Jump to content

Svarkruttskyting uten munnlader, hagle.


olav

Recommended Posts

Jeg har fått et adapter av stål . Det kan lades med haglehette 206 og svarkrutt 50 grains og wad deretter hagl i samme vekt . Krutt målet fungerer som krutt/hagle mål og stangen på det brukes til å komprimere svarkruttet og sette wadet over pluss wad over hagl . Dette lades inn i kammeret , hos meg Rolling Block hagle og gir en bra dekkende sirkel av hagl på 25 meter . Og du kan lade dette hvor du enn er , hetta er lett å få ut den detter nærmest ut av seg selv etter bruk , du må jo selv ha svartkrutt eller substitutt og 209 hetter . Med dette fikk jeg komponenter til 20 ladninger , men jeg kjøpte jo ekstra av hagl,wad i poser på ladninger til 20 stk . En kan ikke bruke røyksvakt her selv om hylsa ser mere enn sterk nok og en kan ikke lade slugs .

Link to comment
Share on other sites

Du har en omladbar stålhylse som du kan lade om hvor enn du går i li og fjell. Noe praktisk ? Egentlig ikke annet enn svartkruttskytning på en annen måte , og ja en setter hylsa i kammeret på 12 kal hagla foreløpig den eneste med denne muligheten . Jeg skyter gjerne med den ettersom jeg har uhindret adgang til svartkrutt og substitutt samt at jeg har en haug med hagl , ja da ikke lov å bruke men lov å ha . Så det koker ned til for moro skyld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner fremdeles ikke helt poenget, eller forskjellen på dette og ei gammeldags omladbar messinghylse.

 

Gamlekara ladet om messinghylser i felt vha en tennhetteutdrager av "boksåpnertype", eventuelt en pinne med en spiker i, løse komponenter og en kappet haglepatron som krutt/haglmål. Når hylsene ble for mye slitt/ekspandert til å kamre, krympet de inn igjen hylsa ved å banke rundt med en hammer (!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...