Jump to content

"sjekk" av NYE medlemmer


østlendingen

Recommended Posts

Hei

 

Har dere som er i klubber en rutine i forhold til bakgrunnsjekk av nye medlemmer kommer til deres klubb?

Man vet jo aldri hva slags bagasje folk har med seg, og det er jo ikke alle som på en eller anen måte burde være i et slikt miljø.

Hvilke rettigheter har man som klubb for å sikre seg mot at tidligere domfelte våpendesperadoer, rusmissbukere og annet blir medlem i klubben.

1 ting er at vedkommende aldri vil få innvilget våpensøknad, men det er ikke alle, som av en eller anen grunn burde få fikle med klubbvåpen...

 

Har man som klubb noen rettigheter? hva er deres rutiner?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er politiets jobb å forholde seg til folks vandel- og det er også en sak mellom politiet og søker/medlem.

 

Situasjonen du skisserer, hvor den enkelte klubb skal ha tilgang på bakgrunnsinformasjon fra potensielle medlemmer, hører ikke hjemme i en rettstat.

Link to comment
Share on other sites

`Jeg er fullstendig klar over at problematikken har to sider.

 

Men er det slik at alle klubber ønsker tungt kriminelle og rusmissbrukere velkommen med åpne armer?

 

Jeg ser det ikke som en folkerett å håndtere våpen, og folk som er dømt for gjentagende tyngre kriminallitet er vel egentlig ikke forenelig med denne sporten?

Vi som driver med denne sporten har en del press på oss i forhold til at det fra øvre hold ønskes innskjerpning på våpenloven, og jeg er litt usikker på om vi kommer heldigere ut mtp å ha tyngre kriminelle, som ikke en gang er ferdig med sine saker i omløp og håndterer klubbvåpen? Jeg spørr enkelt har dere noen rutine på slikt, eller er døren åpen for ALLE?

Link to comment
Share on other sites

Men er det slik at alle klubber ønsker tungt kriminelle og rusmissbrukere velkommen med åpne armer?

Et idrettsmiljø bør i mitt hode være åpnet for "alle". OGSÅ folk som har en mindre heldig bakgrunn enn besteborgeren. Det er faktisk slik at endel mennesker endrer livsførsel i løpet av livet, og mange har ting i fortiden som ikke nødvendigvis gjenspeiler det livet de lever nå.

 

Så få politiet heller svare nei på en våpensøknad en gang i blant.

Link to comment
Share on other sites

+ 1 Evert

 

 

Jeg ser det ikke som en folkerett å håndtere våpen, og folk som er dømt for gjentagende tyngre kriminallitet er vel egentlig ikke forenelig med denne sporten?

 

Våpenloven regulerer bare "erverv og innehav" ikke "håndtering". Dersom du ønsker å begrense hvem som kan være medlem i en pistolklubb, får du jobbe for en strengere våpenlov.

 

Man kan ikke hente ut vandelsatest som klubb. Men tror det er unntak hvis vedkommende skal instruere mindreårige.

 

 

Edit: Ikke det at jeg synes det er uproblematisk hvis "tungt kriminelle" er aktive i klubben min.

 

Men det er heldigvis veldig få tunge kriminelle i samfunnet. Og at noen av dem skal være aktive i en pistolklubb over tid, ser jeg på som et konstruert problem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kommer litt ann på hvilket forbund klubben er medlem av. Er det snakk om DSSN så er det bare å nekte hvis man finner grunn til det. Er det snakk om en NSF klubb så er man jo også underlagt NIF, og da er det i utgangspunktet åpen for alle. Folk kan selvsagt fortsatt bortvises fra banen for usikker oppførsel o.l., men utover det er det ikke mange lovlige virkemidler man har.

 

Men er dette et stort problem? Dette er et ærlig spørsmål, da jeg bor i en liten by, og vi er glad for alle medlemmene vi får. Situasjonen er kanskje annerledes andre steder, men jeg ser liksom ikke for meg at mengder av domfelte våpendesperadoer og rusmisbrukere oppsøker pistolklubber hele tiden. Eller?

 

Forøvrig 100% enig med Evert.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden fikk meg til å tenke på:

 

Who are you? where ya been? where ya from?

Gossip burning on the tip of your tongue

You lie so much you believe yourself

Judge not lest ye be judged yourself

 

Holier than thou

You are

Holier than thou

You are

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare spør om det er noen som har noen rutiner/retningslinjer på slikt.

Det er sikkert flere "tyngre kriminelle" som har godt av å komme bort fra sitt miljø til et sunt og trygt skytemiljø.

Jeg vet vi har en gang i tiden ekskludert et medlem pga sikkerhet, da vedkommende var uskikket til å håndtere våpen, etter vådeskudd, og har flere ganger snudd seg med ladd våpen, så den er grei.

 

Jeg sier at jeg vet dette er i gråsonen, og derfor spør jeg hva som er vanlig rundt om.

 

Har vel fått svar på dette, så takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok tynt med rutiner og retningslinjer.

 

Jeg ser absolutt hva du mener. "Tunge kriminelle får våpentrening" er ikke akkurat en overskrift vi vil ha i VG.

 

Men vi har ikke mandat til å bakgrunssjekke, (og bra er det ) Banen er åpen for alle. Men de fleste klubber er små og oversiktlige.

 

Det at politiet ikke kan opplyse dere, betyr ikke at dere ikke kan tipse politiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det ikke som en folkerett å håndtere våpen, og folk som er dømt for gjentagende tyngre kriminallitet er vel egentlig ikke forenelig med denne sporten?
Enig, men det er politiets oppgave å hindre disse tilgang gjennom våpenloven. For klubber som er tilknyttet Norges Skytterforbund, som igjen er medlem i Norges Idrettsforbud, er det meget vanskelig å nekte noen medlemsskap.
Link to comment
Share on other sites

Man kan ikke hente ut vandelsatest som klubb. Men tror det er unntak hvis vedkommende skal instruere mindreårige.

Det er krav om vandelsattest fra politiet for tillitsvalgte/instruktører i klubbene som skal arbeide med (bl.a.) mindreårige. Men de vandelsattestene er svært spesifikke, og det vil vanligvis ikke fremgå om vedkommende for eksempel har vært dømt for rusmisbruk.

Link to comment
Share on other sites

Det er instruktøren i klubben som må ha vandelsattest hvis de som læres opp er under 16 år gamle. Det er ikke mulig å få ut en vandelsattest for de som vil lære å skyte. Og som nevnt er NSF underlagt NIF og kan IKKE nekte å slippe til nye medlemmer.

Kontroll av personer kommer først når disse søker om våpen.

Selvsagt er det skyteleders ansvar å eventuelt bortvise personer som av en eller annen grunn ikke bør skyte.

 

Et par tanker rundt akkurat dette 'problemet'.. Hvis vi lærer opp en kjekk ung mann og han er 100% kjekk og grei.. Vi SER altså ingen problemer men kanskje han allerede har halve livet bak seg som misbruker eller har vært under mentalbehandling.. Og han står på standplass med en eske ammo og et våpen samt 10-15 'blinker' rundt seg..

Eller noen som har hørt om Brevik?...

 

Selvsagt BURDE skyteleder eller klubb / lag kunne kontrollere sine nye skyttere men sånn er det altså IKKE mulighet for.

Politiet BURDE følge opp alle nye skyttere men de har erfaringsmessig heller INGEN mulighet og kapasitet, noe som er MEGET betenksomt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pratet med jurister på Romerike PK, Oslo Pk, og POD i dag, ang lovligheten med å sjekke opp personer som man kanskje synes noe "skurrer" ved.

Og har egentlig fått forskjellige svar fra hver person jeg har pratet med.

Noen synes forståelig nok (som jeg selv er enig med) at dette tråkker litt over grensen til personvernet.

INGEN har sagt at de kommer til å utlever noe spesifikk informasjon om hva, hvor når,

men jeg har fått høre at det er mulig å få et ja eller nei svar, på om vedkommende er skikket til å håndtere våpen.

(vi snakker ikke om søknad til eget erverv av våpen, for det er politiets ansvar, foruten klubbens anbefaling)

Det er heller ikke snakk om å sjekke hver eneste en som kommer inn døra og vil prøve skyting.

Men jeg mener det er lov å vise et visst ansvar og skepsis til hvem man låner bort klubbvåpen til under skyting

 

Så lenge folk er i prøveperioden (for de som ikke får erverv for eget våpen er den evig) er de klubbens ansvar helt og holdent.

Det er de som har eget våpen som må svare for politiet.

 

Jeg kan for ordens skyld nevne at vi ikke opererer på denne måten, men man blir "tatt" litt på senga, når noen har en tyngre alvorlig sak under opprulling, mens vedkommende er i "rekrutt" tiden...

Man får jo mange tanker, og spørsmål, og da er jeg frekk nok til å spørre direkte, istedet for å pynte på formuleringen for å blidgjøre massene :)

Link to comment
Share on other sites

:roll: Det burde jo vært sånn at alle som skal lære å behandle våpen burde vært 'godkjent' av politiet sånn at alle de andre kunne følt seg litt tryggere? Vi får jo også 'nye landsmenn' som ingen av oss vet bakgrunnen til.. De kan jo være barnesoldater eller terrorister ELLER Norske 4 generasjons kjekke folk.. Vi vet jo ikke!

Men tilbake til unge Brevik.. Ikke mange som klarte å gjennomskue han så vidt jeg har forstått.

Saken om politikontroll av nye skyttere burde absolutt vært vurdert av de forskjellige forbundene!

Jeg kunne godt tenkt meg at vi kunne levert en liste over nye skyttere til politiet og eventuelt fått en tilbakemelding hvis det foreligger 'bekymringer' om noen av navnene.. Altså et råd fra myndighetene sånn at tragedier kan forebygges / unngås.

 

Til Lindskog: Vi snakker om nye skyttere.. Vår klubb låner ut pistoler.. Hjelper lite om jeg som klubbmedlem eller skyteleder har mitt våpen i hylster når nybegynneren finner fram våpen og ammo! Hjelper også lite om vedkommende har plugget våpenet (nye bestemmelser..) når det å fjerne pluggen tar ett tiendedels sekund..

Link to comment
Share on other sites

Ja, og før vi tar med noen på langholdsskyting, så må vi bakgrunnssjekke dem, så de ikke bruker det de lærer til å skyte Kongen. De som skal kjøpe boremaskin må ha vandelsattest så de ikke borer høl i en tankbil og tenner på - selvsagt må de vise kjøpetillatelse for å kjøpe fyrstikker førs.

Helst bør det være en drone som følger med hver enkelt av oss...

 

Hører dere hva dere selv sier gutter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

`Jeg er fullstendig klar over at problematikken har to sider.

 

Men er det slik at alle klubber ønsker tungt kriminelle og rusmissbrukere velkommen med åpne armer?

 

Jeg ser det ikke som en folkerett å håndtere våpen, og folk som er dømt for gjentagende tyngre kriminallitet er vel egentlig ikke forenelig med denne sporten?

Vi som driver med denne sporten har en del press på oss i forhold til at det fra øvre hold ønskes innskjerpning på våpenloven, og jeg er litt usikker på om vi kommer heldigere ut mtp å ha tyngre kriminelle, som ikke en gang er ferdig med sine saker i omløp og håndterer klubbvåpen? Jeg spørr enkelt har dere noen rutine på slikt, eller er døren åpen for ALLE?

Merkelig hvordan man krisemaksimerer ting bare man bruker ordet 'våpen'

 

- Alle som kjører bil kjører rundt i 'et våpen'

- Hvem som helst, kan når som helst feie inn i en folkemengde med bilen vist man vil misbruke dens egenskaper.

- Biler står tilgjengelig hvor som helst og kan når som helst rappes eller brukes av noen som vil bruke bilen som er våpen.

- Det drepes i trafikken i snitt 300-400 av dette 'bilvåpenet', og slik er det hvert år med noe svingninger.

- Fra man er 18, så kan man innvilge lisens (førerkort) og anskaffe seg bil som da er et perfekt våpen.

- Bilen er vel pr. i dag betraktet som et allemanseie.

 

Hvordan ser trådstarter på dette faktum som er beskrevet ovenfor ?

 

Forøvrigt så er det ikke kriminelle og rusmisbrukere som kommer til pistolklubber. Dem som er kriminelle eller rusmisbrukere vil

uansett skaffe seg dem våpena dem vil og trenger ikke oppsøke seriøse klubber for å få tak i det, og det er heller ikke slik at

skyteledere og klubbpersonale går med bind for øya. Er det sjelig grunn til mistanke om noe og man ikke ønsker en person på banen, så bortvises vedkommende. Så spørsmålet innledningsvis er noe oppkonstruert.

 

Den dagen noen søker våpen, så er det Politiet som har kontrol på om vedkommende kan få det innvilget. Det er ikke noe klubben har ansvar for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fullstendig innforstått med at dette virker litt overformynderiskt..... dog må det være lov å reflekter over slike dilemma??

Og jeg spissformulerer meg slik at poenget kommer frem... Jeg driter langt f. i om noen ble tatt for å pisse i et smug for 20år siden..

Men har du ikke forståelse for at jeg er litt skeptisk og spørr litt rundt, når noen har en pågående narkotika, og illegale våpen sak gående??? -om du ikke har et snev av forståelse for at dette kan være i konflikt med å drive skyteaktivitet, tror jeg du kanskje skal se litt inn i speilet også.....

 

ANG bil, det er heller ingen folkerett å kjøre bil, du må søke om å få lov til å ta lappen, du må så klare å kjøre opp før du kan lovlig kjøre bil....

Link to comment
Share on other sites

du må så klare å kjøre opp før du kan lovlig kjøre bil.

Men for å håndtere våpen og ammunisjon finnes det ingen KRAV.. Og vi er tilsluttet en idrettsorganisasjon som har som formål at alle skal kunne delta:

NIF skal arbeide for at alle mennesker gis mulighet til å utøve idrett ut fra sine ønsker og behov..
Link to comment
Share on other sites

Hva med sykdom, psykiatri etc?

Det er vel ingen rapportering fra klubben til politiet og de har vel således ingen mulighet unntatt ved mistanke

å innhente legerapporter etc?

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg vet om en som helt klart er uskikket til å inneha håndvåpen grunnet trusler og psyk.helse....

Link to comment
Share on other sites

Er du ikke da moralskt forpliktet til å melde fra? (dog tror jeg terskelen for å tipse myndighetene om slikt er HØY for min egen del)

Det har vært mye prat om dette, men jeg skal ikke si at jeg har sett/hørt om noen retningslinjer...

Dog kan det være at legene har en plikt å melde fra om slikt,

på samme måte som med bil, der de melder fra til flylkesmannen om du blir misstenkt for epelepsi..(du mister da lappen)

Link to comment
Share on other sites

Joda, politiet kan godt vite om psykiske problemer da de faktisk ofte har god kunnskap om unge i lokalbefolkningen og kunne aktivt forhindre problemer ved å kommunisere med lokale skytterlag og klubber.

 

Jeg har erfaring med dette da jeg sitter som opplæringsansvarlig i skytterkretsen og av og til får et glimt inn i dette temaet. Selvsagt er alt taushetsbelagt og allerede der finner dere nok grunnen til at det å få ut en uttalelse fra politiet ofte er umulig.

Men hvor er moralen og hvor mye resurser kan politiet avse? Dette er et meget vanskelig (personlig) tema og sånn det løses i dag er kanskje fornuftig? Eller kanskje ikke?

 

Vi finner FORT ut at et menneskeliv er ikke mye verdt i landet vårt og politikerne setter 'daglig' prislapper på enkeltskjebner. Hvorfor skal skyting være mer spesielt enn bilkjøring, brannstiftting, innvandring, kreft-diagnose eller eldreomsorg..

Link to comment
Share on other sites

Ja, og før vi tar med noen på langholdsskyting, så må vi bakgrunnssjekke dem, så de ikke bruker det de lærer til å skyte Kongen. De som skal kjøpe boremaskin må ha vandelsattest så de ikke borer høl i en tankbil og tenner på - selvsagt må de vise kjøpetillatelse for å kjøpe fyrstikker førs.

Helst bør det være en drone som følger med hver enkelt av oss...

 

Hører dere hva dere selv sier gutter?

 

K

 

Er det ikke dette Obama og co. gjør da? Bare å sende en vandelsattest til den Amerikanske ambassade :-P

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Mye flåsete uttalelser her, ts har meget god grunn til å stille spørsmål.

Nå skal jeg fortelle litt om dette med illegale våpen, og det er muligheten de fleste har til å trene med de. Vi vet jo alle hvor mye det har å si for evnen til å plassere kulene noenlunde der man ønsker, illegale våpen er generelt ekstremt kjedelige slik, spesielt håndvåpen. De ligger for det meste gjemt til de skal brukes til det man nå engang bruker ulovlige våpen til, men evnen til å bruke de effektivt, og tilgang på amo er det ofte så som så med.

 

Men tada, her kommer NIF til nytte. Ta turen til nærmeste skytterlag, bli medlem og tren det du lyster. Samme om du heter Olsen, Hansen, Schuman eller Toska (Appropo! Samtlige fra Nokas ranet unntatt Toska har forøvrig vert på perm fra fengsel, og kan fritt ta turn innom pistolklubber og bli medlem og trene litt med velsignelse fra NIF).

 

Om du aldri mer får mulighet til å erverve ett lovlig håndvåpen, kan du likefullt trene hverdag med klubbens våpen, og la dine illegale våpen ligge hjemme til de trengs. Kun noen svært få skudd i skogen for å stille sikter/verifisere treffpunkt og en er "Good to go".

 

Er dette virkelig slik det bør være?

Er det noe som helst poeng i å lære opp og trene personer som ikke vil få innvilget egne våpen?

 

Poenget med opplæring NSF er ikke at vedkommende skal skyte med klubbvåpen utover opplæringstiden, da det vi lærer de opp til pr definisjon er å kunne konkurrere i NSF sine programmer med egne våpen. (Glem rekreasjonsskyttere, de er en avart vi må leve med for at vi skal kunne få ha variabel aktivitet over tid uten å måtte avhende våpna i rolige perioder).

 

Jeg vet der er NSF klubber som får alle sine medlemmer sjekket hos politiet før de får bli medlem, dette er selvsagt ikke etter boka, men det føles nok utrolig mye bedre med ett anbefaler på innmeldingssøknaden for styret. (Anbefaler ikke ser man ikke siden det er vedkommende som selv får søknaden fra politiet og skal levere den videre til klubben, av naturlige årsaker ser man da ikke anbefaler ikke personer igjen i klubben).

Jeg skulle ønske dette var fast rutine for alle NSF klubber/og andre skytterlag.

 

I IPSC har vi inntil nylig ikke hatt dette problemet, da de i hovedsak har rekruttert medlemmer som allerede har egne våpen. Dessverre (Etter mitt syn) er dette nå endret på i forsøket på å øke rekrutteringen. (Min klubb har bestemt at vi kun tar inn personer med egne våpen, og det hjelper på silingen når man kan sjekke de opp mot NSF klubbene de kommer fra hvordan de er). I IPSC kan man heldigvis sile folk på vei inn i klubbene, og man kan om nødvendig kaste ut de som tydelig ikke hører hjemme der.

 

Men dette gjelder i hovedsak NSF og vi er hjelpeløse, underlagt NIF som vi er.

 

Seriøst folkens, hva skal man med medlemmer (Utenom Junior) som ikke vil få innvilget eget våpen, når klubbens formål er at medlemmene skal konkurrere?

 

Hvorfor skal vi pålegges av NIF til å følge deres "Badmington klubb" regelverk til punkt og prikke, når det vi driver med er lovregulert til 21år for å kunne få erverve og håndtere sportsutstyret uten tilsyn?

 

Til slutt vil jeg skyte inn at heldigvis er de jeg snakker om svært sjeldne unntak, de aller aller fleste som kommer inn døren har ikke baktanker utover at dette ser gøy ut og det vil jeg prøve.

Men det betyr dessverre ikke at problemstillingen ikke er gyldig. :(

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Eg vil si det slik.

Alle er velkommen til skytterlaga for å sjå og prøve om de liker sporten,

Men den dagen vedkommende skal søke om våpen så skal politiet gjøre jobben sin

med å sjekke om vedkommende er skikket til å erverve våpen.

 

Men får eg spør.

Hvilke rutiner har de forskjellige lag for utlån av våpen til sine medlemmer som ikke har godkjent våpenløyve fra før.

utlånserklæring - Kontroll

 

Eg skriver kun ut utlånserklæring til de som har og kan vise til å ha våpen kort på andre våpen.

 

mvh

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men får eg spør.

Hvilke rutiner har de forskjellige lag for utlån av våpen til sine medlemmer som ikke har godkjent våpenløve fra før.

utlånserklæring - Kontroll

 

Eg skriver kun ut utlånserklæring til de som har og kan vise til å ha våpen kort på andre våpen.

Da jeg i sin tid drev med pistolskyting (for mange år siden, og kun en kort stund, fordi jeg ikke hadde tid), var reglene slik den som hadde oppsyn med banen utleverte våpen på standplass. Våpenet skulle forbli på standplass, og for å komme ut fra skytebanen måtte man også passere den som hadde oppsyn. Mener å huske at det var de innerste fem plassene (av ti) hvor man kunne stå med lånt våpen. De andre måtte man eie eget våpen for å bruke.

 

Reglene var forøvrig like for alle; om du hadde eget våpen som lå hjemme, spilte ikke det noen rolle. Klubbens våpen ble ikke lånt ut for konkurransebruk, og skulle aldri ut av klubben.

 

Enkelt og fornuftig.

Link to comment
Share on other sites

Utlån av våpen til nye medlemmer i Skytterlag som skal delta i konkurranse.

 

Jfr. Våpenforskriften 25.juni 2009

 

Kapittel 18. Bestemmelser om utlån

 

§ 85 Utlån fra fysisk person (våpenloven § 11 første til femte ledd)

Den som låner ut eller på annen måte overlater skytevåpen eller våpendeler til en annen,

skal gi mottakeren en datert og underskrevet bevitnelse om dette.

Bevitnelsen skal opplyse om

a) långiverens og låntakerens navn og adresse,

b) långiverens våpenkort (nummer og utstedende myndighet),

c) art, kaliber, fabrikkmerke og nummer på de våpen eller våpendeler som er lånt ut,

d) hva våpnene eller våpendelene skal brukes til, og

e) for hvilket tidsrom våpnene eller våpendelene er lånt ut.

Bevitnelsen gjelder som våpenkort i et tidsrom av inntil fire uker fra utstedelsen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller -hagle kan for et tidsrom av inntil fire uker

lånes ut eller overlates til andre som har gyldig våpenkort for tilsvarende våpen.

Pistol, revolver og halvautomatisk rifle eller -hagle kan også lånes ut eller overlates til

godkjent tilviker, børsemaker eller våpenhandler etter paragrafen her når dette er nødvendig i

forbindelse med tilvirkning, handel, reparasjon eller kommisjonssalg via autorisert

våpenhandler. Den som får våpenet overlatt, skal være fylt 21 år.

 

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Interessant nok såp har faktisk våpenlovutvalget tatt tak i dette med utlån og foreslått at de som skal låne våpen (altså ikke bare bruke på bane under oppsyn) skal ha et "lånekort" fra myndighetene som utstedes med samme bakgrunnsjekk som første våpen tillatelse.

 

For meg blir denne diskusjonen en diskusjon om grunnlegende verdispørsmål, og det er geldelig for meg å for en gangs skyld kunne stille meg helhjertet enig bak M67, Woff og andre. Videre er sammenlignenen med bilkjøring litt søkt - da prosessen for å få lappen er svært lik det å få ervevstilatelse. Og meg bekjent er det noen forhold som kan hindre deg i å få førerkort, men ikke stopper deg fra å ta kjøretimer.

Link to comment
Share on other sites

Meget bra Hassel og vingemuttern! :D

Vi må nok bare følge NIF / NSF så lenge lover og regler er der de er, men at den enkelte klubb sender inn navnelister til politiet over nye skyttere er vel ikke hverken 'på kanten' eller ulovlig! Så får heller politiet gi en 'tilbakemelding' hvis de har noe å utsette på en enkelt person (og hvis de har resurser!). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om du aldri mer får mulighet til å erverve ett lovlig håndvåpen, kan du likefullt trene hverdag med klubbens våpen, og la dine illegale våpen ligge hjemme til de trengs. Kun noen svært få skudd i skogen for å stille sikter/verifisere treffpunkt og en er "Good to go".

 

Basert på at kriminelle vanligvis ønsker maksimal gevinst med minimal innsats, og vanligvis ikke fremstår som disiplinerte og formålsrettede, tror jeg det der er en problemstilling som ikke har mer enn akademisk interesse. I tillegg tviler jeg på at yrkeskriminelle er korket at de velger å tiltrekke seg oppmerksomhet ved å melde seg inn i organisert skytesport kort tid etter at de slipper ut av fengselet.

 

Igjen, det er ikke noe i veien for at klubben kan tipse politiet om personer de mistenker for å ha urent mel i posen. Jeg er imidlertid svært skeptisk til å lage et svært system for å sende lister over det ene og hitt til politiet, da drukner den viktige informasjonen om de svært få i uvesentlig informasjon om de svært mange. Det blir sånn "ja nå har vi sendt listen, da har vi gjort vårt" mens politiet tenker "ja da har vi fått listen, ligger i arkivet den".

Link to comment
Share on other sites

Hva om et medlem har kunnskap om at èn som oppsøker klubben - har en psykisk tilstand - som kan være til fare for andre?

Skal man tie?

 

Det nevnes kriminelle.

Hvem er kriminell?

 

Det er vel de som er straffet for et eller annet?

 

Mange kan være "like kriminelle" - men de har aldri blitt tatt/blitt pådømt for noe.

 

Så kan hver enkelt stille seg spørsmålet om man gjør så mye galt - om man "reagerer" overfor personer som man anser som noe "ustabil".

 

Om man har vært med på et innbrudd/deltatt i noe slåssing i sin pure ungdom osv - er ikke det jeg legger i "ustabil" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er klart at man skal varsle, dersom man er klar over forhold som gjør det bekymringsverdig at en person eier skytevåpen.

Men det er samtidig viktig å ikke starte en "heksejakt" Det er slik at det er få, faktisk nesten ingen med tunge psykiske diagnoser som paranoid schizofreni eller Psykose er til fare for seg selv eller andre. Og det er enda mer sant for lette diagnoser som ADHD, Utbrenthet og depresjon.

 

Konflikt er heller ingen sikker indikasjon på voldsfare. Det er en velletablert myte, men fremdele en myte at vi mennesker har et slaks "hydraulisk" følelsesliv. Der alle til slutt "sprekker", bare man tilfører nok press.

Heldigvis, eller desverre, er det slik at de fleste som er i en konflikt reagerer med depresjons symptomer som tilbaketrekning, eller høyt stressnivå.

 

På den annen side, er vold en god indikasjon på vold i fremtiden.

 

I denne sammenhengen mener jeg at det er naturlig å tenke på "en kriminell" som en som tillhører et kriminelt miljø, med alt det innebærer.

Det er litt uinteressangt for sikkerheten om vedkommende er dømt i feks en sedelighets sak. (Selv om det definitivt er u-moralskt og en fyr jeg ikke vil "feste" med)

 

Men man gjør skjelden noe galt med å bry seg.

 

Det som derimot blir galt, er om man etablerer en kultur der medlemmer/vanlige borgere blir rutinemessig raportert, kontrolert og evaluert.

 

 

edit: en meningsløs setning rettet opp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er ustabil, og hvem skal bedømme dette? Hvis et medlem mistenker en som oppsøker klubben for å kunne være en fare for seg selv og andre syns jeg det bør luftes. Klubbformann til å begynne med kanskje. Dette er det ikke lett å si noe om på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Hvem skal bedømme det?

Som sagt: Det må bli opp til hver enkelt.

 

Hvis jeg pga. min kunnskap - hadde visst at jeg skulle stå på standplass med èn som jeg mente/visste var "ustabil" i sin psyke, ville jeg selvsagt ikke hatt en god treningskveld.

Hvorfor ikke?

Jeg ville forlatt standplass :)

 

Men skulle jeg advart andre?

 

Mitt svar til det - er ja!

 

Slike personer har ikke noe i en skyteklubb å gjøre.

Uansett hva man måtte mene i NSF.

Mener jeg :roll:

 

Synd at det vil gå utover èn person ( og særlig hvis min viten/synsing hadde vært feil) - men synes at "alle vi andre" skal kunne være "risikofri".

 

Hvis jeg hadde forhåndskunnskap om at "vingemutteren" var en psykisk ustabil type, som kunne finne på det meste, eller at han var misbruker av et eller annet narkotisk middel - som kunne være til fare for oss andre - ville jeg selvsagt ikke vært i nærheten av ham på stevner.

 

Og for å frikjenne ham :lol: - så har jeg vært på samme lag som ham - mange ganger :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er klart at man skal varsle, dersom man er klar over forhold som gjør det bekymringsverdig at en person eier skytevåpen.

Men det er samtidig viktig å ikke starte en "heksejakt" Det er slik at de aller fleste, faktisk nesten ingen med tunge psykiske diagnoser som paranoid schizofreni eller Psykose er til fare for seg selv eller andre. Og det er enda mer sant for lette diagnoser som ADHD, Utbrenthet og depresjon.

 

Heilt korrekt. "Psykiatri" er ingen stor fellesnevner ved vold og drap. Rus derimot...

 

Litt tørre og kjedelege fakta:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2010/NOU-2010-3/7/2.html?id=602311

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2010/NOU-2010-3/7/2/4.html?id=602315

 

Det som derimot blir galt, er om man etablerer en kultur der medlemmer/vanlige borgere blir rutinemessig raportert, kontrolert og evaluert.

 

Amen!

Link to comment
Share on other sites

Om du aldri mer får mulighet til å erverve ett lovlig håndvåpen, kan du likefullt trene hverdag med klubbens våpen, og la dine illegale våpen ligge hjemme til de trengs. Kun noen svært få skudd i skogen for å stille sikter/verifisere treffpunkt og en er "Good to go".

 

Er dette ei faktisk problemstilling, eller berre noko du har kokt saman? Har dette nokon gong skjedd? Slik eg kjenner skyttermiljøet så beskriver du her eit høgst teoretisk problem.

 

Er det noe som helst poeng i å lære opp og trene personer som ikke vil få innvilget egne våpen?

 

Det er vel heilt opp til dei kva dei vil bruke fritida si på?

 

Poenget med opplæring NSF er ikke at vedkommende skal skyte med klubbvåpen utover opplæringstiden, da det vi lærer de opp til pr definisjon er å kunne konkurrere i NSF sine programmer med egne våpen.

 

Dette er det tydelegvis mange i min klubb som ikkje anar noko om. Her er det fleire som skyter (periodevis) aktivt utan å eige skytevåpen sjølv. Nokre av dei konkurrerer til og med. Eg ser ikkje noko problem i dette. Har nokre pokalar og noko plastjuggel liggande frå gammalt av, nesten alt av dette har eg vunne med klubbvåpen.

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren: Er det noe som helst poeng i å lære opp og trene personer som ikke vil få innvilget egne våpen?

 

joska: Det er vel heilt opp til dei kva dei vil bruke fritida si på?

 

 

Er enig med vingemutteren.

 

Hvorfor skal vi andre bruke masse av fritid/energi/lyst/håp - på noen som ikke "kan bli noen av oss"?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk av nye medlemmer, ikke lett ser jeg:

Det er flere som kjenner til at jeg har vært aktiv i pistolklubb i mange år og vil at jeg skal introdusere dem inn i klubben. Jeg har "ofte" fått henvendelser fra folk som jeg ikke ønsker inn i miljøet, og derfor latt ting "koke bort i kålen". Dette skyldes bakgrunner til disse jeg kjenner til og ikke minst holdninger og uttalelser om vold og våpen. I det hele tatt holdninger generelt.

På den andre siden har jeg skaffet medlemmer som har blitt viktige resurspersoner for klubben og som skyter aktivt. Slik jeg ser det for min del, jeg velger selv hvem jeg tar med meg til rekrutteringsansvarlig i klubben. Ellers ber jeg folk kontakte klubben på vår hjemmeside.

Den enkelte av oss har en viss mulighet til å trenere noen. Egentlig etter mitt syn, så hadde det ikke skadet om at en som ønsker våpen og skyteopplæring måtte selv kontakte våpenkontoret for en "inngangsbillett/klarering" før kontakt med klubben. Da ville også personvernet fra utenforstående blitt ivaretatt. Alle bør ikke få våpen og skyteopplæring, vår sport skiller seg litt ut fra andre aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

@Shadob: Han kan da vel bli "en av oss" om han møter opp på treninger og oppfører seg som folk ellers, uavhengig av hva som ligger i fortiden. Skytesport er i sin natur glimrende for inkludering av alle på tvers av handicap og alder, hvorfor skal vi på død og liv lete etter problemer der de ikke finnes?

 

Misforstå meg rett, det er veldig relevant å diskutere hvorvidt psykisk sykdom og andre ting bør være diskvalifiserende, men jeg vil tro det finnes en del tilfeller som er slik at våpenbruk sammen med andre er god knall, våpen i skapet er ikke bra. Var det ikke en kar med Downs som ble skrevet reportasje om for noen måneder siden?

Link to comment
Share on other sites

Sofabamse: uavhengig av hva som ligger i fortiden

 

Leste du hva jeg skrev?

 

 

Jeg er ganske moderat på det meste - men når det angår våpen som ikke bør være tilgjengelig for enhver - så kan jeg sikket oppfattes som litt sær :)

 

Er det èn "ting" vi ikke trenger noe mer av - så er det "uheldige omstendigheter".

 

Beklager - om jeg ikke er villig til å la alle og enhver - over 21 år - få tilgang til våpen.

 

Ombestemmer meg :D - Beklager det ikke :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...