Jump to content

.308 -vs- .30-06


razumny

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å kjøpe en TC Icon Classic, og har selv gått mye frem og tilbake mellom .308 og 30-06.

Da jeg er klar over alle ulemper og fordeler med begge to skrev jeg først .308 på søknaden, men dro rett ned til politistasjonen

dagen etterpå og endret det til 30-06. Hvorfor? Jåleri. 30-06-patronen ser utvilsomt mye finere ut.

Det er også noe med historien til patronen som er så fantastisk. To verdenskriger + vietnamkrigen (Carlos Hathcock).

 

Jeg er ikke hjemmelader selv enda, men det er veldig fint å ha denne muligheten senere. Dessuten er økt rekyl mindre vesentlig på jakt.

Det er vel først på skytebanen at dette skal gjør mer vondt etter x antall skudd.

 

Etter det jeg har lest er .308's bedre egenpresisjon kun av akademisk interesse.

Da er det rett og slett litt tøffere og velge noe større, fortere og en patron med fantastisk historie. Synes jeg!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Problemet er jo bare at rosinboller er grusomt :mrgreen:

 

Beste innlegget i denne tråden og jeg er helt enig!

 

Etter min mening spiller det ikke noen stor rolle om man bruker 308 eller 30-06 om man bruker kuler lettere enn 180 grains og man merker heller ingen forskjell på 180 grains fabrikk ammo.

Det er ved kulevekter på 200 grains og tyngre, 30-06 begynner å skille seg betydelig ut.

Og ettersom jeg vet, er det ytterst få som bruker 200 grains kuler eller tyngre i sin 30-06, og da blir det egentlig hipp som happ når det gjelder kalibervalg.

Link to comment
Share on other sites

30-06-patronen ser utvilsomt mye finere ut.

Det er også noe med historien til patronen som er så fantastisk. To verdenskriger + vietnamkrigen (Carlos Hathcock).

 

Etter det jeg har lest er .308's bedre egenpresisjon kun av akademisk interesse.

Da er det rett og slett litt tøffere og velge noe større, fortere og en patron med fantastisk historie. Synes jeg!

 

Jeg hadde .308 fra før, men fikk tilbud på en Browning A-bolt i links (måtte over på links), og den kom ikke i .30-06. Det endte med .308, fordi jeg hadde hylser og diesett i det kaliberet. Så enkelt var det. Egentlig angrer jeg på valg av .308, for skulle jeg kjøpt i dag, hadde jeg mest sannsynlig valgt .338 Federal eller .358 Win (feitere kuler i .308-hylse). Er jo bare elg jeg bruker den børsa til likevel, og både .308 og .30-06 er unektelig litt "hverdagslig", siden det er så vanlig.

 

Misliker egentlig å ha noe alle andre har, så derfor angrer jeg. Kanskje derfor jeg sverger til 20/76 på fuglejakt fremfor folkevogna 12/76 (eller 12/89 som alle skal ha i dag, fordi nå har fuglen blitt skuddsikker) og .222 fremfor folkevogna .223 til småvilt (fordi reven dør ikke lenger dersom Vmaxen går i 990 m/s i .222. Man MÅ ha minst 1 100 m/s, ellers løper den videre...).

 

Så kjøp det du vil ha, så får du godfølelsen mye kjappere! Om det for deg er utseendet og historikk som teller, ja, da har du faktisk etter min mening gjort et riktig valg! :-)

Link to comment
Share on other sites

Mye småplukk med teori her :winke1:

Jeg jaktet mange år med 308 kanskje pga tilgangen vi hadde på 7,62x51 Nato. rimelig smelling på banen. Svært mange 308 våpen ble kjøpt av den grunn.

Men siste 20 årene har jeg brukt 30-06 i elgskogen.

For meg er det mere sus over denne patronen. Rett å slett mere å gå på og jeg tror dette urkaliberet vil holde stand i svært lang tid fremover.

Link to comment
Share on other sites

Match Results for .308 Win vs. .30-06 — Surprising Findings

The .308 Winchester, a shortened version of the .30-06, has almost completely replaced the .30-06 in NRA competition. The .308 is required for Palma shooting, so it is also used by many Palma competitors in other long-range and mid-range prone matches. However, with the exception of M1 Garand matches, you won’t see many .30-06 rifles on the firing lines. Does that mean the .30-06 is obsolete? Is the .308 Win really much more accurate? Or does it just offer the advantages of reduced recoil and reduced powder consumption?

 

(...)

 

RESULTS: .308 Has Small Edge at Middle Distance, But .30-06 Is Better at Long Range

Surprisingly, the .30-06 performed nearly as well as the .308 at middle distances. The .30-06 delivered 99.2% of max possible scores vs. 99.5% for the .308 Win. Notably, at 1000 yards, the .30-06 racked up 97.7% of max scores vs. 97.3% for the .308 Win. So, at 1000 yards, the .30-06 actually proved superior to the .308 Win. German explains: “This isn’t too surprising when one considers [the .308's] limited case capacity for the bullet weights typically used in Long-Range shooting. They just run out of steam and dip perilously close to the transonic range as they approach 1000 yards of flight. The extra 150 fps or so that can be safely obtained from the .30-06 case really pays off at 1000 yards.”

http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... -findings/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Jeg dro frem QuickLoad og PCB og gjorde en sammenligning mtp. energi.

Begge ladninger benyttet 22,5" løp.

308 benyttet 180grain Sierra Matchking og 44.1 grain N540 krutt (100% fylling, under MAX trykk).

30-06 benyttet 200grain Sierra Matchking og 54.4 grain N550 krutt (97,8% fylling, ved MAX trykk).

 

.308

Avstand (m) - Energi (J)

0 - 3621

50 - 3355

100 - 3107

150 - 2871

200 - 2649

250 - 2444

300 - 2248

 

.30-06

Avstand(m) - Energi(J)

0 - 4199

50 - 3929

100 - 3677

150 - 3433

200 - 3203

250 - 2989

300 - 2782

 

Basert på dette vil jeg si at det er mulig å oppnå tilsvarende energi på 100m med .30-06 som .308 har ved munningen, forutsatt at man optimaliserer komponentene. Det er betydelig i jaktsammenheng, og langt fra forklaringen jeg fikk for 20 år siden;

"trædvenullseks har samma krafta på honjer meter som trenullåttn har på åttånitti."

Link to comment
Share on other sites

Du lader greit 308 til over 4000 J ved munningen, så forskjellen er ikke så stor. Selv om det var et interessant eksempel.

 

For de som bruker kjøpeammo så har det ingen praktisk betydning om de velger lang eller kort.

 

Edit: Litt om fabrikkammo, data fra Norma.cc

Mellom 30.06 og 308W 180 grs Oryx skiller det 250 J ved munning, det er 6,3%.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dessuten er økt rekyl mindre vesentlig på jakt.

Det er vel først på skytebanen at dette skal gjør mer vondt etter x antall skudd.

 

Det er vel på jakt det spiller trille... Si at du har 3 dyr i sprang, da vil du jo ha 2. Evt 3. Skuddet så fort som mulig..

 

Evt. Ett fangskudd vil du jo også kunne kaste iveg så fort som mulig.

 

Selv har jeg rekyldemper nettopp derfor.

 

Så er det dette med kort pipelengde for drevjakt... Det eneste pipelengden påvirker er momentet i svingen, alltså trekker massecentrumet nærmere skytten. En innkortning på... Si 10 cm spiller ingen rolle for svingen. Dessutom om du skyter på løpende vilt skal du ikke stoppe svingen, så om noe så hjelper økt løpslengde deg.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er økt rekyl mindre vesentlig på jakt.
Det er vel på jakt det spiller trille... Si at du har 3 dyr i sprang, da vil du jo ha 2. Evt 3. Skuddet så fort som mulig..

Evt. Ett fangskudd vil du jo også kunne kaste iveg så fort som mulig.

Dette kan ha noe for seg - hvis det er forskjell i rekyl mellom de to kalibrene.
Tom. kulevekten fra 168gr snakker egentlig alt for 308W. - -

- Mindre rekyl, ca. 26% med samme kulevekt.

26 % mindre rekyl - ved samme kulevekt, og samme hastighet?

 

Hvis man har samme kulevekt og hastighet, og samme våpenvekt, blir forskjellen i rekyl forårsaket av rekylvirkningen av halvparten av kruttvekta. Ei slik ladning for 30-06 med 11,7 grams kule (med litt mer saktebrennenede krutt) vil være ca 5 grains tyngre enn den tilsvarende 308-ladninga - da blir den økte rekylen være virkningen av 0,16 g krutt, dvs. ei økning på ca. 1,4 %.

 

Man skal ha ganske finstilt skuldermuskulatur for å merke den forskjellen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern: Mulig at jeg har tatt feil med 26% mindre rekyl, men du skulle førsøke å unngå forandringer på andres tekster (tilføyelser) og/eller sitere forsettlig forkortet. Begge deler i dette tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

Kruttet skal også ut..

 

Skjønner ikke hvorfor 308/30-06 er noe å diskutere, begge smeller, begge har omtrent samme utgangshastighet med kuler under 180gr, forskjellen i rekyl er på et akademisk nivå. 20-30m/s til eller fra spiller ingen trille, viltet blir akkurat like dødt.

 

Hadde diskusjonen dreid seg om 308 mot 300RUM kunne rekyl vært et argument i 308 sin favør. :wink:

 

Husk at det er ikke bare energi som gir følt rekyl, treghetsmomentet gjør at massefart blir en mer riktig..

 

For minst mulig rekyl med begge patroner så velger man 150gr kuler, gjerne kobber for å redde slaktene.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det slik at bare en forskjell i en av parametrene: hastighet, akseleration, spinn og kuletype som vil forårsake en variasjon i dödelig effekt.

 

Når det gjelder rekyl derimot vil det kunne være forskjell selvom alle overnevnte parameter er like.

 

Dette på grunn av forskjellig brennhastighet på krutt, noe det må være med disse to hylsene.

 

Toppfart må også være nådd før kulen forlater pipa.

 

Men dette er jo bare som tidligere sagt bare av ren akademisk interesse.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er økt rekyl mindre vesentlig på jakt.
Det er vel på jakt det spiller trille... Si at du har 3 dyr i sprang, da vil du jo ha 2. Evt 3. Skuddet så fort som mulig..

Evt. Ett fangskudd vil du jo også kunne kaste iveg så fort som mulig.

Dette kan ha noe for seg - hvis det er forskjell i rekyl mellom de to kalibrene.
Tom. kulevekten fra 168gr snakker egentlig alt for 308W. - -

- Mindre rekyl, ca. 26% med samme kulevekt.

26 % mindre rekyl - ved samme kulevekt, og samme hastighet?

 

Hvis man har samme kulevekt og hastighet, og samme våpenvekt, blir forskjellen i rekyl forårsaket av rekylvirkningen av halvparten av kruttvekta. Ei slik ladning for 30-06 med 11,7 grams kule (med litt mer saktebrennenede krutt) vil være ca 5 grains tyngre enn den tilsvarende 308-ladninga - da blir den økte rekylen være virkningen av 0,16 g krutt, dvs. ei økning på ca. 1,4 %.

 

Man skal ha ganske finstilt skuldermuskulatur for å merke den forskjellen! :mrgreen:

 

Jeg vet ikke helt om dette gjelder 308 og 30-06, men det er ingen tvil om at dette er tilfelle med enkelte andre kalibre hvor man ved samme utgansghastighet og kulevekt har tydelig forskjellig rekyl pga hylseform, hylsevolum, kruttype og kruttforbrenning.

Det er ikke så enkelt som at samme output foran løpet, gir samme output til den som holder i våpenet.

Så det er mulig, men som sagt, når det gjelder 308 og 30-06, har jeg ikke engang vurdert om det kan være forskjell, da jeg overhode ikke tenker over rekylen på de to kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 308 nå, ganske tilfeldig egentlig. 180 grs kuler duger fint i pipa mi, men der stopper det. Skulle jeg byttet til noe annet for å bruke litt tyngre kuler så står en 30-06 AI høyt oppe på ønskelista mi. Uten tvil den mest sjarmerende av de fornuftige/moderate patronene.

 

Forøvrig er boller uten rosiner bare tull, og det skulle vært strenge straffer for både produksjon, omsetning og fortæring av slike sjelløse bakverk.

Link to comment
Share on other sites

Fysikkens lover er ubarmhjertig. Mange innlegg i denne tråden får stryk i fysikk.

Det er kun massen og hastigheten av det som kommer ut av munningen som betyr noe for rekyl. Alle andre forhold som form, farge, værmelding, pene navn, overtro osv har ingen betydning.

 

Når det gjelder effekten av patronen så er det kun hastigheten av kulen som har betydning, alt annet er uinteressant.

 

Forskjellen på 30-06 og 308 er så stor som forskjellen i volum gjør det I samme våpen og ladd til samme trykk vil 30-06 brenne mer krutt og gi mer ytelse. Høyere hastighet med samme kule, eller det som er viktig på jakt, evnen til å håndtere tyngre kuler.

 

Min vurdering er at 30-06 er 15-20 % mer effektiv enn 308, avhengig av bruksområde.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S... Med noen år på universitetet med matematikk, fysikk og mekanikk vil jeg hevde at du tar feil.

 

Jeg har aldri gått rundt på universitetet. Men våger å påstå at du ikke motbeviser Per-S med å henvise til egen utdannelse, han blir ikke skremt. Dessuten har han rett :)

Link to comment
Share on other sites

Per-S... Med noen år på universitetet med matematikk, fysikk og mekanikk vil jeg hevde at du tar feil.

 

i virkelighetens verden hjelper det ikke med skole eller at man har lest en bok mer enn mot debattantene.

308w min feller det meste. det gjør 6.5x55 og 3006 også.

Link to comment
Share on other sites

Les tidligere inlegg, hvis der er flere uklarstegn kan de godt oppklares. Men Newtons 3. Lov om kraft og motkraft er jo essensen. Og rekylen er jo resksjonen på kraften som også akselerer kulen fremover. Derfor gamle kolvtyper også gir pipeløft. Poenget var ikke å hevde noe som helst.. Men når man kommer med slike bastante utsagn synes jeg kanskje at man kan ha forkunnskapene på plass først

Link to comment
Share on other sites

I min grønne ungdom fylte jeg en tom riflehylse med krutt og tente på. Hylsa ble til en rakett som fløy rundt (med hylsebunnen først, selvsagt) i flere sekunder før den gikk tom og landet.

Samme rakett-effekt vil jeg da tro man kan få hvis man fyller kammeret på et rifleløp med krutt og får fyr på det også (underforstått: med lukket sluttstykke). Dette bør normalt gi en viss rakett-effekt, selv uten kule, og vil i så fall skyve geværet bakover. Effekten kan forsåvidt være minimal, men jeg vil da tro at den eksisterer. Slik sett er det min "tro" at der høyere hylsevolumet på en .30-06 vil kunne ha i der minste en teoretisk effekt på rekylen.

Dette er forøvrig en avart av en tidligere diskusjon her på forumet om flaskehylse-kalibre i bryterifler.

Eller tar jeg HELT feil?

Link to comment
Share on other sites

Dette er forøvrig en avart av en tidligere diskusjon her på forumet om flaskehylse-kalibre i bryterifler.

Eller tar jeg HELT feil?

 

Den teorien med flaskehylser er vel enkelt å greit at trykk virker likt i alle retninger, med en flaskehylse i en bryterifle (alle rifler) vil trykket også virke på arealet av flaskehalsen, siden dette er skråstilt kan man dele kraften inn i x og y akse, hvis x aksen er i hylsens lengderetning, vil denne kraften bidra til økt påkjenning på låsen.

 

Denne kraften kommer i tillegg til kraften som virker på arealet av kulebasen.

 

På en rettvegget hylse er kraften som prøver å "åpne" låsen den samme som virker på kulas base og støtbunnen..

 

Poenget var at det har ingenting med rekyl å gjøre. Det som går ut av munningen er det som gir rekyl.

 

Mulig jeg missforstod deg.

 

Resten av det du skriver er jeg helt enig i. (at kruttet som gir munningsblåst også påvirker rekylen) :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er flere måter en kan se på samme fenomen på. En kan se på trykk og areal, det er en helt gyldig vinkling. Men en kan like gjerne regne på bevegelsesmengde (massefart), svaret blir det samme.

"Raketteffekten" finnes ikke, det er trykk ganger areal eller masse ganger fart det koker ned til.

 

Om du mener at noen tar feil så er det helt greit å si det, men da bør en også ta seg tid til å si hva som er feil og hvorfor. Å bare slenge ut sin utdannelse er ikke verdt mye, jeg har opplevd en "ingeniør" som klarte å regne ut bevegelsesenergi i hestekrefter (ikke spør). Har du rett kan du helt sikkert også utdype ting litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, har ikke skrevet noe annet heller, men det er fortsatt det som beveger seg i løpet og videre forlater munningen som gir rekyl. Kraft og motkraft..

 

Du kan godt forklare hvorfor du er uenig, jeg har nok ikke like mange år på universitet som deg siden jeg ikke har universitetsutdannelse, men tar gjerne imot litt lærdom selv om dette ble en tissekonkuranse i kverrulering.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen forskjell på 308 og 30-06 på praktisk jakt, langhold unntatt. Sånn er det.

 

Jeg er enig i at det ikke alle fysiske lover og regler følges til punkt og prikke her. Kan kulens maksimale hastighet oppnås et annet sted enn i løpet? Forskjell i følt rekyl med forskjellig krutt?

 

Javel

Link to comment
Share on other sites

Nei Seawolf.

 

Det er ikke opplagt at 30-06 er bedre egnet til tunge kuler i jaktsammenheng. Oryx kulene f.eks. går dypere og gir oftere gjennomskyting ved lavere hastigheter. Om det er ønskelig er 308 bedre enn 30-06? Ladd til 750 ms ved munningen er 180 grs Interlock en super kule på elg. Ikke så bra ved 850 ms.

 

Mitt poeng er at begge er utmerket til norsk storviltjakt og at vi ikke jakter og lever lenge nok til å se en klar forskjell.

 

Mer i skogen, mindre på kammeret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ 900 ss...Tja, med litt finsnekring kan man sikkert finne mange slike ekspempler :wink:

 

Min kommentar var på et generellt grunnlag der en ser på hva de forskjellige patroner yter best med i forhold til stort storvilt.

Og da vil denne gamle grinebiteren heller velge en 200 grs A-Frame eller Woodleigh i 30-06, før en noe krampaktig 180 grs Oryx i 308 Win.

Med monometallkuler blir kanskje ikke forskjellen så stor som med tradisjonelle premiumkuler, men dette vet jeg egentlig alt for lite om...

 

Forøvrig er jeg helt enig i den siste linja di, og jeg har rifler i begge kaliber i skapet :mrgreen:

Og på elglaget hvor jeg sporadisk opptrer og kaster glans, felles det årlig elg for 308 Win og 30-06 med skytterlagetss "blyspiss", like fullt som med hjemmeladd 300 H&H og 375 H&H med premiumkuler

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
På 10/31/2013 den 19.57, razumny skrev:

 

Fra mine dager i forsvaret har jeg erfaring med 7.62, som jeg har forstått er nærmest .308 av de to (men ikke identisk, om jeg har skjønt riktig).

 

 

Bare for å pirke litt:  Både .308 og 30.06 er 7,62  (hhv 7,62x51 og 7,62x63)  .308 er oppkalt etter kulediameteren sin (0.308 tommer )

😊 -30.06 har navnet sitt fra det året den ble tatt i bruk i det amerikanske forsvaret, 1906.

-Og for forvirre litt ytterligere så er ei 7,62 kule ikke 7,62mm i diameter, men 7,82mm - som igjen er 0.308tommer.. -Dette pga forskjellig måte å måle kulediameter. Såvidt jeg erindrer er 7,62 diametermålet på kula minus dybden av en av rillene i løpet. -Som jo iåfall m være 0,2mm

Edited by SuPer
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.12.2014 den 17.32, Erlend Meyer skrev:

Jag har hørt den påstanden mange ganger før (og sikkert kommet med den selv), men stemmer det? Klarer en å føle av de moderate forskjellene i trykk vi snakker om? Husk at skuddforløpet er over på 1-2 millisekunder, kan man i det hele tatt registrere nyanser i et så kort tidsrom?

Jeg valgte å bytte ut udempet 30-06 til 308 m/demper for å få ned rekylen, og det har jeg ikke angret på. Forskjellen i rekyl er betydelig. I tillegg til at selvfølgelig smellet er et helt annet. Det er rett og slett veldig mye mer behagelig på alle måter. Kunne selvfølgelig satt demper på 30-06, men 308 er mer egnet til korte løp og demper. Ilustrereres godt her: 

Når jeg først fikk se hvor mye mer behagelig det er å bruke demper virker det nå nesten idiotisk å ikke bruke det. I jaktlaget vårt er det bare gamlekarene som ikke bruker demper. Slik tror jeg det er jevnt over overalt egentlig. Kan ikke si at det er noen merkbar forskjell i skuddreaksjon mellom 308 eller 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Det blir dog litt som å sammenligne .357 Magnum med .38 Special; forskjellen er betydelig også der, uten at sammenligningen egentlig er relevant for så veldig mye. Personlig foretrekker jeg å ikke bruke demper (med unntak av på jakt), men har planer om å utstyre rifla med en skytebaneplager/smellforsterker/rekylbrems for bruk i IPSC MAO.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noe på at 308 er mer presis enn 30-06. Og begrunnelsen skal være at den bruker mindre krutt?

Begrunnelsen for at en person skyter mer presis med 308 enn med 30-06 er vel heller at det er mindre rekyl, tenker jeg. Det er også derfor de som skyter virkelig, virkelig, virkelig mye velger små patroner med mindre rekyl.

 

Alle bruker lyddemper på jaktvåpen i dag, så rekylen er egentlig ikke noe problem.

Edited by Mikko
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...