Jump to content

Interbond eller Woodleigh i 308


Guest

Recommended Posts

Valgets kvaler er over meg, og jeg er klar over at det er skrevet mye om forskjellige kuler til 308. Jeg har fra før 6,5x55 som jeg har skutt rådyr og elg med og brukt flere forskjellige kuler. Jeg har nå bestemt meg for å anskaffe en 308 som en tillegsbørse til samme jakt. Ikke fordi jeg er misfornøyd med 6,5x55, men fordi jeg føler meg sårbar med kun en børse. Har brukt 160 grs Woodleigh på elg og er godt fornøyd, og hadde klokketro på Interbond til rådyr i år, men synes imidlertid denne var noe brutal. Hadde sett meg ut 165 grs Interbond til allroundbruk i 308, men lurer på om 165 grs Woodleigh ville vært bedre. Er det noen der ute som har erfaring og synspunkter på disse kulene brukt på nevnte viltarter? Hvordan vil disse kulene være i forhold til Federal Fusion som mine jaktkompiser bruker i 308 og 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen får dyr med 165 grs Interbond i 308 Win, og mine erfaringer så langt er veldig bra. Må selvfølgelig felle langt flere før man kan si noe sikkert. Det er lett å få god presison med kula, den er rimelig og jeg får bra hastighet selv med kort løp. Den ekspandere ganske raskt, men har høy restvekt. Fant igjen to stk i en ganske stor hjortebukk jeg skøyt i fjor høst. Disse såg ut som på reklamebilde. For alt hjortevilt til og med storbukk (hjort) tror jeg den er noe av det bedre man kan lade med. Det at det ene rådyret såg jævlig ut tror jeg ikke du skal tillegge for stor betydning. Det kan skje med alle kuler.

Fungerer sikkert utmerket til elg også, men om det hadde vært primermålet så ville jeg ha valgt en homogen kule i 308 Win.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fine tilbakemeldinger:) Har også tro på F.eks TSX til elg, men jeg jakter elg i urbane strøk hvor det ikke er ønskelig med alt for stor fart på kula etter at den har passert gjennom dyret. Har derfor hatt stor tro på at interbond kanskje ikke medfører gjennomskudd, og hadde et håp om at den ga pene slakt. Er inneforstått med at det nødvendigvis blir skader og kjøttødeleggelser når dyret skal dø, men det er grader av dette... Hva gjelder rådyr tror jeg kulevalg spiller mindre rolle. I tillegg til Interbond har jeg skutt rådyr med Oryx, Ttsx og Mega. Uten tvil ga Mega de desidert peneste slaktene, riktignok har det blitt bra hull med alle kulene. Skal tygge litt mere på dette, men er takknemlig for tilbakemeldingene!

Link to comment
Share on other sites

Eg har i ein del år lada 165grains Interbond i 30-06 til hjortejakt. Kula har felt hjort heilt fint.Lite kjøtskade , veldig synleg skotreaksjon på den som ikkje datt på stedet og gjennomskot på alle dyr. Woodleigh har eg aldri prøvd,men når eg er så fornøgd ser eg ingen grunn til å byte til ei dyrare kule.

Link to comment
Share on other sites

Flotte greier! Med så gode skussmål av Interbond er det ikke noe mer å tenke på! Ønsker kun å lade en jaktkule i 308 og føler meg trygg på at IB vil fungere utmerket:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er dybdevirkningen til 165 grains IB hvis man lader denne i 30.06? Vurderer å prøve denne i 30.06 på æljen. Vil helst ha IB i 180 grains, men det ser ut som den er vanskelig å oppdrive. Vet at 165 grain fungerer fint i .308hastigheter, men er litt skeptisk i høyere hastigheter, siden den er kjent for å være myk.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det er helt stuerent, men Jaktdepotet på Fauske, og sikkert i Drammen har kulene (180 grs) i butikk. Tar du en tlf sender de sikkert i posten. Etter det jeg forstår holder Hornady på å legge om produksjonen av sine kuler, derfor er bl.a IB ute av produksjon på ubestemt tid.

Link to comment
Share on other sites

165 IB i .30 og 154 IB i 7mm har vært kulene jeg har i hovedsak har brukt de siste 2 årene. En kan forvente mer enn 2,2x ekspandert diameter og minst 90% restvekt i hastigheter mellom 800-900m/s

 

Bra presisjon, hyggelige flyge egenskaper og STOR ekspandert diameter som gir bra effekt i viltet. Anbefales

 

I vilt over 150kg slaktevekt eller i litt ugunstig vinkel finner en som oftest igjen kulene i skinnet på motsatt side.

Link to comment
Share on other sites

Høres perfekt ut til bruk i kulturlandskapet, selv om jeg selvfølgelig tar høyde for gjennomskyting. Pussig hvor lite det snakkes om IB. Oryx, Mega, Swift etc nevnes jo stadig vekk som gode kuler, og man kan få inntrykk av at disse er de eneste trygge valgene. Derfor er forum som dette gull verdt! Som hjemmelader har jeg testet og brukt mye forskjellig, og det er liksom noe eget å lade kuler som ikke finnes i ferdigladde patroner. 165 grs Interbond blir kjøpt inn i morgen den dag! :)

Link to comment
Share on other sites

Både Woodleigh og Interbond er bra kuler, begge er myke men med bra lodding. IB har mye bedre BC hvis man er opptatt av sånt. Ville helt klart valgt begge framfor f.eks Oryx - Oryx er ganske så lik Woodleigh, men har sett svært ujevnt resultat av Oryx - politisk ukorrekt å si, men sånn er det.

Link to comment
Share on other sites

Både Woodleigh og Interbond er bra kuler, begge er myke men med bra lodding. IB har mye bedre BC hvis man er opptatt av sånt. Ville helt klart valgt begge framfor f.eks Oryx - Oryx er ganske så lik Woodleigh, men har sett svært ujevnt resultat av Oryx - politisk ukorrekt å si, men sånn er det.

 

Riktig!

 

Jeg ville valgt Woodleigh framfor Oryx "any given day"..

Har sett altfor mye rart av Oryx, særlig i hastigheter over 800m/s.

I 308(180grs), 6,5(156grs) og 8x57(196grs) fungerer derimot oryx brukbart.

 

NB, kanskje ikke så rart Norma velger å lade ned magnumkalibrene sine i Oryx-versjonene..

Kronograferte 300 Win mag(200grs) til slappe 806 m/s, mens oppgitt hastighet er 850 m/s..

Fikk vikende blikk fra Norma-ansatte ang dette.. Noen har sågar sagt rett ut at den er for bløt i hastigheter over 800m/s

Da forsvinner liksom vitsen med magnumpatroner opptil kal 338 :/

 

M

Link to comment
Share on other sites

Det valget der er i mine øyne enkelt: Woodleigh..

 

 

Hei!

Hva begrunner du dette i Raudnakke?

Jeg har skutt en del elg med både 180, 220 og 240 grs woodleigh, og også en del med 180 grs interbond.

Veldig fornøyd med både woodleigh og interbond, men erfarer at interbonden er litt seigere i legeringende og gir i snitt litt høyere restvekt.

Dessuten er min erfaring at interbonden gir hakket mer skuddvirkning og kortere fluktstrekkninger.

 

Når det gjelde blodslag mellom hinner er det en knepen seier til woodleighen i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Disse bildene ligger i en annen tråd også, men hører vel mer hjemme her.

Her er noen av de jeg har funnet igjen.

 

Denne har 98% restvekt. Skutt bak bog inn og satt under skinnet forran bog motsatt side

 

Har fem kuler til, som jeg kan legge ut etter hvert.

 

521559.jpeg

521560.jpeg

 

180 grs Interbond. Stor Okse. Knuste overarmsbein inn. Satt under skinnet v 2. bakerste ribbein 91 % restvekt

 

515602.jpeg

 

 

 

 

Interbond. Restvekt 92-99%

521562.jpeg

 

Her er bilder av noen woodiser som jeg har skutt elg med

 

Woodleigh 180 grs.

Ingen restvekt er under 87%

 

515697.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Fortsetter litt på denne... Anskaffet meg en Sako i 308 win med 57 cm løpslengde. 165 grs interbond samler 3 skudd på ca 25 mm og oppnår ca 810 m/s med den mest presise ladningen jeg har testet. Ut fra svar over i tråden hadde jeg slått meg til ro med denne kulen, men har fått et luksusproblem. Ville teste en tyngre kule og prøvde 180 grs Woodleigh PP. Enda bedre samling enn IB og likt treffpunkt ut til 150 meter (har ikke testet på lengre hold) hastigheten var 780 m/s, begge kulene målt samme dag ved 10 grader. Herregud, bare tull dette egentlig, men er nå blitt veldig i tvil om hvilken kule som skal få prøve seg på elgen. Synspunkter på dette?...

Link to comment
Share on other sites

He, he :D godt svart og jeg er forsåvidt enig! Har en tendens til å henge meg opp i detaljer. I tillegg er jeg en kontrollfreak som grenser til et petimeter... Får gjøre som foreslått, slå kron og mynt om hvem som får første sjans. Godt at andre har gode erfaringer med begge kuler :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mitt personlige valg, ville vært Hornady Interbond, i 308Win, ville jeg brukt 150grs. Det er selvsagt også meget funksjonelt og bruke både 165grs og 180grs.

 

Det er alltid en balansegang mellom vekt og hastighet og inntrengning, selvsagt myk/bløt-hard kule etc. Jeg føler til mitt bruk på hjort, passer det utmerket med 150grs. Om jeg skulle ha jaktet elg, hadde det blitt brukt 165-180grs kule, uavhengig av merke. Hornady Interbond har endel høyere BC enn Woodleigh, uten at det har så mye og si. Det som er viktig og si, er at begge kulene gjør det de er skapt til og gjøre, de får hjort o.l til og falle, så lenge skytter/jegeren plasserer skuddet hvor det skal være.

 

Det er og finnes mange gode kuler, det er bare og finne seg en god, som gjør jobben den er ment til og gjøre! :-)

 

Lykke til med valget og skitt jakt! :-)

Link to comment
Share on other sites

:shock:

Vet ikke om det er helt stuerent, men Jaktdepotet på Fauske, og sikkert i Drammen har kulene (180 grs) i butikk. Tar du en tlf sender de sikkert i posten. Etter det jeg forstår holder Hornady på å legge om produksjonen av sine kuler, derfor er bl.a IB ute av produksjon på ubestemt tid.

:shock::shock::shock: Da må jeg kjøpe noen hundre sporenstraks. Har brukt den i 308 i flere år og før det i 300WSM. Fungerte i 300WSM.fungerer i 308, på Elg, hjort, Reinsdyr og ja...et rådyr dan og vann- Brukte 165 grein i begge, men 300en var ladd til god 30-06 fart. ca 2700FPS forlater de 308en med nå. Super presisjon, topp inntrengning, rimelig(jaja) å skyte litt ekstra med, og alt i alt bare fornøyd. Har 200 igjen så da er det bare å finne flere....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er kvoten med elg fylt, sannsynligvis en kalv som tilleggsdyr igjen. 4 elger er skutt, 3 med Interbond. Var heldig og skjøt en 2,5 årig okse på 180 kg. Gjennomskudd rett bak bog på 25 meters avstand. Som jaktleder sa: over gjennomsnitt pent på innsiden, over gjennomsnitt stygt på utsiden. Ble endel blod i hinnene.. Ladet 180 grs i 30-06 for en kompis på jaktlaget. Han skjøt først en kalv på 210 meter, midt i bog. Kula sto i skinnet på motsatt side, restvekt 87%. Ble endel å skjære vekk på begge boger, men kanskje ikke så rart. Andre dyret han skjøt var en okse på ca 280 kg på 80 meters avstand. Restvekt 75%. Inn midt i bog, kula sto i kjøttet bak ribbein noe bak bog på motsatt side. Kun energi igjen til et lite hull der, men satan for et høl det ble på innsiden! Jaktleder er ganske kritisk til disse kulene, selv om de andre slaktene jeg har sett skutt med Fusion ikke har vært penere. Mulig han er ekstra kritisk til hjemmeladet ammo... Uansett ser ingen av oss noen grunn til å bytte kule. Elgen dør og kula funker. Fluktstrekning var: kalv 0 meter, okse 180 kg ca 80 meter (var i fullt brunsttrav etter ku, stoppet etter å ha ropt til den to ganger...) okse 280 kg løp ca 50 meter (rolig beitende før skudd). Alt i alt godt fornøyd. Gjenstår å se om jeg får prøvd Woodleigh på kalven i år;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...