Jump to content

Magnum 1/Felt, hvilken revolver?


roess

Hvilken .357 magnum revolver er best?  

120 members have voted

  1. 1. Hvilken .357 magnum revolver er best?

    • S&W model 27/28
      10
    • S&W model 586/686
      81
    • S&W model 19
      1
    • Ruger GP100
      19
    • Colt Python
      8
    • Colt King Cobra
      2


Recommended Posts

Heisann folkens! :)

 

Skal etterhvert handle meg .38/357 revolver for bruk til magnum klasse 1 og revolverfelt.

Hadde egentlig bestemt meg for å vente til det dukket opp en eldre S&W model 27, med 8,3/8 toms løp.

Men det viser seg at det er langt mellom slike revolvere! Eller så leter jeg på feil sted..

 

Har også vurdert å kjøpe noe annet. TROR jeg har bestemt meg for at det isåfall blir en av følgende:

 

S&W model 27/28 6/6,5"

S&W model 586/686 6"

S&W model 19 6"

Ruger GP100 6 "

Colt Python 6"

Colt King Cobra 6" (evt Trooper?)

 

Skal jeg kjøpe Ruger blir den isåfall ny!

 

Så hva mener folket? Hvilken bør en velge? Hvilken er best? Er det noen jeg ikke har listet her jeg burde skamme meg for å ha utelatt??

Og ja, det er deres personlige synsing, meninger og erfaringer jeg er ute etter her! :D

 

Håper på masse meninger!

 

Mvh Roess

Link to comment
Share on other sites

Ut fra personlig erfaring så hold deg laaangt unna Colt King Cobra. Gidder ikke forklare, men avtrekk og timing osv

en 586 som jeg har selv er fine greier

CIMG0128.jpg

En Ruger skal man heller ikke kimse av, da får du en veldig slitesterk og pen revolver.

K-ramme Smither som mod 19 ville jeg nok holdt meg unna.

Når det gjelder mod 27/28, har hatt en slik og det er en super revolver, men irriterende kort tønne slik at man ikke får brukt lange og tunge kuler som den revolveren burde være utmerket til, men holder du deg til 158gr kuler går det greit.

Link to comment
Share on other sites

Ken: okei, det høres ut som et bra par revolvere det! :) Vil du anbefale å ha to forskjellige, en til revolverfelt og en til magnum 1?

 

OlavM: først og fremst, fin 586 :D

Jøss, er sylinderen på en 27 kortere en på en 586? Der lærte jeg noe nytt i dag også!

Mulig det er et dumt spørsmål, men er det noen grunn til at jeg vil skyte tyngre kuler en 158gr?

 

Takk for svar så langt!

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten bedre å kjøpe en mod.28. Teknisk er den lik mod.27 men 28 har smal avtrekker og hane som de fleste synes er en fordel. Winge har mod.27 8 3/8" løp på lager til 1000.-. Dette løpet passer også mod.28.

 

Jeg har en mod.28 med 4" som skyter så bra at jeg ikke orker tanken på å sette inn nytt løp.

 

Tidligere har jeg hatt en Manurhin 10,5" siluettrevolver i 357. Tror ingen overgår denne til magnumfelt hvis man bygger den om til DA.

Link to comment
Share on other sites

Ken: okei, det høres ut som et bra par revolvere det! :) Vil du anbefale å ha to forskjellige, en til revolverfelt og en til magnum 1?

 

OlavM: først og fremst, fin 586 :D

Jøss, er sylinderen på en 27 kortere en på en 586? Der lærte jeg noe nytt i dag også!

Mulig det er et dumt spørsmål, men er det noen grunn til at jeg vil skyte tyngre kuler en 158gr?

 

Takk for svar så langt!

 

Skal du ha to forskjellige, så bør de være like, slik at de operer likt. Det har noe med motorisk innlærte evner å gjøre. Altså: to 686'er eller to M27'er. Fordelen med to er: Du kan ha lenger løp på magnumen. Mer enn 6" er ikke å anbefale til revolverfelt. Blir fort ugreitt å holde et langt våpen med én hånd. Men selv om du har lik løpslengde på dem er det fordeler med å ha to. Primært slipper du å justere siktene hele tiden. Selv bruker jeg blykuler i revolver og mantlet i magnum. Veksling fra skyting med mantlet ammo til blyammo går ut over presisjonen, og det er ikke alltid praktisk gjennomførbart å fjerne mantel før du skal i revolverfeltløypa.

 

Apropos kulevekt: Det er to måter å høyne faktor på: 1: Øke fart. 2: Øke kulevekt. Bruker du 4" løp i magnum, må du skuffe på for å få faktor. Tunge kuler kan være en løsning. Ellers er eneste grunnen jeg kan se, at du vil jakte med den. (Nei, ikke i Norge :roll: ) Lader du med blykuler påsatt gas-check, er det ingen ting i veien for å sette kulene til 40,0mm (som er maks i M27).

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke noen ekspert på dette, så ta det jeg sier med en klype salt :wink:

 

Jeg har spaggeti armer og svak overkropp og sliter med min "skytteralbue". Av den grunn liker jeg en litt lettere revolver til revolverfelt som normalt har noen standplasser som skytes uten støttehånd. Det var her jeg som regel tapte mest poeng i feltløypa. Ikke bare grunnet vekta, men jeg er ikke noen bra enhåndsskytter. Her passer da modell 19 meg fint.

Magnum 1 som skytes med støttehånd klarer jeg da et tyngre våpen bedre og da er modell 686 fin, for meg.

 

Nå skal det sies at min modell 19 var et feilkjøp, den var tenkt som spesialrevolver men hadde square butt og da ble det litt mer jobb ved en ombygging. Siden jeg likte den så godt fikk den vare som den var og brukt i revolverfelt og forhåpenligvis i PPC etterhvert når jeg tar meg tid til det.

Link to comment
Share on other sites

M19 tåler den "nye" lavere trykkstabdarden for 357mag.

 

M19 i 357 og m29 i 44 er sikkert årsaken til at trykket ble satt ned i sin tid.

Kan så være, men du må kanskje over trykkstandarden for å holde faktor? Faktorkravet er ganske heftig, og mye fabrikkammo klarer det ikke. Du opererer uansett i grenseland for svidd hånd.

Link to comment
Share on other sites

Men selv om du har lik løpslengde på dem er det fordeler med å ha to. Primært slipper du å justere siktene hele tiden.

Det er vel et godt poeng ja!

 

Nå skrev jeg på søknaden at revolveren skulle brukes til både magnum 1 og revolverfelt :forvirra: Lite gjennomtenkt!

Men kan sikkert ordnes en til etterhvert, da aktivitetsnivået nok kommer til å bli ganske høyt.

 

Hvis budsjettet tillater det synes jeg listen bør utvides med Manurhin MR73 Sport.

Notert! :)

Link to comment
Share on other sites

og ihvertfall ikke når den koster 18000,-

Manurhin blir i dyreste laget ja.

 

Er det noen som har prøvd eller kjenner til desse Taurus Revolverne ?

http://www.taurususa.com/revolvers.cfm" target="_blank" target="_blank

Har en Raging Bull .44magnum blånert 6,5".

 

Får bygget mye fin S&W for den prisen ja. Ligger mye inspirasjon i galleriet ....

Da må jeg nesten se litt der :) er i utgangspunktet planen å ha revolveren mer eller mindre original. Selv om en avtrekksjustering/tuning er såklart ikke å forakte! Og må såklart ha et grep som passer meg godt.

 

Takk for alle innspill så langt! :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha to forskjellige, så bør de være like, slik at de operer likt. Det har noe med motorisk innlærte evner å gjøre.

Dette ville ikke jeg ha lagt spesielt stor vekt på, men det er ei vurdering som hver enkelt må gjøre. For mitt vedkommende er ikke dette et hensyn jeg ville ha tatt.

Link to comment
Share on other sites

Står nok mellom gp100 og 586/686 dersom det ikke dukker opp en bra model 27.

 

Har fått prøveskyte en eldre gp100 4" av en i klubben, og den virket som en solid, bra revolver.

Var så en tur på oslo skytesenter og klådde på en ny 6" gp100, og den kjentes virkelig bra ut!

Denne hadde de nye (houge?) gummigrepene som kommer på dem nå, og det passet hendene mine utrolig bra :)

 

Har også klådd litt på ny 686 tidligere. Disse virker også som veldig bra revolvere, som jeg sikkert hadde blitt fornøyd med. Men må si at skal jeg handle nytt, blir det nok en Ruger.

Alternativet er en fin, brukt, eldre S&W.

Er helt sikkert 95% synsing, men syns de gamle virker litt "dyrere" og bedre laget en de nye. (Har en gammel 17-3 som liksom er det jeg har å sammenligne de nye med)

Og så skal jeg innrømme at jeg ikke er så fan av den interne låsen heller.

 

The agony of choice! :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har bare gode ord å si om Ruger GP100, men nå er jeg veldig partisk siden jeg eier 3 (snart 4) våpen fra Ruger. Så jeg sier kjøp en Ruger, mye greiere å forholde seg til Søylen enn Winge hvis det av en merkelig grunn skulle bli behov for reklamasjonsak eller noe sånt.

Link to comment
Share on other sites

De første åra jeg skjøt mag 1 var med en 8" Python, men jeg har også brukt min 8/10" DW mod 15 og bruker nå, når jeg får tid til felt en Manurhin MR 73 silhuette med DA av trekk og lett polering fra Børselars.

Men tror man får ennå litt bedre DA på en S&W 586/686.

Originale mod 27 med lange løpet er også bra, men personlig liker jeg litt mer vekt forut og med det sugerøret som er på mod 27, blir den ganske lett framme.

 

Ruger DA er solid og kan bli bra på DA med litt bruk, eller tuning.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for alle svar og meninger! :D

Heller nok mer og mer mot en Ruger, dersom det ikke dukker opp en mod 27.

Noen som har erfaring med Ruger Security Six? Dette er vel modellen GP100 erstattet?

Har lest mye bra om dem, men hadde vært morro å høre hva kammer-folket har å si! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ruger Security Six, er en solid revolver. Kanskje litt lett løpsprofil i forhold til hva, som er vanlig i dag, men avtrekk og presisjon er jevnt over bra. Kanskje litt smalt skjefte for enkelte, men finnes jo andre skjefter. Relativt rimelige er de vel også.

 

Ligger i hvertfall en på "finn" :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
On 11/14/2013 at 10:25 PM, OlavM said:

Ut fra personlig erfaring så hold deg laaangt unna Colt King Cobra. Gidder ikke forklare, men avtrekk og timing osv

en 586 som jeg har selv er fine greier

CIMG0128.jpg

En Ruger skal man heller ikke kimse av, da får du en veldig slitesterk og pen revolver.

K-ramme Smither som mod 19 ville jeg nok holdt meg unna.

Når det gjelder mod 27/28, har hatt en slik og det er en super revolver, men irriterende kort tønne slik at man ikke får brukt lange og tunge kuler som den revolveren burde være utmerket til, men holder du deg til 158gr kuler går det greit.

Hei. Hvor er denne bygget hen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...