Jump to content

Beste storviltammo til 6,5x55 :)


Berget

Beste storvilt ammunisjon 6,5x55  

122 members have voted

  1. 1. Beste storvilt ammunisjon 6,5x55

    • Norma Orxy
      51
    • Laupa Mega
      39
    • Federal Power Shok
      4
    • Federal Trophy Bonded
      28


Recommended Posts

Hva er den beste storvilt ammunisjonen i 6,5x55 ?:)

 

:lol::lol: Vespebol tråden :!: Og du mener vel minst dårlige storviltammunisjonen :wink::lol:

 

Fabrikkladet eller hjemmeladd?

 

Ferdigsydd -> Mega, Oryx, Trophy Bonded og Nosler Trophy Grade med Accubond

 

Hjemmeladd - 140 Accubond/North Fork foran ca 48grs MRP/52 MRP2. Ikke begynn rett på dem, men er ganske i nære normale maksladninger i 6,5. 130 TSX er like god men ikke lovlig etterdagens regelverk

Link to comment
Share on other sites

Har gode erfaringar med 150 grs Rhino og 140 grs Accubond.Skåte både Elg og Eland med Rhino som største vilt med Rhino.Tåler kun ett stikk av 6,5 og :winke1: Ser ikkje den heilt store forskjellen på det eg skyt på normale skyteavstandar(50-150) om eg brukar 270win,300wsm eller 375H&H..

Link to comment
Share on other sites

Du trenger i hvert fall ei kule med litt "autoritet" dersom det er elg på dagsorden. God lodda kule, mono kule, kombi ala a-frame, rhino eller trophy bonded. Elgen detter den, men av og til må man sette skuddet i f.eks. bogknoken og da er det greit at den ikke går i filler. Jeg ville gått for a-frame til elg.

Link to comment
Share on other sites

Han sa heldigvis storvilt og ikke elgammo :mrgreen:

 

Men Federal Trophy Bonded må være det beste som finnes av storviltammo i 6,5x55. Så kommer Norma Oryx og Lapua Mega.

 

Får du denne i fabrikkammo? Kunne ikke finne jeg, hvem forhandler i såfall denne?

Link to comment
Share on other sites

Han sa heldigvis storvilt og ikke elgammo :mrgreen:

Men Federal Trophy Bonded må være det beste som finnes av storviltammo i 6,5x55. Så kommer Norma Oryx og Lapua Mega.

Får du denne i fabrikkammo? Kunne ikke finne jeg, hvem forhandler i såfall denne?

Federal lager Trophy Bonded i 6,5x55. Hør med Jaktdepotet og Schouvåpen de fører Federal ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Gi deg selv de beste odds, skyt der blinken er størst....lungeskudd midt i bogen, da gjør alle godkjente kuler jobben, kun tynne ribbein i veien i værste fall, og treffer du dårlig gjør de fleste kuler en like dårlig jobb, så enkelt kan det sies.

Har jaktet med jegere som etter ett fall sitter på timesvis og rabler og babler i vei om " det var bra jeg hadde den kulen for hvis ikke..osv...bare tull, plasseres kula rett er jobben gjort, det er den enkle og fornuftige forklaringen for den som setter selve jakta fremfor nesten sykelig opphengthet i ubetydelige detaljer som ofte ikke er avgjørende for utfallet etter att skuddet er sluppet.

Ja forventer noen komentarer for dette svaret...men så enkelt er det !!!!!

Link to comment
Share on other sites

Eneste fabrikk ammoen jeg kjøper i 6.5x55, er Lapua Mega.

Det er en meget god kule i den hastigheten du får med en 155 grains kule i 6.5x55.

Jeg har aldri sett behovet for en 155 grains Norma Oryx i 6.5x55.

Om de hadde lagd en 140 grains versjon av Oryx til 6.5x55, så hadde det vært en annen sak.

 

Det meste av amerikansk fabrikk ammo er veldig anemisk i 6.5x55 da de er ladet til meget lavt trykk.

Eneste jeg vet om som det er futt i, er 6.5 x 55 Swedish Mauser 140 GR SST Superformance fra Hornady.

Link to comment
Share on other sites

Husker godt de 2 første eskene med totalt 40 skudd jeg kjøpte første høsten jeg begynte med elgjakt, var nok i "83, det var 140gr 6,5×55 og eskene var oransje nesten uten skrift på, var de billigeste G sport hadde, mener de var fra jugoslavia ?

Noen som kan huske denne amunitionen og hva navnet var???

Skjøt inn Sako,n og tok stolt storviltprøven og felte 11 elger med disse to eskene før jeg kjøpte flere, brukte denne typen i flere år men klarer ikke med hjerne sløvet av noen tiår og huske navnet.....noen??

Link to comment
Share on other sites

Hehe...ja det var akkurat det det var :D

Det var tider det gitt, jaktlysten og iveren overgikk glatt den ivrigste og galeste jakthunden i alle tillhørende prestegjeld :lol:

 

Min første elgokse, 10 spiring, skjøt jeg med ett av disse 40 skudene, satt som ung nyoppskutt storviltjeger og irriterte meg på idioten som drev og hogg ved mitt i ingensmannsland andre dag i jakta....men da mannen med øksa etterhvert begynte å grynte og raute hørte jeg for første gang hvordan en elgokse låter, mannen med øksa var en okse noen hundre meter bort som gikk amok på ei tørr furu......gjorde så godt jeg kunne med å herme etter og plutselig er situasjonen man har drømt om en realitet....kom med senket hode rolig ut fra tjukkskogen og viste bogen på 80m, lærte mye på kort tid der å da :D

Sånt glemmer man aldrig !

 

Beklager avsporing av tråden...men fort gjort og begynne og mimre :?

Link to comment
Share on other sites

Har trua på gammeljegern sin filosofi. Treff der du skal og det er game over med 6,5 også. Hadde lett brukt det sjøl om jeg ikke hadde vært så lovlydig og i tillegg vil bruke homogen kule ;-)

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lurer på om det er noen som kan svare meg om hvilken kule det er montert i denne amoen?

http://www.jaktfall.no/produkt/rhino/wi ... 5-140grain" target="_blank

Og om hvilket vildt den er brukende på? Feks hva om det kommer ett slikt omtalt STORVILDT :winke1: forbi, er det anslagsenergi nok til å oppfylle kravet og om kulekonstruksjonen er brukende til slikt?

Link to comment
Share on other sites

Winchester sier selv at den er til thin skinned big game som Whitetail, Antelope og Black Bear, og da kan jeg love deg at den i alle fall er rimelig bløt.

Rapid controlled expansion kaller de det, og da tror jeg du skal være happy om kula har så mye som 50% restvekt etter treff.

Patronen holder heller ikke på langt nær kravet til anslagsenergi på 2700 Joule på 100 meter.

Patronen har bare 2300 Joule på 100 meter og det er rimelig langt under kravet.

Spesielt med tanke på hvor myk kula er.

 

Jeg ville aldri i verden brukt denne patronen på elgjakt og sannsynligvis ikke på hjortejakt heller, selv om den evt. hadde vært lovlig.

Den funker sikkert bra på rådyr og brukbart på reinsdyr, men du må nok regne med en del kjøttødeleggelse.

 

Om du har veldig mange rådyr du skal ha skutt eller vil bruke den som treningspatron, så får du kjøpe deg ei kasse :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir noe kasse kjøp da du bekrefter det jeg var redd for, myk kule med dårlig annslagsenergi (selv om den anbefales til Black Bear, skulle tro de ville ha masse kraft og god virkning der)

Amerikanerne er rare der, altså, at de lader 6,5x55en med så dårlige kuler og lite kraft når den har så gode flyveegenskaper og de som er så glade i å skyte sine vildt på lange hold.

Må vel komme av at den ikke er så mye utbredt blandt skytterne derborte og de kanskje bare prøver å få litt av markedet i norden.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Det er nok ikke de norske importørene eller forhandlerne som "nedprioriterer" 6,5 - det gjøres, i tilfelle, av produsentene. Dett har vi diskutert i flere andre tråder.

 

Når det gjelder "premium"-projektiler, er det produksjonsprosessen som står for det alt overveiende av kostnadene - råstoffet (sjøl om metallprisene er høye) betyr mindre. Når det koster omtrent det samme å produsere et kal. .17-projektil som et i kal. .50, venter kanskje produsentene at vi kjøper det som gir "mest for pengene" - for jaktprojektiler, mest ekspandert diameter. Og den er, grovt sett, proporsjonal med kulediameteren.

 

I tillegg er 6,5 ikke et USA-iansk kaliber - skal de ha noe så smått, har de kaliber .25. Vi kan derfor ikke vente å finne all verdens utvalg i kuler for en diameter som stort sett brukes i Skandinavia.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig at Jaktdepotet ikke selger Lapua Mega i 6.5x55 ,som helt klart er valget mitt til storviltjakt foran alle de patronene de tibyr til 6.5x55.

De har Lapua Mega i andre kalibre, og da finner jeg det totalt uforståelig.

 

De skal ha ros for å tilby patroner i mange forskjellige kalibre, men noen av valgene av patroner eller utelatelse av patroner i noen kalibre, er veldig merkelig.

 

Nå ser det faktisk ut for at både 6.5x55 og 9.3x62 begynner å få litt mer oppmerksomhet og begynner å bli litt mer populære i USA, så man kan alltids håpe på at flere amerikanske patronprodusenter kaster seg på og produserer skikkelig ammo til disse kalibrene og spesielt slutter å lade 6.5x55 for eldgamle, raklete og dårlige låsekasser i redselen for erstatningskrav.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
oddruneolden skrev (På 6.4.2015 den 19.50):

130 grs TSX i 6.5x55 kan du lade til teoretisk 880 /s med N19 uten overtrykk. Funker fint på hjort, relativt liten ekspansjon, men gjennomskyting og dyret springer ikke langt.

 

For jakt på hjort I NORGE er minste kulevekt 9 gram (139 grs). Jegermeistern.


 

Da tror jeg du må oppdatere deg litt, oddruneolden. Ble gjort lovendring på dette for en god stund tilbake. https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/jakt-felling-og-fangst/vapen-ammunisjon/

 

  • b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
  • c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.
  • boomer 1
Link to comment
Share on other sites

hunter boy skrev (9 minutter siden):


 

Da tror jeg du må oppdatere deg litt, oddruneolden. Ble gjort lovendring på dette for en god stund tilbake. https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/jakt-felling-og-fangst/vapen-ammunisjon/

 

  • b. Minste tillatte kulevekt er 9 gram (138,9 grain) for kuler med mantel og blykjerne og 7,8 gram (120 grain) for blyfrie kuler.
  • c. Minste tillatte anslagsenergi på 100 meter (E100) er 2200 joule.

 

Eventuelt at du må lese datoen på når han skrev sitt innlegg 😉

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

hunter boy skrev (21 timer siden):

Da tror jeg du må oppdatere deg litt, oddruneolden.

 

Vedkommende @oddruneolden skrev om bruk av 130 grs. kuler. Det var JEG, som moderator, som gjorde oppmerksom på at så lette kuler ikke var lovlig til jakt på hjort i Norge (forumet skal ikke "oppfordre til ulovligheter"), men selvfølgelig lov i andre land, med andre bestemmelser. Men dette skjedde altså for litt over 8 år siden!

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...