Jump to content

Sikkerhetskopi av bilder, lagre på nett eller lokal disc?


Steve

Recommended Posts

Hepp

 

Da har det skjedd! En mappe med "dyrebare" bilder er forsvunnet fra pc'n!

 

Hvordan lagrer dere kopier av bildene deres? Det er jo flere tilbydere av "minnebanker" og "fotobokser" på nett (fotoknudsen m.f.), hvordan er disse? Er det sikkert nok? Er det for tungvindt? Er det noen her på forumet som har gode eller dårlige erfaringer med slike?

Eller skal man satse på en ekstern disc for lagring av bilder?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagrer to steder. For det første har jeg en NAS-boks (harddisk som er koblet på nettverket), satt opp i RAID-5. Dette gjør at om en disk blir ødelagt, mister jeg ingen data. Dataene er fordelt på fire disker, og jeg har effektivt sett tre disker tilgjengelig.

 

I tillegg har jeg en månedlig overføring til NAS-boksen til en kamerat (som gjør det samme med sine bilder). Dermed har jeg dobbel redundans; det er svært usannsynlig at både backupen jeg har lokalt og den som ligger hos kompisen min skulle ryke samtidig. Jeg har også en ekstra disk til NAS-boksen min liggende, en såkalt "local spare", slik at jeg kan bytte en evt. defekt disk omgående.

 

Dette er nok strengt tatt i overkant paranoid, men bildene mine er verd mye for meg.

 

For faktisk å svare på spørsmålet ditt, vil jeg anbefale et av tre:

 

-Kjøp en ekstern harddisk som kan settes opp i RAID 1. Da bruker du to disker, og har effektivt sett en tilgjengelig.

-Bruk en online løsning.

-En kombinasjon av de to.

 

Det hele kommer an på hvor viktige dataene er for deg, og hvilke skritt du er villig å gå til for å sikre dem.

Link to comment
Share on other sites

Data bør være lagret på minst to forskjellige geografiske steder for å være trygge. En løsning med disk + backup til nas elns. hjemme og regelmessig overføring av data til ett annet sted, det være seg en disk hos en kompis, på jobb eller til nett skulle sikre deg mot det meste. For min del har jeg 2 eller 3 kopier hjemme + en disk på jobb som synkroniseres med passende mellomrom.

 

I tilfelle noen skulle være i tvil så har raid ikke noe med backup å gjøre. Raid (i passende nivå) sikrer deg mot diskfeil, men mot f. eks. ufrivillig sletting/brukerfeil hjelper det pent lite at data blir slettet fra 2 disker istedet for 1.

Link to comment
Share on other sites

NAS

http://www.komplett.no/synology-disk-st ... 13j/764560" target="_blank

Lagring 2 steder på Internett på 2 forskjellige kontinent.

E-poster til venner over hele verden.

Verbatim CDR av arkivkvalitet.

De beste er skrevet ut på fotopapir (Japan Photo) og satt i album.

(http://www.japanphoto.no/cewe-fotobok?c ... kJul_18_x(

(Ikke glem julegaver til besteforeldre :-)

Jeg bruker Linux slik at jeg unngår virus som sletter.

60 gode bilder er langt bedre enn ingenting.

Gjort riktig så koster det ikke all verden.

(Ja jeg er paranoid og skulle gjerne tatt back-up av kroppen min :-)

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Linux slik at jeg unngår virus som sletter.
:lol:

Ikke for det at linux ikke er bedre en det de fleste bruker, men linux har sin del av crap etterhvert.

Vi ordentlig paranoide kjører Solaris hele veien med zfs, kryperte og redundante disker osv..- er så sært og ut-datert at ingen gidder å lage virus til det :mrgreen:

I tillegg til en jotta.no konto, hvor du ikke lagrer bildene, men krypterte zfs snapshot streams - så nsa ikke snoker.

 

--

Ing. para.

 

For de mer normale kan jeg anbefale å sette opp en jotta.no konto.

Link to comment
Share on other sites

Hepp

 

Da har det skjedd! En mappe med "dyrebare" bilder er forsvunnet fra pc'n!

 

Hvordan lagrer dere kopier av bildene deres? Det er jo flere tilbydere av "minnebanker" og "fotobokser" på nett (fotoknudsen m.f.), hvordan er disse? Er det sikkert nok? Er det for tungvindt? Er det noen her på forumet som har gode eller dårlige erfaringer med slike?

Eller skal man satse på en ekstern disc for lagring av bilder?

 

 

Har du prøvd dette: http://www.piriform.com/recuva Klarte å slette en minnebrikke er forleden, og denne her klarte å hente opp alt som var. Selv om du har slettet noe, så ligger det som regel på disken.

 

Bruker selv en NAS og Jotta.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange forslag. Jeg vet ikke når og hvordan bildene er forsvunnet, men en hel mappe er borte. Forsvunnet i løpet av de siste par månedene...fra pc'n.

 

Nåvel, jeg har ikke så mye greie på tekniske datating og ikke har jeg interessen for å sette meg inn i det heller. Så jeg tror jeg dropper alle ideer jeg måtte ha hatt om automatisk backup, servere, og andre ting som jeg skjønnet at jeg ikke får til!

 

Det ble enkleste løsning - og sikkert den mest rotete- altså ett par eksterne hardisker som jeg lagrer bilder på rett fra kameraet i tillegg til på pc'n. Da finnes i allefall bildene ett sted hvis jeg på noen måte har klart å slette dem fra datan.

 

I tillegg kan jeg jo lagre "blinkskudda" på nett, eller kanskje ha de i en bok?

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn.. ALT av bilder som jeg har tatt backup på en elektronisk dippedupp, er gått tapt i tidens løp. Og jeg har ikke tilgang til masse gamle sider/ting på nett, pga jeg ikke har tillgang på en 10 år gammel konto som er registrert på en epost adresse som jeg ikke har brukt (eller hatt tillgang til) på 5 år..

 

Sent from my LG-P880 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Prøv smugmug.com billig, enkelt og veldig bra. Her kan du gjøre som du vil, private album, album med passord eller offentlige album. Veldig lett å bruke og lære, veldig lett å dele. Dette i tillegg til to (minst) eksterne harddisker. Vær obs på at tingenes iboende faenskap aller helst vil stikke kjepper i hjulene når det gjelder som mest. Av egen erfaring: hadde to eksterne backup disker. En hjemme og en ute av huset. Fikk maskinfeil, og måtte bytte harddisk, på garanti. Oppretta via ene backupdisken. Fikk ny feil, og fikk etter tredje gangen ny Mac på garantien. Når vi denne gangen skulle gjenopprette hadde backupdisken krasja, så kraftig at ikke engang Ibas fikk ut noe data. På toppen av det hele var disken som var lagret ute av huset, i en safe i et annet hus, ødelagt av flom. Heldigvis klarte jeg å finne fram mange av bildene på andre disker jeg har, samt fotoknudsen sin billedbank. Men best av alt, fruen er veldig flink til å sette i album og skrive/scrappe, så alle viktige bilder er intakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...