Propell Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Hei, Har kjøpt Helsport Varanger 4-6 person. Har også kjøpt ovn. Trenger jeg innertelt? Jeg forstår jo problemet med kondens, men jeg trenger jo ikke å gni meg mot duken. Eller vil det dryppe kondens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Kondensen følger duken ned til bakken, så jeg ser faktisk ikke helt behovet for et innertelt mot det.. Innertelt gir dog et lite hakk bedre isolasjon, men jeg har aldri hatt noe behov for det selv i snøvær og minusgrader.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Trenger og trenger. Man trenger definitivt ikke innertelt. Lavvuen er mye koseligere, tørrere, og muligens litt varmere med innertelt. Det gjelder også om sommeren, særlig i regn. "ØKH-grensen" går omtrent ved innerduk, det kan være mye kjipere vær før hun klager dersom innerteltet er oppe. Hvis vi "bare skal overnatte" så bruker jeg ikke innerteltet, men om vi skal ligge noen dager, eller bo og kose oss i teltet, så er det innerduk opp (ikke i finvær midtsommers). Innerduken hjelper også godt på å holde mygg ute om sommeren. Selv om det ikke drypper fra duken, så gir en klissvåt ytterduk i høljeregn en helt annen stemning i teltet enn en tørr og varm innerduk... Unntaksvis fyrer jeg i lavvuen (bål), men det fungerer dårligere, eller ikke, med innerduk. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 I lavvoer med veldig tett duk typisk lettvekteren så kan muligens ett innertelt gjøre noe med innemiljøet, klam luft osv. Men bruken er vel mest tenkt i forhold til å kontrollere mengden insekter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smaug Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Synes bunnduk er vel så effektivt for å forhindre fuktighet som innertelt. Kommer også an på hvor mange som bor i teltet. Er det 4-5 personer i teltet blir det fort mye kondens uten innertelt. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UltimaRatio Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Ja det tenker jeg og, og derfor kjøpte jeg Tentipi sin lavvo med bomullsduk, den veier sitt men det gjør også en lettvekter med innertelt:-) bruker ikke bunnduk i min. Stoffet puster svært godt og det er ett utrolig godt innemiljø i denne lavvoen. Har også brukt den vinterstid med vedovn og har hatt den oppe i minus ti grader og med god vind 10-15m/s. Null problemer med kondens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts