Jump to content

Billigt allround våpenolje for rifle


Stihl Crazy

Recommended Posts

På 2.7.2018 den 11.57, Thor skrev:

Jeg har brukt Frog Lube både som rusthindrende, smøremiddel og CLP etter at Frog Lube gutta overtalte meg til å prøve det på NRA konferansen for 5 år siden. Frog Lube er greit for våpen som er i konstant bruk. Lar man våpen ligge en stund ubrukt så er det omtrent som om de er satt inn i sirup når man tar dem fram igjen. Når man kombinerer det med alt arbeidet som kreves for første påføring må jeg si jeg stiller meg tvilende til fordelene med å bruke det. Jeg har helt kuttet ut bruk av dette produktet og gått tilbake til mer tradisjonelle smøremidler. 

Da bruker du alt for mye. Det skal nesten tørrpusses. Jeg har på bittelitt ekstra på bolten rundt låsklakkene.

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg påfører ikke for mye. Derimot kan det gå måneder og år mellom hvert banebesøk for enkelte våpen hos meg. Det er en problemstilling som dukker opp når man har et tresifret antall våpen.

 

Frog Lube har fungert greit når våpna er i noenlunde regelmessig bruk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker mye breakfree clp. :)

 

Men jeg lagrer endel våpen i et år i slengen uten å brukes, skulle gjerne hatt noe litt tykkere og seigere. Hva anbefales til å sette inn løp og sånn med? 

Hva med vanlig grease feks? 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker syntetisk grease, f.eks, Slip2000 på ting som flytter på seg. For løp og flater som ikke trenger smøring er et rent rusthindrende stoff et bedre valg. Sjekk ut, f.eks, Shooter’s Choice Rust Preventive eller Birchwood Casey Barricade. De slipper du å pusse ut av løpet før bruk.

 

Det aller beste for langtidslagring er stoff a’la Cosmoline, men de er et helvete å fjerne igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det kommer an på hvor ekstreme forhold du skal ut i, og om det blir skikkelig kaldt eller ikke. 

 

På sjøfugljakt i pissregn og sjøsprøyt har jeg brukt Biltemas "beskyttelsesolje", som tidligere het "maskinkonservering" eller noe lignende. Et sprayprodukt som tørker litt inn til en seig hinne som ikke vaskes bort så lett. Kan være klissete å håndtere, spesielt om du ikke lar det tørke lenge nok før du går ut med våpenet, men det holdt børsene mine fri for rust på en gjennomvåt todagers tur i havgapet. Merkelig nok ble dette stoffet en seig hinne utenpå stålet men bremset likevel ikke tennstempel osv for mye, jeg prøveskjøt både rifla og hagla på dag to og alt fungerte bra.

 

I ekstrem kulde på vinterøvelse har jeg opplevd at forsvarets clp ble seig som grease så 12,7'en ikke fungerte. Nødløsningen da ble å blande olje 50/50 med f-34 diesel, så virket miteren igjen.

 

Hva du bør velge kommer litt an på hva du skal gjøre og under hvilke forhold, jeg tviler på at det finnes noen superolje som både beskyttet mot rust i konstant sjøsprøyt og som ikke blir for seig i sprengkulde.

Link to comment
Share on other sites

maskinolje og fett for matvareindustrien vil jeg tro er det "beste" bulkproduktet.
sånne smøremidler er vanlige produkter som er beregna for å smøre maskiner i kalde fuktige og saltholdige miljøer.

Men, de er nettopp smøremidler, og har sikkert ingen additiver som letter våpenpuss på noen måte.

Link to comment
Share on other sites

Som en generell regel gjelder nok at næringsmiddelgodkjente smøremidler, gjerne merket med H1, 3H, FDA approved osv ikke har de samme kvaliteter som ordinære. Det som skiller de næringsmiddelgodkjente fra andre er at de har lavere grenseverdier (eller ikke innholder) ift ingredienser som er å anse som helseskadelige om de kommer i kontakt med matvarer. Smøre og/ eller korrosjonhindrende egenskaper vil derfor gjerne være bedre for ordinære produkter.

Link to comment
Share on other sites

Våpenolje er vel  ikkje noko ein bruker menger av så det blir vel ingen kostnad? Ser ingen grunn til å kjipe på dette og bruker Schle Tek olje.

Ser det brukes mykje rart men om eg absolutt skulle eksperimentert så hadde eg vurdert sagkjedeolje. 

 I mine blakke ungdomsår i lag med gamle biler så var sagkjedeolje livredder for diverse (kaputte) lager og som brems på rusta. 

Sagkjedeoljen skal smøre og hefte og om den tynnes eller varmes så vil den også penetrere. Ville dog ikje brukt bioolje for den herder.

Når det gjelder Lanolin så spør ein bilmekaniker om kva han meiner om dette...😂 Bikkja mi søkte ly for sommer varmen under ein bil behandlet med denne stinkande guffa, ho havna i dusjen for å seie det slik.

Link to comment
Share on other sites

Bruker noen så mye våpenolje at den må være så voldsomt billig?

Jeg bruker enda samme flaske med våpenolje jeg har brukt i 10år minst. Fulgte med en sånn jalla pussesett som er kastet for lenge siden.

Har også en flaske våpenspray fra Biltema som i blant brukes på pressa og diene.

Link to comment
Share on other sites

Det som jeg har lagt merke til på Tectyl våpenolje er at den skal holde seg flytene ned til -50. Om det stemmer er jeg ikke den rette til å spør, da -25 blir regnet som inn i granskauen kaldt her jeg bor. På ytre vestland. Den virker i alle fall godt til å smøre der det trengs olje.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, tussehaugen skrev:

Når det gjelder Lanolin så spør ein bilmekaniker om kva han meiner om dette...😂

Joda, du må pakke deg godt inn for du kryper under en bil som er behandlet med Fluid Film. Stoffet tørker aldri, men er sabla godt mot korrosjon. Ble mye brukt til å behandle ballasttanker på liberty båter under andre verdenskrig. De rustet noe grasat, da de ikke hadde tid til å male med noe som holdt rusten i sjakk. Da ble lanolin redningen. Den stoppet rusten og holdt seg forbausende bra. Det eneste en må være obs på er at har du først begynt å bruke det, så kryper det inn i alle sprekker og skjøter med åpning. Samt at det er steike vanskelig å få det fjernet etterpå. Det smører også godt, da lanolin er basis for mange merker med sprayfett til hylsesmørning før pressing. En må vaske hylsene med rødsprit etterpå, jeg lar de ligge i mange timer i rødsprit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte faktisk lanolin som rustbeskyttelse på rifla i høst 🙂

Men det var en sånn kosmetikk-gradert sak, som ikke lukter. Kjøpt billig på ebay. Jeg masserte litt lanolin inn i en liten klut, den ble litt «oilskin»- aktig. Den brukte jeg til å gnikke over børsa, puttet filla i en lukkbar plastpose og tok den med i sekken.

Ingen lukt, null kliss, ikke spor av rust, utrolig lettvint.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...