Jump to content

8x68S vs 300 win mag


Sunnmøring

Recommended Posts

Skal ha meg nytt løp til Blaser R8 og hadde vel egentlig bestemt meg for at kaliberet skulle være 300 win mag.. men så har jeg blitt litt fasinert av 8x68S.. formålet med pipen skal være å nå litt lenger enn jeg gjør med de løpene jeg allerede har( 223..6.5x55 og 8x57IS) er klar over at utvalget av kuler i kal 30 er uhorvelig mye større enn i 8mm.. så hva er klokt å gå for?? Innspill mottas med takk

Link to comment
Share on other sites

300 win mag, er meget billigere i hylster, og kugle udvalget er enormt. Har en kammerat, som skyder med 8*68 s. han har sommetider svært ved at finde hylster. Der er jo kun rws og norma. Jeg skyder selv med 8 mm Remington magnum, og når den pibe er skudt ud, så tager jeg en 300 win mag. Det er så nemt at få hylster til den.

Link to comment
Share on other sites

Skal ha meg nytt løp til Blaser R8 og hadde vel egentlig bestemt meg for at kaliberet skulle være 300 win mag.. men så har jeg blitt litt fasinert av 8x68S.. formålet med pipen skal være å nå litt lenger enn jeg gjør med de løpene jeg allerede har( 223..6.5x55 og 8x57IS) er klar over at utvalget av kuler i kal 30 er uhorvelig mye større enn i 8mm.. så hva er klokt å gå for?? Innspill mottas med takk

 

Det går som vanlig etter smak og behag! Begge kalibere er meget gode og også rimelig like i prestasjonen generelt sett. Til 300 WM finnes flere komponenter til mer overkommelige priser pluss (gode) kuler til langholdskyting som så lenge mangler komplett for de 8mm, dessverre. På den andre siden er 8x68S mye mer eksklusivt, det finnes rett og slett ikke såpass mange som eirer våpen i kaliberet. Den terminale energien er høyere og ligger mellom 300WM og 338WM. Hylser fås både fra RWS, Norma og Brenneke. De to patronene er såpass fine at man egentlig skulle ha begge to. 300 WM til langhold og 8x68S til jakt. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks :mrgreen: du sier noe.. det som fristet var at jeg kunne bruke mange av de samme kulene som jeg bruker til 8x57is når jeg lader 8x68S men i forhold til hva som var tanken bak "langholds" pipen...( har kjøpt inn en Kahles K624itil formålet) så jeg regner med at det blir 300 win mag.. men jeg fikk svar fra "leverandøren" min om at jeg skulle få en super pris om jeg kjøpte begge.. så får vi se om julenissen er ekstra snill i år :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har også lyst på en 8x68S til min R93. Synes egentlig dette kaliberet passer veldig bra på en tyske Blaser'n selv om .300 Win nok er mer praktisk på fleste områder.

Til 8x68s ville det beste nok være å kjøpe inn en hel haug hylser når man kommer over dem og hvis man kan ta seg råd. resten av komponentene er jo lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Gunwerks :mrgreen: du sier noe.. det som fristet var at jeg kunne bruke mange av de samme kulene som jeg bruker til 8x57is når jeg lader 8x68S men i forhold til hva som var tanken bak "langholds" pipen...( har kjøpt inn en Kahles K624itil formålet) så jeg regner med at det blir 300 win mag.. men jeg fikk svar fra "leverandøren" min om at jeg skulle få en super pris om jeg kjøpte begge.. så får vi se om julenissen er ekstra snill i år :lol:

 

++!! :mrgreen: Slikt skal man gjøre! :D

Link to comment
Share on other sites

Har også lyst på en 8x68S til min R93. Synes egentlig dette kaliberet passer veldig bra på en tyske Blaser'n selv om .300 Win nok er mer praktisk på fleste områder.

Til 8x68s ville det beste nok være å kjøpe inn en hel haug hylser når man kommer over dem og hvis man kan ta seg råd. resten av komponentene er jo lett tilgjengelig.

 

Dersom du har lyst, så ta en titt på nettsidene til Reimer Johansen i Tyskland! Butikken ligger i Neumünster nord fra Hamburg på veien til Danmark (Jylland). En fantastisk sortert og renommert (nett-) butikk for alt som har med håndladning å gjøre. Stort utvalg av komponenter spesielt også med hensikt til tyske kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begge, og begge har vel sine fortrinn. Skal du ha en "kul" patron er 8x68S uten tvil mange hakk over .300Winmag. Som du sier, 8x68S er en fasinerende patron. Til mengdeskyting er uten tvil .300 å foretrekke både med tanke på pris, komponentvalg og rekyl. Rekylmessig er 8x68S noe hvassere enn 300 Winmag. Jeg har en del dårlige erfaringer med begge kaliberene til matvilt, og 8x68S er uten tvil verstingen. Til utenlandsjakt og jakt på farlig vilt er nok 8x68S mere potent- men det spørs om en får problemer med å finne ammunisjon når en står i Afrika eller Canada- og kofferten med ammunisjonen ikke dukker opp. Der er nok .300WM mere gangbar. Før du kjøper burde du prøve noen runder med begge, det er ikke så festlig å skyte med ett kaliber en ikke behersker- det ender med at løpet ikke blir brukt. Det hjelper lite med en supermagnum om en ikke skyter like presist som med en 6.5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er nevnt lenger opp at kuler til langhold ikke finnes i 8mm.Både nosler og sierra har 200grs hpbt som bør gå et stykke.

Så er det jo litt artig for oss som bor i europa og ha en europeisk patron.Jeg bruker 200grs nosler custom comp. ladd til ca 900ms med norma mrp.Bra samlinger på 200m,men litt rekyl har 8x68s.

Link to comment
Share on other sites

Asterix: selvfølgelig så vil det være en fordel å ha prøvd begge før en kjøper... har skutt en del med 300 win mag.. og det groveste jeg har prøvd som jeg synes var håndterbart er 375 H&H (ca 70 skudd) kostnaden er jo ikke avskrekkende.. bruker jo samme sluttstykkehode på begge løpene.. så det er jo bare kostnaden på selve løpet som kommer i tillegg.. og har egentlig to sikter liggende som ikke har et løp de tilhører :roll: (prøver desperat å finne unnskyldninger for anskaffelse).. et lite spørsmål: kan en bruke samme Hausken standard demperen på 8x58S som jeg har på 8x57IS ?? Eller må en ha annen demper på "super magnum"

Link to comment
Share on other sites

8x68S er godt hånterbar om du hånterer en 300/375. Men jeg er redd du blåser en standard Hausken på denne. Selv har jeg en S&L twister til min 8x68, den koster jo ikke mange kronene- her får en mye demper for pengene. Rekylen blir som en normal 6,5/308W. Lader en med 175 grains kuler til trening, er den jo snill uten demper også. 8x68S krever et eget sluttstykkehode - i så måte er 300WinMag et smartere valg. Da kan du smette inne ett 7RM/338/375 løp om en ønsker det. Så om en bruker fornuften er nok en 300 i utgangspunktet et bedre valg - men fornuft bør en jo egentlig ikke blande inn i dette.

Link to comment
Share on other sites

Asterix: selvfølgelig så vil det være en fordel å ha prøvd begge før en kjøper... har skutt en del med 300 win mag.. og det groveste jeg har prøvd som jeg synes var håndterbart er 375 H&H (ca 70 skudd) kostnaden er jo ikke avskrekkende.. bruker jo samme sluttstykkehode på begge løpene.. så det er jo bare kostnaden på selve løpet som kommer i tillegg.. og har egentlig to sikter liggende som ikke har et løp de tilhører :roll: (prøver desperat å finne unnskyldninger for anskaffelse).. et lite spørsmål: kan en bruke samme Hausken standard demperen på 8x58S som jeg har på 8x57IS ?? Eller må en ha annen demper på "super magnum"

 

Hva det gjelder demperen så skulle du absolutt vurdere Lutz Moellers Stocker 250. Denne moduldemperen er lageret av titan, demper fantastisk, har forholdsvis lite vekt, er slank og ser også "vakker" ut. I tillegg, hvis du vil, rekyldemperen Hdp - Bremse som også gjør en fenomenal jobb. 300 WM er kanskje litt mer praktisk (Volkswagen Passat med mange hester), men vi i Europa disponerer også veldig gode patroner som vi burde anvende mye oftere, og 8x68S er desidert en av dem. Ikke alt som kommer fra USA er faktisk bedre.

Link to comment
Share on other sites

Da gikk det som jeg hadde fryktet :shock: 300 win mag løp bestilt til proff stokken og et flutet 8x68S løp til lux stokken.. Så da blir det kort 8x57is trange poster og 8x68s løp på bøen og alt ellers. :roll: ( helsikes greier... Burde logget meg ut fra kammeret for lenge siden :shock::shock: havesyken er farlige greier)

Link to comment
Share on other sites

Da gikk det som jeg hadde fryktet :shock: 300 win mag løp bestilt til proff stokken og et flutet 8x68S løp til lux stokken.. Så da blir det kort 8x57is trange poster og 8x68s løp på bøen og alt ellers. :roll: ( helsikes greier... Burde logget meg ut fra kammeret for lenge siden :shock::shock: havesyken er farlige greier)

 

Dette håndterte du til 100% riktig! :D Det beste fra to verden! :mrgreen: Akkurat nå så har jeg 300 WM i en Varberger 757 jeg er veldig glad i. Videre kommer jeg å bestille en rifle til sommeren 2014 som i utgangspunktet får både 8x68S og 8mmRemMag... :lol: Jeg synes bare at 8mm er et fantastisk kaliber som en bør (skal) ha. 8x57I®s er uansett et krav. :!::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Gratulerer Sunnmøringen.

 

Hvordan er tilgangen til ferdig ammunisjon av disse 2 ?

 

Begynte så smått etter nyttår og spare til en Sauer 202 i 8x68s og håper den er i hus rundt fellesferien 2014. Blir én 2.5-15x44 kikkertsikte med lys på den!

Jeg har en kamerat i Kongsberg som de siste 8 årene har felt 36 forskjellige arter i Afrika med 300wm. (er her inne han også)

Den eneste gangen har følte 300'n ble litt snau, var under jakten på Eland.

 

Jeg kjøper 8x68s fordi jeg er Fan av europeiske kaliber :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Når det kommer til utvalg "ferdigrulla" her i Norge er nok 300win mag i en klasse for seg selv.. Og det er helt ok for meg.. 8x68S løpet skal brukes til jakt, og siden jeg har 8x57is og lader med barns TTSX til den så kommer jeg mest sannsynlig til å bruke samme kulene i 8x68s om de går bra.. Løpet er ikke kommet ennå (siden jeg skal ha med fluting så ville det ta tid) dier, hylser og sluttstykkehode er på plass.. 300 win mag løpet er på plass men ennå ikke testet.. Hehe.. Fan av europeiske kaliber.. Tja.. Er vel kanskje det jeg også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jakta i mange år med 196 grs Blaser cdp ammo, god kule som holder godt sammen i 8x68s hastighet. God ammo hvis en vil bruke ferdigrulla.

Lada treningsammo med Hornady, Sierra og Remingtonkuler av div vekt med Norma 15.

 

Nå gjør jeg det enkelt, jakter med 180 grs TSX og trener med 175 grs Sierra pro hunter, 76 grs MRP til begge i RWS hylser.

 

Får jamtover litt finere slakt med TSX enn jeg fikk med cdp, billigere og bedre med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

Om en bruker hodet er valget lett 300 mag hver gang. Billigere og mye mer tilgjengelighet av våpen, ammo og komponenter. Forskjellen mellom en 8mm kule og en 30 kule er nok ganske akademisk. Til mellomstort vilt er de begge plenty - til stort tykkhudet vilt er begge for små.

 

Så valget er egentlig hodet eller følelser ? Vil du har en snakkis som få andre har kjøper du en 8x68S og får mye oppmerksomhet samt slunknere lommebok og flere grå hår. Skal du bruke den, kjøpe ammo og eller komponenter er en 300 ett logisk sett ett smartere valg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...