Jump to content

Noen som har erfaring med boligalarmer?


slemmo

Recommended Posts

Jeg skal flytte og vurderer alarm tilknyttet et eller annet alarmselskap, jeg har katt, men dette har jeg forstått de fleste selskaper har systemer som takler, ønsker en løsning som både har bevegelsesdetektor og brannvarsling.

Noen som har erfaring med selskaper som tilbyr dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde G4S da de het Falck. Etter at de byttet navn til G4S ble jeg så misfornøyd med service og kundebehandling at jeg byttet til et annet alarmfirma. For meg er brannvarsling viktigere enn innbruddsvarsling (jeg anser brann som en større risiko enn innbrudd), og de jeg har nå inkluderer direkte varsling til brannvesenet i prisen. Det gjorde Falck, men G4S fjernet den funksjonen. Etter et års tid kunne man få det som en tilleggstjeneste "spesielt hos oss"...

 

Sector ga ihvertfall meg et godt inntrykk mhp. kundebehandling. Det gjenstår å se hvordan de følger opp, foreløpig har jeg ikke hatt bruk for tjenestene deres, bank i bordet!

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt Sektor alarm siden 2003

 

Er godt fornøyd med dem. rask utrykning har di også hatt..

 

(har testa de :D)

Jeg lot alarme gå, så satt jeg i heia og så på opplegget. Det tok 11min fra alarmen gikk, til vekteren hadde sjekket alle vinduer og dører i huset. Må vel få lov til og kalle det raskt??

 

servicer er heller ikke noe problem,

 

Anbefale dem på det sterkeste...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er Hafslund kunde, og er godt fornøyd med dem. I fjor høst var vi en helgetur til London, og en morra ved frokostbordet i hotellet ringte Hafslund for å fortelle at innbrudsalarmen var blitt utløst. Og at en vekter var på vei. 15 minutter senere ringte de og fortalte at vekteren var framme og hadde funnet kjellerdøra ulåst. Han hadde gått en runde i huset, og funnet alt ok. Jeg ringte dattera som bor i nærheten , og hun kom og låste døra vi hadde glemt ulåst. Vekteren ventet til hun kom. Og ingenting av dette kostet meg en krone. Alt er inkludert i månedsprisen.

Alarmen gikk uprovosert noen ganger i våres, og det førte til en total overhaling av anlegget med utskifting av en bevegelses sensor. Og igjen, dette hadde jeg allerede betalt for i månedsprisen som er 300 og noen kroner.

Jeg er fornøyd med Hafslund. Det er alltid noen som tar telefonen når jeg ringer, og når det er noe jeg vil ha fikset, så fikser de det.

Link to comment
Share on other sites

Har en kort periode jobbet for Hafslund. Systemene funger ok , men den for dyr var ikke helt hundre for 3 år side. Så lenge en slipper å betale for det gjør det jo ikke noe om katta utløser alarmen.

Det som bør sjekkes er hvor langt det er til vektersentralen fra huset, se nøye på det selskapet som har sentral nærmest. En annen ting som kan være vert å sjekke er om kommunen deler ut bøter for falskealarmer, det hever terskelen for hvor mye det skal til før brannvesen alarmeres av alarmselskapene.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen av disse selskapene basere varslingen på mobiltelefon? Er skeptisk til fastlinjebaserte løsninger. Og så har vi husdyr, og sist jeg sjekket, var det nærmest slik at vi ikke kunne ha alarmdekning i sonen(e) dyrene beveger seg i.

 

Sako 30-06; jeg har hørt om The Hakadal Incidence, men har etter litt tenking kommet til at dette nok kunne skje med alle alarmselskapene. En fordel for Hafslund nå, under denne forutsetningen, er at sannsynligheten for en tilsvarende episode er signifikant mindre enn den var før hendelsen ;-)

 

Hvilket selskap er best da, dere? Jeg bryr meg ikke om det ene er femti kroner billigere pr måned enn det andre.

Link to comment
Share on other sites

Kan noen av disse selskapene basere varslingen på mobiltelefon?

Jeg tror mer eller mindre alle kan levere alarmsentral med SIM-kort. Jeg vet positivt at G4S og Sector kan, mot riktig pris :wink:

jeg har hørt om The Hakadal Incidence, men har etter litt tenking kommet til at dette nok kunne skje med alle alarmselskapene. En fordel for Hafslund nå, under denne forutsetningen, er at sannsynligheten for en tilsvarende episode er signifikant mindre enn den var før hendelsen ;-)

Det ville vært nærliggende å tro det. Men før du antar det, foreslår jeg at du leser min lenk nr. 2 om noe som skjedde nå i sommer, la oss kalle dette for "The Sandvika Incidence ". Hafslund har jaffal mistet en kunde der...

Hvilket selskap er best da, dere?

Hvor mange av oss har prøvd alle selskapene? ;)8) Det kom forresten et råd tidligere i tråden om å sjekke hvem som hadde sentral nærmest der du bor, jeg synes det hørtes ut som et godt tips.

 

EDIT: Jeg valgte Sector fordi de påstår at de har automatisk varsling til brannvesenet ved brannalarm, med direkte utrykning fra både alarmselskap og brannvesen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

Jeg har vert kunde hos Hafslund Sikkerhet i i 4-5 år, og har bare positive erfaringer.

Selve alarmanlegget ( innbrudd) kjøpe vi til Kampanjepris kr 1,00, senere fikk vi tilbud om en gratis montert Røykvarsler.

Vi har 2 hunder hjemme,så i starten hadde vi litt problemer med sensoren som er innstilt på vekt på hundene... alarmen ble utløst noen ganger, og da gikk det ikke mange minuttene til vekterene var på plass.

Vi har ikke hatt noe utlegg på de ekstra utrykkningene iforbindelse med at hundene har løst ut innbruddsalarmen.

Servicefolk fra Hafslund var et par ganger på besøk å fin innstilte den sensoren... til slutt skiftet de ut sensoren.

Så vi er godt fornøyd med Hafslund Sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har 2 hus, begge med alarm. G4S i det ene (GSM), og Securitas (fastlinje) i det andre.

Den tekniske kvaliteten og utrykningstiden er bra fra begge leverandører.

Det som derimot skiller (og irriterer), er prisendringene i abonnementet fra år til år.

Securitas følger konsumprisindeksen, drøyt 2% pr.år. G4S derimot plusser på 4 - 5%

uten begrunnelse.

Link to comment
Share on other sites

: Jeg valgte Sector fordi de påstår at de har automatisk varsling til brannvesenet ved brannalarm, med direkte utrykning fra både alarmselskap og brannvesen.

 

Før man velger selskap basert på påstått automatisk varsling til brannvesen bør man undersøke litt.. G4S er det eneste landsdekkende selskapet som har en avtale med brannvesenet om direkte utrykkning, og som kan rekvirere dem direkte ( http://www.g4s.no/Din_bolig/Kundeservic ... G4S_Brann_ ). Hvis det er falsk alarm dekker G4S det. Enkelte alarmselskap tolker "automatisk varsling" som det å ringe til brannvesenet på vanlig måte, på samme måte som en nabo eller en tilfeldig forbipasserende vil gjøre. Og hvis det er en falsk alarm (en utrykkning koster vel ca. 12.000,-), kan det bli spennende å finne ut hvem som skal dekke den..

G4S monterer nok gjerne en EL 3000 for deg, som er trådløs. Kabelbaserte alarmer er mer unntaket enn regelen for privatboliger nå.

Bør kanskje nevne at eg ikkje er helt objektiv, siden eg jobber innen G4S.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Securitas og er godt fornøyd. Har også kameradetektorer i hele huset slik at vaktsentral kan se hva som foregår hvis alarmen går. Det med hund/katt løses med å ha to oppsett på sensorene og det styrer du enkelt fra kontrollpanelet. Feks: A1- alle branndetektorene og bevegelses sensorene i de rommene som evt. dyr ikke beveger seg i, eks. våpenrom.

A2- alle brann og bevegelses sensorene

Hele annlegget er trådløst så det kan enkelt monteres i "gamle" hus. Det er også enkelt å få alarm i garasje og uthus da en ikke trenger å strekke kabel. Varsling foregår både på fastlingje og via mobilnettet.

Har selv et slikt oppsett og har aldri hatt problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Sector ett års tid nå. Ved 2-3 anledninger har alarmen blitt utløst ved et uhell, og det gikk max 1 minutt, før jeg hadde Sektor alarmsentral på tlf. Det er betryggende synes jeg da. De har også et system med nabovarsling (det har sikkert andre også), også de blir varslet, dersom jeg ikke svarer.

 

Sikkert mange selskaper å velge i - men kanskje jeg kan spørre hva dere andre betaler?

 

Jeg betaler 4900 / år, og det inkluderer da "dyresensor" i huset,slik at bikkja kan bevege seg fritt, samt sentralvarsling brann/tyveri.

Link to comment
Share on other sites

Angående alarm over GSM:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2733439.ece

 

"For 240 kroner kan kriminelle kjøpe dingsen som setter alarmanlegget du betaler flere tusen kroner i året for ut av spill."

 

Ulempen med GSM er lav utgangseffekt innenfor et kjent frekvensbånd. Å bruke ip-telefoni som bærer for alarmsignaler er jeg skeptisk til, og jeg vil heller ikke ha et analogt telefonsamband utelukkende for alarmen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går rundt og er redd for at kriminelle bruker støysender for å jamme alarmsentralen din, må du vel gå ut fra at disse kriminelle klarer å koble ut den analoge linja også...

Da gjenstår det vel bare Securinett eller Safetel som er sikkert nok? Dvs at du må anskaffe overvåket overføring av alarmen din. (Dette benyttes av banker og andre som setter krav til alarmoverføringen..) Dette koster nok mer enn de fleste har råd til..

(Uansett vil jeg tro at det skal MYE til at kjeltringer prøver å sette alarmoverføringen ut av funksjon..)

Link to comment
Share on other sites

Negative erfaringer med Hafslund her, men det går på kundeservicen, og ikke alarmens funksjonering.

 

Ble stoppet flere ganger av Hafslund-selgere i en lokal Coop butikk. Jeg sa at jeg skulle flytte innen et år og dermed ville vente. Nei, det var ikke noe problem, for Hafslund ville flytte alarmen min uten ekstra kostnader.

Til slutt sa jeg OK.

 

Så nærmet datoen for flytting seg. Da var ikke ting så enkelt lenger.

Hafslund hadde byttet til trådløst system, og det ville de ikke meg uten at jeg måtte betale en ny egenandel for det.

Jeg anså det som avtalebrudd, og sa dermed opp hele greia. Og ga dem datoen for når jeg skulle flytte og at systemet måtte demonteres.

 

En uke før flytting ringte jeg igjen for å høre om de hadde satt opp en montør.

"Nei, skulle jeg flytte??"

 

"Ja", sa jeg. "Og alarmen må demonteres senest flyttedagen".

Det ville visstnok bli et problem å få til.

 

Ringte likevel tilbake på flyttedagen og sa at nå måtte den vekk. Utleier ville ikke ha alarmsystemet, da det ville bli forskjellsbehandling i forhold til andre leietakere.

Nei, det var ikke mulig å få sendt en montør på så kort varsel. Nei, tre måneder er visst for kort varsling for dem.

 

Det hele endte med at jeg skrudde ned driten selv, og leverte alt på deres hovedkontor på Skøyen.

Heldigvis for dem så jeg aldri noe til frakoblingsgebyret. Men de har mistet en alarmkunde for alltid.

Link to comment
Share on other sites

Har dere noen forslag til oss som har over en halv time uttrykningstid. Dvs egne alarmer uten abbonement. sviger far hadde tyver på besøk når de sov i andre etasje. dette er eldre folk som har blitt noe nervøse. har sett noen typer med automatisk sending av alarm til div oppgitte tlf nummer. jeg bor ikek mer enn 3 min unna. ikke så værst pris på enkelte av de, men er det noen som har er faringer med slike systemer

Link to comment
Share on other sites

La meg først si at jeg jobber i den tekniske biten som tilhørte Securitas, og som nå er skilt ut i eget selskap verden over og heter Niscayah. Jobber med næringsliv, ikke boligalarmer...

 

Uansett hvilket selskap dere velger, velg et som har vært noen år og ikke ei lokal sjappe på hjørnet. Fordi du kan en eller annen gang trenge reservedel, da er det kjekt at dette fortsatt finnes. De store selskapene har deler på lager og skifter det som måtte trenges. Har selv fått blåst et kretskort etter lynnedslag, da er det kjekt at man får nytt og ikke beskjed om at det anlegget har vi ikke lenger...

 

Hvilken av de store man velger skal jeg ikke uttale meg om, da jeg er litt innhabil, men bare litt.

 

Som nevnt skal du ha overvåket linje er det enten fra Securinet eller Safetel man må gå for. Dette er ikke gratis... Dette blir benyttet av bank/post og de med krav om høy sikkerhet osv...

 

 

@vingemutteren;

Alle de store kan levere deg så mange panel du vil ha, det er du som betaler...

 

@Jamt;

Jeg ville aldri hatt bare varsling privat til venner og bekjente, jeg ser dog "problemet" som du nevner. Men forsøk å få liv i noen kl.0400 på natten... Nå de helst vil ligge under ei varm dyna. Og slik varsling er ofte en sms, hvis du ikke har noen abonnement. Kan du med hånda på hjertet si at du våkner av en mottat sms på natten?

Jeg gjør det ikke.

 

@Ilatad;

Securitas Direct har kjøpt alle kundene til Hafslund, det er korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde G4S da de het Falck. Etter at de byttet navn til G4S ble jeg så misfornøyd med service og kundebehandling at jeg byttet til et annet alarmfirma. For meg er brannvarsling viktigere enn innbruddsvarsling (jeg anser brann som en større risiko enn innbrudd), og de jeg har nå inkluderer direkte varsling til brannvesenet i prisen. Det gjorde Falck, men G4S fjernet den funksjonen. Etter et års tid kunne man få det som en tilleggstjeneste "spesielt hos oss"...

 

Sector ga ihvertfall meg et godt inntrykk mhp. kundebehandling. Det gjenstår å se hvordan de følger opp, foreløpig har jeg ikke hatt bruk for tjenestene deres, bank i bordet!

G4S er det eneste alarmsentralselskapet som har utarbeidet en egen avtale med landets forskjellige brannvesen. Samtlige av de andre selger en tjeneste de selv ikke kan gå god for. De andre selskapene er i disse dager stevnet for retten, nettopp pga. dette.

Jobber selv i brannvesenet, og pr. dags dato er boliger med G4S alarmer de eneste vi kjører ut på.

Eneste unntak er når noen av de andre selskapene ringer og REKVIRER brannvesnets tjeneste, noe de ikke gjør da de vil bli fakturert for tjenesten.

Link to comment
Share on other sites

Sector: Sikkert greit nok, men hos meg fikk de beskjed om å komme å plukke ned anlegget 5 timer etter det var montert.. Årsak: Jeg kom hjem på ettermiddagen etter montering, å fant ytterdøren åpen med nøkkelen i og alarmen av..

 

Vaktservice: Det jeg har fått utført derfra har vært litt mer enn de fleste bruker som en hjemmealarm. Litt spesielle løsninger med noen styringer o.l. fra styringsenhet. Kundebehandling og vilje til å finne gode løsninger har vært super!

Prisene var det heller ikke noe å si på, raske og effektive montører med litt interesse for å løse de sære ønskene mine.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

G4S Har som det eneste landsdekkende vaktselskap en avtale med brannvesenet i "de fleste byer og større tettsteder" i følge deres egen hjemmeside. De andre selskapene gir, så vidt jeg kan se helt korrekt informasjon om disse avtalene på sine nettsider. Det ligger ingen eksklusivitet i G4S-avtalen, det er fritt frem for lokale eller nasjonale selskaper å inngå avtaler med det kommunale brannvesen. Noe enkelte også har gjort.

Det er ingen som er stevnet for å selge en tjeneste de ikke kan gå god for, dette er et spørsmål om hvor stort gebyret for en utrykning skal være. Hvis man søker litt kan man se at slike gebyrer varierer fra Kr 750,- til 25 000,-! NHO Service og vaktselskapene (men unntak av G4S?) har vært i dialog/konflikt med KS om dette en stund.

 

For ordens skyld: Jeg er ikke ansatt i og har ikke noe som helst økonomisk eller annen interesse i noe vaktselskap, annet enn som kunde, men synes fremstillingen i denne tråden ble vel positiv i forhold til G4S, som i mine øyne i hvert fall har en lang vei å gå i forhold til kundeservice.

Link to comment
Share on other sites

G4S Har som det eneste landsdekkende vaktselskap en avtale med brannvesenet i "de fleste byer og større tettsteder" i følge deres egen hjemmeside. De andre selskapene gir, så vidt jeg kan se helt korrekt informasjon om disse avtalene på sine nettsider. Det ligger ingen eksklusivitet i G4S-avtalen, det er fritt frem for lokale eller nasjonale selskaper å inngå avtaler med det kommunale brannvesen. Noe enkelte også har gjort.

Det er ingen som er stevnet for å selge en tjeneste de ikke kan gå god for, dette er et spørsmål om hvor stort gebyret for en utrykning skal være. Hvis man søker litt kan man se at slike gebyrer varierer fra Kr 750,- til 25 000,-! NHO Service og vaktselskapene (men unntak av G4S?) har vært i dialog/konflikt med KS om dette en stund.

 

For ordens skyld: Jeg er ikke ansatt i og har ikke noe som helst økonomisk eller annen interesse i noe vaktselskap, annet enn som kunde, men synes fremstillingen i denne tråden ble vel positiv i forhold til G4S, som i mine øyne i hvert fall har en lang vei å gå i forhold til kundeservice.

Skien brannvesen har sammen med ett brannvesen i Østfold stevnet selskapene som ikke har noen avtale,men som hevder de har det, for retten. Saken går i disse dager. Det er jeg 100% sikker på.

G4S er som jeg og andre her har hevdet, det eneste selskap som har avtale om ett gebyr ved unødig utrykkning. Som utrykkningsleder har jeg fyllt ut 100vis av brev om unødige utrykkninger, som også kvartalsvis blir sendt Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap(DSB).

Striden står om beløp, hvor enkelte av de andre selskapene kun ønsker å betale 2x rettsgebyr. Noe som visstnok skal være rundt 1500 kr.

110 sentralen som idag mottar melding spør om visse strategiske spørsmål samt om selskapet ønsker å rekvirere og evt. betale for utrykningen. Noe som regel aldri blir bekreftet, og som igjen gjør att vi ikke rykker ut.

Jeg har heller ingen relasjon til noen av selskapene, men rett skal være rett.

De selger en tjeneste hvor det står att ved alarm rykker brannvesenet ut, og det er feil.

Link to comment
Share on other sites

Det Jutul sier stemmer. Det er enkelte alarmleverandører som prøver å gi inntrykk av at de har en direktelinje til brannvesen, politi og fandens oldemor. Men i virkeligheten har de akkurat de samme muligheter som deg, din nabo og tilfeldig forbipasserende til å ringe nødnummer. G4S Brann+-avtale i korte trekk: hvis brannalarm blir utløst blir brannvesen automatisk rekvirert og rykker ut. Er det en falsk alarm blir kostnader/gebyr dekket av G4S. En STANDARD avtale hos G4S eller hos Securitas/andre vekterselskap: ved utløst alarm rykker først vekter ut, varsler ev. brannvesen hvis det brenner / alarmsentral ringer 110 hvis kunde ber om det. Ved en falsk alarm så må kunde selvsagt betale for det.

 

Ellers er eg helt enig med Poacher, uansett hvilket selskap du velger, velg et profesjonellt vekterselskap som har eksistert noen år. Ikkje velg "Lars Pizzabar og Security" bare fordi de er billige og har selgere som lover deg gull, grønne skoger og ei helg med årets frøken Norge.

 

Og vingemutter, det er bare din fantasi og økonomi som setter grenser for hva du vil ha av sikkerhet.

Og til deg Jamt kan eg nevne at ved et telefonvarslingsabonnement så ringer sentral til deg (eller andre som er oppført som kontaktpersoner), og de gir seg ikkje før de får svar. Ingen SMS som du ikkje legger merke til.

Link to comment
Share on other sites

@Ole

Det er ingen poeng i det du ønsker, du vil fortsatt bli/være kunde hos Sec.Direct

 

Informasjon.

Securitas Direct AS har besluttet å kjøpe 100 prosent av aksjene i sikkerhetsselskapet Hafslund Sikkerhet Privat AS og Hafslund Boligteknikk AS.

 

Mandag 8. september ble det bekreftet fra Konkurransetilsynet at Securitas Directs kjøp av alle aksjer i selskapene Hafslund Sikkerhet Privat AS og Hafslund Boligteknikk AS (Hafslund Sikkerhet) er godkjent. Hafslund Marked AS og Securitas Direct vil fullføre transaksjonen innen 1 til 2 uker og etter det vil Securitas Direct være eier av Hafslund Sikkerhet.

Kilde = http://www.securitasdirect.no/

 

 

Hafslund Sikkerhet solgt til Securitas Direct AS

 

Hafslund ASA har solgt sikkerhetsselskapet Hafslund Sikkerhet AS til Securitas Direct AS, som er en av landets største aktører innen boligalarmer til privatmarkedet. Kjøpet av Hafslund Sikkerhet er godkjent av Konkurransetilsynet, og salget ble dermed gjennomført den 15. september.

 

Kilde = Hafslund sikkerhet.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå et Securitas annlegg, men jeg vil bytte da Hafslund bor ca 300m fra meg, kan de enkelt koble det annlegget jeg har fra Securitas over til sittt eget? Eller må jeg få meg et helt nytt annlegg fra Hafslund?

 

 

Uten at jeg veit sikkert, så vil dem vel ha sine egne alarmer hos kundene sine, sjøl om den alarmen kanskje kan kobles til Hafslund istedetfor Securitas.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg utløste min Securitas alarm her om dagen. Jeg åpna døra og kasta inn varer i gangen, mens jeg gikk ut i bilen og henta resten. Da jeg kom inn igjen så ula alarmen, så jeg skrudde av den, og 10 sekunder etter, ringte tlf. Dem lurte da på hva som hadde skjedd, måtte oppgi kodeord, og personalia. Da ble alarmen avblåst.

 

Her jeg bor har de fleste Securitas, men mye mulig andre hadde vært like bra. Det veit jeg ikke, siden dette er det første selskapet mitt. Og nå har jeg jo finni ut at systemet funker som det skal også :D Og det var litt deilig å vite.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det er fullstendig feil at Sector alarm har avtale med brannvesenet. Sector må betale 5500,- i utrykningsgebyr hver gang de rekvirerer brannvesenet på en feilalarm. Da sier det seg selv at de kvier seg for å sende brannvesen. Det er kun en av de store alarmleverandørene som har dette i dag og det er G4S. Men her koster det en drøy hundrings per mnd å ha denne ekstratjenesten. Hafslund hadde også dette i sin tid, men brannvesenet fikk nok av feilalarmer og sa til slutt opp avtalen før Securitas kjøpte opp hele privatdelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Boligalarm uten abonnement blir det bare mer og mer av. Folk gidder ikke kastebort tusenvis av kroner på ingenting. Samtlige selskaper tjener FETT på nesten ingen innsats.

 

Vi gikk for Jablotron 100 (JA-100) fra www.sikkerhetshjelpen.no og er utrolig fornøyd med det. Der kan man også velge med og uten installasjon i tilfellet man har peiling selv og kan spare installasjonskostnaden.

 

Vi ble kjempe fornøyde og har i ettertid også skaffet oss overvåkingskamera ute fra samme butikk. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Boligalarm uten abonnement blir det bare mer og mer av. Folk gidder ikke kastebort tusenvis av kroner på ingenting. Samtlige selskaper tjener FETT på nesten ingen innsats.

 

Det eg er mest skeptisk til er at dagens alarmar - iallfall dei eg har fått tilbod om - innebærer at det vert montert kamera i huset ditt. Eg er iallfall ikkje villig til å *betale* for at private selskap skal ha anledning til å overvåke meg.

Link to comment
Share on other sites

Beste løsning, hadde vel vert å avvikle Eøs og Schengenavtalen.., mindre behov for innbruddsalarm..

Men, er nok som skrevet lenger oppe, at konkurransen i sikkerhetsbransen

over mange år nå, har ført til at tekniske kvaliteten er blitt bra samkjørt, omtrent den samme.

Blant de større utøverne. Sett feks samme anlegget selges løst i butikk, som leveres montert

fra større sikkerhetsselskap. Bare merket annet navn, selvsagt. Og endel dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Boligalarm uten abonnement blir det bare mer og mer av. Folk gidder ikke kastebort tusenvis av kroner på ingenting. Samtlige selskaper tjener FETT på nesten ingen innsats.

 

Vi gikk for Jablotron 100 (JA-100) fra http://www.sikkerhetshjelpen.no og er utrolig fornøyd med det. Der kan man også velge med og uten installasjon i tilfellet man har peiling selv og kan spare installasjonskostnaden.

 

Vi ble kjempe fornøyde og har i ettertid også skaffet oss overvåkingskamera ute fra samme butikk. Anbefales!

 

Og du har selvølgelig ingenting med denne nettbutikken å gjøre :lol::lol::lol:

 

Alarm uten abonennet/utrykkining er liten vits i for den som må ha det pga våpen i huset; alarmen skal være FG-godkjent og med utrykkningstjeneste.

Link to comment
Share on other sites

Boligalarm uten abonnement blir det bare mer og mer av. Folk gidder ikke kastebort tusenvis av kroner på ingenting. Samtlige selskaper tjener FETT på nesten ingen innsats.

 

Vi gikk for Jablotron 100 (JA-100) fra http://www.sikkerhetshjelpen.no og er utrolig fornøyd med det. Der kan man også velge med og uten installasjon i tilfellet man har peiling selv og kan spare installasjonskostnaden.

 

Vi ble kjempe fornøyde og har i ettertid også skaffet oss overvåkingskamera ute fra samme butikk. Anbefales!

 

Hvor mye måtte du betale for Jablottonen? Jeg sjekket pris på den for et par år siden, og da var det snakk om 12-15 tusen. Ble for mye for meg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Boligalarm uten abonnement blir det bare mer og mer av. Folk gidder ikke kastebort tusenvis av kroner på ingenting. Samtlige selskaper tjener FETT på nesten ingen innsats.

 

Vi gikk for Jablotron 100 (JA-100) fra http://www.sikkerhetshjelpen.no og er utrolig fornøyd med det. Der kan man også velge med og uten installasjon i tilfellet man har peiling selv og kan spare installasjonskostnaden.

 

Vi ble kjempe fornøyde og har i ettertid også skaffet oss overvåkingskamera ute fra samme butikk. Anbefales!

 

Og du har selvølgelig ingenting med denne nettbutikken å gjøre :lol::lol::lol:

 

Alarm uten abonennet/utrykkining er liten vits i for den som må ha det pga våpen i huset; alarmen skal være FG-godkjent og med utrykkningstjeneste.

 

Jeg skjønner ikke meninger med setningen jeg har uthevet/boldet. Det er jo ingen krav til at man må ha alarm dersom man innehar våpen. FG godkjent våpenskap derimot ..

Link to comment
Share on other sites

Fra forskriften:

Er det registrert flere enn 25 registreringspliktige våpen, uansett type, i samme husstand (boenhet), skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller etter avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm. Politimesteren kan dispensere fra kravet til alarm til døgnbemannet alarmsentral dersom særlige grunner foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye måtte du betale for Jablottonen? Jeg sjekket pris på den for et par år siden, og da var det snakk om 12-15 tusen. Ble for mye for meg.

 

 

Jeg mener vi betalte ett sted rundt 10, det var en grunnpakke plus 1 ekstra røyk og 1 ekstra magnet kontakt (uten installasjon), men vi delte opp betalingen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Fra forskriften:

Er det registrert flere enn 25 registreringspliktige våpen, uansett type, i samme husstand (boenhet), skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller etter avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm. Politimesteren kan dispensere fra kravet til alarm til døgnbemannet alarmsentral dersom særlige grunner foreligger.

 

Koster ca 30 kr mnd å være tilknyttet en alarmstasjon (altså utenom disse hai selskapene som securitas, Nokas etc.)

Link to comment
Share on other sites

Som da er FG godkjent?

Ringer sekunder etter innbruddsalarmen eller brannalarmen går?

Kan ta vurdering ut fra kameraer koblet til sensorene?

Inkluderer klistremerker/skilt til å plassere utenfor huset som faktisk vil skremme vekk innbruddstyver?

 

 

Jeg må ha godkjent alarm, men den største tryggheten ligger i brannvarslingen som også følger med.

 

Kostnadsmessig, tatt i betraktning rimeligere forsikring (dersom man ikke trenger mange ekstra sensorer) vil jeg nesten påstå det er dyrere å kjøpe ikke godkjent FG alarm.

For min del er jeg ikke selger av alarmer, men er du det tarzan42?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...