Jump to content

Hvilken hagle skal jeg kjøpe?


kløften

Recommended Posts

Er 16 år og jakter derfor for første gang aleine i år. Jeg jakter mest and og gås, men har også tenkt meg en tru oppi skogen og jakte skogsfugl. (Ser fryktelig spennende ut:D)

Spørsmålet er derfor, hvilken hagle vil dere anbefale meg og kjøpe? Har tenkt og bruke mellom 3000kr - 8000kr.

 

Takker for alle svar:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, og skulle kjøpe meg min første hagle, men jeg fikk en brukt Remington 870 WIngmaster i gave før jeg fikk handlet, og da valgte jeg å utsette kjøpet litt. En av de haglene jeg hadde siklet en del på i tenkeperioden da var denne; http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69421

 

Jeg har brukt min en del i skogen, og for meg er det ikke noe problem, men det er nok noen som synes den blir for lang på skogsfugljakta innimellom trærne.

 

Jeg vet det er mange andre her inne som vil anbefale den hagla der, fordi den er et bruksjern uten like, og du har en hagle som tåler det meste! Det gjør hvertfall min 870 :wink:

 

Men det er jo ikke sikkert du liker pumpehagler, så du burde ta en kikk på for eksempel Baikal! Flere kompiser har denne som sin første hagle, og de jeg har skutt med (har skutt en del leirduer med Baikal hagler) har vært veldig fine, og de er såvidt jeg er kjent berømte for å tåle det meste. http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=69503

Link to comment
Share on other sites

Jeg ahr laget denne posten for formålet http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=3&t=7718

 

Ettersom du er så ung hadde jeg valgt en halvautomat fordi den er lett å endre passformen på (beretta er på vei med en o/u hagle i klasse med 686/687 som har de samme muligheter, det vil ta litt tid før det kommer en økonomimodell av disse). Så hadde jeg (om jeg har penger nok) kjøpt en til kr 9.000 eller mer (forundret om XXL klarer å levere Franchi til den prisen du har fått link til ovenfor - kalles lokketilbud). Om økonomi er en begrensning så har jo remington noen modeller til kr 4.000, forvent ikke at disse fungerer med leirdueammo, men det er en evighetsmaskin. Personlig har jeg mest sans for rekyldrevne halvauto (franchi/benelli) fordi de er enkle å ta fra hverandre og pusse.

Link to comment
Share on other sites

Ei rask lettvektshagle kan være tingen i skogen kanskje. Finnes mange greie hagler inntil 8 000,- (ikke lettvektere som regel). Søk kanskje etter brukte av bra merke og? Star er sikkert greie hagler det, men det er jo ikke akkurat en pryd å traske rundt med. Tåler nok mye juling, men det finnes andre robuste hagler rundtomkring og. Har sjøl Yildiz'en som er omtalt i testen og er greit fornøyd med den som førstehagle.

 

Se her:

http://www.etsjakt.org/filearchive/8c06 ... 9b1a9f.pdf

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke så lett å velge :)

Budsjettet mitt var ikke så stort og jeg prioriterer riflejakt-og skyting fremfor hagle.

For min del forstår jeg ikke hva en hagle til 30.000 kr gjør så fantastisk mye bedre enn en til 3.000 kr, men jeg er og blir en rifleperson. Derfor fant jeg ut at jeg fikk begynne med en Baikal til 2500 kr på xxl, så får vi se om jeg kjøper en finere senere. Denne tør jeg også ta med på sjøen :)

Den er robust, sikker, slitesterk og gjør jobben bra. Utskiftbare choker, fin løpslengde og vekt gir god balanse.

Ikke klikket en eneste gang for meg og jeg begynner å få taket på lerduene.

 

Det eneste jeg vil si denne faller tilbake på for min del er finishen, treet er dårlig tilpasset metallet etc. Den er litt hard i det bevegelige til å begynne med(knekke hagla, avtrekk) men dette går seg til.

 

Kan trygt anbefale denne hagla, og siden Baikal er norges mest solgte haglemerke er det sikkert andre som er enige med meg :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om økonomi er en begrensning så har jo remington noen modeller til kr 4.000, forvent ikke at disse fungerer med leirdueammo, men det er en evighetsmaskin.

hva heter den modellen?

(den billigste halvauto Remington'en jeg kan finne er 11-87 Sportsman til 6700kr)

 

En rask sjekk viser at xxl ikke har modellen lengere. Modellen jeg tenker på er trolig 870 pumpehagle, den billigste jeg fant i farta er jaktdepoet i drammen.

Link to comment
Share on other sites

En kompis har en Silma Finnskogen 12/89.. En veldig allsidig hagle.. Fin på rypejakt å fin på gås til litt kraftigere magnumpatroner.. Veier kanskje litt mye, men verken han eller jeg med min Lanber mod 2083 hadde noen problemer å gå med hagla i hendene i 8 timer, å de veier vel begge rundt 3,2 kg..

Link to comment
Share on other sites

et stalltips:

 

IKKE handle våpen på xxl, de har helt elendig service. en kompis av meg leverte inn hagla i mai, han har enda ikke fått svar men han ringte i forige uke og da viste de ikke hvor de hadde sendt våpenet en gang :?

 

Har hørt mye bra om dem jeg.. Og de gangene jeg har vært innom butikken har det vært utmerket service der.

 

Jeg er ikke bransjetilknyttet.

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke så lett å velge :)

Budsjettet mitt var ikke så stort og jeg prioriterer riflejakt-og skyting fremfor hagle.

For min del forstår jeg ikke hva en hagle til 30.000 kr gjør så fantastisk mye bedre enn en til 3.000 kr, men jeg er og blir en rifleperson. Derfor fant jeg ut at jeg fikk begynne med en Baikal til 2500 kr på xxl, så får vi se om jeg kjøper en finere senere. Denne tør jeg også ta med på sjøen :)

Den er robust, sikker, slitesterk og gjør jobben bra. Utskiftbare choker, fin løpslengde og vekt gir god balanse.

Ikke klikket en eneste gang for meg og jeg begynner å få taket på lerduene.

 

Det eneste jeg vil si denne faller tilbake på for min del er finishen, treet er dårlig tilpasset metallet etc. Den er litt hard i det bevegelige til å begynne med(knekke hagla, avtrekk) men dette går seg til.

 

Kan trygt anbefale denne hagla, og siden Baikal er norges mest solgte haglemerke er det sikkert andre som er enige med meg :)

 

jeg kjøpte "luksus" versjonen av star bajkal med alt av dill du kan få :P 5 choker, ejektor, enkel avtrekker osv. ble så jeg bytta inn denne og fikk en ny på garantien med ekstraktor i stede pga ejektoren spratt forbi tomhylsa. men den nye hagla jeg fikk utkonkurerer lett silma finnskogen som en kompis av meg har! mye finere treverk, har "nye" forskjeftet som er rundt så nå er den faktisk ikke stygg, treet er rimelig bra tilpasset, har gravering som ikke på langt nær er så grunn som på silmaen, spiser alt jeg stapper i den mens silmaen til kompisen min er rekyl drevet og klikker nesten alltid når han skyter 2 skudd på leirdue banen. og sist men ikke minst så ruster min bajkal nesten ingen ting og var ut av eska ekstremt lett å "knekke" og sikringa gikk glattere enn silmaen uten at den er farlig lett å skyve fram. jeg er værtfall en ekstremt fornøyd bajkal eier og har ingen plan om å bytte ut ei så go børse som jeg attpåtil ikke er redd for å bruke på sjøen, klatre med i stein urer osv. ikke er den skremmende tung heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat sendt søknad til politiet om å få kjøpe ei over/under hagle i kaliber 12/76.

 

Budsjettet er litt trangt om dagen, så det blir enten en Star Baikal eller en Hawk Femunden (Ei tyrkisk hagle som egentlig heter Huglu?)

 

Et argument mot den billigere russiske hagla som jeg fått høre av en børsemaker, var at det var vanskelig å tilpasse denne hagla. Det hadde noe med at kolben var av bøk.

 

Stemmer dette? Og vil tilpasning være påkrevd/ønskelig i de fleste tilfeller?

 

Beklager et eventuelt veldig dumt spørsmål, men jeg er helt grønn!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat sendt søknad til politiet om å få kjøpe ei over/under hagle i kaliber 12/76.

 

Budsjettet er litt trangt om dagen, så det blir enten en Star Baikal eller en Hawk Femunden (Ei tyrkisk hagle som egentlig heter Huglu?)

 

Et argument mot den billigere russiske hagla som jeg fått høre av en børsemaker, var at det var vanskelig å tilpasse denne hagla. Det hadde noe med at kolben var av bøk.

 

Stemmer dette? Og vil tilpasning være påkrevd/ønskelig i de fleste tilfeller?

 

Beklager et eventuelt veldig dumt spørsmål, men jeg er helt grønn!

 

jeg trengte ikke å tilpassa børsa mi noen plass, skulle nesten tro den var lagdt for meg :P

 

men om du trenger å tilpasse hagla så er det ikke noe problem, g-sport som er importøren fører kolbe emner til disse som du kan levere til børse makeren din også får han spikke til kolbe som passer akkurat deg ;) kostet en plass mellom 399 og 500kr om jeg ikke husker feil. om du ønsker en billigere løsning finnes det kolbe forhøyere. om kolben er for lav derimot så er det ikke noe problem å kappe i den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat sendt søknad til politiet om å få kjøpe ei over/under hagle i kaliber 12/76.

 

Budsjettet er litt trangt om dagen, så det blir enten en Star Baikal eller en Hawk Femunden (Ei tyrkisk hagle som egentlig heter Huglu?)

 

Et argument mot den billigere russiske hagla som jeg fått høre av en børsemaker, var at det var vanskelig å tilpasse denne hagla. Det hadde noe med at kolben var av bøk.

 

Stemmer dette? Og vil tilpasning være påkrevd/ønskelig i de fleste tilfeller?

 

Beklager et eventuelt veldig dumt spørsmål, men jeg er helt grønn!

 

 

Jeg fikk min Baikal varmet og vridd fra rechts over til links hos Vinstra våpen for over 20år siden, gikk det greit da-går det sikkert greit nå også:-)

Tyrkiske hagler tror jeg en skal styre klar av, virker som kvaliteten er veldig variabel;Baikal er styggt, tungt, bunnsolid og virker!

Link to comment
Share on other sites

Baikal er nok noe av det mest solide kanskje. Kan bruke den som feltspade og kanskje... Det jeg mener taler mot er vekta. 3,4 kilo har jeg lest et sted.

 

Skal ikke drive reklame her, men jeg har ei billig tyrkisk, Yildiz. Den veier 2,75 kilo. Over en halv kilo merkes i løpet av en dag. Tenk litt på det og kanskje. Var på rypejakt med en kompis første året mitt på jakt. Han hadde Sabatti (3,2 kilo mon tro?). Vi byttelånte litt for å kjenne hvordan det var. Han fikk den fort tilbake. Den der gadd jeg ikke bære på da jeg var vant til nesten halvkiloen mindre (men bevares så god Sabattien er å skyte med).

 

Alle hagler har for øvrig garanti (og reklamasjonsrett for den saks skyld). Forresten overrasket over hvor robust billigdingsen min er og. Den tåler juling, og det beste, den nekter å ruste. Stakkarn har blitt stemoderlig behandlet til tider, med en måned mellom hver puss, sjøl etter våt tur i skogen. Ikke antydning til rust. Har en Zoli kombi, som koster nærmere tjue tusen ny. Den ruster bare man åpner utgangsdøra på tur ut på jakt. Mye viktigere å pusse den!

 

Fordeler og ulemper finner en med alle hagler. Vurderte Baikal sjøl da jeg skulle ha min første hagle. Hadde lyst på Beretta, men fikk beskjed om å kjøpe billig først! For å finne ut om jakt var noe for meg, som de sa de som hadde greie på det. Reiste til Børselars på Eidsvoll for å se på en brukt Beretta til 7 eller 8 tusen. Selgeren anbefalte meg å se på en ny Yildiz i stedet. Falt for vekta rett og slett! Berettaen fikk stå i fred. Den var litt sliten stakkar. Utseendet spilte ikke stor rolle, men syntes Yildizen var penere enn Baikal (og nå har jeg pusset vekk lakken og oljet den - ser faktisk dyrere ut nå...). Angret noe i begynnelsen på at jeg ikke valgte ei hagle med 76 kammer (er bare 12/70 på min), men på de fire årene jeg har jaktet (inklusive i år) har jeg ikke hatt behov for større kammer. "Bommer du med 12/70, så bommer du med 12/76 og", har jeg fått høre. Kanskje et poeng det...

 

Ta en titt på Hawkhagla og Baikalen du. Den du synes passer deg best og du føler deg mest komfortabel med, den velger du og. Det prates om tyrkiske hagler som ikke er driftssikre. Hagla mi virker enda den. Har virket litt for godt noen ganger, med dobbeltskudd, men det fikser garantien likevel, om jeg gidder bry meg. Ikke så nøye når jeg har det et par tre ganger i året (èn gang i år). Jeg er nå fornøyd jeg! Ga bare 4 590,- for den og føler det var mye hagle for penga. Den koster for øvrig akkurat det samme i dag som våren 2005 da jeg kjøpte den, og nå er den penere i treverket og faktisk.

 

Lykke til med valg av hagle, og uansett hva du velger - du vil neppe angre når fuglen ligger på bakken. Tenk så billig det er å bomme på fuglen med en Baikal i forhold til å bomme med en Merkel eller noe... :wink: (Får jeg råd skal jeg bomme med Merkel i framtida en gang...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også et spørsmål til. Jeg har søkt lov om å kjøpe våpen, men jeg skrev ikke på hvilken forhandler jeg skulle kjøpe fra:s Noen som vet om den vil bli avist pga det? Og hvor lang tid vil det ta før jeg får svar?

 

Jeg spurte våpenkontoret her i Drammen om dette, og de sa at det trengte jeg ikke. Kun type (o/u) og kaliber (12/76).

Link to comment
Share on other sites

Det prates om tyrkiske hagler som ikke er driftssikre. Hagla mi virker enda den. Har virket litt for godt noen ganger, med dobbeltskudd, men det fikser garantien likevel, om jeg gidder bry meg. Ikke så nøye når jeg har det et par tre ganger i året (èn gang i år).

 

 

Driftsikker? DU har akkurat beskrevet at det er noe allvorllig feil med hagla di!

Link to comment
Share on other sites

Driftsikker? DU har akkurat beskrevet at det er noe allvorllig feil med hagla di!

 

Er dette så alvorlig da? Har skjedd kun et fåtall ganger. Ikke noe mønster i det. Hadde det skjedd oftere enn tre ganger i året, så hadde jeg gjort noe med det. Virker som om det skjer når jeg skyter med stål (bruker 5'er stål på dua, og det er da det har skjedd, ikke med leirduepatroner). Er kanskje mer krutt i dem? Litt følsom for trykket kanskje? Skjer ikke med vismuthpatronene mine i hvertfall.

 

Kommer til å se an utover høsten. En grunn til at jeg ikke har gjort noe med det er at jeg ikke har hatt noe annet å bruke. Det skjer så klart ikke på leirduebanen, bare når jakta begynner... Men nå har jeg kombi. Så da kan jeg bruke den imens.

Link to comment
Share on other sites

Driftsikker? DU har akkurat beskrevet at det er noe allvorllig feil med hagla di!

 

Er dette så alvorlig da? Har skjedd kun et fåtall ganger. Ikke noe mønster i det. Hadde det skjedd oftere enn tre ganger i året, så hadde jeg gjort noe med det. Virker som om det skjer når jeg skyter med stål (bruker 5'er stål på dua, og det er da det har skjedd, ikke med leirduepatroner). Er kanskje mer krutt i dem? Litt følsom for trykket kanskje? Skjer ikke med vismuthpatronene mine i hvertfall.

 

Kommer til å se an utover høsten. En grunn til at jeg ikke har gjort noe med det er at jeg ikke har hatt noe annet å bruke. Det skjer så klart ikke på leirduebanen, bare når jakta begynner... Men nå har jeg kombi. Så da kan jeg bruke den imens.

 

jeg hadde ikke turt å bruke min børse om den har smelt av to skudd så mye som en gang. det er jo ett tydelig tegn på at børsa er potensielt farlig i bruk. jeg hadde reklamert på den eller levert den inn til børsemaker for å få ordnet feilen før jeg har tatt den i noe mer bruk.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ikke turt å bruke min børse om den har smelt av to skudd så mye som en gang. det er jo ett tydelig tegn på at børsa er potensielt farlig i bruk. jeg hadde reklamert på den eller levert den inn til børsemaker for å få ordnet feilen før jeg har tatt den i noe mer bruk.

 

Hmmm. Såpass. Har i grunn ikke brydd meg jeg. Sender epost til Børselars om det her tenker jeg. Får se hva de sier og, men hva kan egentlig skje?

 

Får kjøpe meg Purdey neste gang vel... :) Er visst ei 50 år gammel brukt ei på nettet til 95 000 $, men det tar vi på neste lønn...

Link to comment
Share on other sites

Tja, etter å ha skutt med mange forskjellige hagler i over 25 år tør jeg påstå at Baikal sjelden passer skikkelig til Norske jegeres kroppsbygning. Gjentar sjelden......

Ellers er ikke merket det viktigste, men at hagla passer.

Det er vel ingen her som kjøper bevisst for små eller store sko?

Oppsøk en butikk med fagkunnskap, og få våpenet tilpasset. Baikal har bøkestokk, og den kan ikke vris(cast off). Så det å sette på forhøyelse el lign for å få kolben til å passe blir som å sminke en gris.

Men passer kolben på en Baikal er det jo greit, hvertfall hvis utseende ikke betyr noe

 

Grunnen til at Baikal er Norges mest solgte merke er utelukkende pris.

Men Lada har alltid vært billig.... :) Men ikke nødvendigvis bra... eller vakker

 

 

Kvalitetsforskjeller vil den jevne jeger ikke merke. Kjøper man hagler fra 6-7000 og opp til 14 000 er det ganske likt.

 

Selv har jeg en Sabatti, og den har kolben sprukket på tre ganger.................Og det er børse til 16 000

 

Jeg mener at en av haglene man får mest for pengene, både utseende og kvalitet ift pris er Lanber.

Forhandles av Schou-kjeden

Link to comment
Share on other sites

Kloke ord!

For meg som intet annet skal enn et par jaktturer med hagla årlig er det ikke vits med noen dyr kvalitetshagle.

Jeg treffer med baikalen og har ikke interesse nok ovenfor hagler til å skille en bra fra en dårlig.

 

En billig hagle er da bedre enn ingen hagle :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

 

Det blir nok ingen Baikal på meg, hvis jeg ikke skulle finne en som passer meg svært godt. Forleden fikk jeg ta og kjenne på en hos en forhandler. Den føltes, i mangel av et bedre ord, 'gal' når jeg løftet den til kinnet. En Hawk/Huglu har jeg også prøvd, og den ga meg en bedre følelse, sett bort fra at kolben var for kort.

 

Vektargumentet har jeg stor respekt for, og da lurer jeg på om noen har erfaringer med ei hagle som heter 'Frankonia Gladius'? Den veier under 3 kilo, og er bare litt dyrere enn Hawk'en hos Jaktdepotet. Jeg finner lite informasjon om denne på nettet som ikke er på tysk eller russisk.

Link to comment
Share on other sites

men hva kan egentlig skje?

 

 

 

Vanskelig å si, noe er i hvertfall galt med børsa som gjør at begge løpene går av. Kanskje en gang skyter du det ene løpet, tar ned børsa-bang går det neste? Kanskje skjer det aldri noe galt?

 

Etter det jeg har lest meg til skjer mye av tyrkisk våpenproduksjon på samme måte som på Kongsberg på første halvdel av 1800-tallet, det sitter en masse underleverandører og lager deler som så samles og monteres.

 

Min erfaring med tyrkisk industri er 99% maritimt utstyr og 110% dårlig, selv helt enkle operasjoner ser ut til å være vanskelig å gjøre rett. Kan ikke tenke meg at våpenproduksjonen er noe bedre (hørte jeg HV og MG3??)

 

Hører mye bra om spanske Lanber, den står høyt på min liste om jeg skal handle hagle igjen!

Link to comment
Share on other sites

Hadde hagla mi smellt av skudd som jeg ikke har bedt om, så hadde jeg levert den inn igjen med en gang, og fått det fiksa. Men dette er ingen grunn til å unngå tyrkiske hagler. Det finnes mandagsmodeller i alle merker. Uansett om det er våpen, kikkerter, klær og støvler, eller biler.

 

Jeg har aldri hatt dyre ting, og det har vært gjennomsnittelig bra kvalitet på alt sammen.

 

Mercedes stopper, og det gjør Lada også. Forskjellen er at en Lada koster 50 lapper, og en Mercedes koster 500 lapper. Da kan du reparere Lada'n en god del, og evt. kjøpe ny Lada når den er oppbrukt etter 500.000 km. Vannpumpa på en Lada koster ca. 250,- og skiftes på en halvtimes tid. Vannpumpa på en Mercedes koster ca. 3500,- og du må demontere nesten hele fronten på motoren.

 

Poenget jeg vil fram til er at det meste fungerer tilfredsstillende, og man trenger ikke å gjøre seg blakk bare for å få jakta litt. Brukte våpen fungerer også utmerket. Det viktigste er at den passer deg som skal bruke den.

 

Da jeg kjøpte o/u hagla mi i '95, så jeg på mange hagler, og prøvde fram og tilbake. Måtte leite litt før jeg fant den jeg ville ha, men til gjengjeld har den aldri svikta meg. Den passer meg veldig godt, og jeg har ikke trengt å justere noenting på den. Den brukes til jakt, leirduer og figurer. Funker gull hver gang. Dette er Lanber Super. Kosta meg 3500,-

 

Lykke til med valg av våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Finnes sikkert bra tyrkiske hagler, men om en leser litt her på forumet så vil en fort se at de er over-representert i tråder som handler om trøbbel med hagler.

Håndterte en demo-skutt tyrkisk pumpehagle for litt siden, i ladd tilstand kunne sluttstykke beveges nesten 2 mm bakover. Da hjelper det ikke at den er billig og har justerbar kolbe og spor for kikkertmontasje.

 

Skal en ha billig, ny hagle-kjøp Baikal, kan en godta brukt-let på Finn.no, stadig bra kjøp der!

 

Lanber er som nevnt tidligere spansk og i en helt annen klasse enn kebab/akkar-børsene (og Baikal for den del!).

Link to comment
Share on other sites

Pleier å anbefale Baikal, leste langt over at en børsemaker mente det var vanskelig å tilpasse de. Det var rart her i nærheten bor det en gammel tusenkunstner som har tilpasset utallige. Han bruker til og med motorsag på de vikelig vanskelige tilfellene og feller inn nytt virke, limer, pusser og passer gjør det. Blir ikke alltid pent, men når folk begynner å treffe, må det være bra. Er også ikke så hjerteskjærende å gjøre sånne operasjoner på Baikal som en hagle med flott treverk til x antall 10000'ner av kr.

 

Huglu eller hva de heter vet jeg om bare en som har, den klikker inni mellom og har vist vært inne for det flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Takker for all tilbakemelding. Har nok blitt litt usikker på disse tyrkiske haglene etter alle de negative uttalelsene, så vi får nå se hva det blir til. Jeg fikk innvilget søknaden på lørdag, og penga brenner i lomma!

 

Jeg har et oppfølgingspørsmål: Kan noen gi meg en definisjon på 'forsvarlig nedlåst'? Jeg forstår at det er slik jeg skal oppbevare vital våpendel (forskjeftet) og ammunisjonen.

 

Er den låste boden i blokka der jeg bor et forsvarlig sted? Hva med en safe fra Europris? Eller må jeg rett og slett bite i det sure eplet og kjøpe våpenskap først som sist?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...