Jump to content

Smalahaue, er det i vanlig salg ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Det ble nevnt smalahaue under rakfisktråden. Har altid hatt lyst til og prøve det. Er det og få kjøpt i butikkker eller er det bare en privat rett ? Og i eventuelt vilke butikker får man kjøpt dette ?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Tipper du får det i alle butikker, bensinstasjoner og gatekjøkken på vestlandet :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Klarte bare ikke å dy meg.

 

Helt sikkert, bare synd jeg bor på tjukkeste bygda på flatlandet. :cry:

Link to comment
Share on other sites

http://www.smalahovetunet.com/ ring eller send en mail til han her du Graahund. Han er smalahove generalen. Var der med jobben for noen år siden, og det er veldig godt. Nå skal jeg innrømme at jeg hadde en 6-7 akkevitt under snippen før jeg åt, så jeg hadde neppe reagert om hodet hadde blunka og breka. Men det smaker pinnekjøtt rett og slett
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
http://www.smalahovetunet.com/ ring eller send en mail til han her du Graahund. Han er smalahove generalen. Var der med jobben for noen år siden, og det er veldig godt. Nå skal jeg innrømme at jeg hadde en 6-7 akkevitt under snippen før jeg åt, så jeg hadde neppe reagert om hodet hadde blunka og breka. Men det smaker pinnekjøtt rett og slett

 

Detta så veldig fristende ut. Tror jeg må lure med meg fruen på en tur til Voss. Kan jo ta toget dit da så jeg slapper bilturen. Slapper av litt bedre da. :)

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten saksopplysning her: "Smalahove" eller "sauehaud" (kjært barn har mange navn) fåes -- som pinnekjøttet og fenalåret -- i ulike utførelser. På Voss svir de ulla av skinnet og røyker hodet. I Nordfjord flår de hodet og salter det uten røyk. Når det gjelder røyking av vårt ypperste kjøttfe (lammet!), er jeg tilbøyelig til å være enig med salig Einar Førde: "Joda dei røykjer det, men dei kan'kje heilt med smale, dei!". Siden svigerfamilien er fra Nordfjord, er jeg vant til og foretrekker urøyka lam, enten det er sauehue, fenalår (AKA "spekekjøt"), pinnekjøtt (AKA "ribbe", det som vi østlendinger eter til jul kalles "svineribbe" 8)) eller for den saks skyld helt vanlig salt kokakjøtt. Uansett mener jeg at bortsett fra fenalåret bør salta lammekjøtt serveres sammen med mandelpoteter, god hjemmelaget kålrabistappe, fettet fra gryta (eventuelt smelta smør hvis det er lite kokefett) og isvann, eventuelt øl og akevitt.

 

Som andre har nevnt før meg: Hør med kjøpmannen, eller hvis det er et ikke alt for stort slakteri i nærheten kunne du jo bare høre med dem. Da kan du selvsagt risikere å sitte der med en pose ullhuer og måtte gjøre dem gryteferdige sjøl, men siden du er gammel jeger regner jeg med at det ikke er noe stort problem. Flå huene, skjær ut tunga, kløyv huet på langs og ta ut hjernen, salt hele greia som vanlig saltkjøtt. Tungene saltes også lett og kokes sammen med hodene, den er så snadder at et lam egentlig burde hatt minst to tunger ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
http://www.smalahovetunet.com/ ring eller send en mail til han her du Graahund. Han er smalahove generalen. Var der med jobben for noen år siden, og det er veldig godt. Nå skal jeg innrømme at jeg hadde en 6-7 akkevitt under snippen før jeg åt, så jeg hadde neppe reagert om hodet hadde blunka og breka. Men det smaker pinnekjøtt rett og slett

 

enda godt at ikke alt smaker som kylling... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hepp Graahund, som Aircooled skriv her, så er smalahovetunet Norges leverandør på den utsøkte delikatessen... :mrgreen:

Du kan kontakte dei direkte, så sender dei til deg, med fakturaen oppi pakken.

 

Hvis ikkje, så send meg ein PM, med kor mange du skal ha, så skal eg fikse dette til deg.

 

Og som eg har sagt tidligere, du er hjertelig velkommen til ein kopp kaffi, dersom du skulle våge deg over fjella ein gong. :D

Link to comment
Share on other sites

Hiver inn en passende histore...

 

Min far er utflyttet vestlending, og sammen med to av samme ulla skulle det lages smalahove. Dette var på 70-tallet, og på østlandet var smalahove ukjent eller foraktet. Hoder ble bestilt på slakteri og den ene dro med stasjonsvogn for å hente. Med en balje med hoder bak i bilen, og passe høstmørkt, klarte han ikke å dy seg når to ungjenter stod i veikanten og haika. Det var litt sær lukt i bilen, og etter en stund snudde en av dem seg og kikket over seteryggen. Mye bråk, og de foretrakk å gå resten av veien. Senere ble hodene hengt til tørk på pålene til hundegården hjemme hos oss, noe som naboene i byggefeltet reagerte ganske kraftig på. Det gikk seg til etterhvert, og naboene møtte på smalahovemiddag hvert år senere.

 

Minner meg om at jeg også må ta en rundtur for å få tak i mer av den delikatessen :)

Link to comment
Share on other sites

Hepp Rolf91. Du et det du vil, bortsett frå sjølve skallen og tennene.... Resten er mulig å ete.

Eg et stort sett det meste, bortsett frå gummene, eit lite parti bak tunga, med eit bein og ein kjertel i...

 

Og som Sak30-06 skriv her, så smaker det som pinnekjøtt, berre litt betre... :mrgreen:

 

Har inntil kålrot stappe, poteter eller raspeballer.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo meir ein kuriositet enn mat for å mette veldig. ( festen rundt er kjekk )

 

Dersom huvuda er svidd et ein vel og skinnet, men denne tilbredninga liker ikkje eg.

Meir tilhengar av "skjelte" eller salta hovud.. du kan og tørke dei litt etter salting for å skjerpe smaken.

Det er i alle fall denne typen eg lager sjølv. Hovuda bestiller eg med hud og ull hos lokal slakter for 20 kr stk

 

Tungene er og fine som pålegg.

Koke dei ein time eller to, flekke av skinnet og legge dei i ein passande saltlake i nokre dagar.

Ypperleg pålegg..

Link to comment
Share on other sites

her på sørvestlandet ligge de i frysediskane hos de fleste dagligvare butikkane, ferske hos de med litt bedre utvalg.

Kan også bestilles fra de fleste slaktehus.

Men skal du ha tak i flåde og ikke røykte kan det kreve litt mer arbeid

 

Øye, e jo det besta av alt det :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Hepp Rolf91. Du et det du vil, bortsett frå sjølve skallen og tennene.... Resten er mulig å ete.

Eg et stort sett det meste, bortsett frå gummene, eit lite parti bak tunga, med eit bein og ein kjertel i...

 

Og som Sak30-06 skriv her, så smaker det som pinnekjøtt, berre litt betre... :mrgreen:

 

Har inntil kålrot stappe, poteter eller raspeballer.

Hepp Mauser68. Nå var det vel vår luftkjølte østvestlending som nevnte det der pinnekjøttet ;)

 

Men til topic: Jeg eter kjøttet på huet, pluss tunga. Det er faktisk en god del kjøtt på et hue. Det er mye mer finfibret enn f.eks. bog-, nakke- eller sidekjøtt, mørt og fint, passe fett og smakfullt. Jeg snyes det minner mer om salt, kokt lammekjøtt enn om pinnekjøtt, men jeg eter dem -- som før sagt -- helst urøyka. Dog, kålrotstappe og gode poteter må til uansett. Det der med øynene er en sånn misforstått machogreie, men hvis du står over selve øyeeplene sitter det endel fint og godt kjøtt bakom dem.

Link to comment
Share on other sites

Som halvt vossing er jeg oppvokst med mye god mat fra sauen, også smalahove. Som guttunge og ungdom fikk jeg også være med bestefar å lage til smale-skaller. Svidd, salta og røkt selvfølgelig. Men øya plukka vi ut (også bestefar). Jeg synes kjøttet på kjakene er det beste + tunga. Blei alltid diskusjon hjemme om hvem som skulle ha den halvdelen med tunga.

Synes forøvrig en halv skalle er en passelig porsjon (med tilbehør selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

Sako30-06 skreiv :

Hepp Mauser68. Nå var det vel vår luftkjølte østvestlending som nevnte det der pinnekjøttet ;)

 

Fuck it, du skal nå få med deg alt og du.... :mrgreen:

Men rett skal være rett, Aircooled, var det som opna kjeften om det der ja, beklager... 8)

 

GB skreiv :

Som halvt vossing er jeg oppvokst med mye god mat fra sauen, også smalahove. Som guttunge og ungdom fikk jeg også være med bestefar å lage til smale-skaller. Svidd, salta og røkt selvfølgelig. Men øya plukka vi ut (også bestefar)

 

Jasså, du er halvt Vossing ja, det var litt artig. :) Eg jobba hos ein bonde, som eg var med å laga smalahove med. Han også spretta augene med kniv og gnei saltet inn i auge hula. Så sa til han, at han skulle vært tiltalt for hærverk, som ødela det beste på heile hovudet... Han likte ikkje den kommentaren der, kan du vel sei, he, he...

Du får gje beskjed, om du skal bort å helse på slekta då, så kan me ta oss ein prat. :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite tps.

I Oslo er de en foretning som heter Fenaknoken den liger bak rådhuset i Håkon den 7 gate ( vis jeg ikke husker feil ) De kan vere at di har smalahove ? Jeg vet at di har Vossakorv fra Evanger Pølse frabrik.

Dette er den orginale Vossakorven, skal du ha bedre må du lage den selv :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at di har Vossakorv fra Evanger Pølse frabrik.

Dette er den orginale Vossakorven, skal du ha bedre må du lage den selv :D:D:D

 

Enig Geronimo, den korven er snadder! Evanger pølsefabrikk produserer også suverent pinnekjøtt og smalahove, så en skulle tru det burde kunne skaffes! Også Tiriltunga og Fenarull og....... :shock::oops:

 

Jasså, du er halvt Vossing ja, det var litt artig. :) Eg jobba hos ein bonde, som eg var med å laga smalahove med. Han også spretta augene med kniv og gnei saltet inn i auge hula. Så sa til han, at han skulle vært tiltalt for hærverk, som ødela det beste på heile hovudet... Han likte ikkje den kommentaren der, kan du vel sei, he, he...

Du får gje beskjed, om du skal bort å helse på slekta då, så kan me ta oss ein prat. :D

 

Jepp, det hender jeg er over fjellet, så det hadde vært artig.

Link to comment
Share on other sites

Ja Evanger pølsefabrikk lager uten tvil gode produkter. Samme med Voss Kjøtt på Vossestrand også. Den bondekorven som dei har der, er skikkelig god. Men det er ikkje Evanger pølsefabrikk som lager den orginale Vossekorven, det var Nils Geitle A/S som i sin tid hadde den. Men så blei Geitle kjøpt opp av Møre Kjøtt, og dei klarte å slå Geitle konkurs ( i et skikkelig skittent spill ) og stakk avgårde med den. Så trur den fortsatt blir produsert, men dog ikkje så god som den ein gong var.

 

Så den beste pølsa blir nok produsert på Evanger og Voss Kjøtt pr i dag. :D

 

Jepp GB, du får snakke til, hvis du skal bortover ein tur, det hadde vært artig. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...