Jump to content

Billigt allround våpenolje for rifle


Stihl Crazy

Recommended Posts

Tenkte tråden skulle handle om nettopp dette. Grunnet til tråden er at eg har lenge hatt planer om å kjøpa meg ei rustfri Ruger, men har tenkt kanskje finnes det ein måte og "unngå" dette på. Har jo allerede ei CZ rifle kan eg klare meg med den i forhold til rust?

Derfor denne tråden her, er jo også alltid kjekt med ting og tang som fungerer og er billigt, trur også at det er mulig og benytte olje som ikkje er spesialisert for våpen som er ca 0,35 dl stor og koster 200 kr. Er ogs å litt innteresert i dette emnet her da og har søkt ein del på nettet og prøvd litt forskjelligt. Så tenkte at her var folk velkommen til å skrive om sine erfaringer og tanker omkring emnet, selv om eg sikkert kjem til å skrive dei fleste innlegga her selv, virker ikkje som om det er så stor innteresse for emnet og eg har vel kanskje lit smale innteresser. Men uansett, noe eg har hørt ein kan benytte er vanlig motorolje type mobil 1, sagkjedeolje, olivenolje, symaskinsolje, ATF olje, fett slik som bøndene smøre traktorer og maskiner med. Denne oppramsinga var litt skudd for hofta kan vel neppe benytte alt overalt på våpenet men meir om det seinare, god natt!

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overforstående er slettet. jmonsen

 

Takk for tipsa , kanskje spesielt det siste søkte på Eds red og da kom dette opp :

 

 

1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later.

 

1 part Kerosene - deodorized, K1

 

1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol")

 

1 part Acetone, CAS #67-64-1.

 

(Optional up to 1 lb. of Lanolin, Anhydrous, USP per gallon, OK to substitute Lanolin, Modified, Topical Lubricant, from the drug store)

 

Har skjønt at kerosene er lampeolje men kan terpentin erstatte dette her, Aliphatic Mineral Spirits som er det samme som white sprit? og burde eg ikkje hat acetone oppi og eller er ikkje det nødvendig? --------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Sitering av overforstående er slettet. jmonsen

No ser eg at terpentin og white sprit er det samme. Ser at på biltema sel dei white sprit og automatgirolje pluss lampeolje alle tre i 1 liters forpakninger, kan eg berre blande dei sammen på ei 4 liters flaske og ha dei på den til "evig tid" eller ? korleis er dette eds red mot rust egentlig, er vel det eg er mest redd for.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Daxtron III, lampeolje og Balsamic Terpentin på Biltema. Funker som bare det! Det er 10x mer effektivt enn all annen dyr lurium jeg har prøvd opp gjennom årene. Hvordan det motvirker rust vet jeg ikke men som solvent og smøreolje er den gull! En revolver som har gått 5-600 skudd med bly er ikke pen! Noen lapper med Ed's er den blank både inni og utenpå etter 10 minutter. Reine vidundermidlet!

Link to comment
Share on other sites

Har dere forslag til olje som ikke er på sprayboks? Må unngå unødvendig oljing og lukt i næromgivelsene.

 

Jeg kjøpte noe tectyl våpenolje på plastflasker igjennom skytterlaget på slutten av 80' tallet som jeg fortsatt bruker og som fungerer veldig bra. Klarer ikke å finne disse lengre, men ser at man får kjøpt tectyl våpenolje i hendige 25 og 204 liters fat...

Link to comment
Share on other sites

Har i mange år brukt "Norma no.1" og vært veldig fornøyd, men når jeg skulle innom Petter og ha ei ny flaske anbefalte han meg ei ny olje han hadde tatt inn.. "Napier Gun Oil" Det er etter min mening den beste olja jeg har brukt. 170 kr for 125 ml, men den varer jo lenge da. så prisen pr. puss blir ikke mange øra..

 

Våpena mine får jo ikke boblebade i olje :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd en del forskjellige oljer opp gjennom åra. Jeg har ingen klar favoritt, det er fordeler og ulemper med dem alle. Med våpenolje forstår jeg olje til smøring/korrosjonsbeskyttelse. Til fjerning av kruttslam og mantling bruker jeg noe annet.

 

Den verste olja jeg har vært borti er noe spray fra Birchwood Casey. Den lukta så ille at jeg måtte kaste boksen. Kan hende olja hadde bra egenskaper, men lukta diskvalifiserte den.

CRC våpenolje liker jeg ganske godt. Tyntflytende på spray, praktisk med forlengerrør for å påføre små punkter. Lukter godt. Holder ikke lenge,

WD-40 har jeg brukt noe i skogen. Kjekk å dusje børsa med når det kommer noen regndråper. Holder ikke lenge. Lukter ok. Kan også brukes til å tenne bål.

Biltema universalolje. Plastflaske med passe stor tut. Blank og luktfri. Ganske tjukk, men holder ikke spesielt bra. Upraktisk i sekken, da den fort kan lekke.

Break-free. Lita drittflaske som lekker olje ut på etiketten så limet løsner og alt blir gris. Burde kasta den for lenge siden. Olja er grei nok.

For tiden bruker jeg olje fra TetraGun. Tjukk og klebrig. Lukter ikke for ille, men langt fra godt.

Frog Lube. Hmm, skeptisk. Lukter intenst og setter seg veldig i huden. Lukter ikke vondt, men veldig mye.

Kroil. Supertynn krypeolje. Mye "god" lukt. Fin til sitt bruk, men ikke ei typisk våpenolje.

 

Jeg er ganske opptatt av at olja skal være på en praktisk beholder. Jeg har hatt et par oljepenner som etter kort tid sprekker og renner utover alt. Nå har jeg vanligvis ikke på meg finstasen når jeg omgås våpenoljer, men jeg liker ikke å få klint motorolje og verre på klærne mine.

 

3-in-one er ei olje jeg gjerne skulle ha prøvd. Noen som vet hvor det kan kjøpe? Ebay er kanskje det enkleste.

 

Nå handler tråden om billig våpenolje. Personlig er jeg ikke veldig opptatt av hva det koster. Av alle remedier som knekker skytebudsjettet, er olja veldig langt nede på lista. Det beste tipset jeg kan gi skyttere som vil spare penger er å skyte mindre.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at vanlig tynn motorolje, er like bra som noe annet. Men har ikke giddet å undersøke. :) (Våpenolje, er da ikke så dyrt) Noe tykt og noe tynt, avhengig av hva en skal bruke det til. Eks. glideflater, beskyttelse, o.l.

 

Når jeg vet det er en periode med mye drittvær, benytter jeg flytende voks (spray boks og fille), utvendig på våpen.

Link to comment
Share on other sites

Rett opp og ned ATF olje burde fungere godt, men det er ikke akkurat blant de mest giftfrie og harmløse alternativene.....

 

Balistol er vel det beste og mest "allround" som det finnes av oljer, den kan brukes til alt inkludert utslett og desifisering av sår(hakke flaske her men mener det står på flaska, lett og finne hvis du googler frem balistols website).

 

I forhold til forhindring av rust så er Lanolin(ullfett) bort i mot så genialt som det er mulig og få det, blir ikke like klissete som mye annet og det fungerer bedre en det meste annet, enset minus må være at det kan lukte litt sau av børsa men i forhold til lukt av menneske og smygjakt så er ikke nødvendigvis det det verste :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Eg demonterte brnoen min i dag sette da under stokken inn med lanolin på boks, avtrekket satt eg inn med lanolin spray. Trur handelsnavnet er fluid film. Vil tru at da Sammla  temmelig mykje drit detta her da er ulempa, men bedre med lanolin og drit enn rust. Ellers lure eg på om ikkje ett eller Anna fett eks vis kløver vaselin eller vanlig vaselin gjere susen under stokken og ei eller anna motorolje i avtrekket, sistnevnte bør kanskje vera i sprayform så ein får da overalt. Lanolinen så eg spraya på fryse muligens. Men men går alltid ann å reigjera med diesel og oppvaskbørste og setta inn med olja etterpå. Lurt på om motorolje skada stokken, men da har eg tenkt å finna ut ved å ta å legga ein trebit i olje, men viss ein spraye på så mykje så bruke ein vel for mykje.

Link to comment
Share on other sites

Froglube fungerer finfint men så drøy i bruk som de selv hevder at den er, er i beste fall optimistisk. Avfetter alt skikkelig, ultralyd osv osv. Varmer opp metalldelene med varmluftpistol og så er det bare å koste inn alt med Froglube. Venter til alt er avkjølt og så tørke av overflødig guffe. Har også brukt det på avtrekksmekanismen på begge Sauere men er litt usikker på om det er ideelt. Vedlikeholdsmøring tar jeg kald, bare gnikker inn og tørker av. Synes det fungerer veldig fint og alt løsner enket. Bruker det ikke i selve løpet, der bruker jeg skum og vanlig våpenolje, Tetra et eller annet. Er litt skeptisk til Froglube i kammeret hvis det er så forbanna bra som Froglube selv hevder.

Boltganger på Sauerene blir utrolig glatt med Froglube.

Kommer til å bruke Froglube på Howaen også når den kommer i hus.

 

Link to comment
Share on other sites

Vurderer om jeg skal kjøpe en dunk med maskinolje og evt smørefett for matvareindustrien, til fiskeriforedlings f.eks.

 

Finnes vel ikke et mer korrosivt miljø enn det der.

Leste at noen Amerikanske kyst politi eller kystvakt folk sverga til denne type olje. Spørs hvor godt det løser opp blying, kobber og karbon da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Frog Lube både som rusthindrende, smøremiddel og CLP etter at Frog Lube gutta overtalte meg til å prøve det på NRA konferansen for 5 år siden. Frog Lube er greit for våpen som er i konstant bruk. Lar man våpen ligge en stund ubrukt så er det omtrent som om de er satt inn i sirup når man tar dem fram igjen. Når man kombinerer det med alt arbeidet som kreves for første påføring må jeg si jeg stiller meg tvilende til fordelene med å bruke det. Jeg har helt kuttet ut bruk av dette produktet og gått tilbake til mer tradisjonelle smøremidler. 

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

CLP produkter vil alltid være et kompromiss. Jeg foretrekker å bruke et produkt som kun er laget for å fjerne kruttslam, et annet produkt for å smøre bevegelige deler og et tredje for å beskytte utsatte flater mot rust. Smøreolje bruker jeg minst mulig siden det blir mindre griseri med syntetisk grease. Det går med mye M-Pro 7, BC Barricade og Slip 2000 hos meg.

 

For feltmessig førstehjelp, type holde i gang ei rifle etter en kasse med ammo, er tyntflytende våpenolje, f.eks. RemOil, helt kurant.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...