Jump to content

Våpen - en forbruksvare ?


BigHorn

Recommended Posts

Tja, kvalitetsvåpen varer lenge; problemet ligger i folk som kjøper piss til to-tre tusen. Kjøp en Sako, Sauer, SIG, Mauser (altså, noe nytt, ikke en gammel rusten ÆLJBØSCHE i form av en stakkars omskjært K98kF1), så varer de flere liv i forhold til div amerikansk eller kinesisk svada som er fulle av fabrikkfeil som kun forverres av å bruke våpenet..

Link to comment
Share on other sites

En problemstilling i dag er at løpsbytte eller andre operasjoner hvor man trenger børsis vil kunne koste like mye som en ny børse av middels kvalitet. Om man da har feks en remington 700 fra 1975 med sliten løp og sprukket skjefte, så vil løps- og skjeftebyttet koste like mye som en ny rem 700... Mange vil da kassere den gamle børsa og kjøpe en ny.

Så som med mye annet i samfunnet er det blitt slik at selv våpen fort kan bli litt bruk og kast.

Link to comment
Share on other sites

I en tid der mobiltelefoner, som koster like mye som en billig rifle, varer i max 2-3 år så ser jeg på det som sannsynlig at våpen kan kasseres når løp er utskutt eller rustet eller skjeftet sprekker..

Folk bytter biler fordi garantien går ut, osv. Vi har så mye penger som aldri før. Så det er en god mulighet for at bruk og kast kommer inn i skytevåpen-verdenen også. Arbeidstid for håndtverkere er nemlig ikke billig, om man trenger hjelp av en fagmann...

 

Men selvfølgelig, kvalitetsvåpen som er godt vedlikeholdt vil holde lenge. Å der vil også løpsskifte, skjeftebytte osv lønne seg i forhold til å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Ser flere og flere jegere jeg kjenner kjøper "rustfrie" våpen med syntetiske skjefter som bare blir puttet i skapet etter endt dag. Argumentasjon de bruker (sikkert lest ut fra reklame) er at de har kjøpt vedlikeholds frie våpen!

 

Så går det ett par sesonger og våpnene blir byttet ut med nye "rustfrie" børser...

 

Bruk og kast metalitet i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Låsekassa (det som er våpenet i USA) vil jo vare evig bare man passer litt på. Det som er forbruksvare på et våpen, er løpet. Men da snakker vi ikke om en elgjeger som kanskje brenner av en og ei halv pakke NATO pluss noen jaktskudd i året. Det løpet vil jo vare helt til barnebarnet og vel så det skal overta våpenet.

 

Slik jeg tror normen her på berget er, så blir et våpen som en mobiltelefon og løpet som et batteri. Etter ei stund vil batteriet slutte å virke, da kan man kjøpe og bytte batteriet. Eller så kjøper de fleste en helt ny mobil.

Link to comment
Share on other sites

Om folk har råd til å bytte børse hvert pr så versågod... Tror neppe de blir bedre skyttere av det... Men for all del, det er ingen grunn til å irritere seg over det. Våpen er bruksgjenstander, ikke helligdommer som må aktes og æres....

Herregud, jeg kjenner flere som kjøper ny bil annethvert år og lurer,seg selv til å tro at det er økonomisk....Så hvorfor ikke våpen...

Link to comment
Share on other sites

Tja, kvalitetsvåpen varer lenge; problemet ligger i folk som kjøper piss til to-tre tusen. Kjøp en Sako, Sauer, SIG, Mauser (altså, noe nytt, ikke en gammel rusten ÆLJBØSCHE i form av en stakkars omskjært K98kF1), så varer de flere liv i forhold til div amerikansk eller kinesisk svada som er fulle av fabrikkfeil som kun forverres av å bruke våpenet..

 

Om du ser på trådene på forumet så har også dyrere våpen fabrikkfeil, ikke så rent sjelden heller. Ei ruger faller inn i kategorien din "amerikansk eller kinesisk svada", men tørr påstå at den er like robust som f.eks ei sako. De gamle ombygde mauserne funker vel stort sett godt de også.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg nekter å være med på rotteracet ellers i samfunnet så jeg er nok ikke en som skroter en fullt brukbart Remington hver gang de kommer ut med en ny tacticool ninja gun. Samtidig som våpnene mine er kjøpt for å brukes, blir jeg heller ikke hysterisk om de får en ripe, men ei har jeg tenkt å ikke forsøke å vedlikeholde den så godt som jeg kan..

 

Bruk og kast Purdey anyone? ;)

Link to comment
Share on other sites

En annen ting er vel att det kommer noe "nytt" hele tida, og det kan jo være fristende.
I forhold til privatbiler (som kom omtrent samtidig som "moderne" våpen, laget for patroner med røyksvakt krutt) og mobiltelefoner (de "slepbare" kom på 80-tallet), har det skjedd mindre "nyvinninger" på våpenfronten. For biler kom bilbeltet og to-krets-bremsene for vel 50 år siden (Volvo først med begge deler?), og for jakt-og konkurransevåpen er den tilsvarende "forbedringen" sluttstykker som låser direkte i pipa. Det aller meste "nye" ellers på jaktvåpen er lite "matnyttig" (OK, da Blaser-fantaster - Blaser skal få poeng for at de har "låskassa", og dermed kikkertfestene, fast montert til pipa). Mens mobiltelefoner kommer med mer datakraft, og tilpasses massevis "nye" bruksområder, og biler utstyres med nye, avansesrte elektroniske sikkerhetsdetaljer (og alt står i stein, hvis "data-hjernen" slutter å funke).

 

Jeg tror det er 6. pipa til STR 200 jeg sliter på nå (og da har jeg vært lite aktiv en periode). Jeg kan ikke se hvordan "nyheter" skal gjøre den umoderne, til å skyte DFS-program. Den vil faktisk også kunne gjøre nytte som "post-rifle" på jakt - særlig hvis en bytter pipe og skjefte (spikersuppe-oppskrift).

 

Jeg TROR den rigide registreringsplikten for jakt- og konkurransevåpen begrenser "bruk-og-kast"-utvikling. I stedet for lange runder med "onkel", bruker man det man har et år til.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig må man ikke bytte våpen hvert år. Men den dagen man må gå til børsemakeren med en remington 700 og betale ca 5-10 000,- for å få satt ny pipe og nytt skjefte på den, da er det nok en viss fare for at børsa blir spiker og det blir handla en ny børse. Ikke så vanskelig å få kjøpt en ny tilsvarende rifle om man skroter den gamle heller.

 

Om man ser på sauer 200 så er det et av de våpnene man kan bytte løp på selv hjemme på kjøkkenbenken, det er noe annet enn våpen man må sende inn til børsis, og så er det 2-18 uker ventetid på at pipa skal byttes, og det koster ca 5000 for et pipeskift...

 

Greia her i kongeriket er at børsemakern snart skal ha samme timespris som en advokat, rørlegger eller no sånt. Å da blir det dyrt å reparere på gamle jern...

Link to comment
Share on other sites

Forbuksvare , både ja og nei

Vi lever i eit bruk og kast samfunn . hvor mye kosta en sako, lakelander eller carl gustav for 20 år siden ?

Våpen blir billigere og kvaliteten der etter . Noen levrandører lager god kvalitet men du må betale for det !

så om du har råd til å kjøpe kvalitet så nei .

kjøper du ei ny rifle til 5 lapper ja da får du hva du betaler for og må kansje bytte den ut en gang eller to i livet

 

m92 rifla mi er 101 år og mauserne mine er er begge fra før krigen .

Veit det er mange som hater ombygde mausere men makan til gjennbruk skal du lete lenge etter , vil tru at 80% av al hjort som er skutt her jeg bor dei sista 40åra er skutt med gammle hv-børsjer . Trist at neste genrasjon jegere heller vil kjøpe noe nytt å fancy i stede for å resturere gamle hv-børsja til bestefar !

Link to comment
Share on other sites

når man ser på ettermarkedet er vel Rem 700 på høyde med M98 internasjonalt og ikke langt unna i Norge heller. Så at akkurat Remington dras frem som eksempel på bruk og kast børse skjønner ikke jeg. At det koster mer å bytte løp enn børsa er verdt holder jo ikke som argument så lenge folk er interessert i den type "prosjekter" Folk bygger da mausere fortsatt og en gammel sliten mauser er jo ikke verdt stort....

Link to comment
Share on other sites

. Kjøp en Sako, Sauer, SIG, Mauser (altså, noe nytt, ikke en gammel rusten ÆLJBØSCHE i form av en stakkars omskjært K98kF1)..

 

Nå har gjerne disse omskjærte K98f1 gjort tjenesten som æljbørse (gjerne med noe rask av en kikkert på toppen) lenger enn både du og jeg jeg har levd til sammen, så jeg vil ikke sammenligne de med dagens billigste "riflepakker", tar en HV Mauser hver gang fremfor disse, dette er børser som er laget med tanke på å fungere, ikke med tanke på å være billigst mulig.

Link to comment
Share on other sites

når man ser på ettermarkedet er vel Rem 700 på høyde med M98 internasjonalt og ikke langt unna i Norge heller. Så at akkurat Remington dras frem som eksempel på bruk og kast børse skjønner ikke jeg. At det koster mer å bytte løp enn børsa er verdt holder jo ikke som argument så lenge folk er interessert i den type "prosjekter" Folk bygger da mausere fortsatt og en gammel sliten mauser er jo ikke verdt stort....

De som bruker tusener på å bygge om mauseren har ofte en grunn til det. De skal ha akkurat den mauseren, de vil ha et helt sært prosjekt, de skal gjøre en del selv, de får god pris hos en kompis, eller noe slikt. Å ja, for de som er intressert i prosjekter, for de som har et personlig forhold til børsa, får en superpris, osv så er løpsbytte det eneste riktige alternativet.

For noen som har et like nært forhold til børsa som de har til motorsaga, vaskemaskinen og kjøleskapet sitt, så er det fortgjort å bare bytte hele våpenet om løpsskiftet eller andre operasjoner begynner nærme seg nypris for et våpen.

 

At remington ble dratt fram som eksempel er fordi det er en av de mest solgte børsene i kongeriket, ellers er det helt tilfeldig. Man får ofte brukte slike for mindre enn det et løpsskifte koster, forresten ;)

Link to comment
Share on other sites

...kjøper du ei ny rifle til 5 lapper ja da får du hva du betaler for og må kansje bytte den ut en gang eller to i livet...

 

Bare så det er klart: Dette er ett "stikk" til alle som mener det er kortere levetid på "billigvåpen" enn det er på dyrere våpen. Grunne til at akkurat du, grautskallen, er sitert er at du hadde slik en klar og poengtert setning.

 

Jeg er ikke brått sikker på at den rent fysiske kvaliteten på for eksempel en Remington, kontra for eksempel en Sauer er noe dårligere på Remingtonen. Finnes det noen statistikker, eller undersøkelser som viser dette? Det tviler jeg sterkt på.

 

Når det gjelder det følelsesmessige aspektet ved å koste 5000,- på et pipeskift på ei børse som kostet 5000,- ny, kontra på ei som kosta 20 000,-, så er nok det en helt annen skål :wink: Men jeg har altså (veldig) vondt for å tro at det har noe med den rent faktiske kvaliteten å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje de som er våpeninteressert - som "skaper behov" for noe nytt.

 

Hvor mange ganger har jeg ikke tenkt at: Det må være enkelt - og forholdsvis rimelig - å bare ha jakt som interesse.

 

Da klarer man seg med en 308, og en hagle i cal. 12.

Og kjøpe noen pakker med ammunisjon.

Ferdig med det!

 

Er man våpeninteressert i tillegg - ja, da vet dere hvordan det blir :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner det økonomiske i å bytte ut et billigvåpen framfor pipeskift hos børsemaker. Men jeg skjønner ikke helt det tekniske. Jeg vil mye heller ha ei brukt rifle med ny dyr pipe av premium kvalitet, enn ny rifle med fabrikkpipe. Jeg kjøpte billig Remington og bytta seinere ut pipa til ei rustfri fra Border. Det er PIPA som skyter. Alt det andre er bare nødvendig dill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner det økonomiske i å bytte ut et billigvåpen framfor pipeskift hos børsemaker. Men jeg skjønner ikke helt det tekniske. Jeg vil mye heller ha ei brukt rifle med ny dyr pipe av premium kvalitet, enn ny rifle med fabrikkpipe. Jeg kjøpte billig Remington og bytta seinere ut pipa til ei rustfri fra Border. Det er PIPA som skyter. Alt det andre er bare nødvendig dill.

 

Spikeren på hodet, jeg er så hjertens enig. Jeg tar en brukt 700 kasse med kvalitetspipe over en ny 700 med fabrikkpipe når som helst.

 

Selv rimelige kasser, f.eks. 700 da siden den allerede har blitt trukket frem, er jo like bra som noe annet når du hiver på et skikkelig løp og kolbe etc. Hvis jeg skal kjøpe ei børse for å skrote både kolben og pipe uansett så kjøper jeg heller noe billig enn noe dyrt. Og ei retta 700 kasse med f.eks. LW pipe og McM kolbe står ikke tilbake for noe som helst ferdigkjøpt i samme prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

De som trekker frem dette med at våpen er en forbruksvare som kan sammenliknes med f.eks en vaskemaskin eller motorsag glemmer en vesentlig sak. Når var det dere sist tok bilder etter en vellykket vask med vaskemaskinen der dere endelig klarte å unngå å koke ulltrøya eller den gangen da du endelig klarte å felle en stor gran uten at den falt i feil retning? Jaktrifla er jo for veldig mange en "jaktkamerat" som ofte er med på bilder etter vellykket jakt. Enkelte riper et hakk i stokken ved hvert fall osv. Mange setter også svært stor pris på å arve bæssfar sin gamle jaktrifle siden en har hørt mange jakthistorier og sett bilder der nettopp den rifla var med. Dette handler om helt emosjonelle saker, men like fult, vesentlig for mange. Jeg er ikke noe glad i å selge våpen jeg benytter på jakt, de hører liksom hjemme her når de har blitt til en rifle med drep i. Nå er jeg en av de som ved siden av å være glad i jakt også er glad i våpen, helst litt eldre saker. Jeg står ikke i kø for å komme inn på IWA for å se hva noen har klart å trylle frem av nyvinninger. Jeg har det jeg trenger til jakt å skyting med den teknologien som er tilgjengelig. Om vi som eier disse børsene evner å ta vare på dem slik folk flest gjorde før vi fikk for mye penger i mellom hendene vil ei rifle produsert i dag kunne leve nesten så lenge du vil den skal leve. Mitt eldste skytejern har løp og lås fra ca 1760, den skyter som en drøm siden den har blitt godt tatt vare på, til tross for at svartkrutt også fort tærer mye hardere på stål enn moderne krutt gjør. (Binder fukt, salter osv....) Min konklusjon er som en del andre her sin, jeg bytter mye heller løp på ei børse jeg er glad i, der jeg trives med stokk og avtrekk, enn å kjøpe noe billig ræl jeg neppe evner å bli glad i. Jeg ville strengt tatt trodd at konkuranseskyttere med div bilder fra pallen med børsa over hodet også ville sett dette fra et annet perspektiv, men folk er selvfølgelig forskjellige. Som det også er nevnt, at endel hele tiden skal kjøpe noe nytt og bedre medfører at det er mengder med brukbare våpen å få tak i brukt, noe som igjen trygger potensiell rekrutering ved å kunne slippe litt billigere unna i starten.

Link to comment
Share on other sites

Betalte rafdal 2100 for løp, jobben med å sette det inn og gjenging av tuppen, inkludert gjengebeskytter, gjengene ble og blånert.

 

Nytt originalløp ligger på 500 i lista. Han hadde det ikke inne når jeg bytta så jeg tok et brukt løp for 300 kr siden jeg sku ha det kappa til noen og 50 cm uansett. Så prisen med løp kommer på 1800 uten gjenging med nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

De som trekker frem dette med at våpen er en forbruksvare som kan sammenliknes med f.eks en vaskemaskin eller motorsag glemmer en vesentlig sak. Når var det dere sist tok bilder etter en vellykket vask med vaskemaskinen der dere endelig klarte å unngå å koke ulltrøya eller den gangen da du endelig klarte å felle en stor gran uten at den falt i feil retning? Jaktrifla er jo for veldig mange en "jaktkamerat" som ofte er med på bilder etter vellykket jakt. Enkelte riper et hakk i stokken ved hvert fall osv. Mange setter også svært stor pris på å arve bæssfar sin gamle jaktrifle siden en har hørt mange jakthistorier og sett bilder der nettopp den rifla var med. Dette handler om helt emosjonelle saker, men like fult, vesentlig for mange.

For mange, ja.

Men for mange andre er det et verktøy på lik linje med en motorsag eller en vaskemaskin. Fint så lenmge det funker, når det er utslitt eller ikke funker så skaffer man noe annet som funker. For den jevne kammerbruker er nok våpen litt viktigere enn det er for endel andre mennesker, feks de som ikke gidder å frekventere kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Ren synsing fra min side. men jeg tror de fleste våpen som blir skrota, blir det i forbindelse med dødsbo. Jeg kjenner ingen som har skrota et våpen... Mange som står og støver ned ja, men ikke skrota. Mulig min bekjentskapskrets er ekstra gnien da.. :lol:

 

Hmmm... Jeg skrota engang en remington 597 i ren forbannelse .. Drittbørse....

Link to comment
Share on other sites

September i år. Inngen kjennskap til rafdal og første handel med de. Leita opp fakturaen nå for å se når det var jeg bytta løp og ser at jeg betalte 2050 kr inkludert frakt nordover til meg.

 

- Brukt løp - 240kr

- Montere lyddemper på grovkaliber - 480kr

- Montering av CrMo pipe - 800 kr

- frakt - 120 kr

 

Total 1640 kr + moms = 2050kr

 

Rifla er en rem 700 i .308

Link to comment
Share on other sites

Nja poeng og poeng. Saken va jo å skifte løp eller bytte ut rifla med en ny. Produktet du sitter igjen med er nok det samme om man setter på en ny fabrikkpipe eller kjøper en ny rem 700. Men en ny fabrikkpipe ligger jo på bare 500 kr. Prisforskjellen på den jeg tok å en ny fabrikkpipe er altså 200 kr.

Link to comment
Share on other sites

"evner å bli glad i"

 

- er en vesentlig faktor for min del.

 

Har mange våpen som jeg egentlig kunne kvittet meg med - som jeg ikke har bruk for - men når man titter på montasjene av dyr/fugl på veggen, gamle fotografier - og dagens filer på PC`en, har våpenene en historie.

 

Og de fleste blir i skapet.

 

Men har solgt noen - og har angret i ettertid.

Og har faktisk kjøpt tilbake - til ublu pris :)

Link to comment
Share on other sites

Ren synsing fra min side. men jeg tror de fleste våpen som blir skrota, blir det i forbindelse med dødsbo. Jeg kjenner ingen som har skrota et våpen... Mange som står og støver ned ja, men ikke skrota. Mulig min bekjentskapskrets er ekstra gnien da.. :lol:

 

Hmmm... Jeg skrota engang en remington 597 i ren forbannelse .. Drittbørse....

 

Du hadde nok stramma embrakoskruene som holder slidene til sluttstykke for mye, da lader den ikke skikkelig :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg skrota engang en remington 597 i ren forbannelse .. Drittbørse....

 

Akkurat den "har døm itte vøre heldige med".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Remington_ ... nformation

 

De første .22LR riflene hadde alvorlige problemer med magasinet

og nå ser jeg at de har tilbakekalt .17HMR utgaven.

"unsafe at any speed..."

 

Gad vite hva konstruktøren av den rifla gjør nå....

Konstruerer broer? Fly?

 

Jeg håper du fikk igjen penga...

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Varierer - våpen for mange er for lite forbruksvare

Jeg skal ikke legge meg opp i hva folk bruker penger på, men finnes mye ræl(sett på finn.no, bekjentskapskrets, skytebanen) der ute som utvilsomt må lage problemer for jegeren.

Tvilsome montasjer, avtrekker fra h.., stokker som ikke passer et eneste menneske på planeten.

Vi bruker 5000kr på en mobiltelefon(som varer 2 år),50 tusen på sommerferie(all inclusive), hundrevis av tusen på bil, millioner på hus.

Rart da at mange ikke spanderer på seg en grei rigg til jakten. (ser her bort i fra affeksjonsverdi o.l.)

 

Når en se våpenteknisk på det er det vel nå kanskje en tendens (mauser m12, sauer 101), til at en tar noen snarveier slik at f.eks løsbytte ikke lønner seg.

Link to comment
Share on other sites

Du har altså kjøpt en pipe børsisen har fått betalt for å skru ut av et våpen, eller som børsisen har skrudd ut av et våpen han bygger om for å selge. Slike piper har mange børsemakere liggende, å man kan gjøre et "kupp".

At våpenet er "som nytt" om man setter en ny pipe i våpenet er jeg ikke enig i. Alle andre slitedeler er fortsatt slitt selv om pipa er ny. At man må bytte pipe betyr som oftest at våpenet enten er brukt mye, eller dårlig vedlikeholdt.

Link to comment
Share on other sites

Rafdal har masse nye remington fabrikk piper som han selger for 500kr.

Tar vel 250kr for ei pent brukt ei.

 

Ang slitasje på våpen så holder lånekasse og sluttstykke mye lenger enn ett løp (3000-5000skudd) hvis det blir godt vedlikehold.

Hvor mange løp har du brukt opp i sauerene dine Høggern?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...