte meg med han om "nødvendig" voldsbruk for å få ut denne pinnen. Med øket mot gikk jeg løs på pinnen med skikkelig hammer og vips var pinnen ute.

 

Våpenet har vel gått 4-5000 skudd nå, det var ikke nødvendig å pusse tennål. Det gikk lett å få på plass tennål, glad jeg har kjøpt dor som holder denne pinnen på plass.

 

For andre gang på rad var det et helvete å få utdrager demontert og montert, første gang jeg gjorde dette så gikk det lett.

 

Siden jeg var så godt i gang demonterte og smurte jeg opp dempersystem også.

 

Avtrekksvekta var på 1000+ gram selv etter smøring. Nå håper jeg pistolen fungerer som den skal. Jeg går over til Lapua ammo, skal teste ca 1000 patroner, CCI gir meg svært lite problemer men andre klager fælt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært å skutt Finfelt i Vadsø, aner ikke resultat annet at jeg vant laget på 4 personer, men det er vel minst 10 andre som har skutt. Ingenproblem med våpen etter detaljstrip og puss, ikke prøveskutt selv om jeg har gått over til Lapua Standard , begynner å bli sløv med forberedelsene.

 

Ingen problem med ammo eller våpen.

 

Nå ligger alt til tørk ved vedovnen, pissregn.

Link to comment
Share on other sites

NNNNEEEEEIIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!

 

Jeg er Finfelt klasse A skytter fom nyttår, max oppnåelig poeng var 93, beste poengsum var 77 poeng (=vi er jevnt dårlige), og min poengsum var 76. Klasse A er en klasse jeg ikke hører hjemme i men regler er regler. Jeg vant klasse B og 2 plass uansett klasse, fornøyd med det.

 

Men det blir vel et gull merke etterhvert 8)

 

Men det må helt klart arrangeres flere feltstevner slik at vi får trening, utenkelig at noen får bare 77/76 poeng av max 93 sørpå, det var ikke spesielt vanskelig løype, egentlig litt enkel og med rikelig skytetid.

Link to comment
Share on other sites

Dere får sette opp noen Norgesfelt-stevner. Krever lite for å få til, og får som regel plass på en 25meters bane. Er blitt veldig populært her i Sør-Trøndelag. 8 standplasser, og en skyteleder som leder alle samtidig. Gir god trening i felt-skyting, spesielt i å skyte på små skiver (som du stort sett også kan velge bort, om du ikke har noen sjanse til å treffe disse)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært I kirkenes å skutt VM finpistol. Kunne bare spart meg den reisen, skutt elendig. Dårlig natt, sovnet mellom kl 05-06 på morgenen å fikk ca 5 timer søvn. Vært for aktiv så ende smerter i tillegg.

 

Det blåste til tider hardt, så skytingen ble litt så som så for flere. Her er mitt "score card" som jeg har summert til 490 poeng.

 

P6020049_zps09gmynim.jpg

 

Ingen problem med våpen eller Lapua ammo, fortsatt ikke pusset våpenet. Men nå må det nok pusses, 13 og 14 juni er det NAIS merkeskyting i Kirkenes. Altså et stevne som betyr noe 8)

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke vært noe tull med Lapua ammo, men patronene er satt inn med lett fett å det er noe klin. Våpenet skal trolig lånes av klubbkamerater på NAIS stevne i Kirkenes. Derfor var det best å pusse kammer og løp for sikker hets skyld sånn at dette klinet ikke skulle skape problemer.

 

Tørrklikket litt, da så jeg at fremsikte burde sotes, men sotlighter funker ikke fordi steinen er blitt til sand. Skyllt alt reint og skal prøve å få den igang i morgen. Må vel bestille litt stein til denne lighteren.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra NAIS stevne i Kirkenes. Jeg klarte 268 poeng, han som trolig vant klarte 285 poeng. Men etter sigende så ble jeg klubbmester.

 

P6130057_zpsbk5lsw42.jpg

 

Ingen problem med våpen eller ammo.

 

Det ble min første forgylte medalje (krav 260 poeng), så da er det bare å spare til Bronsje emaljestjerne. Slik jeg leser regelverket får enn Emaljestjerne det 4 året enn klarer kravet til forgylt medalje.

 

Småsteinene jeg hadde til Ray-vin sotlighter er stort sett gått i oppløsning. Vært på Felleskjøpet å bestilt 1 kg småstein (Kalsiumkarbid) som kommer på kr 250. Mor tilta når jeg sa jeg hadde bestilt 1 kg småstein til kr 250.

 

Ellers så har jeg gjort fremstøt for å få date datter til en annen skytter, hun er 16 år, han har truet med å knuse knærne mine. Men det virker som han er på glid, iallefall tilter han ikke lengre når jeg bringer opp tema.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tilbake fra feltstevne i Kirkenes. Vanskelig løype, hadde det vært flere skyteavstander på noen av standplassene så hadde løypa ikke stått noe tilbake for feltløypene sørpå. Vi snakker her om ekte feltløype, ikke baneskyting på feltfigurer.

 

Finfelt var på lørdagen, tung fuktig luft, jeg pusta som en hvalross og helt skjelven = elendig skyting.

 

Som vanlig ingen problem med våpen eller ammo (Lapua).

 

Tent opp i ovnen å lagt pistolene inntil for tørk. Blir liten pusserunde før alt stues bort i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vært på banen å prøveskutt div våpen, nydelig vær, passe vind til å holde mygga sånn nogenlunde i sjakk.

 

Vi har skutt på alt fra 8 til 60 meter, målene har vært feltfigurer, forsøke å motivere folk til å skyte felt. Det ble skutt supert på 60 meters avstand, stort sette på selvlappende mål der vi tydelig så nedslag i sand.

 

Jeg har prøvd Morini slik den kom i fra fabrikk, bare sikteskårets bredde var utvidet. Grepsvinkelen var helt umulig for meg, eier syntes også dette å skal justere grepet litt mere rett, men jeg snudde ikke stumpen til den karen bare sånn for sikkerhets skyld. Avtrekket fra fabrikk var utmerket og selve grepet passer meg bedre enn Rink grepet til Feinwerkbau'en. Jeg observerte ingen problem med våpen eller ammo enda våpenet er helt nytt og det ble brukt CCI standard.

 

Ingen problem med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her har det ikke vært noe aktivitet på en stund. Vært noen turer i Oslo, hatt ungene en uke i høstferien og jobbet i vedskogen. Alt dette har gjort at det ikke har vært noe vits i å skyte konkurranser eller trene. I dag har vi hatt dugnad på pistolbanen, litt sent i grunnen men unnskyldningen har vært Finnmarksløpet, Kongebesøk, ferie, slagbjørn, slottånd osv osv. Men idag er nytt kulefang montert utenpå det gamle kulefanget, så det burdet bli sterkt nok. Åndseliten har brukt hodet å løsningen synes å være gjennomtenkt hvor tanken på lett ettersyn og årlig vedlikehold har vært fremtredende. Nå gjenstår snekkerarbeider og montering av venderanlegg. Målet er å arrangere stevne om ca 14 dager som planlagt i terminlista.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært på stevne i Vadsø, som ventet ble det ikke noe stor prestasjon fra meg. Fikk 470 poeng i Standardpistol og 472 poeng i VM Finpistol. Tapte det viktigste, klubbstevnet, men fikk vel 4 plass i klassen i begge greiner. Eneste gledelige var at Tana og Nesseby Pistolklubb vant alt som kunne vinnes, Vardø kan bli skummel etterhvert men ellers er det ingen konkurranse.

 

Ikke noe problem med pistol eller ammo, tørket av og oljet så den er klar for stevne hos oss neste søndag. Trene litt hadde vel vært en god idee.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på den første treningen for sesongen, Standard pistol programmet. Åpnet med 3xsentrumstier og 2 x 9er, fortsettelsen var ikke så bra.

 

Før vi fikk startet så var slanger til venderanlegg feilmontert, 1 min jobb å fikse.

 

På android telefonen har jeg lastet ned "shooters diary free", får plottet treffene men får ikke ut noe poengsum. Må studere det mer for å lære meg å bruke det.

 

Satser på ny trening i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Vært å "tjuvtrent" på banen på formiddag. Det begynte bra med presisjonsskyting, gikk over til hurtigskyting, det gikk tidvis dritt med spredning opp mot høyre = jeg møter pistolen og/eller avtrekk med hele hånda, det bedret seg etterhvert.

 

Lapua og CCI ammo har samme treffpunkt.

 

Funnet ut av hvordan appen "Shooters Diary Free" fungerer, så nå teller den poeng som den skal.

 

Pistolen fungerte som den skulle, ikke tørket av eller smurt.

Link to comment
Share on other sites

Da har TNPK holdt stevne med deltagelse fra Kirkenes og Vadsø, 9 stk skjøt i konkurranse og 2 (sekretariatet) utenfor konkurranse. Husker ikke plasseringen min men det ble 468 poeng i standardpistol og 519 poeng i VM Finpistol. Skytingen min ble litt bedre utover i konkurransen.

 

Pusset pistolen igår etter 275 skudd med Lapua STandard plus, det blir mer gris i våpenet uten at jeg har fått problem. Idag har våpenet gått 135 skudd uten problem, skutt med Lapua. Pusset og oljet idag, neste trening er tirsdag.

 

Morini ville ikke fungere hverken med CCI standard eller Lapua Standard plus, våpenet var nypusset og oljet. Det ble delt å alt så riktig smurt ut, fant en ørliten lodott på utkaster, smurte utdrager og oljet en Q-tips å smurte opp våpenet igjen. Det fungerte som det skulle etter behandlingen og skjøt 2 x 50 serie. Det jeg vil frem til er at match våpen er VELDIG NØYE med smøring i riktig mengde på de riktige stedene. Så har du problem så er det ikke nødvendigvis våpenet i seg selv som er problemet. En må prøve og feile litt til enn finner ut hva som funker på det aktuelle våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Så langt kan jeg si at app'en "Shooting Diary Free" er helt ubrukelig til VM programmene finpistol og grovpistol, Poengtellingen blir bare rør når enn endrer blinken fra presisjonsskive til duell skive. App'en har beregnet min poengsum i Finpistol til 550 poeng, mens reell poengsum er 519. Innstillingen for stevnet presisjonsskive og manuelt endret til duellskive på de 6 siste seriene, men det takler ikke appen. Feil bruk eller feil i appen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vært på trening, skutt Nais programmet, 264 poeng (268 er personlig rekord) på en dårlig dag. Skjøt vel en håndfull serier etter Nais programmet men pakket kofferten tidlig å dro hjem.

 

Muntlig beskjed om at jeg er valgt til revisor for kretsen.

Link to comment
Share on other sites

Var i formiddag å tjuvtrente på duellskive, 50 skudd, de 3 siste seriene var hurtigskyting godt under 10 sekunder. I mitt hode så er det NAIS stevne hos oss den 15 desember, men på terminlista står det standardpistol. Det må sjekkes opp før jeg skriver stevneinvitasjon.

 

Ikke noe problem med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk sovet 6+ timer, slike dager må brukes, har vært å tjuvtrent. Drevet med litt eksperimentering med stillingen. Jeg står vanligvis ikke parallelt med skivene, men jeg er nok den med minst vinkel i klubben. Idag har jeg prøvd meg på ca 45 graders vinkel fra skivene, det kan fungere, må teste mer.

 

Pistolen har gått 220 skudd uten "støvtørk" og olje med Lapua ammo (mye tynn grease) uten problem. Støvtørket og oljet opp idag. 350 skudd igjen med Lapua ammo så blir det 1000-skudds rengjøring. Vareopptelling viser 8000 CCI standard så det blir ikke noe ammo kostnad i 2016.

Link to comment
Share on other sites

Det ble trommet inn til "justering av Morini" skyting. Vi var 3 stk og formann dukket opp å satt oss i arbeid med å rydde kosekrok. I et forsøk på å frelse en fra .22 konverteringssett til Glock fikk han prøve Morini og Feinwerkbau. Dessverre skjøt han bedre enn meg, han har tilbud om å låne våpenet på neste stevne om 1 uke. Til gjengjeld skjøt jeg bedre enn han med leketøy 1911 luftpistol.

Link to comment
Share on other sites

Byttelånt med Morini eier. Litt innkjøringsproblem var det med siktebilde osv, tror det ble 469 poeng i Standardpistol programmet. Men jeg liker Morinien svært godt, den er lettere enn min pistol, å grepet er bedre enn på min pistol. Litt liten plass til avtrekksfinger og magasinet er litt sånn leketøy følelse.

 

Gledelig at Glock fanboy likte min Feinwerkbau bedre enn Morini etter gårsdagens skyting. Men best av alt er at han endelig så at det det er forskjell mellom matchvåpen og xesse. Kanskje han forstår at .22 konverteringssett til Glock er penger ut av vindu.

 

ingen problem med Morini hverken igår eller idag med hhv CCI standard eller idag Lapua Standard plus = han har lært å pusse/smøre pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Vært på stevne - Standardpistol, var med å arrangerte å skjøt på oppsamlingsheat, vi var bare 2 på laget.

 

Lånt bort pistolen. I en omgang hadde pistolen ikke matet første patron selv om han hadde tatt nok et ladegrep under omgangen. Kan ikke forstå noe annet en at dette er en eller annen brukerfeil ved at magasinet er feil fylt med patroner.

 

Jeg giddet ikke justere grepet tilbake til mine hender = for stort grep. Hadde ingen problemer og skjøt 490 poeng (personlig rekord er 503 poeng). Det holdt visstnok til 2 plass i klasse D.

 

Støvtørking og oljet pistolen. Justert grepet til mine hender.

 

Rundt 170 skudd igjen så blir det storrengjøring av pistolen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag var det "Ribbesmellen" - uhøytidelig tullestevne. Kjørt ved = ødelagte armer/skuldre = ingen ambisjoner. Havnet midt i på resultatlista, vant omskytingen på svineribbe.

 

Ingen problemer med våpen eller Lapua standard pluss ammo. Jeg skjøt elendig i starten men det bedret seg sakte men sikkert. Ikke trent noe. Ikke vedlikeholdt våpenet, skal skyte opp Lapua før det blir stor rengjøring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er en god del postinger borte, det skyldes tilbakestilling av forumet.

 

Konkurranse sesongen er igang. Idag har Tana og Nesseby Pistolklubb hatt stevne, Hurtig-Fin. Som eneste deltager i klasse C så vant jeg klart med 523 poeng. Dvs jeg fortsetter i klasse C neste sesong (Merkekrav 500 poeng), jeg trenger 540 poeng for opprykk til klasse B, som er målet. Klubben tok også seier i klasse D med 536 poeng.

 

På 10 sekunder hadde jeg poengene 36, 46, 46 og 45.

På 8 sekunder hadde jeg poengene 42, 45, 45 og 45.

På 6 sekunder hadde jeg poengene 34, 48, 41 og 47.

 

Hadde jeg ikke skutt 2 elendige serier så hadde klasse B vært i boks neste sesong.

 

Skyting er en mental sport, og var litt rystet idag, sier ikke mer om det.

 

Lånte bort pistolen til skytter fra Kirkenes Pistolklubb, han var 2 poeng fra å knipe seier i klasse D (tidligere skytter som ikke har konkurrert på mange år). Så neste gang låner han en skranglete Baikal.

 

Storrengjøring av våpenet, ikke tatt løs tennstift og utdrager, ellers har jeg fulgt boka. 1000 skudd til neste gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går var det stevne vår klubb, Standarpistol og VM Finpistol.

 

Heldigvis var det jevnt over dårlig skyting, håper stevnet havner i glemmeboka før resultatet er på skyting.no.

 

Ingen problem med pistol, støvtørk og olje. Ny mulighet neste søndag.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag var det trening, jeg skjøt elendig. Ingen problem med pistol eller ammo.

 

I kveld er det ny trening men jeg har endel andre gjøremål som må gjøres før jeg henter ungene på Gardermoen lørdag morgen. De 2 siste konkurransedagene har jeg blitt slått av skyttere fra Vadsø, å så dårlig skytter vil jeg ikke være. Dermed dro jeg til banen idag tidlig å trente alene. Jeg skjøt dårlig men gradvis bedre i standardpistol, det ble dårlige 485 poeng med en bom (kjempenapp) (470 poeng under konkurranse på søndag). Da jeg startet VM finpistol var jeg tuna inn og endte på 561 poeng, å klarer jeg det i konkurranse så klarer jeg målet om klasse B (klassekrav 540 poeng) fra neste sesong.

 

Tror jeg skal dra oftere alene å øvelseskyte. Neste Søndag er det konkurranse i Vadsø, Standardpistol og VM finpistol.

 

Glemt å nevne at pinne (del nr 2500.182.1 ) som holder baksikte blad, stadig bakker ut mot venstre, presser det enkelt tilbake igjen.

 

Under støvtørk og olje oppdaget jeg de første slitasjetegn utover slitasje på finish. Den delen av sleiden (aluminium) som presser hanen (stål) tilbake har fått "grader". Se bilde:

 

P3170248_zpsnkv4tptp.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Søndag 20 mars var det stevne i Vadsø, det lønner seg ikke å være oppstanasen overfor skyttere fra Vadsø. Jeg klarte bare 458 poeng i Standardpistol og 502 poeng i VM. At det var ro å få i bilen hjem er ikke noe godt tegn på klubbens innsats. Unnskyldningen min er at jeg fredag reiste til Oslo, lørdag fikk jeg levert ungene på Gardermoen og reiste til min hjemplass i Tana. Lørdags kvelden ble ståsnører satt. Jeg var helt skjelven i armene av skuter kjøring og isbor.

 

Idag har vi testet innendørs feltstevne, det funket helt fint. Tror det blir å prøve ut et internstevne i april.

 

Fikk byttet til meg 3 esker SK ammo produsert av Nammo i tyskland. Den fungerte ikke i en ruger så jeg skal prøve den i min.

 

Pistol og magasin støvtørket og pistolen smurt opp.

 

I morgen er det internstevne, vi skal teste ut cup for finnmark som er ment å starte i oktober.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...