Jump to content

Skille mellom ungdyr hunn av hjort og voksen hunn?


Bamsegutt

Recommended Posts

Jakta nærmer seg, og nå tar panikken meg, klarer ikke å huske hvordan jeg skiller mellom ungdyr hunn og voksen hunndyr hjort. :shock:

 

Det står i et hefte jeg har et eller nannet sted, men nå finner jeg det ikke.

 

Men jeg roer meg ned å tenker, på kammeret er det mange erfarne jegere som vet dette. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ofte vanskelig å se hva som er hva hvis det er et enslig dyr. Som nevnt over her så kan snuten være en ting å studere, smalkollene (1,5års) har en ganske spiss og relativt kort snute, mer femi om du vil, en godt voksen kolle har en mer rektangulær hodeform og det er oftest ganske langt og det har ofte mer markerte trekk. Men så har men 2,5 og 3,5 års som blir en mellomting.

 

En annen ting som kan gi en pekepinn på ung hjort er at de oftest har litt "tutræv", d.v.s. at ryggen knekker litt ned v/hoftebeinet og knekker ganske markert inn under halen, det er nærmest som en liggende bred V.

Voksne dyr har oftest en mer rund form på låret og bakkant går mer loddrett ned det første stykke, nærmere en 90graders vinkel mellom oppå og bakkant på låret. Krøkkete å skrive dette men håper dere forstår hva jeg mener.

 

Men det viktigste er erfaring, når man ser koller av markert ulik størrelse, se også etter åpenbare forskjeller i kroppsformen og de ulike delene av kroppen. Da blir man rimelig sikker etterhvert men helt sikker blir man aldri.

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

På åker - og god tid - vil det selvsagt være noe lettere å bedømme hva som er fjorårs eller ikke.

 

Inne i skauen - når ting kan gå litt fort, er det nok ikke så lett.

 

Ser man på kroppsstørrelsen - vil den bli noe "større" i dårlig lys.

Bare for å ha nevnt det for trådstarter :wink:

Link to comment
Share on other sites

De gangene jeg har skutt fjorskolle har de vært sammen med kolle og kalv.

Da blir det litt sånn tripp, trapp, tresko i størrelse, har vært heldig der....

Aleinedyr er ikke lett å bedømme, ihvertfall hvis de er i bevegelse og ut og inn av busker og kratt.

Men som nevnt av andre, det blir å se etter detaljer på kropp og hode.

(som ellers når en møter ungjenter... :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...