Jump to content

Liten beretning fra førjuls andejakt


Skaubjønn

Recommended Posts

Har postet dette på Stykket også,

 

Søndag, etter julebord... Hodet kjennes som en vannmelon fyllt med sirup... Her er det bare en ting å gjøre: Komme seg ut! Det er blikkstille ute, skikkelig knaseføre her på Sørlandet med 3-4 minusgrader og sol. Ikke noe vits i å smyge etter rådyr i ettermiddag, ut med kajakken! Det er en utrolig fin ettermiddag

Skaubj%C3%B8nn_kajakk.JPG

Og jeg ser mye sjøfugl. Som vanlig er det mye ærfugl og skarv, og jeg sitter og irriterer meg over at jeg ikke jaktet mer fra kajakken før jakta gikk ut 31 november. Og der skvetter det jammen frem et stokkandpar, og et til. Men vent litt, går ikke den jakta ut illle julaften da? :D Også jeg som har hagla hjemme :cry:

Neste dag tar jeg en fridag. Pakker kajakken, finner frem Ege Silah fornikla pupehagle, på med tørrdrakten og avgårde! I dag er det sef anderledes vær. Endel vind, og slike krappe ekle bølger. Men, jeg har ikke padlet langt før et andepar letter. Jeg triver hagla og smekker andrikken rett i sjøen. Sikter på hofuglen og trykker fortvilet på avtrekkeren, og glemmer helt å pumpe inn nytt skudd... :oops: Jaja, en er jo en fin start det! Skaubj%C3%B8nn_kajakk_2.JPG

Det er en del sjø her, og i det jeg skal bøye meg etter fuglen går jeg... saaakte.... rundt.... Det går så utrolig sakte, ligger der og vipper mot tyngdepunktet, og bare sklir rundt og under.

Herregud så glad jeg er for padletørrdrakta!

Får bakset kajakken til land, finner frem tørr lue i skottet, og fortsetter jakta.

Det blir en andrik til før dagen er på hell, og i dag er jeg mør i skuldrene etter å ha padla dagen i går.

 

Lærdom:

1. Sikkerhet! alene på havet i desember = tørrdrakt. Det er første gang jeg har gått rundt faktisk, men vår, -4 og vind.. hadde ikke overlevd så lenge uten sikring tror jeg. Det holder med stilongs og ulltrøye under. God hatt/lue er et must.

2. Sikring av utstyr. Glad jeg hadde deckbag til patroner og annet rask, og line festa i hagla og åre...

3. Jeg må skaffe meg noen bedre hansker. Padlet med neoprene dykkerhanskene mine, og det var... alternativt... Brrrr kaldt!

4. Jaktmessig, de sjansene jeg hadde kom når jeg smygjaktet rundt holmer og kom overraskende på fuglen. Ser de meg på lang avstand er løpet kjørt. Det er mer effektivt med bulvaner og båt, men herregud så spennende å forsøke smygjakt fra kajakk!

5. Mer jaktmessig: Ha landsiden av holmer og skjær på venstre hånd. Altså, padle rundt med holmen på venstre side. Det er umulig å skyte mot høyre for en høyrehendt skytter....

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Vel, hagla havna i sjøen den! Som jeg skrev så gikk jeg rundt. Og når man går rundt med kajakk, så går hele båten rundt. Heldigvis hadde jeg sikret hagla med line så det var bare å dra den opp, tømme vannet ut av den, og jakte videre. Vel hjemme fikk den kjærlig stell. Denne hagla er kjøpt med tanke på jakt til sjøs, og skal tåle slik behandling.

For øvrig er jeg MYE mer bekymret for min egen sikkehet enn hagla... Det kan fort gå galt på denne tiden av året, og jeg er sjeleglad for min sikkerhetsdrakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye lærdom der gitt! Å havne i sjøen i denne temperaturen er livsfarlig dersom man ikke er godt kledd - noe du heldigvis var! Hypotermien setter inn utrolig fort; det går bare minutter før du er så sløv og stiv i kroppen at du ikke har stor sjanse til overlevelse...

 

Når det gjelder jakta di så virka det kjempespennende!

Link to comment
Share on other sites

Ja jaktlykke, i kajakk er det en regel: Man kler seg etter temperaturen i sjøen, ikke i lufta! Er fort å gå i fella i april, og tro at vakkert og varmt vårvær er padlevær uten sikring. Som du skriver, det går ikke mange minuttene så slutter både hjertet og spekulatoren å fungere. Og da er det bye bye! Jeg synes tørrdrakta for padling er genial! Ikke antydning til våt da jeg gikk rundt, og ikke antydning til svett heller etter en dags padling:-)

Link to comment
Share on other sites

Fin tur, og fine bilder !

Jeg har jaktet mye fra kajakk, men har stor respekt for sikkerhets aspektet med det. Har brukt mye våtdrakt når det har vært ille, men det er ikke et fullgodt alternativ, bortsett fra når en kombinerer padleturen med fridykking.

Så da gjenstår det bare at du forteller om våtdrakten!

Link to comment
Share on other sites

Fin tur, og fine bilder !

Jeg har jaktet mye fra kajakk, men har stor respekt for sikkerhets aspektet med det. Har brukt mye våtdrakt når det har vært ille, men det er ikke et fullgodt alternativ, bortsett fra når en kombinerer padleturen med fridykking.

Så da gjenstår det bare at du forteller om våtdrakten!

Forteller om våtdrakten? Ehhh? Du mener tørrdrakten? Skal se på det i morgen, og poste navn hvis det er dette du er interessert i? Det selges tørrdrakter på alle de store padlebutikkene både i RL og internett .

Link to comment
Share on other sites

Fin tur, og fine bilder !

Jeg har jaktet mye fra kajakk, men har stor respekt for sikkerhets aspektet med det. Har brukt mye våtdrakt når det har vært ille, men det er ikke et fullgodt alternativ, bortsett fra når en kombinerer padleturen med fridykking.

Så da gjenstår det bare at du forteller om våtdrakten!

Forteller om våtdrakten? Ehhh? Du mener tørrdrakten? Skal se på det i morgen, og poste navn hvis det er dette du er interessert i? Det selges tørrdrakter på alle de store padlebutikkene både i RL og internett .

Det var da som F.

Tørrdrakten selvsagt . Lurte litt på å skaffe meg en slik en på nyåret, så litt brukererfaring er alltid kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Salamander: Min tørrdrakt heter NRS, det er noen utgaver her for eksempel http://kajakk-fritid.no/torrdrakter.htm

Synes huske jeg betalte i underkant av 5000 for min, du kan få de billigere også. Det er hele "sokker" på min drakt, og det synes jeg er et poeng til vinterpadling. ikke kult å trø nedi med våtdraktsokkene, bli bløt, og padle med våte ben i minusgrader... Jeg blir ikke svett i drakten, den er pustende, og fungerer faktisk. Det er vanntette mansjetter ved armer og hals. Jeg må klippe av mer av halsmansjetten, den klemmer noe innmari. Men det er riktig å ikke ta for mye..., dersom det blir lekkasje og du ligger i sjøen, blir drakten til en felle. Full av vann = du kan ikke røre deg...

For øvrig, det er også lurt å handle vanntett mobiltelefon hylster. Jeg var kjempeglad for det mandag! :D

Link to comment
Share on other sites

Lille julaften, dagen før dagen, og siste jaktdag på rådyr og andefugl. Etter en begredelig rådyrjakt dagen før er det på tide og lufte ut hjernen. Det er helt vindstille her på Sørlandet, sola skinner og gradestokken er rett under 0. Ut med kajakken i islagt fjære, og avgårde. Det er så vakkert at det er til å grine av. Kroppen fungerer, båten sklir gjennom vannet og livet smiler

kajakkjakt.JPG

Jeg smyger langs land, og dukker rett på 6 stokkender som sitter og soler seg. Kaster hagla opp, og..... ingenting. Får ikke av sikringen!!! Røsker og sliter, men den har irret fast... Etter litt bannskap får jeg skjøvet den over, og hagla forblir usikret resten av turen.

Det er mye ender i sjøen i dag. Vannene innover på fastlandet er frosne, det er alle bukter og sund også. Men de er ikke lett å komme innpå, de som sitter på vannet letter utenfor skuddhold. Men der! Rundt pynten på ei øy,og der ligger det sikkert 50 stokkender og dupper og kvakker. 46 gram vismut suser over vannflaten og jeg kniper en på vannet. Litt langt hold, må bruke fangstskudd, men det holder.

kajakkjakt2.JPG

Det blir den lange turen hjem... tilbake samme vei. Leden ved innsiden av øyen er frossen. Jeg forsøker et lite stykke å være isbryter med kajakken, men det går ikke så bra. Ikke noe å gjøre med det, her er det bare å legge armer og rygg i åretakene og haste hjem til juleforberedelser! I det jeg skjærer gjennom et trangt sund kvekker det til og ei and flyr avgårde. Jeg triver hagla, skyter, og ingenting skjer... Fanken, har ikke skudd i kammeret! Pumper inn skudd, og klipper den pent ned. To fine stokkende på et par timer, denne utrolig vakre lille julaften her på Sørlandet.

God Jul alle sammen!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...