Jump to content

.308 -vs- .30-06


razumny

Recommended Posts

Lest hele tråden igjen. Og i mangel av popkorn spiste jeg karamellbolle. Bør absolutt ikke undervurderes. 🤘

 

Er 308 like populær nå som tilgangen på Nato ammo er borte?

Husker nemlig godt at tilgangen på "nato" avgjorde valg av kaliber ved mitt første kjøp av "storviltrifle". Og veldig mange andres. Det var også salgsargumentet til gode gamle Ruuden på Åssiden 😊.

Fy fillern som jeg savner de gamle våpen butikkene der man kunne slå ihjel tid, tafse på alt som var i hyllene og slå av en prat med folk med samme interesse.

Til og med lukten i butikkene var digg.

 

Uansett. Jeg har våpen i både 308 og 30-06, og sistnevnte er det våpenet, eller rettere sagt kaliberet som blir brukt. Og da ladd med tyngre kuler.

Hva grunnen er? Tja... 30-06n har bare blitt kaliberet med stor K for meg. Kan brukes til og funker på alt. (Sikkert grundig ormet😁) Begge nevnte våpen har selvfølgelig hverken lyddemper, støttehjul, to fot eller stjernekikkerter. 😁

Ellers ønsker jeg dere en riktig god påske 😊

Edited by Rino Hals
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Bidrar litt til nå som det er påske og greier.

Jeg har nemlig et gammelt jakt bilde av rifla jeg nevnte i forrige svar.

En Brno 601 i kaliber 308, horribel skinnemontasje og Focus Target kikkertsikte. Og bukken ble skutt med Norma Elite som jeg hadde fått i bursdagsgave av en snill onkel 😊

 

Jeg angrer fryktelig på at jeg ikke har den rifla i dag. Kassa er jo laget for korte patroner og rifla var fordømt presis. Men etterhvert var det for lite status med Brno. Det var jo BARE noe billige greier fra østblokken ikke sant. Den ble solgt billig og en Steyer Manlicher ble den nye rifla. Det eneste som var bedre med Steyer var litt glattere sluttstykkegang. 

 

Artig å mimre litt.

 

FB_IMG_1522175462819.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

@M67: Når jeg leser dine innlegg, må jeg tenke på en strofe fra et dikt av Rudolf Nilsen - "Bedre enn mange som sier de tror, trenger jeg nogen som vet."

Artikkelen du delte besvarer jo spørsmålet. Men ført over på de fleste bedre, norske skyttere som ikke er helt på Salazars nivå, blir min konklusjon at de er like gode, og at det er faktorer ved skytteren som er langt viktigere og avgjørende. 

Jeg har ikke regnet på det, men jeg antar at forskjellene ikke er signifikante med p-verdier < 1%.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen er signifikant i favør 6XC. Salazar er en gammel ringrev, og en meget dyktig liggendeskytter. Min erfaring tilsier at jo dårligere skytter, jo større fordel til lite rekyl. Guttungen skyter nesten like bra som meg med 6XC og støtte - men la oss prøve en 308... Fordelen kommer når skytteren svikter, og om han ikke gjør det, så er det ingen forskjell, utover den rent ballistiske. Og her er jo 308 og 30-06 prikklike.
Selv myten om at 308 "tåler demping bedre", er egentlig bare visvas om en går inn i tallene og begynner å tenke signifikans, eller tilogmed praktisk betydning.
Jeg vil likevel velge 308 over 30-06 hver gang. Det er større utvalg av rifler, av ammunisjon, og ikke minst er god ammunisjon en god del, til mye billigere. Men jeg er sær, jeg forlanger å kunne kjøpe ammo til å skyte på blink på 1000m hold med... Her i kongleriket kan du det i 4 kalibere, til nød 5. 6BR, 6XC, 6.5x55, 308Win, og i prinsippet 338LM.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tåler kapping bedre ja, det er så lite at det er totalt uten betydning.

6BR vs 6XC? XC dytter ei 105gr kule avgårde i drøyt 900m/s, BR gjør det i ca 830 mener jeg. Iallefall så lite at det er litt lite hestekrefter igjen på 1000m, men de pleier å levere bra presisjon likevel.
XC er designet som 1000yd - patron, og er nesten på 6.5x55 nivå, med 60-70% av rekylen dennes. XC brenner nok endel løp, iallefall i 900m/s...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring (som siden jeg startet tråden har økt betydelig) er at opplevd rekyl mellom like rifler i 6,5x55, 308, og 30-06 er tilnærmet lik. Dette baserer jeg på å ha skutt både lette jaktrifler i kaliberet (Tikka T3), men også tyngre matchrifler (Sauer 200 STR). I hvert tilfelle skjøt jeg femskudds serier med hvert våpen, og kan ikke si at det var nevneverdig forskjell i følt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Dette var en tråd med mye teori, fikling og praktisk informasjon på sammme sted :D

 

Her er jeg, helt fersk og skal ha min første jaktrifle, og er egentlig ikke så mye klokere ang. .308 eller 30-06 enn da jeg begynte å lete etter rifle.

 

I utgangspunktet har jeg pleid å helle mot .308 pga ammopris- og tilgang. Men utfordringen min er at jeg skyter links, og da er utvalget - for å si det på godt norsk - ræva. Både nytt og brukt.

 

Akkurat nå står valget mellom følgende:

- Ny: En billig .308 (husker ikke navnet - ble anbefalt den av Jaktdepotet i Drammen) til 6-6500,- som jeg så får satt på demper, og en kikkert til 3-3.500,- Tilsammen omtrent 12.000,-

- Brukt: Tikka T3, med en kikkert som sikkert er av samme type som den til 3-3.500,- Så godt som ubrukt - 150 skudd. Inkl. justerbart kikkertsikte. 12.000,- + montering av demper (ca. 2000,-)

 

Den billige .308-en er garantert bra nok for meg, men jeg syntes den var litt vel "plastic" i feelen. Og totalprisen kommer nesten på like mye som den dyrere brukte. Tikkaen er noen tusen dyrerer, og er vel av litt høyere kvalitet, uten at det som sagt har så mye å si for noen som er helt fersk. Skal jeg ha brukt så må jeg ta det som finnes for salg, og da leder 30-06 foreløpig.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville holdt øynene åpne for en brukt Tikka M69*/M55/M65. Du får fort mer for pengene da, og råd til bedre kikkert og demper. I mitt syn er det ikke noe stor vits i å kjøpe en ny Sabatti-/Weatherby-økonomimodell med en økonomi-Tasco/-Vector/-Nikko Stirling som uansett blir byttet ut etter et par år. 

 

Brukt Tikka, S&L, eldre R700, med brukt europeisk optikk er som regel et mye bedre kjøp enn noe som helst av nye billigrifler.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115715776  som et eksempel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 5.12.2014 at 1:16 PM, Jeffery said:

Boller uten rosiner er rundstykker :mrgreen:

 

Ok, siden denne tråden er brakt til liv fra langt bak i necropostingens kammer vil jeg bare påpeke at boller er et kakeprodukt, rundstykker er mat. Altså i oppskrift på boller er det sukker, i rundstykker er det ikke. Du kan ikke spise boller til et måltid på samme måte som rundstykker :P

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

On 29/03/2018 at 7:53 PM, Ei tohi varjata said:

Jeg ville holdt øynene åpne for en brukt Tikka M69*/M55/M65. Du får fort mer for pengene da, og råd til bedre kikkert og demper. I mitt syn er det ikke noe stor vits i å kjøpe en ny Sabatti-/Weatherby-økonomimodell med en økonomi-Tasco/-Vector/-Nikko Stirling som uansett blir byttet ut etter et par år. 

 

Brukt Tikka, S&L, eldre R700, med brukt europeisk optikk er som regel et mye bedre kjøp enn noe som helst av nye billigrifler.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115715776  som et eksempel

 

Takk for tips. Den ser potensielt interessant ut, men han som selger den aner ikke hvor mye den har blitt skutt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg den Tikka'n du @frankhovin. Det er ei skikkelig real rifle, fra den tida det blei levert kvalitet. Den Leupold kikkerten duger i haugevis for mesteparten av vanlig jakt.

Ville ikke stressa med hvor mange skudd den har gått. Det ville forundre meg mye om den var utskudd.  Mest sannsynlig er det mange tusen skudd igjen i den pipa. Folk flest skyter rett og slett ikke så mye med jaktriflene at de skyter ut ei pipe i løpet av livet.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer helt sikkert det - man regner vel et sted mellom 5-8000 skudd før slitasjen medfører relevant tap av presisjon i jaktsammenheng. Problemet med den er at det vil koste meg noen tusen å hente den, da den befinner seg langt unna.

 

Hva tenker du om denne? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=115505814&fks=115505814

 

Dyrere, men så godt som ny. Usikker på om kikkerten er i omtrent samme kvalitet som Leupolden?

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Hadde en Tikka M55, 308W med relativt nytt Douglasløp, den var kilen på nato, men for et avtrekk det var på den, ble solgt, dessverre. 

Hadde fra før en Sako AII i .308w, ikke noe trøbbel med nato i den, men ble et forferdelig avtrekk etter det kom en Sauer 202 i hus, i 9.3x62 og 6.5x55. B|

Nå har jeg fått i hus børse i .6.5x55 med gardenakobling, noe jeg aldri skulle ha......:ph34r: men børsa levere den, bare mannen bak prestere avtrekk. 

 

Tikka T3 er i mine øyne ikke noe ille valg, selv har jeg ikke skutt med 30.06, så å uttale meg noe om kalibret skal jeg ikke gjøre. 

 

Sako_35

 

Link to comment
Share on other sites

Burris four-x er hakket over Leupold kikkerten på M690'n. Og det er gunstigere med 1,5-6x42 enn 3-9x40 som det nok er på Leupoldsiktet.  Men det er langt fra 5000,- bedre. Jeg har hatt en Four-x og en drøss med Leupold sikter, jeg liker Leupold best. På T3'n er det 30mm montasje,  dvs at du sparer inn prisen på et sett ringer hvis du seinere vil bytte kikkert. Skal bytte ut Leupolden seinere, må du mest sannsynlig kjøpe et sett 30mm ringer. Leupold bruker 1" i mellomrøret. 

 

Jeg hadde nok valgt M690'n, spesielt når den er såpass mye billigere. (Hadde riflene kosta det samme ville jeg fortsatt valgt M690'n.) For 5000,- får du demper, gjengejobb og greit med penger tilovers. Leupold kikkerten selger du greit for 1500,- -2500,- avhengig av hvilken modell det er, ellers er den fin å sette på ei salongrifle seinere.

Jeg har fått mange rifler tilsendt i posten, det er helt problemfritt.

Edited by 8X68S
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Sako_35: Kaliberet er valgt fordi det rett og slett er flest brukte 30-06 tilgjengelig for tiden (flere enn .308), så det er ikke noe jeg gidder å lure mer på. Det er uansett - også jfr. denne tråden - likt nok .308 til at det er å regne som ett fett for meg. Det viktige er at rifla er i god stand.

 

Mht. optikk tenkte jeg også i de baner som 8X68S nevner; En salongrifle kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe etterhvert, rett og slett fordi det er mer tilgjengelig å praktisk å trene med. Og da trenger jeg neppe mer enn en helt streit kikkert. Til den tid klarer jeg neppe å skyte bedre enn Leupolden støtter.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

En rimelig akademisk diskusjon som aldri tar slutt. Det skal vel godt gjøres å finne en patron som er mer "universal" en 30-06en. God ytelse, og godt utvalg av ferdigladet ammunisjon over det meste av kloden. Gir rimelig godt resultat med et stort spenn av kulevekter og konstruksjoner. En på alle måter overkommelig patron, også rekylmessig for de fleste , om den er kamret i ei "klassisk" sporterrifle med ei vekt på rundt 3,5 kg og løpslengde som yter patronen rettferdighet. Dagens "mote" der rifler som veier mer enn 3 kg, og har pipe lengre enn halvmetern, havner i kategorien posteringsrifle, fører gjerne til at disse velges bort til fordel for de lette og korte. Det fører uvegerlig til at denne patronen, av den jevne jeger, oppleves som i overkant frisk. Hvilket igjen for manges (de flestes vil jeg påstå) del omsettes i dårligere skyting. Løses enkelt ved å sette på pysetut, gjerne i kombinasjon med ei enda kortere pipe, for bedre håndterbarhet og balanse, og vips, så er det meste av den praktiske ytelsen 06en har over dvergen borte.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Løses enkelt ved å sette på pysetut, gjerne i kombinasjon med ei enda kortere pipe, for bedre håndterbarhet og balanse, og vips, så er det meste av den praktiske ytelsen 06en har over dvergen borte.

Nettopp og derfor velger svært mange like greit ei 308 til jakta og får ei hendig lett og kort børse med demper og slipper samtidig å fylle demperen med dritt, og ikke minst skåne hørselen for dritt. Dessuten er fabrikkammo i 3006 så svakt lada at vinninga går opp i spinninga.

Pysetut ? Makan til idiotutsagn !

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig @M67   :)
For øvrig nærmer det seg tiden da et av de sikreste vårtegn dukker opp her; nemlig skyteprøven for storviltjakt og diskusjonen om hvor mange forsøk en skal få lov til, og ikke minst hvilken stilling det bør skytes fra.
Her fylles det opp med både rosinboller og rundstykker ;)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ seawolf. Jeg blir temmelig krenket av at du utelukker karamellboller her.

- Makan ass! Karamellboller er et absolutt must for oss sofajegere!

 

Og - den årlige skryteprøven skal du ikke undervurdere. Det er jo den som skiller mellom de som vet alt og de som vet alt ennå bedre :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

For å avslutte mitt foreløpige engasjement for 308 vs 30-06, og siden jeg allerede er her og har fått glimrende hjelp og tips her allerede:

 

Hvordan går man egentlig frem når man kjøper våpen av privatperson? Er det selgeren som skal skal levere inn søknaden, eller skal han/hun bare underskrive?

Link to comment
Share on other sites

@Rino Hals, helt ærlig så tror jeg ikke at jeg noensinne har smakt karamellboller, er det en lokal delikatesse?

Og begrepet "automatdverg" var det faktisk undertegnede som lanserte i hine hårde dager i Våpenjournalen da de skulle kjøre en serie med proffe presisjonstester, og 308 Win ble valgt som forsøkskanin.
Da som nå var jeg ihuga 30-06 Sprg-fan og ble skuffet for at ikke 30-06 ble valgt og sendte leserbrev til Erik Braathen ( for meg var 308Win alias 7,62x51, noe vi skjøt i forvaret, derav navnet automatdverg ;))

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@frankhovin

 

Har du kjøpt?

 

Her er en fin gjennomgang av de fleste budsjettriflene:

http://www.chuckhawks.com/compared_bolt_action_economy_rifles.

 

 

Kan anbefale Weatherby Vanguard S2, solid bygget og ingen plastdeler, stokken er solid og fin og har gummierte grep. Den er litt tyngre enn tikka t3, men tar også rekylen bedre.

 

 

Desverre blir man fort bitt av basillen, jeg skjøt min første hjort ca 2 uker etter jeg kjøpte min jaktrifle, som var helt på slutten av forrige sesong. I påvente av kommende sesong har jeg klødd i fingrene. Det har blitt noen hundre skudd på banen, innkjøpt ladesett, kolbeforhøyer, lyddemper. Nå går jeg og snuser på ny stokk (GRS berserk/GRS bifrost) osv. Det er ingenting feil med våpenet, men man ender ofte opp med å tilpasse ethvert våpen til egne preferanser.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...