Jump to content

Reaksjon for mistet ammunisjon på jakt?


Hulkhunter

Recommended Posts

Hei!

 

Var på jakt idag, og mistet 4 haglepatroner ute i skogen.

 

Merket ikke dette før jeg var tilbake fra turen, og i.o.m at jeg er i førstegangstjenesten, må jeg levere inn ammunisjonen når jeg kommer til leir... De vurderer nå om jeg må "lete med metalldetektor" å finne igjen disse patronene! Området jeg gikk i var relativt stort, med 30-40cm løssnø! Vet noen om man kan få reaksjon fra politiet for å miste patroner i utmark? Jeg har vel såklart et ansvar for at ammunisjon ikke kommer på "avveie", men hvor drøyt strengt er det? Og vil ikke ammunisjonen bli ubrukelig etter noen døgn ute i våt felt? Hadde vært flott om jeg hadde fått et argument å slå i bordet med, annet enn at det blir komplett umulig å finne igjen disse patronene...

 

Mvh fortvilt soldat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sivil reaksjon er i alle fall helt utenkelig! Det skjer ikke, punktum. Hvis du må ta en runde med metalldetektor, får du ta det med et smil og tenke på hvor grandiøst latterlig hele greia er...:-D

Det kommer heller ikke til å bli noen annen reaksjon, refs el. Sjansen for å finne disse patronene, er jo mikroskopisk. Det må jo selv den mest nyutdanna idiotfenrik forstå... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare si at du avfyrte disse 4 hagelskuddene under jakta, men bommet.

For øvrig har jeg selv opplevd å finne (bly)hagelammo (min egen) året etter at jeg mistet dem. Puttet dem i børsa og brente av. Funket greit. Det smalt i alle fall.

Imidlertid kan vel kanskje haglene ha rustet i mellomtiden (om det er stålhagel) og du får da en solid rustklump som kommer ut av løpet. Det har vel vært diskutert her på kammeret om dette er så lurt/sikkert å fyre av slike "rustne" patroner. Beste er vel å hive ammo som man finner på den måten.

T :-)

 

Edit: Var visst mange som kom på ideen med "bomskuddene". :-)

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt ikke en hendelse politiet ville reagert på. Hvis du må ut å lete, kan du jo forsøke deg på en hvit løgn, f.eks. kan du informere dette formentlig unge befalet om at en journalist har snappet opp hendelsen og ønsker å skrive en sak om ressursbruk i forsvaret dersom du må ut å lete...

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke bare si at du avfyrte disse 4 hagelskuddene under jakta, men bommet.

For øvrig har jeg selv opplevd å finne (bly)hagelammo (min egen) året etter at jeg mistet dem. Puttet dem i børsa og brente av. Funket greit. Det smalt i alle fall.

Imidlertid kan vel kanskje haglene ha rustet i mellomtiden (om det er stålhagel) og du får da en solid rustklump som kommer ut av løpet. Det har vel vært diskutert her på kammeret om dette er så lurt/sikkert å fyre av slike "rustne" patroner. Beste er vel å hive ammo som man finner på den måten.

T :-)

 

Edit: Var visst mange som kom på ideen med "bomskuddene". :-)

 

Skulle gjerne løyet om det, men sa til dem at jeg hadde skutt kun 2 skudd, før de fant ut at 4 til manglet... Jaja, får håper jeg finner noen gamle tysker-effekter med detektoren da! Tjene noen kroner mer enn tjenestetillegget :P

Link to comment
Share on other sites

Du har mistet dine egne personlige eiendeler, på statsgrunn (din og min eiendom). At du ikke kan oppbevare ammo på rommet har ingenting med saken å gjøre, for du leverte jo inn den ammoen du satt igjen med. Ta det helt med ro, dette kan umulig være annet enn at befalet tøyser med deg.

Link to comment
Share on other sites

Du har mistet dine egne personlige eiendeler, på statsgrunn (din og min eiendom). At du ikke kan oppbevare ammo på rommet har ingenting med saken å gjøre, for du leverte jo inn den ammoen du satt igjen med. Ta det helt med ro, dette kan umulig være annet enn at befalet tøyser med deg.

 

 

Som jeg skulle sagt det selv. Hva du gjør med dine personlige eiendeler når du ikke er i tjeneste har de vel strengt tatt ingen ting med.

Link to comment
Share on other sites

Du har mistet dine egne personlige eiendeler, på statsgrunn (din og min eiendom). At du ikke kan oppbevare ammo på rommet har ingenting med saken å gjøre, for du leverte jo inn den ammoen du satt igjen med. Ta det helt med ro, dette kan umulig være annet enn at befalet tøyser med deg.

 

Det tenker jeg på å! Egenkjøpt ammunisjon, mistet på et grunneierlag jeg har godkjent jaktkort i... Dette håper jeg også er en stoooor vits! Men det er flere av dem som er ganske seriøse... Jeg ble tilogmed strippet og sjekket om jeg hadde det på kropp, de fant jo ingenting, så på leir er de ialfall ikke! Men de mente at: "At ubrukt ammunisjon ligger sånn ute i offentligheten er jo ikke helt bra, vi får se om MP tar saken og om du må ut og lete..."

Link to comment
Share on other sites

Blir du kommandert ut for å lete så gjør du ikke annen tjeneste mens du leter.

Glimrende anledning til å ta med hagla mens du leter er det også.

 

Frykten ligger vel i at du har med ammunisjon inn på brakka. At MP skal være interessert i at du har mistet noe ammo mens du var på jakt blir litt søkt. Et forsøk på refs for dette må du nesten ramme inn.

Link to comment
Share on other sites

Blir du kommandert ut for å lete så gjør du ikke annen tjeneste mens du leter.

Glimrende anledning til å ta med hagla mens du leter er det også.

 

Frykten ligger vel i at du har med ammunisjon inn på brakka. At MP skal være interessert i at du har mistet noe ammo mens du var på jakt blir litt søkt. Et forsøk på refs for dette må du nesten ramme inn.

 

Er fri i helgene... Men å ta med hagla og se etter ryper samtidig er ingen dum ide!

Link to comment
Share on other sites

Egenkjøpt ammunisjon, mistet på et grunneierlag jeg har godkjent jaktkort i.
Hvis ikke patronene er mistet på forsvarets område engang, da har de absolutt ingen myndighet. Jeg hadde bedt befalet om å stappe den metalldetektoren opp i sitt eget rævhøl. Og sagt at om han ikke får noe utslag, så får han heller stille meg for Krigsrett. :lol::lol::lol:
Link to comment
Share on other sites

:wink: Ammoen kan nok fint tåle å ligge i snø til neste år og fungere like bra!

Tenker på ett av mine innlegg når det gjelder militæret og tap av ammo... Når de klarer å 'miste' en selvdreven kanon eller som da jeg fant en AG3 så er dette mye BS! Men dumt av deg å si at de var mistet.. Sånn blir det tydeligvis bråk av.. :trist:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å fornærme trådstarter, så virker dette nesten som en trolletråd.

For meg fremstår det hele som komplett idiotisk at noen skal straffes for hull i lommen.

Skal en tømmermann straffes for å miste fire spiker? Noen kan finne disse, og dryle de inn i skallen på noen.

Fire haglpatroner...hmmmm....nok krutt til å sprenge en postkasse

Hvor ofte har dere sett kriminelle elementer saumfare lyngen i den norske fjellheim i håp om å finne skarpe haglpatroner? Ville tatt hundrevis av år for å samle opp til et selvmordsbelte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en trolletråd. Ny"utdanna" ubkorporaler f.eks. kan tro de er alfa og omega til tider.

Jeg ville heller trolla jævlene tilbake. Vi hadde en sånn ved DKN i Harstad. Han var med ut på Sfinx hvor en av de andre menige "kom borti" ham på do så han pissa på en av de lokale bikerne.

Han var skikkelig ok med oss etterpå, kan ikke skjønne hvorfor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja dette blir for teit! be befalet søke så mye de vil på rom og om så være ta en cavity search om de vil.. de patronene er mistet og det beklager du, erkjenn din feil og bake nikk smilende til befalet, fortsetter vedkommede å plage deg er det bare å gi beskjed om å dra til hælv**te og gå en annen vei, hva skal denne jåspikken gjøre? straffe deg? takk ja til straffen og gjennomfør med et smil og fortsett slik. slike befal er vanligvis ute etter å knekke deg. du plager de best ved å bare gjøre som de sier da de HATER det.

 

JEG ville knøvla vedkommede og knytta ermene fast i skolissene hans bare for å statuere et eksempel, men det er for at jeg ALDRI lar meg diktere....

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har ingen myndighet til å be deg lete etter tapte private effekter, selv ikke ammunisjon om den er mistet på grunn som ikke tilhører forsvaret når du ikke var i tjeneste.

 

Hvor mange skudd du har skutt eller ikke skutt på privat jakt har de heller ikke noe med, derimot den amo du har med deg tilbake til leiren har de noe med, da de skal oppbevare den for deg. Merk for deg.

Strip search var vel noe i overkant, men de har da fått verifisert at du ikke hadde forlagt patronene noe sted på deg og utstyret ditt. Ferdig jobb.

 

Dette er en tulle sak, enten for å kødde med deg eller fordi befalet mangler gangsyn (Har møtt slike, sist gang det ble klæsj med sorten endte det med refs, til de. Den med høyest grad var Oberst løytnat, endte opp med å bli en fin takk for sist for at han tok vinklene mine. :twisted: )

Link to comment
Share on other sites

At det er troll her er det ingen tvil om.

Om det er trådstarter eller trådstarters overordnede, det vet han bare selv...

Hvis det er TS, så kan han jo la saken ligge og tråden dø. Haha, dette var morsomt, nå gjør vi noe annet.

Hvis det er befalet, la oss få vite hvor langt de drar det før de gir seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

tviler ikke på at gutta med stjerne har mistet sin hjerne,, var sist uke på jakt men en som jobber i forsvaret, han mistet en 3006 jaktpatron nedi 1 meter med sny da han skulle tømme våpen, uten å finne denne,var steinur under,, skal pikadø ringe han å tvinge han ut å finne den før den nye forsvarsministeren får høre om dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ingen som sjekket oss, men avgjørelsen ble faktisk tatt av Hærstaben, da snakker vi høyt plan!
I sted holdt det med brigadenivå - nå måtte saken til Hærstaben. Er du helt sikker på at det ikke var den nyutnevnte (eventuelt i samråd med den avgåtte) forsvarsministeren som tok avgjørelsen? Eller Kongen i statsråd på Slottet?

 

Fantastisk trolle-tråd! Men, da militær dumskap er mer uendelig enn verdensrommet, KAN det jo være sant!

 

Jeg skal ikke spørre deg om avdeling - for det skal du ikke oppgi under forhør som krigsfange. Men du kan jo oppgi det eneste du skal, nemlig: Grad - nummer - navn og fødselsdato.

Link to comment
Share on other sites

Dette illustrerer på sett og vis hvorfor forsvare ikke vil ha inn vernepliktige over en bestemt alder(f. eks etter gyldig utsettelse som utenlands studier), tror de fleste over en viss alder bare ville ha glist og fliret den dette kom fra opp i ansiktet(så sant de ikke hadde blitt ødelagt på lik linje med det meste(ikke alt) av papir soldater som tar slikt med grav alvor).

 

Håper du ikke blir fornermet men jeg kan med en god del humor se for meg reaksjonen en vernepliktig 30+ åring(ikke at det finnes men...) ville hatt på noe slikt, men i alt alvor så er det egentlig bare tragisk, trist og barnslig sløsing med resurser av folk som tar seg selv alt for høytidelig og ikke har tilstrekkelig mental fleksibilitet til og takkle ting utenfor skjema, papirarbeid og fastlagt prossedyre...

 

(støtter forøvrig et sterkt og funksjonelt forsvar, mistet bare respekten for alt utenom diverse spesial styrker og veteraner etter og ha jobbet i forsvaret...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...