Jump to content

Swarovski z 5


ferguson

Recommended Posts

Jeg hadde en slik en stund. Slank og lett i forhold til forstørrelsen og et tynt og fint retikkel. Optisk er den ikke så dårlig heller, men det er ikke en Z6. Man får imidlertid hva man betaler for og den duger i lange baner til ditt formål. Har selv skutt mye småvilt med den. I min 308 hadde jeg nok klikk til drøyt 425 meter. Det holder for meg til småvilt :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I siste utgave av Jakt, som ramlet ned i postkassa i dag, tester Jørund Lien Leupold VX6 3-18x44 og 3-18x50. Han sammenligner litt med Swarovski Z6. Nå vet ikke jeg hvor god Z5 er i forhold til Z6, men han syntes VX6 var mye for penga, ikke helt optisk bra sammenlignet med de dyreste europeiske, men så koster jo en Z6i drøyt 20 lapper da, mens en VX6 med lys, parallaksejustering og CDS 13 990,- (jfr Jakt). Får karakter 8/9.

 

Kanskje noe å vurdere sammen med Swaroen?

 

Teknisk Swarovski: http://www.swarovskioptik.com/hunting/z5-3p5-18x44-p-c20050301/z5-3p5-18x44-p-l-brx-t5006187

 

Teknisk Leupold: http://www.leupold.com/hunting-shooting/scopes/vx-6-riflescopes/vx-6-3-18x44mm-30mm-side-focus-cds-illuminated-reticle/

 

Men nå er jo en Swarovski en Swarovski da...

 

 

Skulle gjerne snart sett en seriøs kikkertsiktetest av sikter i forskjellige prisklasser. Rart med Leupold egentlig. Uansett modell, sammenlignes de gjerne med de dyre europeerne. Hvorfor ikke sammenligne med sikter i samme prisklasse? Her burde Lien sammenlignet Z5 og VX6, faktisk... Spesielt når han selv sier at Z6'en er så mye dyrere at mellomlegget er stort som et nytt sikte!

Link to comment
Share on other sites

Har Leupold VX6 2-12*42 m/lys cds,montert på ein 75 Finnlight i 300wsm,å ein Z6i 3-18*50bt montert på ein75 Finnlight i 6,5*55.I mine auger,i reint dagslys sliter eg med å sjå merkbare forskjeller på dei 2 nevnte siktene når det gjeld det meste.Litt bedre synsfelt i Swaroen..Har skutt 4kant testen med begge to fleire gonger,å det er ingen forskjell..Burde vel kanskje ikkje sagt det som har 3 Swaroer,Zeiss å Khales,men er det eigentleg verdt prisforskjellen..?På dei to lette riflene som eg har nevnt her,er ikkje eg i tvil om kva som rigger best på toppen.Kort slank Leupold med 30mm rør,å den gjer akkuratt samme jobben som Swaroen til ein haug med dalar meir :overrasket: Angrer litt på at det ikkje blei VX6 3-18*44,men til den prisen so går det jo å to :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Z 5 3,5-18x44 BT

 

Tenker på en slik til gåsejakt og fjellrypejakt, noen med erfaring med denne ?

 

Jeg har en slik til samme formålet på min .223 og er godt fornøyd. Jeg ønsket en lett kikkert av god kvalitet, og da var dette beste alternativ etter min vurdering. Opptikken er meget god i dagslys, i skumring finnes det helt sikkert bedre alternativer - men de blir nok fort større og tyngre. BT og paralakse justering er etter min vurdering en forutsetning for presise skudd mot små mål på varierende avstand. For justering av vind må du av med beskyttelseshetten, har vel ikke opplevd det som et praktisk problem.

Tviler på det finnes mange alternativer av tilsvarende kvalitet på 450 gram.

Link to comment
Share on other sites

VX6 med lys, parallaksejustering og CDS 13 990,- Rart med Leupold egentlig. Uansett modell, sammenlignes de gjerne med de dyre europeerne. Hvorfor ikke sammenligne med sikter i samme prisklasse?!

 

Hvis den Leupolden koster 14 lapper så koster den jo like mye som de dyre europeerne..... Har hatt Leupold tidligere og det er gode kikkerter men ikke f om jeg hadde punga ut 14 lapper for en.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo høre med Jakt&friluft. De er vel den største selgeren av Leupold her i landet. Ser modellen du lurer på koster 14 990,-. Synes selv det er for høy pris for en Leupold, særlig siden det, som også er påpekt litt høyere opp, er i samme prisklasse som sikter som er kjent for å være "verstinger", som Zeiss Victory HT og Swarovski Z6. Tviler på noe stort salg av disse Leupoldene da.

 

Selv kjøpte jeg en VX6 2-12x42 forrige uke. Den står til 10 699,- på salg nå. Jeg fikk den for rett under 7 800,-. Klarer ikke helt å skille denne fra en Zeiss Classic 2,5-10x50 jeg har, så optisk er den jo bra, men jeg ville nok heller gått for en råtass-europeer om jeg måtte betalt full pris (veiledende 12 000,- på min jfr J&F). Det vil si dersom det finnes et fullverdig alternativ med denne forstørrelsen.

 

Uansett tror jeg neppe den vil skuffe noen, selv til full pris, men jeg innbiller meg nok at "verstingene" da faktisk er mer for penga.

 

Det jeg mente med at Leupold gjerne blir sammenlignet med dyre europeere er VX2 og VX3. Har lest litt vel ofte om at de som lurer på et av disse siktene får beskjed om at de ikke er like bra som en S&B, Zeiss, Swarovski osv. Men de koster jo bare halvparten/en tredel... Bør jo være en viss forskjell da... Det bør være samsvar når man sammenligner! Leupolden ble vurdert av Jørund Lien til å være bra, men ikke helt på høyden med en Z6, som i følge Jakt, koster 21 000,-. Da blir det jo litt urettferdig. Da bør jo Swaroen være bedre og. Zeiss Victory har for øvrig ingen alternativ til 3-18x44. Da kan man kanskje heller ikke sammenligne dem, selv om jeg mener at en 2,5-10x50 kan være et godt alternativ. Men den mangler jo noe på forstørrelsen. En Victory FL 4-16x50 kan være et annet, men den koster mer og er et tungt svin i forhold til Z5'en. Ikke det man vil bære på i lengden i bratte lier.

 

Egentlig er det vel bare Z5 som er en direkte konkurrent her? Denne har vel ikke lys, som Leupolden har? Om man MÅ ha lys, er vel valget greit, men ellers tror jeg nok Z5 er good shit. Vær obs på at denne har 1" rør. VX'en har 30 mm. Nye ringer/montasjer koster jo litt det og, om man må bytte.

 

Swarovski Z5 finner jeg bare på Villmarksbutikken, til 14 500,-. Vil tro andre også kan selge denne, men det får nesten sjekkes med importør.

 

Slik jeg ser det, er det neppe store forskjeller optisk. Z5 er vel ikke så bra som Z6? Lien mente ikke det var store forskjeller mellom VX6 og Z6. Vil anta de er relativt like, VX6 og Z5 (biiiittelitt synsing her!). Bruksområdet er det samme. VX har lys, Z5 ikke. VX er tyngre enn Z5. VX6 har større synsfelt, både på min og maks. Swarovski har bedre renommè. Leupold er jo kjent som bruksjern, mens Swarovski er for feinschmeckeren. Valgets kvaler... ;-)

 

Begge siktene fås gjerne kjøpt i utlandet og, på nett, men jeg vet ikke hvem som selger slikt og sender til Norge. Om man finner en slik butikk, er det sikkert ikke umulig å få dem rimeligere.

 

Ellers har jo Zeiss et noe rimeligere alternativ til disse to, HD5 3-15x42 med kulebanekompensator (ASV), parallaksejustering Lotu-tec coating og til en hyggelig pris, 7 990,- http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31350&prodid=28132. Vil tro dette kan bli en bestselger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en swaro z5 3,5-18x44 BT, 2 leupold(vx6 1-6x24 og vxr 3-9x50) og en zeiss conquest..

Hvis du ikke trenger lys så er swaroen best av overnevnte til alt; den er lettest, klarest osv.. Til fjellrypa er den helt topp. 8)

Minus er ikke lys og ikke så alt for stort justerings område i høyden.

 

Betalte rett under 13000 for swaroen - kan lønne seg og sende en pris forespørsel..

Og forvente noe leverings tid hos enkelte :wink: , tror de lagde min etter at jeg bestilte.

 

normal_IMAG1061.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har en Z5 5-25x52 BT på min S&L i 22-250. Nydelig sikte og jeg har enda ikke sett igjenom noen Leupold sikter - inkl. VX6 som kan måle seg optisk.

Klarhet, farge og kontrast er som mine andre Swaro kikkerter. ( Z6i, PV og Habict )

Plex retikkelet er supert på små mål og lange hold, men i mørke savnes grovere stolper eller lys da det kan være vanskelig å finne krysset. Når det er sagt så har det aldri begrenset meg på revejakt, så hvor mye dette har å si i praktisk jakt er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Ruger#1 kva slags størrelse på siktet er du ute etter? For eksempel så ser eg at du kan få Kahles KXi 3.5-10x50 på tilbud for 7999kr+ frakt i Norge,normalpris er 12199kr. Hos Eurooptics kostar den 1488 dollar eller ca 9125 nkr. I tillegg kjem frakt og moms. Dette er eit kvalitetssikte med lys og 1 tommes rør som har fått bra kritikk både i "Jakt" og "Jakt og Fiske".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...