Jump to content

Adressa's dekning av Heimdals-saken


ToreD

Recommended Posts

I forbindelse med drapssaken på en somalisk mann på Heimdal har Adressa den siste uken hatt en serie artikler der de har "avslørt" at mannen som er arrestert som mistenkt i saken er våpeneier og aktiv i en pistolklubb i Trondeim. Disse artiklene har etter min mening ikke stilt oss våpeneiere generelt i noe godt lys, og jeg skrev derfor inn dette innlegget på adressa's debattsider:

 

"Bileier arrestert for drap"

I de siste dagene har adresse skrevet flere artikler i forbindelse med den tragiske saken hvor en somalisk mann ble skutt på Heimdal. I den forbindelse er det lagt stor vekt på at den mistenkte er aktiv i ett skyttermiljø i Trondheim, og eier flere våpen. Koblingen mellom dette er etter min mening uheldig, da det er med på å spre en unødvendig og irrasjonell frykt for våpen og våpeneiere blant ikke-våpeneiere. De som eier våpen i Norge er en svært uensartet del av den norske befolkningen, men de har det til felles at de alle er sjekket av politiet og funnet skikket til å eie og oppbevare våpen. Dette betyr at de mest sannsynlig representerer en mer lovlydig andel av befolkningen enn gjennomsnittet, da mange former for kriminalitet, deriblant vold, vil gjøre at en mister muligheten til å eie våpen. I den grad den mistenkte i denne saken er representativ for noen gruppe, er det derfor mer sannsynlig at dette er som for eksempel bileier, enn som våpeneier. Mannen som er mistenkt er vel også å anse som uskyldig inntil det motsatte er bevist. Adressa’s forsøk på å skape en kobling mellom den mistenktes våpeninteresse og den handlingen han er mistenkt for å ha begått, synes derfor for meg som ett forsøk fra Adressa’s side på å lage sensansjonsoverskrifter heller enn å drive god journalistikk.

 

 

( Håper de ikke kutter for mye i innlegget, det ble en smule lenger enn jeg tenkte:-))

 

Vil gjerne høre hva dere der ute synes om adressa's dekning av saken,og om det er deres oppfatning at pressen er ute etter å ta oss våpeneiere. Mener det er sjelden at jeg leser artikler som jeg synes skader oss så mye som jeg synes artiklene i denne saken har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Dette var ett bra innlegg.

Vi håper at folk flest har ett litt sunnere syn på våpen enn det adressa synes å ha i denne saken. Jeg bet meg spesielt merke i overskriften der ordet stridsskyting var brukt.

Dette er det vel mange år siden ble fjernet til fordel for praktisk skyting nettopp for å unngå slike koblinger som adressa gjorde.

Vi skyttere får håpe at vi unngår slike uheldige innlegg i fremtiden da dette bare bidrar til å skade en fin idrett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk også telefon fra Adressa ang. våpensøk i mitt nærområdet pga mitt verv i Trondhjems Pistolklubb. Kunne ikke si så mye da jeg ikke visste noe om det.

 

Jeg tror det er viktig å vise pressen at skyting er en konkurranseidrett og at vi tar dette nettopp som det.

 

Føler at pistolskyttere blir stigmatisert i media pga våpnenes utforming(størrelse).

Link to comment
Share on other sites

Nå er ToreD heldig, for lederen av NSF bor jo i Trondhjem og har nok lest om saken, så da kommer nok han til å skrive et fornuftig tilsvar til avisa. :D

Som tidligere politimann, vet han nok at disse tingene ikke har noen sammenheng med at han (tiltalte) er aktiv pistol-skytter.

At han gjør det, ja det tror jeg ikke før jeg får se det! Selv om ballen ligger på streken for ham ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...