Jump to content

Åtebu og oppvarming


Kråkejeger

Recommended Posts

Hei!

Jeg hadde samme problemet, og løste dette med å kjøpe 2 stk litt store keramikk blomsterpotter(6-7liter), som jeg satte oppned på en skiferplate. Så tente jeg opp 3-4 telys inne i pottene, og de ble så varme at det ikke gikk ann å ta på de etter noen minutter. Nå var åtebua mi ganske liten innvendig, men hadde ingen problemer med å ha 15 varme inne, selv om det var 10 minus ute........

Link to comment
Share on other sites

Dersom åte er ikke altfor nær så kan du bruke vekebrenner.

 

Hvorfor har avstand noe å si?

Min erfaring fra villsvinjakt i Sverige,der åtebuene er plasert 2-2,5m over bakken. Er at vekebrenner fungerer utrolig bra. Varmer bra,lenge og veldig lite støy. Har en teori på at varmen i bua går ut av luka og drar med seg vitringen din opp i luften og bort.

Grisen kommer inn fra alle kanter. Både jeg og de jeg jakter sammen med har opplevd ved flere anledninger at de også kommer bakenifra og under bua. Noen ganger blitt stående å gni seg på bena på bua.

 

Dette er for øvrig noe av det mest spennende jeg har vært med på,da man prøver å være så stille at man nesten ikke "klarer" å puste ;)

 

Min teori da....

 

Eks. http://www.jula.no/parafinovn-2-2kw-418016

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil ha en som er helt stille, ellers kommer sordinen forsterke lyden til en evig pussling, så hör jeg ikke grisen. Lukt er jeg ikke så redd för da vindrettningen må være rett, eller så kommer aldri grisen fram.. Men det skal sies, jeg har isolerat den ene bua mi med asfaltsplater, mest för stöy, men i går natt var det 0 grader og de timren jeg satt i via var det helt fint å sitte uten varme..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører bil med gass, og på LPG stasjonen hvor jeg tanker kjøpte jeg en rødspritbrenner som er helt utrolig god.

Den er som ei lita bøtte, rommer en liter rødsprit, varmen kan reguleres og den er helt lydløs.

 

Jeg har ei uisolert jaktbu på 2x3,5m. og varmeren står på over natta og holder bua varm selv i minusgrader.

Link to comment
Share on other sites

Jakter rev med 17hmr med demper,så jeg er ikke helt avhengig av hørselvern men det er nok bra å ha hvis ikke pipa stikkes ut av glugga. 20 liters ojefat i metall med telys kan også brukes. Kan jo sitte på de også.

20 liters spanna med hank er kjempe god som eg tok i bruk for over 30 år sida.

Ha ei plate i bunnen så telysa står stødigt, kan takast med på isfiske/postering eller hvor du har lyst å bruke den.

VITRING.

Eg har alltid fangsta med en sigarett tent,,trur neppe at det har påvirket fangsten negativt då dyra ikkje kan skille tobakk lukt med anna røyk som fare.

Mange dyr kjem faktiskt inn til bål plassen ute, om det er av nysjerighet eller hva?

Lærte eit anna kult triks med hjorte jakta ang vitring frå meg.

Ta med katta i et bur og ha den utenfor der du sitter på post, var litt i tvil ang den.

Fant fort ut at det funkar som fjell.

katta stinker enormt i dyreverden og kan katta holde seg på min plass utan å bli skremt, så kan vel hjorten og gå der uten fare vart min konklusjon.

Prøv den ut,,,,

 

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg har flere åtebuer, disse er 1,8x2.5m store, har gjenom 25år men revjakt prøvd det meste og har etter min mening funnet det optimale hvis strøm ikke er tilgjengelig, Byggmakker og div hyttebutikker selger en liten utgave gassovn, den er på 650-1600w, bruker lite gass og er svært effektiv.

Varmer opp bua fra -10 til +15 på 20min.

Du må ha en 10cm ventil på hver ende oppe ved taket av bua for utlufting av kondens fra ovn og ett luftehull på 5cm rett bak ovnen ved gulvet for å sørge for oksygen til flammen.

Jeg har ovnen ved inngangsdør og har ett tykt ullteppe hengende mellom stolen jeg sitter i og ovnen for å slippe lys fra ovnen og dermed avgi silhuett i gluggen.

Bestill termopanglass etter ønsket mål fra vindusleverandør å lag din egen glugge, ved bruk av termopanglass er du kvitt dugg som er ett problem hvis dårlige vindu benyttes.

Sitt aldrig etter reven med vinden i ryggen, dette er ofte årsaken til at reven "uforklarlig" bare passerer forbi åta i stor fart, ha heller flere åter så du kan velge etter vindrettning...en skremt rev er en klokere rev.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt sånne 5 liters ølbokser/ølfat med telys inni for å holde varmen, de passer fint inn under stolen jeg sitter på.

Med en rekke små hull langs kanten nær bunnen slipper svært lite lys ut, samtidig som luftsirkulasjonen er god nok til telysene.

 

Kullos er ikke noe problem, telysene slukner på grunn av oksygenmangel lenge før du gjør det.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Her var det mange gode råd og tips, tydelig at mange har prøvd mange forskjellige løsninger opp igjennom tidene.

Har sittet mange timer i bitende kulde og hakket tenner både på rev og hjortejakt i forskjellige jaktbuer. Noen enkle, andre veldig gode. De to siste jeg har laget er 2"x4" konstruksjon, med asfaltplater i vegger, tak og i gulv, kunne selvsagt tatt den helt ut og brukt vindsperre(det kommer på den neste!), men bare ved bruk av asfaltplater er det faktisk en fornøyelse og sitte der, det er en enorm forskjell med og uten!

 

Rødsprit brenner har andre jeg har jaktet med brukt, med gode tilbakemeldinger, jeg ser også for meg at en parafinbrenner gjør jobben. Men lukt i dette tilfellet har jeg lite kunnskap om, om rev eller hjort varer dette, og hvor mye de evt blir støkket av det. I tillegg krever slike apparater luft tilgang og det må være lufting ut også, det kan jo være en ekstra ting og ta hode for mtp lukt og vitring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jeg har brukt, eller rettere sagt ikke brukt i mange år. Den avgir god varme men, med mindre man har det under benk eller bak en gardin synes jeg at den avgir for mye lysforstyrrelse i form av blafrende flamme. Mulig jeg er hyper sensitiv mht forstyrrelser for reven men når jeg sitter i mørket i bua vil jeg at det forblir mørk. Har bygget meg ny åtebu iår så den får en ny sjanse. Viktig med god lufting!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noen som har fått gjort seg noe erfaring med den Origo Heat Pal ovnen som er nevnt lenger opp her? Som isfiskebutikken selger? Har brukt den parafinovnen som jula selger noe sålangt i vinter, men det blir et mildt sagt dårlig inneklima med den når den har fyra i 40-60 min, så vi er på utkikk etter alternativ!! Bruker telys under ei blomsterpotte etter vi slukker ovnen for kvelden, den funker for så vidt greit, men litt marginalt er det.

 

Håper på innspill.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er den fra jula på støy?

 

Vekebrenner, tilsvarende den fra Jula, er vel noe av det som bråker minst. Det er egentlig bare hvis flammen blafrer at det blir noe særlig lyd fra den, og så evt 'knitring' i metallet som følge av temperaturendring. Disse bråker ikke slik som f.eks 'primus'-typer a'la den gamle Optimusen til forsvaret, eller gassbrennere av samme type.

Jeg bruker en slik sak til oppvarming av et lite verksted/smie på noen få kvadratmeter, og den gir veldig god varme.

Det finnes også små gassovner får bruk med ventilboks: http://www.warnersbaatbu.no/default.pl? ... pageId=190

Disse gir også grei varme, men hvis det er takhøyde nok (mer enn 1,5m) så ville jeg nok ha valgt vekebrenneren. Den vekebrenneren som jeg har, har også fordel av at det går an å sette kaffekjelen på den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...