Jump to content

.308 -vs- .30-06


razumny

Recommended Posts

13 timer siden, frankhovin skrev:

Det ble Tikka. - - Det neste som står på planen er hagle, - -

 

Og da MÅ du jo starte tråden "Kaliber 12 vs kaliber 16"! Og pålegge  debattantene å spise vafler til diskusjonen, ikke marsipankake, rundstykker eller boller med eller uten alskens tilsetninger. Jeg bidrar gjerne med oppskrift på vaffelrøre.

 

Av og til er jeg litt opptatt av språk, og jeg synes "automatdvergen" er en god betegnelse på 308 W. Og "pysetut" er et godt ord for eksospotte på våpen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jegermeistern said:

 

Og da MÅ du jo starte tråden "Kaliber 12 vs kaliber 16"! Og pålegge  debattantene å spise vafler til diskusjonen, ikke marsipankake, rundstykker eller boller med eller uten alskens tilsetninger. Jeg bidrar gjerne med oppskrift på vaffelrøre.

 

Av og til er jeg litt opptatt av språk, og jeg synes "automatdvergen" er en god betegnelse på 308 W. Og "pysetut" er et godt ord for eksospotte på våpen.

 

 

 

Jeg kan starte den tråden, men da insisterer jeg på å pålegge alle deltakerne å skyte links.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, slemmo skrev:

Man kan jo teknisk sett spise kjøttkaker med brun saus og marsipankake, det betyr ikke at det er riktig.

Ta med en solid porsjon ris på samme plett så har du en helt normal middag for mine fillipinske medarbeidere....

Havregrøt med eggerøre og stekt makrell-i-tomat til frokost😲

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Mix skrev:

Jegermeisteren ønsker å fremstå macho, "automatdvergen" mellom bena er nok det egentlige problemet.

Nå er jo faktisk .308Win/7,62x51 en automatdverg. Bokstavelig talt en .30-06 som er forkortet for å fungere bedre i halv- og helautomatiske mekanismer ;) 

Skal man kåre den mest dvergete automatdvergen vil jeg slå et slag for 7,62x39, fy f... for en stygg patron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at verken "automatdvergen" eller "pysetut" er nedsettende betegnelser, men morsomme "nyord", som  beskriver hhv patronen 308 W ("Kort-Mauser" - "30-08" - "30x7,62" eller hva den måtte bli kalt) og lydpotta på riflemunningen. Lydpotter er da ikke noe nytt, det har vi hatt på eksplosjonsmotorer i over 100 år, og de som ikke kjører el-bil, har minst en under bilen eller på motorsykkelen (nåja, der høres det oftest ikke slik ut). Men "demper" - hva er det for noe? "Hans ferd var langspill under spånens DEMPER" (Henrik Ibsen: Peer Gynt, 5. akt, prestens tale). Og til diverse musikkinstrumenter brukes også DEMPER, men da kalles de gjerne "sordin", og lages hvertfall ikke av Hausken og A-Tec. Så - fram for "pysetuten"! Og "automatdvergen" er en god all-round-patron!

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med ny våpenlov, GDPR, generell fokus på menneskelige verdier og individets følelser, så vil Kammeret følge opp denne gode trenden med å heve lista for hva som er akseptabel språkbruk.

 

Fremover vil vi kun akseptere Automat-kortvokst og HMS-tut.

Vi ser selvsagt med bekymring på bruken av "automat" også, men har ikke funnet en erstatning som er beskrivende nok. Tar gjerne mot forslag.

 

 

 

 

(for ordens skyld, moderatorer skriver i blått, random internet jackass skriver med svart)

  • Like 2
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Høydehemmet kan bli forvirrende,det kan jo brukes på både de som er noe særlig under 1,5 meter og over 2,0 meter.Det meste er jo tilpasset oss som befinner oss mellom der en plass.Så jeg slår et slag for jordnærhalvselvlader med lydfelle for å unngå misforståelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...