Jump to content

Krutt til Lee Classic loader i 6.5x55


Dodgedog

Recommended Posts

Da har man vert å brent avgårde noen kroner i innskytning av siktet til Kombien..ikke det at det kosta så fryktelig mye, men litt blir det jo..har kjøpt ei Lee classic loader som jeg ikke har brukt enda..snusa litt rundt her på forumet og blitt litt visere :shock:

følger med en laddetabell i settet, men ser at dette for det meste gjelder Amerikansk krutt..snusa litt i Norma sine tabeller og Lapua

men føler meg ikke helt kompetent til å starte med å banke ihop skudd..har ikke kruttvekt enda, men det er jo snart jul så en får håpe nissen tar me en..det store spørsmålet er derfor..Har noen brukt Lee loaderen her inne med "normalt" krutt?slikt en får tak i de fleste steder? har tenkt å bruke den kruttøsa som følger med inntil ny vekt kommer..skal lade i 6.5x55..noen tips om krutt og kulevekter som har blitt prøvd blir mottatt med takk..

 

Fikk foresten bedre samling i S&B sine 9.1gr sine partoner en i Norma sin jaktmatch 7.8 gram..har ikke lest så mye godt om S&B her inne men i min kombi funka den meget bra..skutt i en Baikal da ja :winke1: forstår det slik og av det som står her inne at hylsene til S&B ikke er egnet til ladding?noen erfaringer ang dette?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Rausheim, kjøp ladeboka først som sist, der er det mange tabeller for krutt(Norma/Vith) og kulevekter.

Du kan også lese en gammel versjon (4?) av Ladeboken gratis hos Nasjonalbiblioteket.

(Men jeg vil anbefale deg å kjøpe boken!)

 

Og kjøp ei god balansevekt først som sist. Det er greit å bruke kruttmål og kruttøser, men ikke begynn å ekperimenter med det uten å ha vekt. De forskjellige krutttypene har forskjellig fyllingsgrad/masse så ei øse av det ene kruttet kan vil veie noe helt annet enn ei øse av et annet krutt.

 

En annen ting jeg har erfart er at jo grovere krutt (riflekrutt) jo mer upresist blir det å måle i øser/kruttmål.

Mulig jeg er i overkant anal mht å veie krutt til mine rifleladninger, men der BØR du også være, spesielt i begynnelsen!

 

Legg deg til gode og trygge vaner først som sist!

Link to comment
Share on other sites

Den linken var god..meget nyttig info der ja..klart en bør bruke ei vekt til å kontrolere ladningene, men mange sier at den dipperen som følger med er meget presis og den lader svake/moderate ladninger i de krutttyper som brukes over dammen..med de data som finnes på linken over så skal en jo ha god kontroll..kommer ikke til å ladde noen max ladninger anyway..får låne naboens og sjekke vekta..

ladebok skal nok i stuen ja, men mye ser ut til å finnes på nett..det meste ser det ut til..

ingen som har noen erfaring med å bruke dipperen da?

takker for innslagene her :)

Link to comment
Share on other sites

For å være litt uenig her: kanskje vi bør ta slikt mer alvorlig? Det er mange lade-nerder her inne, vi kan kanskje ha lett for å overkomplisere ting litt. Jeg kan knapt lade uten QL og strekklapp-målinger, og selv da er jeg skeptisk :roll: . Kanskje vir kunne lære litt av de med slike enkle verktøy, det må vel være mulig å lage gode ladedata som en kan være trygg på selv med enkle midler? Vi skyter jo rolig fabrikkammo som er ladet til fullt trykk uten tilpassing til eget våpen.

 

Det må vel finnes ladninger som alltid funker bra, nesten uansett? Altså den ladningen som du ville prøvd først i et nytt våpen basert på lang erfaring (egen og andres). Feks vet alle 357-eiere at 158grs blykule med 13-14grs med N110 er stedet å begynne (rait? Det er en klassiker som neppe har sprengt noen våpen). Vi kan ikke teste en enkelt ladning så nøye som fabrikkene, men vi burde kunne komme med noen greie valg likevel.

 

Det er et marked for folk som vil føle enkle oppskrifter med enkle midler, Lees Loader-settet er egentlig helt genialt. Jeg jaktet med en med en Marlin i .44 mag. Han hadde en Lee C-presse og en oppskrift med justert øse som fungerte hver gang. Så billig som ammoen ble sammenliknet med fabrikk kunne han bruke én ladning til både trening og jakt og være fornøyd med det. Enkelt og greit, én børse og én ladning. Hjemmeladeren i meg knyter seg, men jegeren og pragmatikeren nikker anerkjennende.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok øsene er nøyaktig nok, men som flere påpeker, egenvekta varierer på krutt og derfor MÅ du ha ei vekt først som sist.

Og les gjerne ladeboka. Jeg har aldri gjort det, men leste RCBS lademanual før jeg begynte. Poenget er at det aller meste man kan lure på når det gjelder lading, har noen andre lurt på før og skrevet ned.

Ps. Når du kommer igang med ladinga, kommer du til å bli hekta, og da vil du nok ønske at nissen kommer med ei "rettelig" presse.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hmm..skjønner at ei vekt må kjøpes inn ja..men når det skal sies så har jeg ikke funnet noe på nettet om noen som har gått på en smell med å bruke den øsa?gjør jo ladning veldig enkelt og som det sies "det enkleste er ofte det beste" :winke1: kommer nok til å kontrollere de første vektene..funker det så kommer jeg nok til å finne meg et krutt og to kuler i samme vekt og BC..en helmantel til trening og fugl samt en til hjort/sel..tror ikke at noen små variasjoner i krutt kommer til å gjøre noen forskjell på jakt..mange andre faktorer der..skulle jeg gått tilbake til mitt gamle skytterlag og skutt på lengre hold så hadde nok krav til ladning vert noe annet :) skal komme tilbake med hvor presise de blir..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sjekket litt rundt her og funnet noen ladninger som jeg kan lade..ved å bruke denne tabellen fra Lee http://leeprecision.com/instructions.html" target="_blank så skal en lee dipper i mitt sett som har nr 2.8 gi 41.4 grain i Norma 204..

 

ved å sjekke denne linken fra Norma http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... sh-Mauser/" target="_blank så skal en del kuler kunne lades..ikke de letteste men fra 140 grains kuler så ser dette greit ut..for eksempel

 

Nosler Partition 140 gr.Norma 204 Max 43,1

Min 41,0 eller denne

 

Hornady SP 140 gr Norma 204 Max 43,1

Min 41,0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dere som sitter på en ladebibel kan vel sjekke dette og rette meg om jeg har feil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Lee Classig loader i mange år helt uten problem og med resultat repeterbar svært presis ammunisjon.

 

Fordeler er du slipper smøring/behandle hylsene...lad opp på hytta, i lavoen eller hjemme..

 

Kruttmålene (dipper) som følger settet er mere enn nøyaktig nok for å produsere kvalitetsammunisjon.

 

Selv har jeg kjøpt en "pakke" med kruttmål slik at jeg bruker Lee tabellen og velger kruttmål ut fra dette.

 

Lee Classic Loader er forbausende raskt å bruke, lager meget presis ammunisjon og koster nesten ingen ting.

 

Ladeboka er bortkastede penger, følg instruksjonen til Lee og det garanteres at du ikke får problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Åpner denne igjen da jeg ikke finner annen noen andre tråder om Lee Classic Loader her inne på kammeret.

har lett og søkt på nettet for å finne meg en slik Lee loader til 6,5x55 men ikke f...n om jeg finner dem. Ser ut til at Lee har sluttet å lage dem!!!

finns det noen som er villig å selge meg en slik brukt?

Eller som vet om hvor jeg kan finne meg en slik?

Fins ikke på e-bay heller.... fant en link til sør Afrika men de sender ikke til Norge😩

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...