Jump to content

Hvilken hagle skal jeg kjøpe?


kløften

Recommended Posts

men hva kan egentlig skje?

 

 

 

Vanskelig å si, noe er i hvertfall galt med børsa som gjør at begge løpene går av. Kanskje en gang skyter du det ene løpet, tar ned børsa-bang går det neste? Kanskje skjer det aldri noe galt?

 

Får bryte inn og kommentere litt om billigtyrker'n min. Ringte Børselars og fortalte om problemet. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig holdt hagla feil. Den skal være helt inntil skuldra når jeg skyter, da rekylen stoppes av den. Dersom man ikke gjør det, så kan dobbeltskudd oppstå, og det er nødvendigvis ikke hagla det er noe galt med da. Her må jeg innrømme at han traff blink, for så langt jeg kan huske har dobbeltskuddene mine kommet da jeg har holdt hagla vekk fra kroppen, feks når jeg skal skyte et skudd for å få duene til å lette fra trærne rundt om for deretter, forhåpentligvis, se lokkeduene og slå seg ned der. Har bare slengt i vei et skudd da, og da har den i blant skutt to tett på. Men det har jo ikke skjedd støtt da, kun når jeg har brukt hardere ladninger, som feks stål 5, og ikke med feks leirdueskudd eller vismuth rype. Vet ikke om dette er en plausibel forklaring fra børsemannen, men skal nå følge med likevel. Ser forresten ikke ut som om det skal bli noe problem i år. 4 turer etter skogsfuglen, null skudd løsnet... :?

 

Det hører med til historien om mitt valg av hagle var at jeg først skulle se på Lanber Gyttorp, men fant ingen i nærheten som hadde den, så fant Yildizen til to lapper mindre. Passet lommeboka mer akkurat da. Men Lanber har jeg hørt er gode og solide hagler. Vurderte også Franchi og Sabatti, men de var litt dyrere. Brukt Beretta var på toppen av lista, men de jeg vurderte var veldig godt brukte da de kom ned under 6 - 7 000,-. Baikal slo jeg fort fra meg da jeg ikke helt likte utseendet. Totalt uviktig kanskje, men sånn var det nå... Vekta på Yildizen var det som gjorde utslaget, og akkurat det har jeg ikke angret på. Gikk med kombien i helga, med kikkertsikte på, og jaggu var jeg lang i arma etter sju timer (men nå ble vel den rundt 4 kilo).

Link to comment
Share on other sites

hvis det er ditt første våpen så kan det jo gå å hå børsa i boden, men vital del i safe.. men kjøp våpenskap du så er du sikra:D

 

Det er vel ikke noen krav til hvordan hagle uten vital del skal oppbevares? Jeg planlegger å ha den i et vanlig skap.

 

Budsjettet setter begrensninger i høst, så derfor tenkte jeg på en billig safe. Et våpenskap blir jeg å anskaffe til sommeren (husk at vi får et år på oss til å skaffe det etter at ny forskrift trer i kraft) når jeg har råd til å kjøpe ordentlige saker.

Link to comment
Share on other sites

men hva kan egentlig skje?

 

 

 

Vanskelig å si, noe er i hvertfall galt med børsa som gjør at begge løpene går av. Kanskje en gang skyter du det ene løpet, tar ned børsa-bang går det neste? Kanskje skjer det aldri noe galt?

 

Får bryte inn og kommentere litt om billigtyrker'n min. Ringte Børselars og fortalte om problemet. Fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig holdt hagla feil. Den skal være helt inntil skuldra når jeg skyter, da rekylen stoppes av den. Dersom man ikke gjør det, så kan dobbeltskudd oppstå, og det er nødvendigvis ikke hagla det er noe galt med da. Her må jeg innrømme at han traff blink, for så langt jeg kan huske har dobbeltskuddene mine kommet da jeg har holdt hagla vekk fra kroppen, feks når jeg skal skyte et skudd for å få duene til å lette fra trærne rundt om for deretter, forhåpentligvis, se lokkeduene og slå seg ned der. Har bare slengt i vei et skudd da, og da har den i blant skutt to tett på. Men det har jo ikke skjedd støtt da, kun når jeg har brukt hardere ladninger, som feks stål 5, og ikke med feks leirdueskudd eller vismuth rype. Vet ikke om dette er en plausibel forklaring fra børsemannen, men skal nå følge med likevel. Ser forresten ikke ut som om det skal bli noe problem i år. 4 turer etter skogsfuglen, null skudd løsnet... :?

 

Det hører med til historien om mitt valg av hagle var at jeg først skulle se på Lanber Gyttorp, men fant ingen i nærheten som hadde den, så fant Yildizen til to lapper mindre. Passet lommeboka mer akkurat da. Men Lanber har jeg hørt er gode og solide hagler. Vurderte også Franchi og Sabatti, men de var litt dyrere. Brukt Beretta var på toppen av lista, men de jeg vurderte var veldig godt brukte da de kom ned under 6 - 7 000,-. Baikal slo jeg fort fra meg da jeg ikke helt likte utseendet. Totalt uviktig kanskje, men sånn var det nå... Vekta på Yildizen var det som gjorde utslaget, og akkurat det har jeg ikke angret på. Gikk med kombien i helga, med kikkertsikte på, og jaggu var jeg lang i arma etter sju timer (men nå ble vel den rundt 4 kilo).

 

 

Her kan jeg ikke si at jeg er enig. Man skal ikke behøve å trykke våpenet hardt inntil skuldra, for å unngå at skudd nr. 2 kommer når du ikke har bedt om det. Jeg skal ikke hardnakka benekte det, men det høres helt på trynet ut. Hvis man først skulle vært så vrang å si at det har med rekylopptaket å gjøre da, så burde det jo vært at skudd nr. 2 ikke blir klart til avfyring, pga. at rekylen ikke slo over fra det ene løpet til det andre.

Nei, pokker heller, dette hadde jeg ikke akseptert helt uten videre gitt.

 

Jeg har hatt 2 stk. Lanber, og har vært superfornøyd. Men hagle nr. 1 hadde enkel avtrekker uten løpsvelger, og ikke utskiftbare choker.

Lanber Super som jeg har nå har alt jeg vil ha. Enkel avtrekker med løpsvelger og utskiftbare choker. Den passer meg knallbra, og går vanvittig bra. Jeg har også en Star Baikal o/u. Dessverre 2 avtrekkere og faste choker. Den passer meg ikke helt, men den har aldri hatt et eneste feilskjær, og hu går jævlig godt. Min X samboer brukte denne fast. En gang vi var på leirduebanen var hu litt sein på ei leirdue. Leirdua var ikke langt over bakken i nedfallet, og da begynner det å bli drugt hold, men hu tok leirdua hu. I mange biter gikk den. Så ingen skal rakke ned på russera og spanjola ohvertfall.

 

Tyrkera har jeg ikke 1. håndserfaring med, men kan ikke tenke meg at det er bare søppel. Men det nevnte tilfellet over her er ikke riktig. Det nekter jeg å tru på. Men man har mandagsmodeller av alt. Sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt hagle, så takk for all hjelp!

 

Det ble en Baikal med to avtrekkere og faste choker (1/2 og 1/1). Jeg kjøpte ho hos Jaktdepotet, og fikk god service.

 

Nå er det bare å komme seg på skytebanen og øke snittet fra 4 treff på 15 skudd som jeg hadde da jeg tok jegerprøva.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med hagle :D

 

Med litt trening, så kommer treffa også. Man har litt press på seg på jegerprøvebanen. Så når du begynner for deg sjøl, så går det mye bedre. Det er jeg sikker på. Og halv og full choke er perfekt for en nybegynner.

 

1/2 er åpent nok til å bli bra på 1. skuddet, og 1/1 er bra når holdet blir drugt. Et drugt haglehold er 40-45 meter. Så langt bør du ikke skyte på med dagens ammo. Jeg har gjort det mange ganger med bly, og det har funka gull. Men den dritten man bruker idag, så vil jeg si at 35 meter er maks. Men det er min mening.

 

Ønsker deg lykke til både i skauen og på banen, og vil tru du har gjort en god handel. Kan jeg være så frekk og spørre hva du måtte gi for den ?

Link to comment
Share on other sites

Hei, og grattis med egen hagle :D

Hva sa de på Jaktdepoet om å skyte stålhagl gjennom det der 1/1-løpet, da?

Jeg mener å ha lest at star baikal-haglene skal bores opp til max 1/2 trangboring før de selges her på berget, tror det var G-sport eller Gressvig som opplyste om dette for et par år siden.

Link to comment
Share on other sites

De borres/brosjes ikke, Gressvig kappet rett og slett noen cm av pipene. Dette for å spare verktøykostnader, løpene er innvendig hardforkrommet og dette sliter som fy på brosjene.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med hagle :D

 

Med litt trening, så kommer treffa også. Man har litt press på seg på jegerprøvebanen. Så når du begynner for deg sjøl, så går det mye bedre. Det er jeg sikker på. Og halv og full choke er perfekt for en nybegynner.

 

1/2 er åpent nok til å bli bra på 1. skuddet, og 1/1 er bra når holdet blir drugt. Et drugt haglehold er 40-45 meter. Så langt bør du ikke skyte på med dagens ammo. Jeg har gjort det mange ganger med bly, og det har funka gull. Men den dritten man bruker idag, så vil jeg si at 35 meter er maks. Men det er min mening.

 

Ønsker deg lykke til både i skauen og på banen, og vil tru du har gjort en god handel. Kan jeg være så frekk og spørre hva du måtte gi for den ?

 

Takk for det, alle sammen!

 

Vi snakket ikke om stål da jeg kjøpte hagla, men jeg har lest så mange steder at det ikke skal brukes stål i boringer trangere enn 1/2, så den saken er vel grei? Det blir nok zink/bismuth/tungsten matrix i det løpet.

 

Håper løpet ikke er så trangt at jeg ikke får noe glede av det. Eventuelt kan jeg se om jeg får kappet av litt som noen nevnte?

 

Jeg måtte gi tre lapper for hagla, noe mer enn det xxl tar, men det kan være greit å ha et kundeforhold i en spesialforretning.

Link to comment
Share on other sites

Vi snakket ikke om stål da jeg kjøpte hagla, men jeg har lest så mange steder at det ikke skal brukes stål i boringer trangere enn 1/2, så den saken er vel grei? Det blir nok zink/bismuth/tungsten matrix i det løpet.

 

Håper løpet ikke er så trangt at jeg ikke får noe glede av det. Eventuelt kan jeg se om jeg får kappet av litt som noen nevnte?

 

Jeg måtte gi tre lapper for hagla, noe mer enn det xxl tar, men det kan være greit å ha et kundeforhold i en spesialforretning.

Junior har skutt stål lerduepatroner i sin i årvis uten problemer, og problemet er vel i hovedsak at det trange løpet kan spre noe mere med stål enn de andre du nevner. Tror ikke du vil få problemer med trange løp, har sett ham ta ravn med sin som åpenbart trodde de var uten for skuddhold. Trange løp og borringer gir god driv på hold, andre kan glemme.
Link to comment
Share on other sites

Junior har skutt stål lerduepatroner i sin i årvis uten problemer, og problemet er vel i hovedsak at det trange løpet kan spre noe mere med stål enn de andre du nevner.

 

Nuvel. Stor forskjell på leirdueammo og jaktammo. Har sjølv baikal og skutt tusenvis av 24 grams stålpatroner. Jaktpatroner i stål har eg derimot eit par skumle oppleveser med i det trange løpet. Bland anna så kilte forladningen seg i trangboringen slik at løpet ble fulstendig plugget, med eit resultat som gjer at eg er glad eg er like fin i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...