Jump to content

Våpen - en forbruksvare ?


BigHorn

Recommended Posts

Låsekasser varer som oftest mange løp. Men at hele våpenet blir som nytt ved kun løpsbytte er tull.

 

På en av mine sauere har jeg slitt ut flere løp. Vi snakker om godt over 10. Men det er ikke bare løp jeg har bytta. Så selv om selve låskassa omtrent er uslitelig så er det endel slitedeler og annet som er bytta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen skrupler mot å dele en rifle eller hva det skulle være med vinkelkutter for å fjerne den fra kortet om verdien er så lav at det ikke er bryet verdt å selge.

Ville kjørt bilen på skrothaugen om jeg hadde hatt en lenge nok til at den var oppbrukt også.

Våpen er ting, som man bruker for å utføre en oppgave, om ikke lenger verktøyet er egnet eller formålstjenlig for oppgaven bytter man de ut, noen blir også utslitte. Verden går også videre, og man får ikke uten en del arbeid lov til å ha et ubegrenset antall våpen til jakt, så at gamle mausere ol. blir kappet opp for å gjøre plass til mer egnet verktøy er egentlig ikke så rart.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel faktisk slik at andelen løp som dør pga rust er mye større nå en før. Dårlige rutiner med demperbruk spiser løp. Jeg glemte demperen på etter en lang dag på havet. Å det var drepen for det løpet. Resten av børsa er jo fortsatt gulle god fordeom rustblærene står i kø i munningen.

Link to comment
Share on other sites

...og man får ikke uten en del arbeid lov til å ha et ubegrenset antall våpen til jakt, så at gamle mausere ol. blir kappet opp for å gjøre plass til mer egnet verktøy...

Det er akkurat her statens usynlige hånd griper inn og befordrer

gamle våpen til spiker. Noen gnager på historien og oldefars

mauser går en altfor tidlig død i møte.

Det hadde vært greiere hvis gamle trotjenere fikk lov til å henge i fred i skapet ett par generasjoner. De tar jo ikke så voldsomt med plass hvis de henger opp/ned på en krok helt innerst.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 Rugere og 2 Sauere. Ingen av Rugerne hadde tennålen i senter, eller tok likt på begge klakkene. Antrekket var berre ræva, og de blyet forferdelig. Jeg har brukt alt for mye penger på disse riflene for å få disse i bra stand. De ble brukt som utgangspunkt til custom prosjekt. I dag hadde jeg nok brukt en custom kasse som utgangspunkt. I bytte for lav pris får du dårlig arbeid, og enda verre kvalitetskontroll. OK, jeg har betalt en god del for Sauerene, men jeg hadde spart titusenvis av kroner ut av vinduet. Hadde jeg ikke brukt så mye penger på Rugerene hadde de gått til spiker for lenge siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen skrupler mot å dele en rifle eller hva det skulle være med vinkelkutter for å fjerne den fra kortet om verdien er så lav at det ikke er bryet verdt å selge.

Ville kjørt bilen på skrothaugen om jeg hadde hatt en lenge nok til at den var oppbrukt også.

Våpen er ting, som man bruker for å utføre en oppgave, om ikke lenger verktøyet er egnet eller formålstjenlig for oppgaven bytter man de ut, noen blir også utslitte.

 

Dette du beskriver her er slett ikke uvanlig og en helt ærlig mening å ha. Når det er sagt, så antar jeg at du ikke jakter med f.eks en påkostet Manlicher Schoenauer eller et customvåpen lagd av en børsemaker her hjemme. Dette er jo også en av de fasinerende forskjellene på hvordan vi er skrudd sammen i knollen. Noen mener livet er for kort til å jakte med stygge jaktrifler, andre kunne ikke brydd seg mindre, sånn er det og sånn vil det nok alltid være.

Link to comment
Share on other sites

Har absolutt sansen for flott håndverk, enten det er på våpen, eller klokker eller annen brukskunst.

HV mausere er ikke hverken sjeldne eller brukskunst, det er rett og slett et verktøy, verdien er er i beste fall 80% av en våpensøknad.

Bytte løp i en standard Mauser blir som å sminke en gris.

Folk gjør mye rart som handler om følelser og affeksjon, og ikke alltid fornuft. De fleste er ikke samlere, ihvertfall ikke i lovens forstand, og da begrenser det seg selv hvor mange våpen man kan ha stående for å bruke til jakt, og om man vil noenlunde følge med i tiden er det dessverre ingen mulighet for å sitte med flere en man trenger selv om noen flyttes over til affeksjon.

Link to comment
Share on other sites

Ang tidligere innlegg om amerikansk og kinesisk svada : problemet et at de fleste ''amerikanske '' våpen er østen-produkter med amerikansk logo. Ruger er faktisk en av de få tingene her i verden som fortsatt er amerikansk. Jeg snakker da om merkevaren 77, vet ikke hvor den nye billigrifla er produsert.

 

Tror mange ikke egentlig vet hva som er praktisk og anvendelig til den jakta de skal drive, og derfor blir det mye bytting. De kjøper GTI Super Duppeditt med Mega XL Stjernekikkert, når de egentlig hadde hatt behov for Rifle 308 Win med 1,5-6 X 42 midtimellompris.

 

Tror ikke jaktopplevelsen blir dårligere med sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Tull. Remington produseres i statene. Dessuten er ikke alt som produseres i "østen" rævva. Se for eksempel Winchester som produserte min nye SXP, den er satt sammens i Tyrkia og virker for alt jeg kan se som dønn solid og uten slarken jeg kjenner fra eks. 870. Etter å bytta ut min italienske Nova, har jeg ikke savna den i det hele tatt.

 

Hev heller "dine" våpenmerker, enn å rakke ned på andres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 3 Rugere og 2 Sauere. Ingen av Rugerne hadde tennålen i senter, eller tok likt på begge klakkene. Antrekket var berre ræva, og de blyet forferdelig. Jeg har brukt alt for mye penger på disse riflene for å få disse i bra stand. De ble brukt som utgangspunkt til custom prosjekt. I dag hadde jeg nok brukt en custom kasse som utgangspunkt. I bytte for lav pris får du dårlig arbeid, og enda verre kvalitetskontroll. OK, jeg har betalt en god del for Sauerene, men jeg hadde spart titusenvis av kroner ut av vinduet. Hadde jeg ikke brukt så mye penger på Rugerene hadde de gått til spiker for lenge siden.

 

Jeg har brukt Ruger markll 11 sesonger. Ser at tennålen ikke var helt i senter, hadde et klikk på 11 år, så har det noe å si? Lite blying i mitt løp, men jeg var flink med jevn pussing. I forhold til presisjon så spiste Rugern alt, med så og si samme treffpunkt. Det var mer enn jeg kan si om kammeratens Sako som var mer kresen. Beste presisjon var med Hornady Light magnum 165gr. Samling mindre enn snusboksen med anlegg på 200m med middelmådig skytter bak synes jeg var meget bra. En må innse at vi alle har forskjellige behov, og selv om jeg idag har "snopt" meg en Blaser, så er ikke Rugern dårlig av den grunn. Avtrekket var tungt med kryp, men det fiksa børsemakeren gratis :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Dårlig arbeid og kvalitetskontroll", du er ganske bastant ja. Jeg har inntrykk av at det er en god del sauere som også er gjenstand for slikt(jmf sauertråden). De aller fleste brukere av Ruger erfarer at dette er driftsikre, robuste våpen med dårlig avtrekk. Fikser en avtrekket er disse rifler med god presisjon til jaktbruk. Det er ikke slik at svaret er sauer, blaser, sako, mauser 03 osv. Det finnes billige rifler som gjør jobben for 90% av jegrene, generasjoner gjennom. Å tro at man må betale 15000kr+ for å få kvalitet blir tullete i min bok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er vel liten tvil om at Marlin gikk på en seriøs blemme når Remington tok over produksjonen, så i det tilfelle er det det klinkende klart at kvalitetskontrollen gikk ad undas.

Fikk en butikk i Trøndelag til å skaffe en "Marlington" fra Norma, sjefen sjøl ville ikke sende oppover rifla ettersom han tok det for gitt at jeg ville returnere den. Bra service fra butikk, et nytt stikk til Marlington dessverre.

Har etter sigende blitt bedre , men Norma Norge sitter med en hel del våpen som har en del sitroner....

 

OnTopic, sitter også med den berømte HV mauser'n som i et gitt tillfelle blir kassert i tillfelle null salg, man gjør det man må for å tilfredstille have-syken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...