Jump to content

Norske haglpatroner


Veidinn

Recommended Posts

  • 2 months later...

Nei så flotte patroner jolarsen,tusen takk for at du deler bilder med oss andre! :)

Disse ser jo aldeles fabrikkladede ut,hadde det vært mulig å be om et bilde av skillingen og evnt culoten også,for oss som er ørlite over middels interessert i slikt....?

Den N.R.S patronen skjærer jo nesten over i blått,men det er kanskje bildet som lyver litt?

Link to comment
Share on other sites

Se der du,der var der noe for enhver smak.. :D Sånne hauger er gilde å grave i...

Det er vel en Skatteboe-patron lengst nede til høyre der også,men den blå med culoten mot Nitedals Krudtværk øvelsespatronen drar jeg ikke kjensel på...?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

 

Kongsberg Våpenhistoriske Forening og flere av dette forumet sine medlemmer er i gang med å lage oversikt over gamle norske haglpatroner og esker. Målet er å få på plass en oversikt som etterhvert kan brukes som referanse for samlere. Vi setter veldig stor pris på bilder av slike som kan inngå i oversikten. Det vi har så langt er lagt ut her Oversikt

 

Om du har litt ekstra tid i påsken så send oss gjerne bilder eller legg ut bilder her på forumet og tagg dem om KVF kan bruke dem på sidene og hvem som skal brukes på navn på fotograf. Bilde av haglpatron reklame er også interessant.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg ser i flere av trådene her som omhandler norske haglpatroner og produksjon at det finnes mye viten og bildedokumentasjoner og historieinnsikt.

Det er på tide at noen begynner å tenke på et praktverk av en bok? Om en gjør det selv eller slår seg sammen?

Kan man lage kjedelige kokebøker eller bok om: Ved - Snømåking. Ja, da er et slikt fargerikt praktverk om norske haglpatroner og norsk jakt noe som vil treffe sjelen godt for mange :D Det finnes tydeligvis kompetente ildsjeler der ute.

Link to comment
Share on other sites

Der har faktisk vært planer om noe slik en stund nå, jeg er forspurt om å medvirke og i utgangspunktet sagt meg villig til det. Så kanskje der skjer noe om ikke så altfor lenge.

Men alle har jo en plikt til å bidra på sin måte og ikke bare å sitte og vente at andre skal gi dem noe de har lyst på. Denne tråden har jo vist at en del folk ønsker å bidra og dele bilder og annet, det var jo og hensikten med tråden da den startet.

 

Flott om flere delte det de hadde i skuffer og skap :D

Link to comment
Share on other sites

Kongsberg våpenhistoriske forening samler i disse dager inn bilder av patroner og esker (se innlegg over).

Om dette er planlagt å bruke til en evnt utgivelse på sikt vet jeg ikke,men det tegner hvertfall til å bli en hjelp på veien..

Ser det kommer flere bidragsytere der nå i disse dager,oppfordrer alle å sende inn dit,om du er seriøs samler eller bare har en patron som ikke er på lista...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Hei.

Kom over noen Nitedals Spesial, rød plast hylse med 8 stjerne brett?

Har ikke sett dette før, er det noen her inne som har? Og som evt har noe info rundt det?

Finner ikke noe info om 8 stjerne brettet Nitedals patroner på KVF sine sider.

 

Doublé

20180112_210638.jpg

20180112_210609.jpg

20180112_210619.jpg

Edited by Doublè
La til bilde
Link to comment
Share on other sites

Hei Double!

Moro å se at noen bruker KVFs patronsider til noe fornuftig!

Grunnen til at denne utgaven ikke ligger på nevnte sider er rett og slett fordi den mangler i min samling..:)

Men som du ser av patronkatalogen er det en kjent variant,nr 3251.

 

Det finnes forøvrig også en Sport med 8-kantet stjernebrett:

http://kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0327

20180113_012055.jpg.85fe485644c3159e8d99265c86feb3e4.jpg

Finn O. Olsen

Edited by bubo
Link to comment
Share on other sites

Hei Bubo.

Takk for svar.

Siden jeg er en ivrig haglelader, klarer jeg ikke å motstå fristelsen av å ta vare på slike hylser når jeg finner dem..9_9

Jeg har en håndfull skutte hylser av disse som jeg sikkert ikke kommer til å lade opp.

Eller kanskje bare en, for å ha i samlingen..:$

Om du vil ha dem, send meg en pm.. 

 

Doublè

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Haglpatroner er egentlig ikke det jeg prioriterer, det er ikke til å unngå at man kommer over noen hos folk som har gitt seg med å småsamle.

Jeg kan ikke så mye om skillinger og produksjonsperioder, disse er nok ikke spesielt nye. Jeg har en del forskjellige, disse fikk jeg tak i denne uken.

Jeg har fra før en del utenlandske og norske, jeg kommer nok til å prioritere en begrenset og variert utvalg fra norske produsenter. Det er mulig å drukne i haglpatroner hvis en trekker inn alle nasjoner en kommer over.

 

Norsk 1.JPG

Norsk Raufoss.JPG

Norsk Rau. Sort..JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Raufoss kaliber 14:

Haglpatroner er noe jeg ikke satser på i min samling, men jeg har en del jeg finner interessant å ta vare på. Jeg fant denne i min rotekasse, bokstavelig talt har jeg oversett denne i noen år.

Er det noen her som kjenner til dette kaliberet og som kan komme med litt utfyllende historie/fakta?

For sammenligning har jeg lagt ved to tyske messinghylser i kaliber 12. Disse hylsene har jeg fått av en som forteller at de stammer fra før krigen, hans far jaktet å ladet med slike patroner. 

Begge hysene ser ut til å benytte Berdan 6,45 mm. 

De måler:

Kaliber 14 : Hylsen 63,15 x 19,35 Rim. 21,12 mm.

Kaliber 12:  Hylsen 62,78 x 21,23 Rim. 22,15 mm.

 

Jeg kan putte 14 kaliberen inn i kaliber 12 hylsa. 

DSC01357.JPG

DSC01362.JPG

DSC01368.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke vanskeligere enn at man tidligere hadde hagler i alle kalibre med heltall fra 2-20 og videre 24, 28. 32, 36 og 40.

Noe av opprinnelsen kan være at dimensjon på messing og papphylser var ulik. For mange ble det derfor slik at man brukte nr 12 hylse for papp og nr 14 for messing (eller omvendt, jeg husker ikke dette helt, men har det et sted i boksamlingen).

Link to comment
Share on other sites

Da man etterhvert ble enig om standardisering av kammer og løpsdimensjoner på hagle ble det produsert messinghylser i alle de kalibrene jeg refererte til ovenfor.

Men starten på haglpatronene var Lefaxau med stifttenning rundt 1830-1840. Når engelske produsenter begynte å kopiere og viderutvikle ble det brukt både papp, viklet messing og trukket messing som hylsemateriale. Kammerdimensjoner og løpsdimensjoner ble tilpasset hylsetype, og derfor ble det anbefalt å bruke hylser av annen dimensjon når materialet ble endret. Kammeret ble også ofte tilpasset en bestemt hylsetype.

Utvikling av hagler og haglepatroner var fullført rundt 1885, og fra de spede forsøk rundt 1830 og til 1885 ble haglegeværet med tilhørende ammunisjon utviklet til det konseptet vi bruker i dag. Som nå ville gjerne hver produsent ha sine egne kalibre, og det kan muligans forklare det store antall kalibre.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chickenthief skrev:

Nogen der ved hvornår man gik fra 2½"~62mm kammer til 2 5/8"~65mm og igen til 2 3/4"~70mm?

Om det har vært noen spesiell rekkefølge/utvikling på kammerlengden tviler jeg på,men de første norske patroner merket med 70mm kom før krigen..

20180715_220727.jpg.651317c029fd666b643f0e0565e87d5e.jpg

Engene og Spesial fra Nitedals.

Jeg så nylig bilde av noen meget gamle 75mm (3")patroner på ei utenlandsk side,fra 1920-tallet eller noe før.

Disse trodde jeg var noe ganske nytt,men denne eska fra Gyttorp er vel fra 60-tallet kanskje?

20180715_222520.jpg.84b296b64fee37a6870854e2eadc3d4d.jpg

 

Når det gjelder kaliber 14 og andre kaliber,kommer Per-S med opplysninger som er nye for meg..

Jeg har trodd at disse "mellomkaliberene",14 og 18 ble tatt i bruk til børser i kal 16 og 20 som var blitt så fulle av rust

at de måtte ha en god omgang med smergling hos børsemakeren,og derved ble litt for romme i kammer og løp...

Men jeg tar stadig vekk feil..😄

 

Kaliber 24 finner en vel stort sett i gamle kammerladere,rolling blocker og andre millitære 12mm våpen,som er borret opp til hagle.

Noen som har originale haglbørser i kaliber 24?

 

182402086_kal18(2).jpg.abf349e94ef5767671c5802ea38bbe21.jpg 

Kaliber 18,bilde lånt fra internett.

mvh Finn

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett en 24 kaliber hagle:

Det må ha eksistert en del av dem, både Raufoss og Nitedal produserte patroner i kaliber 24, helt til venstre en importert fra Belgia i aluminium hylse.

Når @bubo nevner rust: Jeg har hørt mye rart, når jeg var guttunge for en halv menneskealder siden var det en hagleforhandler som fortalte oss guttunger at de i eldre tider tok litt saltvann eller lot være å pusse etter bruk av sortkrutt for å få litt gravrust i løpet. Dette mente gamlekara slipte hagl til bedre drepeevne. Jeg tror det var snakk om lange enkeltløpere til sjøfugljakt. Om dette er sant kan jeg på ingen måte bekrefte. Hagle og haglpatroner er egentlig ikke mitt felt, men jeg tar vare på litt forskjellig. @bubo og @Per-S er noen racere her, hvor har det blitt av @Veiding?

DSC01380.JPG

DSC01383.JPG

Kaliber 16 og 12 er ment for sammenligning mot kaliber 24.

 

Jeg har til og med Eley i kaliber 28, slike hagler har jeg heller aldri sett.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...