Jump to content

1936 Luger P-08

Mulstad

Recommended Posts

En venn av meg vurderer å selge sin 1936 Mauser Luger P-08.

Lugeren er laget i 1936, med alle obligatoriske merker (dobbel ørn) osv, samt at alle deler har parts-lik nummerering. Den har et reservemagasin som ikke har samme serienr, samt originalt lugerhylster med verktøy som er produsert i 1939

Denne modellen er rustblånert, den definerte gule "straw" blåneringsfargen på avtrekker og receiver er der også.

Noe av blåneringen er slitt ved fremste del av løpet, men utover dette er den i utrolig flott stand. Jeg har funnet tilsvarende fra USA som er prissatt til mellom 3000-3500 USD.

Er det noen som har noen formening om hva noe slikt kan være verdt i Norge?

//Mulstad

Veldig fin Luger, med nummerlikt magasin vil jeg i allefall si 5000kr her i Norge (og selvsagt mer i USA).

Det nederste bildet viser ett magasin som ser ut til å være laget av ett stykke metall, de har den beste kvaliteten. Men såvidt jeg vet burde en S/42 1936 ha stanset magasin i blank utførelse, så bildet viser kanskje reservemagasinet som ikke var nummerlikt?

At hylster er fra samme årstall teller ikke noe fra eller til, hylster ble sendt ut fra store lager bestående av ymse også fra første verdenskrig -det ble ikke gjort noen forsøk på å matche dem mot nye pistoler. Men det har en stor betydning om det har vært innom forsvaret og er blitt påsydd web-fester. Er det orginalt uten påsydde fester => ca 1500,- Dersom ikke => 3-400kr.

Er det årstall på lugerverktøyet?

Når forbudet på håndvåpen trådde i kraft i Storbrittania, var dette et våpen som enten måtte bli solgt rimelig fort, eller bli destruert. Så han kontaktet vår felles venn i Norge, og lurte på om han kunne ha interesse av det?

Pistolen havnet så her i Norge, og engelskmannen fortalte den nye eieren at "now I have two old friends to visit. The Luger and you, and in that order... :winke1: "

Engelskmannen fikk for kort tid siden slag, og døde.

Min venn føler således ikke like stor forpliktelse til å ha våpenet i sitt eie, og ønsker således at det nå havner hos en ny eier som vet å sette pris på det.

Tror neppe den blir solgt uten at eieren vet at denne omtrent havner på en plysjpute :lol:

Takk for tilbakemeldingen MorganKane!!

//Mulstad

Fint at den fortsatt eksisterer.

Ser ikke ut til at den er stemplet med britiske merker, noen ganger var de i overkant ivrige med BNP, kaliber og tonn trykk. Undersiden av pipa, gaffel og ramme er typiske steder. Mer uvanlig er det at de fant en diskre plass under grepet (nederst mot magasinbrønnen). Ta en titt der, så ser dere kanskje finner ett lite BNP merke + ett annet godkjenningsmerke ;)

Hei igjen.

Jeg har nå sjekket rundt om kring på våpenet, uten å finne noe annet merke en hva som er å finne forøvrig på pistolen.

Mulig det finnes noe under skjefteplatene, men jeg lar eieren evt. ta en titt der, da jeg ikke vil begynne å skru på den :)

//Mulstad

Sansynligvis riktig det med stabsfjert.

Ut fra historier ble de fleste tatt fra falne offiserer, men tyskerene utdelte ikke pistoler primært til offiserer slik som f.eks USA gjorde. De fleste gikk til ikke stridende stabsjobber og menige som var oppsatt med tyngre skyts. Mulig en del forvekslet menig med offiser p.g.a ganske fancy uniformer ..ja, også høres det vel litt tøffere ut også ;)